Rabu, 27 April 2011

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

ALHUSSEYN

Posted: 27 Apr 2011 03:11 PM PDT

KUALA LUMPUR, 25 April: Kempen Anti Saman ekor (Kase) menyambut baik pengumuman polis untuk menghentikan saman ekor di samping mendesak polis agar turut memansuhkan segala saman ekor yang telah dihantar kepada pengguna jalan raya.

Pengerusi KASE, Datuk Mahfuz Omar (gambar) berkata, pengumuman polis itu membuktikan apa yang diperjuangkan pihaknya selama ini benar dan kini ia disahkan oleh pihak polis sendiri kerana sistem itu gagal mendidik pengguna.

Timbalan Ketua Polis Negara (TKPN), Datuk Khalid Abu Bakar mengumumkan, Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak lagi menggunakan kaedah menyorok di belakang tiang dan belukar dalam mengendalikan operasi perangkap laju di jalanraya membuka pekung mereka sendiri.

Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman ekor (KASE), Datuk Mahfuz Omar berkata, pengumuman itu membuktikan tindakan tersebut gagal mendidik pengguna jalan raya agar memandu secara berhemah.

Mahfuz berkata, pengumuman itu sekaligus mengesahkan perjuangan KASE yang menuntut saman ekor dihapuskan.

"KASE menyambut baik pengumuman ini kerana ia bukan sahaja lebih efisyen dan telus malah boleh menyelesaikan masalah-masalah lain seperti penggunaan nombor pendaftaran palsu dan secara tidak langsung mendidik pengguna jalanraya supaya memandu dengan berhemah.

"Pengumuman TKPN tersebut juga telah membuka pekung mereka kerana jelas selama ini mereka melakukan tindakan secara tidak wajar," kata beliau kepada Harakahdaily.

Undang-undang dan peraturan ujar Mahfuz, bukan untuk mengenakan mana-mana pihak tetapi bertujuan mengawal keharmonian dan keselamatan masyarakat.

Meskipun menyambut baik pengumuman tersebut, KASE tetap mempersoal kelambatan PDRM dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menyedari tindakan mereka selama ini tidak efisyen sebaliknya menimbulkan masalah kepada pengguna jalan raya.

"Persoalannya, kenapa setelah lebih dua dekad baru PDRM menyedari bahawa tindakan tersebut tidak cekap, tidak efisyen malah telah menimbulkan pelbagai masalah kepada pengguna jalanraya?

"KASE berasa amat malang mempunyai agensi penguatkuasa yang lembab dalam mengenalpasti cara perlaksanaan undang-undang dan peraturan. Setelah berapa banyak rakyat disusahkan dan dipaksa membayar kompaun tanpa sebarang bukti kesalahan, barulah PDRM sedar tindakan tersebut tidak efisyen dan mengumumkan tidak akan digunakan lagi. Kenapa baru sekarang mereka sedar?" soalnya.

Hapus kira saman ekor terdahulu

Naib Presiden PAS itu turut mempersoal status saman ekor yang terpaksa dibayar pemilik kenderaan setelah gagal memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu.

Beliau mendesak saman yang dikeluarkan sebelum pengumuman ini dibuat dihapus kira keran aianya dikeluarkan secara tidak telus dan menyalah gunakan peraturan jalan raya.

"Apakah status saman-saman ekor yang sudah dibayar ekoran paksaan PDRM dengan ugutan menyenarai hitam pemilik kenderaan? KASE berpendapat bahawa saman-saman ekor yang dikeluarkan dan terdapat di dalam sistem PDRM sebelum pengumuman TKPN dibuat hendaklah dihapuskira," katanya.

Selain itu, KASE juga menuntut penjelasan PDRM dan JPJ berkaitan proses penguatkuasaan perangkap had laju yang mula berkuat kuasa Februari lalu yang menggunakan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dikendalikan oleh dua syarikat swasta iaitu Beta Tegap Sdn Bhd dan Commercial Circle (M) Sdn Bhd.

"Pengenalan AES melalui APJ 2010 ini menggambarkan bahawa semua perangkap had laju akan dikendalikan hanya oleh dua syarikat swasta ini. Apakah status saman-saman yang dikeluarkan oleh PDRM sejak 1/2/2011 ini?

"Tidakkah ianya bertindih dengan AES? Penjelasan perlu diberikan supaya tidak ada penguatkuasaan bertindih dilakukan di mana pengguna akan terbeban dan dizalimi. Adakah dengan pengenalan dan perlaksanaan AES ini bermaksud PDRM tidak lagi menjalankan operasi perangkap hadlaju? soalnya.

Sehubungan itu tegas Mahfuz, KASE terus mendesak kerajaan menghapus kira saman-saman ekor yang lama dan seterusnya memperbanyak kempen penerangan berkaitan AES dan juga kesan Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 kepada rakyat keseluruhannya.

"KASE berpendapat APJ 2010 yang diperkenalkan masih tidak difahami oleh rakyat. Bagaimana hendak kuatkuasakan undang-undang jika rakyat tidak pernah diberikan pemahaman dan maklumat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

DIALOG RAKYAT

Posted: 27 Apr 2011 03:09 PM PDT

Video Lucah Bhg Dua - Polis, Datuk T Bersekongkol, Kata Saifuddin

Posted: 27 Apr 2011 05:00 AM PDT

TVS NEWS

SHAH ALAM : Satu lagi klip video lucah Datuk T disebarkan di Internet menerusi Youtube, menguatkan hujah bahawa kempen untuk menfitnahkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diperhebatkan.

Video 1 minit 46 saat itu yang berjudul 'Papa Nurul Izzah Part II' dimuat naik di Youtube sejak jam 1.30 tengahari tadi dan telah pun dimuatkan di pelbagai blog pro-Umno dengan komen-komen menjijikan blogger berkenaan.

Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat Saifuddin Nasution percaya polis dan gandingan Datuk T bersekonggol memuatkan video itu di Internet.

" Penyebaran bahagian kedua atau ketiga sekali pun bukan merupakan satu perkara baru dan tidak memeranjatkan kerana perkara tersebut dilakukan oleh pihak polis sekali dengan bantuan Datuk T," kata Saifuddin kepada TVSelangor.

" Datuk T sendiri mengakui video asal ada pada tangan mereka dan telah diserahkan kepada polis.Apabila video itu tersebar kepada awam, jelas sekali ia adalah perbuatan pihak polis sendiri dengan kerjasama Datuk T," tambah beliau.

Saifuddin kesal diatas cubaan bertalu-talu untuk mengaibkan Anwar menerusi fitnah.

" Perkara ini tidak sepatutnya berlaku kerana pihak polis masih belum lagi menyelesaikan siasatan mereka," kata beliau.

Klip bahagian dua didedahkan pada hari sama ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay menyerahkan DNAnya untuk "memperketatkan" fakta kes.

Bahagian pertama video lucah itu dimuat-naik pada 4 April lalu menunjukkan babak awal sebelum perlakuan seks dimulakan.

Bahagian kedua video ini pula menunjukkan bahagian akhir.

Gandingan 'Datuk T" iaitu Tan Sri Rahim Thamby Chik, Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Datuk Shuib Lazim mendakwa mereka mendedahkan pelaku dalam video itu sebagai Anwar kononnya kerana "mahu menyelamatkan negara" .

Seorang bekas pengawal Allahyarham Tan Sri Megat Junid Megat Ayob mendedahkan Eskay mengugut untuk "membinasakan" Anwar kerana enggan membantunya berhubung sebuah kes saman.

Rahim pula didedahkan sebagai menyimpan dendam terhadap Anwar kerana terpaksa meletak jawatan sebagai Ketua Menteri Melaka pada tahun 1994 bersabit dakwaan merogol seorang pelajar berusia 15 tahun.

Saifuddin berkata persepsi umum bahawa video itu adalah fitnah Umno semata-mata diperkuatkan dengan tiadanya tindakan ke atas gandingan Datuk T sungguhpun terbukti mereka melakukan jenayah mengedar bahan lucah dan mengugut Ketua Pembangkang.

" Akibat dari pihak polis tidak mengambil tindakan ke atas Datuk T, maka ini mengukuhkan lagi tanggapan awam bahawa video itu bermotif politik yang membabitkan pemimpin Barisan Nasional dengan kerjasama pihak polis sendiri," kata Saifuddin.

Ditanya mengenai tindakan polis mengambil DNA Eskay, Saifuddin memnyifatkannya sebagai helah semata-mata untuk mengaburi agenda sebenar Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

" Siasatan itu kononnya DNA diambil dan sebagainya hanyalah satu lakonan semata-mata… seolah-olah pihak polis sedang bertindak ke atas salah seorang Datuk T iaitu Datuk Eskay. Walaupun kesalahan mereka (Datuk T) sangat jelas di bawah Seksyen 292 tetapi siasatan polis kelihatannya tidak menjurus ke arah itu, " kata Saifuddin.

Walaupun polis selesai menjalankan siasatan, Pejabat Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail tidak berpuas hati dan dua kali mengarahkan siasatan lanjut dijalankan, sekali gus menimbulkan spekulasi mengenai motif Gani.

Ahli Parlimen Sungai Petani Johari Abdul dan Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia Badrul Hisham Shaharin yang menyaksikan video penuh 21 minit itu menolak bahawa pelaku itu Anwar berasaskan susuk tubuh dan bahasa tubuh pelaku.

10 jari dekat stesen KTM milik bekas banduan, ditetak

Posted: 27 Apr 2011 04:25 AM PDT

KUALA LUMPUR— Sepuluh jari yang ditemui dalam sebuah beg plastik berhampiran Stesen Keretapi Tanah Melayu (KTMB) di Kuang dekat Rawang kelmarin adalah milik seorang bekas banduan yang baru dibebaskan baru-baru ini.

Bekas banduan yang berumur 29 tahun itu kini dirawat di Hospital Sungai Buloh ekoran kejadian itu dan keadaannya dilapor stabil.

Adik lelaki berkenaan yang enggan dikenali ketika ditemui di hospital itu percaya jari yang ditemui itu milik abangnya setelah abangnya ditetak hujung minggu lalu.

"Kami tidak tahu apa motif kejadian ini dan dia (mangsa) tidak mahu bercerita mengenai kejadian tetak itu," katanya dipetik laporan Bernama Online.

Beliau berkata abangnya baru keluar penjara selepas sebulan dipenjarakan dan pada masa ini tidak mempunyai pekerjaan.

Kelmarin, seorang pekerja KTMB yang memeriksa trek kereta api terkejut apabila menemui 10 jari manusia dalam sebuah beg plastik.

Turut ditemui dalam beg plastik itu ialah pita pelekat berwarna hijau manakala sehelai baju berwarna hitam berbelang putih serta seluar panjang hitam ditemui berhampiran beg plastik itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak ACP Rahim Abdullah ketika dihubungi Bernama memberitahu, pihaknya menahan seorang individu yang dipercayai dapat membantu siasatan kes itu.

"Kami kini sedang mengesan individu-individu lain untuk membantu siasatan," katanya yang meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu supaya menghubungi balai polis berhampiran.

Rahim berkata suspek, seorang pemandu teksi, kini ditahan reman sehingga 2 Mei bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan.

Beliau berkata suspek ditahan selepas polis melihat teksi yang dipandu lelaki itu dalam keadaan mencurigakan di satu kawasan yang enggan didedahkan.

Pemeriksaan terhadap kenderaan itu mendapati ada kesan darah di pintu belakang sebelah kiri, katanya.

Turut ditemui pita pelekat berwarna hijau di but kereta itu yang dipercayai digunakan untuk menutup mata mangsa.

Rahim berkata polis sedang memburu dua lagi rakan suspek yang dipercayai turut terlibat dalam kejadian itu.

Khir Toyo: 1Melayu, 1Bumi 'perjuangan sah dan mulia'

Posted: 27 Apr 2011 04:22 AM PDT


Dr Khir:Namun jika ia bertujuan menyatukan kaum Bumiputera bagi tujuan menindas dan menghancurkan kaum Cina, maka konsep ini harus dianggap perkauman dan ditentang sehabisnya. Saya sendiri tidak akan bersetuju dengan sebarang konsep menindas dan menghancurkan kedudukan kaum lain.
KUALA LUMPUR — Bekas menteri besar Selangor Dr Mohamad Khir Toyo berkata gerakan "1Melayu, 1Bumi" - idea dilontarkan Utusan Malaysia dan disahut Perkasa, patut dianggap sebagai satu "perjuangan yang sah dan mulia" jika bertujuan menyatupadukan kaum Bumiputera dan Islam.

Sebaliknya kata beliau, gerakan itu bertujuan memindas dan menghancurkan kaum Cina, maka ia sepatutnya dianggap perkauman dan ditentang habis-habisan.

"Jika gerakan ini bertujuan menyatupadukan orang kaum Bumiputera demi menjaga kepentingan Bumiputera dan Islam, maka ia tidak harus dianggap agenda perkauman. Ia harus dianggap sebagai satu perjuangan yang sah dan mulia," katanya lagi.

"Namun jika ia bertujuan menyatukan kaum Bumiputera bagi tujuan menindas dan menghancurkan kaum Cina, maka konsep ini harus dianggap perkauman dan ditentang sehabisnya. Saya sendiri tidak akan bersetuju dengan sebarang konsep menindas dan menghancurkan kedudukan kaum lain," kata beliau dalam entri terbaru blognya.

Justeru kata beliau, Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Besar ini menambah, perkauman atau tidak slogan '1Melayu 1Bumi" yang dicadangkan oleh Penolong Ketua Pengarang Kumpulan Datuk Zaini Hassan bergantung kepada pelaksanaan, tuntutan dan kehendak gerakan tersebut.

Gerakan itu akan dilancarkan oleh Perkasa di Alor Setar Sabtu ini.

Semalam, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata gerakan gelombang "1Melayu 1Bumi" akan menggugat matlamat gagasan 1 Malaysia yang sudah mula diterima ramai.

Bagaiamanapun beliau tidak melihat langkah menggerakkan gelombang itu berada dalam kedudukan yang betul memandangkan gagasan 1 Malaysia sudah pun diterima dengan baik menerusi pelbagai aktiviti diadakan ke arah itu.

Ahli Parlimen Jelebu ini berkata sebarang idea yang bercanggah dengan gagasan 1 Malaysia tidak seharusnya disokong.

Perkasa bertegas mahu meneruskan pelancaran gerakan "1Bumiputera" - menyahut idea "1Melayu, 1Bumi" walaupun tidak disambut baik bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Jumaat lalu, Dr Mahathir berkata idea gelombang "1Melayu, 1Bumi" adalah tidak baik untuk negara jika diadakan dan akan membawa kepada malapetaka.

Dr Khir juga menulis bahawa bagi orang Melayu sendiri corak pengundian kaum Cina dan dasar DAP yang dilihat anti segala-galanya yang membabitkan kepentingan Bumiputera dan agama Islam merupakan satu petunjuk jelas bahawa sudah wujud gelombang mahu memperkasakan kuasa kaum Cina dalam politik setelah mereka menguasai ekonomi.

"Justeru apakah mahu dipersalahkan penulis Melayu dan orang Melayu jika ada yang menganjurkan slogan 1Melayu 1Bumiputera sebagai jawapan kepada pengundian bercorak perkauman sebahagian besar kaum Cina hari ini?

"Saya selalu bertanya mengapa bila orang Melayu bercakap soal hak pribumi maka ia dianggap sebagai perkauman, tetapi apabila kaum Cina bercakap soal sekolah Cina, bahasa Cina dan ekonomi kaum Cina tidak dianggap perkauman?" katanya.

Malahan soal beliau, apakah kempen-kempen politik DAP yang mempertikaikan konsep perkongsian kuasa Barisan Nasional kerana dipimpin oleh orang Melayu bukan merupakan satu kempen perkauman.

"Malangnya tiada pula ada akhbar-akhbar milik kaum Cina menganggap kenyataan DAP tersebut sebagai kenyataan berbaur perkauman," katanya lagi.

"Mengapa apabila ditubuhkan Perkasa maka ia dianggap pertubuhan perkauman, namum ratusan pertubuhan lain yang bersandar dan bertunggakkan kepentingan kaum Cina tidak dianggap perkauman oleh akhbar-akhbar yang dikuasai oleh kaum Cina?" tulis beliau lagi.

Bekas ketua pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor ini bukan satu sikap perkauman apabila ada kaum Cina yang menggesa dan mendesak bahasa Melayu dijenamakan semula sebagai bahasa Malaysia.

"Kononnya, nama bahasa Melayu bersifat perkauman dan menyebabkan mereka merasa tidak selesa dan serasi untuk belajar dan bercakap. Mungkin suatu hari nanti apa sahaja ikon kebangsaan yang ada nama Melayu mahu dihapuskan atas alasan tidak mencerminkan konsep 1 Malaysia," katanya lagi.

Kerajaan Selangor bina 56 papan iklan kempen gesa mansuh ISA

Posted: 27 Apr 2011 04:20 AM PDT

KUALA LUMPUR– Kerajaan meluluskan peruntukan lebih RM600,000 untuk memasang sebanyak 56 papan iklan kempen Selamatkan Malaysia: Mansuhkan ISA di seluruh negeri.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, papan iklan kempen itu akan dipasang di semua 56 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan dijangka siap sepenuhnya selewat-lewatnya dalam tempoh dua bulan.

Beliau berkata, kos pemasangan papan iklan ini menggunakan peruntukkan Dana Akaun Amanah Penswastaan dan disalurkan kepada Menteri Besar Pemerbadanan (MBI).

Beliau berkata, projek pemasangan dan pembinaan papan-papan iklan ini akan dilakukan secara tender terbuka yang akan diiklankan di akhbar-akhbar utama.

"Usul untuk memasang papan iklan Selamatkan Malaysia: Mansuhkan ISA telah diluluskan oleh Dewan Negeri Selangor yang bersidang pada 1 April 2011," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Kerajaan Negeri hari ini.

Menteri Besar berkata, pemasangan papan iklan ini sejajar dengan hasrat kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang mahu melaksanakan transformasi menyeluruh dalam semua aspek pengurusan negara.

"Ia juga sejajar dengan program kedua yang terkandung dalam Program 100 Hari jika Pakatan Rakyat memerintah negara iaitu memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)," katanya.

Kes Sarbaini: AG arah polis soal siasat satu lagi saksi

Posted: 27 Apr 2011 04:18 AM PDT

TERKINI
THE MALAYSIAN INSIDER

Ahmad Sarbaini

KUALA LUMPUR — Pejabat Peguam Negara telah memulangkan kertas siasatan kes kematian penolong pengarah Kastam Diraja Malaysia Ahmad Sarbaini Mohamed dan mahu polis menemu bual seorang lagi saksi sebelum menentukan tindakan susulan.

Laporan media menyebut, kertas siasatan itu dipulangkan kepada Polis Diraja Malaysia semalam.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Zulkifli Abdullah berkata pihaknya telah diminta mendapatkan keterangan daripada seorang lagi saksi sebelum Peguam Negara boleh menentukan tindakan selanjutnya.

Kelmarin, Zulkifli berkata, polis sudah menyerahkan laporan siasatan berhubung kematian Ahmad Sarbaini di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini kepada Pejabat Peguam Negara, Jumaat lalu.

"Kami sudah berpuas hati dengan hasil siasatan yang dibuat dan sudah melengkapkannya, kami sudah hantar kepada Pejabat Peguam Negara," katanya.

Khamis lalu, Zulkifli berkata meninggal dunia kerana kecederaan pada bahagian kepala selepas jatuh daripada bahagian tinggi bangunan SPRM di Jalan Cochrane, 6 April lalu.

Justeru kata beliau terserah kepada Peguam Negara untuk menentukan tindakan susulan.

Dalam kenyataan minggu lalu, Zulkifli juga berkata punca kematian ditentukan selepas siasatan terperinci membabitkan pelbagai pihak termasuk polis, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia dan Jabatan Kimia.

Kata beliau, siasatan menunjukkan ia adalah kematian mengejut dan tiada elemen jenayah terlibat buat masa sekarang.

Ahmad Sarbaini, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan Klang ditemui mati di gelanggang badminton di tingkat satu bangunan SPRM setelah dilapor ke pejabat itu untuk bertemu pegawai penyiasat SPRM berhubung siasatan kes rasuah yang membabitkan 62 pegawai Kastam.

Video seks: Anwar beri keterangan tambahan esok

Posted: 27 Apr 2011 04:15 AM PDT

Oleh Syed Mu'az Syed Putra

KUALA LUMPUR– Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memberikan keterangan tambahan kepada pihak polis berhubung rakaman video seks yang didakwa melibatkan diri beliau esok.

Keterangan tambahan itu akan dibuat di ibu pejabat PKR pada pukul 2.30 petang dan kenyataan akan dirakam DSP Shanmugamoorthy.

"Pasukan penyiasat dari ibu pejabat polis Bukit Aman telah memohon untuk merakam kenyatan tambahan daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung laporan polis beliau pada 22 Mac lalu.

"Kenyataan itu akan dibuat esok di ibu pejabat PKR," kata kenyataan yang dikeluarkan Biro Komunikasi PKR hari ini.

Anwar, Ketua Umum PKR dan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu telah membuat laporan polis pada 22 Mac lalu di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi sehari selepas rakaman video seks itu didedahkan "Datuk T" di hotel Carcosa Seri Negara.

Rakaman video seks itu yang didakwa seorang pemimpin kanan Pakatan Rakyat, kononnya Anwar, mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita China dipertonton kepada media pada 21 Mac.

Anwar juga telah menafikan dengan keras bahawa beliau adalah pelaku dalam rakaman video tersebut.

"Datuk T" yang terdiri daripada bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim telah menggemparkan negara apabila bertindak menayangkan rakaman video seks kepada media.

Isu Wahabi: Jakim jelas pandangan pegawainya salah

Posted: 27 Apr 2011 04:13 AM PDT

Oleh Syed Mu'az Syed Putra

PUTRAJAYA— Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah memanggil pegawainya Zamihan Mat Zain yang mengesyaki Imam Besar Masjidil Haram Sheikh Dr Abdul Rahman Ibn Abdul Aziz As-Sudais cuba menyuntik fahaman Wahabi di kalangan umat Islam negara ini.

Pengesahan itu dibuat Ketua Pengarah Jakim Othman Mustapha ketika sidang media di sini.

"Padangan beliau (Zamihan) itu salah, kita memang menjemput Imam Besar Masjidil Haram ini dan menerima kunjungannya untuk menjalin hubungan lebih erat antara dua negara termasuk tentang Islam.

"Jadi tidak ada seperti yang didakwa kononnya Imam Besar Masjidil Haram ini cuba menyuntik fahaman Wahabi dan sebagainya, saya telah panggil pegawai ini pagi tadi serta memberi penjelasan kepada dia tentang kehadiran Imam Besar Masjidil Haram ini ke Malaysia," katanya.

Ditanya sama ada Jakim akan mengambil tindakan terhadap Zamihan, Othman bagaimanapun berkata pihaknya akan menyiasat terlebih dahulu perkara itu.

"Kita akan siasat dulu perkara ini dan dalam pertemuan dengan pegawai ini pagi tadi saya dah jelaskan, nampaknya dia akur dengan apa yang saya katakan.

"Apa-apa pun kita akan siasat dulu, kita ikut prosedur... tindakan itu akan dibuat kemudian," katanya.

Tahun lalu, Zamihan menjadi perhatian ekoran laporan bahawa beliau mengaitkan beberapa tokoh agama dan politik iaitu bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya, bekas menteri besar Perlis dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempunyai kaitan dengan fahaman wahabi dan pengganas JI.

Zamihan bagaimanapun menafikan dakwaan bahawa beliau pernah mengaitkan Presiden PAS, bekas menteri besar Perlis dan mufti Perlis dengan fahaman wahabi dan pengganas JI.

Semalam, Zamihan yang kini berkhidmat sebagai Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu, Teras Institut Latihan Islam Malaysia dalam kenyataan kepada The Malaysian Insider berkata, beliau mengesyaki Sheikh Abdul Rahman cuba menyuntik fahaman Wahabi di kalangan umat Islam negara ini dengan menggunakan platform kerajaan dengan kerajaan.

Justeru, Zamihan meminta pihak berkuasa berhati-hati dan mengambil tindakan sewajarnya bagi mengelakkan penyebaran amalan Wahabi di negara ini.

Beliau berkata lawatan kerja lima hari Sheikh Abdul Rahman yang berakhir Ahad lalu kemungkinan membawa metodologi yang bertentangan dengan amalan Ahli Sunah Waljamaah, yang menjadi pegangan umat Islam di Malaysia.

Kata Zamihan, Sheikh Abdul Rahman berpegang kepada fahaman Wahabi dan cuba menyuntik amalan itu di kalangan umat Islam melalui seminar anjuran kerajaan negeri Perlis itu.

"Imam ini (Sheikh Abdul Rahman) bawa amalan Wahabi dan menggunakan platform kerajaan dengan kerajaan untuk menyuntik fahaman Wahabi kepada umat Islam di Malaysia dan negara-negara Islam yang lain.

"Kalau beliau datang bercakap untuk soal umum tentang Islam, kepentingan Islam kita boleh terima, tapi ia jadi masalah kalah bercakap tentang Allah ada mata... ada tangan... ada kaki... itu semua kita tidak boleh terima," kata Zamihan yang pernah menjadi fokus berhubung isu Wahabi tahun lalu.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata kenyataan yang dikeluarkan Zamihan itu bukan mewakili kerajaan atau Jakim.

"Apa yang dia katakan tidak mewakili kerajaan dan Jakim, itu mungkin hanya pandangan peribadinya.

"Biasalah dia ini, biasanya bila orang cakap A, dia akan cakap B tapi apa yang dia katakan dalam perkara ini bukan sebagai lidah kerajaan," tegasnya.

Sambil mempertahankan kehadiran Sheikh Abdul Rahman, Jamil Khir berkata kunjungan itu bertujuan untuk mewujukan hubungan yang lebih erat antara dua negara - Malaysia dan Arab Saudi.

Selain itu, Juanda turut mempertahankan kehadiran Sheikh Abdul Rahman sambil menafikan beliau cuba menyuntik fahaman Wahabi.

Sehubungan itu kata beliau, kenyataan bahawa Sheikh Abdul Rahman telah menggunakan platform jemputan kerajaan untuk menyebarkan amalan Wahabi di Malaysia adalah "satu fitnah."

10 Mei Pendengaran Semakan Kehakiman Zunar, MalaysiaKini Terhadap KDN

Posted: 27 Apr 2011 03:58 AM PDT

KUALA LUMPUR: Permohonan semakan kehakiman yang difailkan oleh kartunis, Zunar dan sebuah portal web berita, Malaysiakini bagimencabar keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang mengharamkan dua buku kompilasi karya kartun akan didengar pada 10 Mei depan.

Hakim Mahkamah Tinggi (Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) Datuk Rohana Yusuf menetapkan tarikh itu pada Rabu, bagi membolehkan kedua-dua pihak dalam semakan tersebut meneliti afidavit yang telah difailkan.

Zunar atau nama sebenarnya, Zuliflee SM Anwarul Haque dan MKINI DotcomSdn Bhd, yang mengendalikan MalaysiaKini dan syarikat penerbitan Sepakat Efektif Sdn Bhd memfailkan permohonan itu pada 26 Julai 2010.

Permohonan tersebut difailkan ekoran keputusan KDN mengharamkan bukuberjudul '1 Funny Malaysia' dan 'Perak Darul Kartun'.

1 Funny Malaysia yang diterbitkan pada November 2009 merupakan kompilasi kartun oleh Zunar, dan hampir kesemua kartun tersebut pernah disiarkan di ruangan Cartoonkini di laman web Malaysiakini daripada Oktober 2006 hingga November 2009.

Manakala penerbitan buku 'Perak Darul Kartun' juga pada November 2009menghimpunkan kartun politik pelbagai artis di bawah pimpinan Zunar.

Mereka menamakan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein dan timbalannya, Datuk Wira Abu Seman Yusop sebagai responden dalam permohonan tersebut.

Kedua-dua mereka mendakwa, Abu Seman bagi pihak Hishamuddin telah mengeluarkan perintah melarang penerbitan, produksi, penjualan, pengedaran atau pemilikan dua buku itu atas alasan ianya memudaratkanketenteraman awam pada 25 Mei 2010.

Dakwanya lagi, buku itu menikmati jualan laris dengan sejumlah 4,000 salinan dicetak dan dengan pengharaman itu, pihak pemohon tidak mampu menjual baki buku dan sehubungan itu menuntut ganti rugi khassebanyak RM17,320.

MKINI mendakwa mereka tidak diberi peluang memberi pandangan sebelum pihak responden membuat keputusan itu walaupun meminta agar diberi peluang untuk berbuat demikian apabila polis dan pegawai KDN merampasbuku-buku tersebut pada antara Januari dan Februari 2010.

Ia mendakwa kartun dalam buku itu telah diterbitkan di laman web tersebut lebih dua tahun dan buku tersebut telah berada dalam pasaran selama tiga bulan sebelum dirampas.

Manakala Sepakat Efektif mendakwa buku 'Perak Darul Kartun' berada dalam pasaran kira-kira enam bulan sejak November 2009 dan mereka tidak menerima sebarang laporan mengenai buku itu mengancam ketenteramawam.

Syarikat itu berkata buku itu menikmati jualan laris dengan lebih 11,500 salinan dicetak.

Berikutan pengharaman itu, pemohon gagal menjual baki buku itu dan menuntut ganti rugi khas sebanyak RM115,000 sebagai nilai harga buku yang tidak dapat dijual.

Antara lain, mereka menuntut perintah membatalkan pengharaman buku itudengan alasan pengharaman itu tidak sah kerana bersifat 'ultra vires'(tidak dalam bidang kuasa) di bawah Seksyen 7 Akta Mesin Cetak danPenerbitan 1984.

Mereka juga berkata tindakan KDN itu dicabar atas alasan ia tidak sahdan bertentangan dengan hak kebebasan bersuara yang dijamin di bawahArtikel 5 dan 8 Perlembagaan Persekutuan

Video Seks: Shazryl Eskay Serah Sampel DNA

Posted: 27 Apr 2011 03:57 AM PDT

KUALA LUMPUR: Datuk Shazryl Eskay Abdullah yang merupakan salah seorang trio Datuk T yang bertanggungjawab mempertontonkan video seks kontroversi kepada sekumpulan wartawan baru-baru ini, menyerahkan sampel asid deoksiribonukleik (DNA) kepada polis bagi membantu siasatan kes berkenaan pada Rabu.

Shazryl Eskay ketika ditemui pemberita di Bukit Aman berkata, polis telah memintanya menyerahkan sampel DNA dan bertanyakan beberapa soalan.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut dan akan mengadakan sidang akhbar esok.

Rakaman video yang dikaitkan dengan pemimpin utama parti pembangkang itu dirakamkan pada 21 Februari sebelum dipertontonkan kepada sekumpulan wartawan pada 21 Mac.

Selain Shazryl Eskay, bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Tamby Chik dan Bendahari Perkasa, Datuk Shuib Lazim adalah ahli trio berkenaan.

Kenyataan Raja Petra Mesti Dimasukkan Dalam Kertas Siasatan - Ghani Patail

Posted: 27 Apr 2011 03:54 AM PDT

PUTRAJAYA: Kenyataan Raja Petra Kamaruddin perlu dimasukkan dalam kertas siasatan polis terhadap penulis blog itu, kata Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail.

Beliau berkata berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai siasatan terhadap Raja Petra, yang juga dikenali sebagai RPK, yang didakwa memberi maklumat palsu mengenai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

"Saya belum tahu lagi siasatan itu sebenarnya mengenai apa. Saya hanya boleh komen selepas polis menyerahkan kertas siasatan," katanya kepada pemberita di sini, Selasa.

Kenyataan daripada Raja Petra mesti dimasukkan dalam kertas siasatan memandangkan dia adalah subjek siasatan itu, kata Abdul Ghani.

Semalam Bernama melaporkan bahawa RPK kini disiasat mengikut Seksyen 203 Kanun Keseksaan kerana memberi maklumat palsu berhubung akuan bersumpahnya mengaitkan Perdana Menteri dan isteri dengan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibu, empat tahun lepas.

SKMM Didesak Segerakan Siasatan Dalam Blog Muat Naik Video Seks

Posted: 27 Apr 2011 03:52 AM PDT

CYBERJAYA: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) didesak menyegerakan siasatan bagi mengenal pasti identiti pemilik blog yang masih menyiarkan klip video seks yang dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Blog www.papagomo.com pada Rabu memuat naik bahagian kedua rakaman video seks kontroversi yang dikaitkan dengan seorang pemimpin utama parti pembangkang.

Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan (AMK), Rozan Azen Mat Rasip berkata, SKMM bersetuju untuk membuka kertas siasatan berhubung aduan penyebaran klip video itu di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

"Beberapa blog sudah ditutup sejak aduan difailkan pada 5 April lalu tetapi blog www.pisau.net dan www.papagomo.com masih boleh diakses serta terus menyiarkan klip video itu," katanya ketika ditemui pemberita di sini pada Rabu.

Rozan berkata perbuatan penyebaran klip video itu di kalangan pemilik blog terbabit sengaja dilakukan untuk menjatuhkan imej dan kredibiliti Anwar selaku pemimpin utama pakatan pembangkang.

"Oleh itu, kami mahu siasatan disegerakan untuk mengenal pasti bagaimana klip video yang sepatutnya dimiliki trio Datuk T dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) boleh dimuat turun di Internet di kalangan pemilik blog," jelasnya yang juga Naib Ketua Penerangan Pemuda Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Video hitam putih kurang dua minit itu bocor pada 4 April lalu dan dikeluarkan daripada YouTube tidak lama selepas itu.

Sementara itu, Rozan berkata AMK tidak akan teragak-agak untuk mengambil sebarang tindakan terhadap pemilik blog itu sekiranya klip video tersebut masih disiarkan.

Begitupun, tindakan susulan hanya akan diambil sekiranya SKMM berjaya mengenal pasti identiti individu terbabit.

"Saya tahu SKMM berdepan cabaran besar untuk mengenal pasti pemilik blog itu. Apapun, mereka perlu bekerja keras agar siasatan ini dapat diselesaikan dengan segera," tegasnya.

Rozan hadir ke pejabat SKMM bersama dua anggota pemuda AMK untuk memberi keterangan selama sejam berhubung aduan penyebaran video seks yang masih dalam siasatan pihak polis.

Pilihan Raya Singapura: Lee Kuan Yew Menang Tanpa Bertanding

Posted: 27 Apr 2011 03:47 AM PDT

SINGAPURA: Menteri Mentor, Lee Kuan Yew menang tanpa bertanding bagi kerusi Parlimen walaupun parti pemerintah, Parti Tindakan Rakyat (PAP) dijangka menerima cabaran kuat daripada pembangkang pada pilihan raya umum republik itu pada 7 Mei ini.

Menurut Jabatan Pilihan Raya Umum, satu kawasan diisytiharkan tiada pertandingan selepas pencalonan bagi 27 kawasan ditutup pada pukul 12.30 tengah hari Rabu.

Jabatan itu berkata, bagi 26 kerusi yang dipertandingkan, pemilihan ditetapkan pada 7 Mei.

Pada pilihan raya kali ini, setiap kerusi Parlimen menyaksikan pertandingan satu lawan satu kecuali Tanjong Pagar yang dimenangi Lee.

Lee, 87, bersama empat calon PAP lain yang bertanding di kerusi Tanjong Pagar diisytiharkan menang tanpa bertanding selepas parti pembangkang gagal mengemukakan calon mereka sehingga tempoh pencalonan ditutup.

Beliau yang masih berkhidmat dalam kabinet kerajaan Singapura sebagai menteri mentor menjadi perdana menteri pada tahun 1959 selepas Singapura memperolehi hak memerintah sendiri dari Britain.

Lee melepaskan jawatan tersebut pada tahun 1990. Anaknya, Lee Hsien Loong, kini menjadi perdana menteri iaitu sejak 2004 dan akan mengetuai PAP menghadapi pilihan raya umum untuk kali yang kedua.

Walaupun kelihatan agak lemah tetapi Lee yang kematian isterinya Kwa Geok Chew, tahun lalu dipimpin oleh salah seorang anak perempuannya untuk mengemukakan borang pencalonan di sebuah sekolah awam tanpa berjaya dicabar oleh mana-mana calon parti lawan.

Sebenarnya, bukan tidak ada percubaan untuk meletakkan calon tetapi wakil pembangkang hanya terlewat 35 saat untuk mengemukakan borang pencalonan mereka setelah berhempas pulas mengumpul dana untuk dijadikan wang deposit sebanyak S$80,000 sebagaimana yang ditetapkan syarat.

Sebagai menghargai pengundi di kawasan tersebut, Lee memberi jaminan akan berbakti di kawasannya dalam tempoh lima tahun lagi.

Sejak tahun 1991, beliau tidak dicabar walaupun menyambut baik sebarang cabaran di kawasannya.

Liwat II: Anwar ulangi ia konspirasi politik

Posted: 26 Apr 2011 09:52 PM PDT

Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap mempertahankan dakwaannya bahawa kes liwat II yang sedang berlangsung adalah satu konspirasi politik bagi memuaskan kehendak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor.

NONETiada asas bagi pihak pendakwaan untuk meneruskan kes, kata Anwar kecuali bagi memuaskan kehendak tuan politik mereka.

"Kita tahu sistem pornografi Umno, Datuk Seri Najib akan terus guna ini utk mencela kita seolah-olah beliau dan isterinya Rosmah dan yang lain adalah orang yang baik-baik, kekuatannya adalah tunjukkan moral Anwar kurang baik... mereka akan menang.

"Saya nak jelaskan sedikit bahwa ini fitnah jahat ... awal kita nafikan dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan (Peguam Cara Negara II) Datuk Yusof (Zainal) diperalatkan sekadar kuatkan hujah.

Menurut Anwar lagi, media arus perdana yang dikawal oleh Umno berdendam dengannya dan berulangkali melaporkan sperma dan air seperti yang diperkatakan oleh Yusof di mahkamah bagi memuaskan tuan politik mereka.

Dalam mengemukakan bukti di mahkamah, pihak pendakwaan berkata air mani dan sperma dijumpai oleh ahli kimia.

"Terbukti mani yang dikatakan 97 jam yang diambil itu tidak (disimpan) dalam freezer dan dlm mana dokumen sains mengatakan ia tidak boleh bertahan. Jadi ini jadi isu politik murahan yang jelas dalam keterangan mahkamah," kata Anwar.VIDEO | 4.15 mins

TV3 potong interviu dengan saya: RPK

Posted: 26 Apr 2011 09:40 PM PDT

Hazlan Zakaria & Arvind Raj
Penulis blog, Raja Petra Kamarudin (RPK) menyangkal laporan TV3 bahawa belaiu 'tidak percaya lagi' dakwaan bahawa Datin Seri Rosmah Mansor berada di tempat kejadian semasa pembunuhan ngeri Altantuya Shaariibuu pada 2006.

NONESelepas dua siri interviu dengan Raja Petra disiarkan dalam
buletin utama di stesen swasta tersebut, beberapa pihak terus melabel penulis blog itu telah mengubah pendiriannya dengan 'menarik balik' dakwaan tertentu dalam akuan bersumpah (SD) yang telah difailkannya.

RPK mengaku beliau berkata "Saya rasa mustahil kot" dalam interviu dengan pengarang kumpulan TV3, Datuk Ashraf Abdullah di Australia, tetapi mendakwa ayat pertengahannya telah dipotong dalam segmen yang disiarkan pada 13 April.

"Ia adalah interviu (selama 90 minit), sedikit sebanyak daripadanya mengenai SD saya. Bolehkah anda tidak ambil (siarkan) satu ayat sahaja tetapi ambil (siarkan) keseluruhan perenggan?" soalnya dalam temuramah video Skype dengan Malaysiakini dari Bangkok Ahad lepas.

Raja Petra berada di Bangkok untuk menghadiri forum anjuran Gerakan Masyarakat Sivil Malaysia (MCLM). Beliau adalah pengerusi MCLM dan gerakan itu mendakwa laporan itu telah diputarbelit.

rosmah mansor and altantuya murder caseBeliau berkata, kenyataannya telah disalah lapor kerana
interviunya telah disunting oleh penyiar, menyebabkan maksud sebenarnya telah berubah.

"Mungkin TV3 patut diminta menyiarkan keseluruhan perenggan," katanya sambil menambah tanggungjawab itu terletak di bahu penyiar berkenaan untuk menjelaskan perkara tersebut.

Raja Petra mendakwa apa yang dikatakannya dalam perenggan tersebut ialah: Apabila saya diberitahu saya tak percaya lagi, saya rasa mustahil kot, Rosmah masuk hutan panjat bukit tengah malam, jadi saya tak percaya lagi, sehingga saya mendapat pengesahan.

Pekung sudah terbuka

Posted: 26 Apr 2011 09:38 PM PDT

Datuk Mahfuz Omar

Timbalan Ketua Polis Negara (TKPN) yang baru Datuk Khalid Abu Bakar (gambar) mengumumkan bahawa PDRM tidak lagi menggunakan kaedah menyorok di belakang tiang dan belukar dalam mengendalikan operasi perangkap laju di jalanraya.

Sebaliknya ujar beliau, PDRM akan tampil secara terbuka dalam proses penguatkuasaan undang-undang termasuk peraturan lalulintas.

Beliau seterusnya memberikan peringatan bahawa dengan pendekatan baru ini jika pengguna jalanraya disaman, mereka perlu menjelaskannya.

Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE) mengalu-alukan pengumuman tersebut kerana secara tidak langsung ia mengesahkan perjuangan KASE selama ini bahawa tindakan menyorok di belakang tiang, menyorok di dalam belukar dan di atas jejantas dalam operasi perangkap laju yang disusuli dengan Saman Ekor adalah bukan suatu cara pendidikan undang-undang yang baik.

KASE menyambut baik tindakan ini kerana ia bukan sahaja lebih efisyen dan telus malah boleh menyelesaikan masalah-masalah lain seperti penggunaan nombor pendaftaran palsu dan secara tidak langsung mendidik pengguna jalanraya supaya memandu dengan berhemah.

Walaubagaimana pun pengumuman TKPN tersebut juga telah membuka pekung mereka kerana jelas selama ini mereka melakukan tindakan secara tidak wajar.
Undang-undang dan peraturan bukan untuk mengenakan mana-mana pihak tetapi adalah bertujuan mengawal keharmonian dan keselamatan masyarakat. Tindakan menyorok di belakang tiang dan sebagainya yang dilakukan PDRM sejak lebih dua dekad sudah terbukti bukan pendekatan yang baik dan wajar.

Pengumuman TKPN ini adalah suatu permulaan yang baik tetapi ia telah membuka beberapa persoalan lain yang perlu diperjelaskan oleh pihak berkuasa seperti PDRM dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Persoalannya, kenapa setelah lebih dua dekad baru PDRM menyedari bahawa tindakan tersebut tidak cekap, tidak efisyen malah telah menimbulkan pelbagai masalah kepada pengguna jalanraya. Kita merasakan amat malang mempunyai agensi penguatkuasa yang lembab dalam mengenalpasti cara perlaksanaan undang-undang dan peraturan.

Setelah berapa banyak rakyat disusahkan dan dipaksa membayar kompaun tanpa sebarang bukti kesalahan, barulah PDRM sedar tindakan tersebut tidak efisyen dan mengumumkan tidak akan digunakan lagi. Kenapa baru sekarang mereka sedar?

Notis Pol 170A atau lebih popular dikenali sebagai "Saman Ekor" dikeluarkan ekoran perlaksanaan perangkap laju secara menyorok oleh PDRM. Apabila TKPN mengumumkan teknik menyorok tidak lagi akan digunakan, apakah status "Saman Ekor" yang dikeluarkan dahulu?

Apakah status "Saman-saman Ekor" yang sudah dibayar ekoran paksaan PDRM dengan ugutan menyenarai hitam pemilik kenderaan? KASE berpendapat bahawa "Saman-saman Ekor" yang dikeluarkan dan terdapat di dalam sistem PDRM sebelum pengumuman TKPN dibuat hendaklah dihapuskira.

Ini kerana "Saman-saman Ekor" tersebut dikeluarkan secara tidak telus malah lebih kepada penyalahgunaan peraturan oleh pihak PDRM. Adalah lebih baik melupuskan sahaja daripada membuang masa dan tenaga untuk menguatkuasakan sesuatu yang tidak betul.

KASE seterusnya ingin mendapatkan penjelasan lanjut daripada PDRM dan JPJ berkaitan proses penguatkuasaan perangkap hadlaju. Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 (APJ 2010) mula berkuatkuasa pada 1/2/2011.

Melalui APJ 2010 Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan dilaksanakan di mana ia merangkumi kesalahan-kesalahan seperti memandu melebihi hadlaju, tidak mematuhi lampu isyarat dan memandu kenderaan selain bas di lorong bas. Sistem ini akan dikendalikan oleh dua syarikat swasta iaitu Beta Tegap Sdn Bhd dan Commercial Circle (M) Sdn Bhd.

Pengenalan AES melalui APJ 2010 ini menggambarkan bahawa semua perangkap hadlaju akan dikendalikan hanya oleh dua syarikat swasta ini. Apakah status saman-saman yang dikeluarkan oleh PDRM sejak 1/2/2011 ini? Tidakkah ianya bertindih dengan AES?

Penjelasan perlu diberikan supaya tidak ada penguatkuasaan bertindih dilakukan di mana pengguna akan terbeban dan dizalimi. Adakah dengan pengenalan dan perlaksanaan AES ini bermaksud PDRM tidak lagi menjalankan operasi perangkap hadlaju?

Rakyat Malaysia juga secara keseluruhannya perlu faham bahawa APJ 2010 yang mula berkuatkuasa pada 1/2/2011 telah memperakui "Saman Ekor" malah penguatkuasaan "Saman Ekor" pada masa depan tidak lagi bermusim malah secara 24 jam tanpa henti.

Perlu diambil perhatian bahawa "Saman Ekor" di bawah APJ 1987 ialah Notis meminta maklumat di bawah Seksyen 115 APJ 1987 tetapi di bawah APJ 2010, Saman Ekor adalah saman yang sah bukan lagi notis.

Walau pun PDRM mengumumkan bahawa mereka tidak lagi menyorok tetapi apa yang lebih teruk ialah penguatkuasaan peraturan dan undang-undang jalanraya selepas ini sudah diswastakan.

Akhirnya KASE mendesak kerajaan menghapuskira Saman-saman ekor yang lama dan seterusnya memperbanyakkan kempen penerangan berkaitan AES dan juga kesan Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 kepada rakyat keseluruhannya. KASE berpendapat APJ 2010 yang diperkenalkan masih tidak difahami oleh rakyat. Bagaimana hendak kuatkuasakan undang-undang jika rakyat tidak pernah diberikan pemahaman dan maklumat.

Penulis adalah Naib Presiden PAS Merangkap Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE).

Khalid Samad: Bersatulah Melayu

Posted: 26 Apr 2011 09:34 PM PDT

Khalid Samad
Semenjak selesai Pilihan Raya Sarawak di mana DAP telah menang di 12 kerusi DUN, DAP telah menjadi sasaran pencacai UMNO khususnya Utusan Malaysia dengan slogan 'Bersatulah Melayu' mereka.

Ini dilakukan walaupun diketahui umum bahawa semua parti-parti komponen PR juga turut menunjukkan prestasi yang semakin meningkat. DAP dijadikan sasaran kerana mereka telah berjaya memperolehi kebanyakan undi dari masyarakat Cina dan dengan itu dikatakan bahawa Cina telah bersatu bawah DAP!

Dengan gaya pemikiran perkauman sempit yang menguasai minda UMNO, maka tidak pelik bagi kita apabila kejayaan DAP untuk meraih undi Cina ditafsirkan sebagai penyatuan Cina untuk 'menentang Melayu'.

Pemikiran perkauman yang menguasai minda UMNO, yang diluahkan melalui lidah tidak rasmi mereka, iaitu Utusan Malaysia, tidak berkemampuan memikirkan sebab dan alasan yang lain mengapa masyarakat Cina secara padu menyokong DAP.

Mata mereka dikaburi perkauman dan telinga mereka didendangkan dengan sorakan-sorakan perkauman. Tiada yang mereka mampu lihat dan tiada yang mereka mahu dengar melainkan perkauman.

Hakikatnya, masyarakat Cina telah menyokong calon DAP dan menolak calon SUPP. Kedua-duanya adalah berbangsa Cina. Persoalannya, mengapa masyarakat Cina menyokong seorang calon Cina dan menolak calon Cina yang satu lagi?

Ianya tidak boleh dijawab dengan alasan perkauman kerana pada hakikatnya dua-dua calon adalah berbangsa Cina. Yang berbeza adalah seorang calon (SUPP) berdiri bersama BN dan seorang lagi (DAP) berdiri bersam PR. BN melambangkan kerajaan yang tenggelam dengan rausah dan kronisma sambil PR pula melambangkan kerajaan yang bebas rasuah, telus dan berkebajikan.

Keadaan Taib Mahmood sebagai pemimpin yang kaya raya hasil rasuah jelas terukir dipemikiran masyarakat Sarawak dan oleh itu masyarakat Cina menolak BN dan sekutu-sekutunya!

Kita seharusnya mengucapkan tahniah kepada DAP dan kumpulan NGO Cina yang telah berjaya mendidik masyarakat Cina untuk menolak pemimpin Cina yang rasuah ataupun yang bersubahat dengan kerajaan yang mengamalkan rasuah.
Penolakan menyeluruh oleh masyarakat Cina terhadap amalan rasuah adalah berdasarkan kefahaman yang telah dibina bertahun-tahun melalui proses pendidikan formal dan tidak formal yang menyakinkan mereka bahawa rasuah ini akan memusnahkan Negara.

Oleh itu, saya sememangnya bersetuju bahawa masyarakat Cina telah bersatu, tetapi bukan untuk menentang Melayu, mereka bersatu untuk menentang rasuah dan penyelewengan. Mereka telah berjaya membuktikan di Sarawak bahawa mereka akan menolak mana pemimpin Cina, walau 'BESAR' mana sekalipun, walaupun Presiden pada sebuah parti, sekiranya pemimpin itu mengamal atau bersubahat dengan rasuah.

Sememangnya, orang Melayu juga wajib bersatu seperti mereka! Tetapi bukan bersatu di atas dasar perkauman seperti seruan Utusan Malaysia dan PERKASA. Orang Melayu harus bersatu di atas prinsip menolak pemimpin yang rasuah. Lebih-lebih lagi apabila diambil kira bahawa orang Melayu beragama Islam dan Rasulullah (SAW) telah menyatakan dengan jelas bahawa "pemberi dan penerima rasuah berada di dalam api neraka".

Sepatutnya, kita yang menunjukkan penolakan dan penentangan terhadap rasuah dan pemerintahan yang menyeleweng ini jauh lebih awal dari masyarakat lain. Sepatutnya kita yang berada di depan mendahalui yang lain, menjadi ummat yang boleh dicontohi, tetapi malangnya kita tetap berada ditahap lama, ditinggalkan masyarakat lain, khususnya masyarakat Cina pada ketika ini.

Ini berlaku kerana malangnya, orang Melayu Islam di bawah pengaruh UMNO; dan UMNO di atas sebab kejahilan mereka, telah mengharuskan rasuah di dalam alam politik dengan menganggap pengampunan Allah akan terjamin apabila dilakukan umrah sekali sekala!

UMNO yang menakut-nakutkan masyarakat Melayu sehingga terus menyokong perasuah dan perompak rakyat dari UMNO kerana sekiranya tidak, maka Cina akan mengambil-alih kuasa. UMNO yang memperbodohkan masyarakat Melayu sehingga mereka terus tidak sedar bahawa pada hakikatnya bila UMNO kalah yang menang bukan DAP; tetapi PAS atau calon Melayu dari PKR.

Dalam suasana kejahilan, ketakutan dan kebodohan ini UMNO meraih kemenangan demi kemenangan dengan sokongan Melayu. Oleh itu, UMNO ingin suasana sebegini terus kekal di kalangan masyarakat Melayu, supaya mereka akan terus berkuasa. Dan inilah cabaran yang perlu diharungi PAS, khususnya. Untuk membebaskan masyarakat Melayu yang beragama Islam dari belenggu kejahilan, ketakutan dan kebodohan yang dipasang oleh UMNO ke atas mereka.

Sehingga, satu hari kelak, masyarakat Melayu Islam akan bersatu, bukan untuk menentang Cina, tetapi untuk menentang rasuah dan menolak pemimpin yang rasuah dan parti yang membudayakan rasuah.

Kalau DAP boleh berjaya dengan masyarakat Cina, mengapa tidak kita, masyarakat Melayu yang beragama Islam? Sekiranya tidak maka kita akan ketinggalan dan masyarakat lain akan menjadi jauh lebih maju dari kita. Bukan sekadar lebih maju dari sudut material, tetapi lebih maju dari sudut nilai ketamadunan juga.

Maka akhirnya apa yang akan ada dengan masyarakat Melayu Islam? Seperti yang dikatakan TGNA, "sudahlah tiada wang, tiada ilmu, tiada akhlak pula!". Naudzubillah-himin dzalik.

Pada hakikatnya, UMNO mahu menutup kelemahan dan kegagalan mereka dengan melaungkan kembali laungan zaman jahiliyyah. Korupnya mereka, tidak cekapnya mereka, menyelewengnya mereka, semua ini ingin mereka tutupi dengan laungan jahiliyyah perkauman. Supaya Melayu terus sokong mereka walaupun mereka telah gagal dalam semua aspek. Semoga kita tidak tertipu dengan laungan ini dan kita ingat kembali saranan Rasulullah (SAW);

"Tidak dariku, mereka yang menyeru atas dasar assobiyyah, tidak dariku mereka yang berperang atas dasar assobiyyah, tidak dariku mereka yang mati atas dasar assobiyyah".

Maka apabila ditanya oleh sahabat Baginda apa itu assobiyyah, maka dijawabnya "menyokong kaummu atas dasar yang zalim". Rasuah itu zalim, penyelewengan itu zalim, pemborosan wang rakyat itu zalim dan perkauman itu zalim. Yang dizalimi adalah rakyat yang akhirnya dinafikan hak mereka dan diadu-domba atas dasar perkauman sehingga persoalan kebenaran dan keadilan menjadi kabur dan tidak diutamakan.

Semoga kita dibebaskan dari belenggu UMNO dan masyarakat Melayu juga akan turut bersatu menolak calon dari UMNO dan BN yang merupakan lambang pemerintahan rasuah dan penyelewengan.

WaLlahu 'Alam

Penulis adalah anggota Parlimen Shah Alam yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Shah Alam.

Melayu mesti tolak perkauman sempit Umno

Posted: 26 Apr 2011 09:33 PM PDT

Harakahdaily

KUALA LUMPUR: Semenjak selesai Pilihan Raya Sarawak di mana DAP telah menang di 12 kerusi DUN, DAP telah menjadi sasaran pencacai Umno khususnya Utusan Malaysia dengan slogan 'Bersatulah Melayu' mereka.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad (gambar) berkata, ini dilakukan walaupun diketahui umum bahawa semua parti-parti komponen PR juga turut menunjukkan prestasi yang semakin meningkat.

DAP, katanya dijadikan sasaran kerana mereka telah berjaya memperolehi kebanyakan undi dari masyarakat Cina dan dengan itu dikatakan bahawa Cina telah bersatu bawah DAP.

Katanya, dengan gaya pemikiran perkauman sempit yang menguasai minda Umno, maka tidak pelik bagi kita apabila kejayaan DAP untuk meraih undi Cina ditafsirkan sebagai penyatuan Cina untuk 'menentang Melayu'.

"Pemikiran perkauman yang menguasai minda Umno, yang diluahkan melalui lidah tidak rasmi mereka, iaitu Utusan Malaysia, tidak berkemampuan memikirkan sebab dan alasan yang lain mengapa masyarakat Cina secara padu menyokong DAP," tulis beliau di dalam blognya.

Menurutnya, mata mereka dikaburi perkauman dan telinga mereka didendangkan dengan sorakan-sorakan perkauman, tiada yang mereka mampu lihat dan tiada yang mereka mahu dengar melainkan perkauman.

Hakikatnya, kata beliau masyarakat Cina telah menyokong calon DAP dan menolak calon SUPP. Kedua-duanya adalah berbangsa Cina.

"Persoalannya, mengapa masyarakat Cina menyokong seorang calon Cina dan menolak calon Cina yang satu lagi?" soalnya.

Kata beliau, ianya tidak boleh dijawab dengan alasan perkauman kerana pada hakikatnya dua-dua calon adalah berbangsa Cina.

Yang berbeza, ujarnya adalah seorang calon (SUPP) berdiri bersama BN dan seorang lagi (DAP) berdiri bersam PR.

Katanya lagi, BN melambangkan kerajaan yang tenggelam dengan rasuah dan kronisma sambil PR pula melambangkan kerajaan yang bebas rasuah, telus dan berkebajikan.

Tambahnya, keadaan Taib Mahmud sebagai pemimpin yang kaya raya hasil rasuah jelas terukir di pemikiran masyarakat Sarawak dan oleh itu masyarakat Cina menolak BN dan sekutu-sekutunya.

"Kita seharusnya mengucapkan tahniah kepada DAP dan kumpulan NGO Cina yang telah berjaya mendidik masyarakat Cina untuk menolak pemimpin Cina yang rasuah ataupun yang bersubahat dengan kerajaan yang mengamalkan rasuah," ujarnya.

Menurutnya, penolakan menyeluruh oleh masyarakat Cina terhadap amalan rasuah adalah berdasarkan kefahaman yang telah dibina bertahun-tahun melalui proses pendidikan formal dan tidak formal yang menyakinkan mereka bahawa rasuah ini akan memusnahkan negara.

"Oleh itu, saya sememangnya bersetuju bahawa masyarakat Cina telah bersatu, tetapi bukan untuk menentang Melayu, mereka bersatu untuk menentang rasuah dan penyelewengan.

"Mereka telah berjaya membuktikan di Sarawak bahawa mereka akan menolak mana pemimpin Cina, walau 'BESAR' mana sekalipun, walaupun presiden pada sebuah parti, sekiranya pemimpin itu mengamal atau bersubahat dengan rasuah," katanya.

Sememangnya, tambah beliau orang Melayu juga wajib bersatu seperti mereka tetapi bukan bersatu di atas dasar perkauman seperti seruan Utusan Malaysia dan Perkasa.

Katanya, orang Melayu harus bersatu di atas prinsip menolak pemimpin yang rasuah, lebih-lebih lagi apabila diambil kira bahawa orang Melayu beragama Islam dan Rasulullah (SAW) telah menyatakan dengan jelas bahawa "pemberi dan penerima rasuah berada di dalam api neraka".

"Sepatutnya, kita yang menunjukkan penolakan dan penentangan terhadap rasuah dan pemerintahan yang menyeleweng ini jauh lebih awal dari masyarakat lain.

"Sepatutnya kita yang berada di depan mendahalui yang lain, menjadi ummat yang boleh dicontohi, tetapi malangnya kita tetap berada ditahap lama, ditinggalkan masyarakat lain, khususnya masyarakat Cina pada ketika ini," ujarnya.

Ini, ujarnya berlaku kerana malangnya, orang Melayu Islam di bawah pengaruh Umno dan Umno di atas sebab kejahilan mereka, telah mengharuskan rasuah di dalam alam politik dengan menganggap pengampunan Allah akan terjamin apabila dilakukan umrah sekali sekala.

Tambahnya, Umno yang menakut-nakutkan masyarakat Melayu sehingga terus menyokong perasuah dan perompak rakyat dari Umno kerana sekiranya tidak, maka Cina akan mengambil-alih kuasa.

Menututnya lagi, Umno yang memperbodohkan masyarakat Melayu sehingga mereka terus tidak sedar bahawa pada hakikatnya bila Umno kalah yang menang bukan DAP; tetapi PAS atau calon Melayu dari PKR.

Beliau berkata, dalam suasana kejahilan, ketakutan dan kebodohan ini Umno meraih kemenangan demi kemenangan dengan sokongan Melayu.

"Oleh itu, Umno ingin suasana sebegini terus kekal di kalangan masyarakat Melayu, supaya mereka akan terus berkuasa," katanya.

Beliau menambah, inilah cabaran yang perlu diharungi PAS, khususnya untuk membebaskan masyarakat Melayu yang beragama Islam dari belenggu kejahilan, ketakutan dan kebodohan yang dipasang oleh Umno ke atas mereka.

Ini, ujarnya sehingga, satu hari kelak, masyarakat Melayu Islam akan bersatu, bukan untuk menentang Cina, tetapi untuk menentang rasuah dan menolak pemimpin yang rasuah dan parti yang membudayakan rasuah.

"Kalau DAP boleh berjaya dengan masyarakat Cina, mengapa tidak kita, masyarakat Melayu yang beragama Islam?

"Sekiranya tidak maka kita akan ketinggalan dan masyarakat lain akan menjadi jauh lebih maju dari kita," ujarnya lagi.

Ini, tambahnya bukan sekadar lebih maju dari sudut material, tetapi lebih maju dari sudut nilai ketamadunan juga.

"Maka akhirnya apa yang akan ada dengan masyarakat Melayu Islam?" soalnya.

Fitnah Umno: Anwar hargai Mustafa

Posted: 26 Apr 2011 09:29 PM PDT

Harakahdaily

KUALA LUMPUR: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (kiri) menghargai pendirian Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (kanan) yang menjelaskan kenyataannya diputar belit oleh Umno.

Bagi Anwar, fitnah Umno dan percubaan untuk melagakan pemimpin Pakatan Rakyat hendaklah ditolak.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh menyatakan perkara itu di laman twitter.

Mustafa pada 23 April lepas menafikan laporan beberapa media termasuk Utusan yang mendakwa beliau berkata PAS akan menilai semula kedudukan dalam Pakatan Rakyat selepas siasatan video seks selesai.

Sambil kesal dengan sikap tidak bertanggungjawab akhbar pro Umno itu, Setiausaha Agung PAS itu berkata, laporan tersebut berniat jahat dan sengaja memanipulasikan kenyataannya.

Katanya, dia sama sekali tidak pernah mengaitkan isu video seks dengan kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, 22 April.

"Saya ditanya berhubung saranan bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang mencadangkan (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) melakukan sumpah mubahalah.

"Jadi saya jawab, perkara itu tidak timbul kerana kerajaan sekarang ini menggunakan undang-undang sivil, Polis siasat sahajalah.

"Kalau ubah kes ini ke Mahkamah Syariah, baru kita (PAS) tengok kembali apa pendirian kita dalam isu tersebut," katanya.

Akhbar Utusan Malaysia pada 23 April menyiarkan laporan sidang media Mustafa semalam itu dengan tajuk 'PAS tunggu siasatan selesai'.

Laporan itu menyebut bahawa PAS akan membuat ketetapan baru mengenai masa depan parti itu dalam pakatan pembangkang, apabila siasatan mengenai rakaman video seks yang pelakonnya dikatakan mirip Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim siap sepenuhnya.

Selain Utusan, beberapa media lain termasuk Berita Harian dan The Star turut melaporkannya.

Sehubungan itu, beliau mahu media-media yang terlibat agar memohon maaf serta memperbetulkan laporan mereka sebelum tindakan perundangan diambil.

"Saya hargai pendirian beliau dan PAS. Tolak fitnah Umno dan percubaan melagakan..." tulis Anwar.

Kami tidak menang tanpa sokongan bukan Cina - DAP

Posted: 26 Apr 2011 09:27 PM PDT

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR: Kemenangan 12 kerusi daripada 15 kerusi yang ditandingi DAP pada pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini adalah kerana DAP turut disokong oleh pengundi bukan Cina serta faktor pengundi bandar dan luar bandar.

Jelasnya, tanpa sokongan sekurang-kurangnya 25 peratus pengundi bukan Cina, DAP tidak akan dapat memenangi 12 kerusi itu.

"Tanpa sokongan daripada pengundi bukan Cina, kita tidak dapat menang 12 kerusi dan secara purata sokongan pengundi bukan Cina ialah 32 peratus. Ini analisa yang kita buat," kata beliau pada sidang media di ibu Pejabat DAP, dekat sini hari ini.

Beliau dipercayai mengulas kenyataan para pemimpin Umno dan media mereka kononnya DAP menang di Sarawak kerana memainkan sentimen perkauman.

Sedangkan bagi DAP, mereka menjadikan isu penyalahgunaan kuasa oleh Ketua Menteri Taib Mahmud sebagai modal kempen utama mereka.

Guan Eng berkata, DAP juga menang di kebanyakan kawasan bandar, berbeza dengan BN yang memenangi kerusi di pedalaman dan luar bandar.

Ini menunjukkan pengundi yang bermaklumat di bandar akan menyokong Pakatan manakala pengundi tanpa maklumat yang cukup di luar bandar boleh dimanipulasikan oleh BN.

"Perbezaan undi yang kita dapat bukan berdasarkan kaum tapi berdasarkan lokasi, faktor geografi iaitu luar bandar dan bandar. BN hanya menang di kawasan pedalaman.

"Yang paling tinggi DAP menang ialah Kidorong, kita dapat sokongan 63 peratus pengundi bukan cina dengan majoriti 7,000 undi. Tanpa sokongan bukan Cina DAP tak mungkin dapat undi sebegini," katanya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Analisa ini tegasnya sekaligus menafikan dakwaan Umno BN bahawa DAP menang banyak kerusi di Sarawak kerana semangat perkauman.

Menurutnya, rakyat Sarawak sendiri yang mahukan perubahan dan menolak kepimpinan Ketua Menterinya, Tan Sri Taib Mahmud yang penuh dengan salah guna kuasa.

"Percubaan Umno untuk cuba menjadikan keputusan pilihan raya negeri Sarawak sebagai satu isu perkauman adalah satu tindakan terdesak yang cuba menafikan sebab sebenarnya mereka kalah di sarawak.

"Tiga sebab utama mereka hilang lapan peratus undi popular ialah rakyat sarawak mahukan perubahan setelah lama diperintah Taib Mahmud, tak mahu rasuah berterusan dan mahu urus tadbir yang baik," katanya.

DAP, PKR dan PAS berjaya mengurangkan lapan peratus undi popular BN daripada 63 peratus pada pilihan raya tahun 2006 kepada 55 peratus dalam pilihan raya baru-baru ini.

Namun yang menghairankan DAP adalah, BN berjaya mendapat 77 peratus kerusi walaupun undi popular yang diperolehinya hanya 55 peratus.

"Ini adalah satu kezaliman BN dalam persempadanan kerusi pilihan raya di Sarawak," kata Guan Eng.

DAP cabar Wan Ahmad

Dalam pada itu, Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua mencabar Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), datuk Wan Ahmad Wan Omar agar memberikan penjelasan yang lebih berhubung dakwaannya terhadap DAP.

Wan Ahmad mendakwa, seorang calon DAP telah memainkan sentimen perkauman apabila dalam satu ucapan tertutupnya berkata, "Sudah cukup orang Melanau menjadi Ketua Menteri."

Wan Ahmad berkata, dia hanya memetik kata-kata Menteri Penerangan, Datuk Sri Rais Yatim.

"Ini bukan kenyataan dari seorang pemimpin badan bebas seperti SPR.

"Saya menuntut Wan Ahmad memberikan penjelasan yang lebih lagi kerana penjelasan ini tidak cukup untuk beliau menuduh DAP bersikap perkauman kerana tidak ada bukti yang diberikan, hanya berkata Rais yang kata begitu.

"Jika tidak, saya difahamkan DAP Sarawak akan mengambil tindakan yang sewajarnya," kata beliau.

Kedah timbang cukai UUM dibayar ansuran

Posted: 26 Apr 2011 09:26 PM PDT

Harakahdaily

ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak (gambar) menasihatkan pihak pentadbiran Universiti Utara Malaysia (UUM) tidak mengeluarkan kenyataan tidak tepat kepada media berhubung isu cukai tanah kampus itu.

Katanya, UUM perlu cermat dalam kenyataan mereka kerana kerajaan negeri Kedah sentiasa membuka ruang perbincangan dan bersedia menimbang untuk membenarkan universiti itu membayar cukai tanah secara ansuran.

"Sebaiknya janganlah pihak UUM membuat kenyataan yang tidak tepat kepada media," ujarnya kepada media di Wisma Darul Aman semalam.

Menurut beliau, pihaknya bersedia menimbang semula permohonan rebat cukai tanah daripada kampus itu sekiranya mereka berhasrat untuk membuat permohonan baru.

Tambahnya, pihaknya menerima permohonan UUM untuk menyambung semula rebat pada Jun 2009 namun selepas merujuk kepada pihak Pejabat Tanah dan Galian (PTG) permohonan itu terpaksa ditolak.

"Pihak UUM ada menulis surat mohon sambung rebat cukai tanah, tetapi setelah dibincang dengan PTG dan dibawa masuk mesyuarat Exco permohnan itu tidak berjaya. Jika UUM bercadang buat permohonan semula, kita sedia timbang," katanya.

Beliau berkata, setiap tahun Kerajaan Negeri menerima RM31 juta bayaran cukai tanah daripada Kerajaan Persekutuan meliputi pebagai bangunan milik kerajaan pusat termasuklah UUM.

Menurutnya, keluasan tanah tapak UUM ialah 2,155.2 ekar dan cukai yang perlu dibayar oleh Kementerian Pengajian Tinggi sebanyak RM1,743,745 setahun atau 20 sen bagi satu meter persegi.

"Rebat yang UUM dapat selama dua tahun 2006 hingga 2008 UUM hanya perlu membayar sebanyak RM100,000 setahun dan tindakan oleh kerajaan dahulu menyebabkan rakyat Kedah kerugian RM1.6 juta setahun namun Kerajaan Negeri akur kepada perjanjian.

"Hal ini adalah biasa kerana selama ini, menjadi tanggungjawab kita untuk membayar hutang-hutang yang dibuat oleh kerajaan terdahulu," katanya.

Beliau turut menasihatkan pihak UUM agar mematuhi perjanjian asal iaitu membayar nilai cukai RM1.7 juta kerana tempoh rebat telah berakhir.

Hadir sama dalam sidang media itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Air Darul Aman (SADA) Datuk Azdmi Din dan Pengarah PTG Datuk Muhamad Nor Raffie.

Guru agama perlu reformasi dalam pengajaran

Posted: 26 Apr 2011 09:25 PM PDT

Ismail Hashim

SHAH ALAM: Guru agama di semua peringkat perlu melakukan reformasi dalam pengajaran mereka bagi menjamin kemampuan rakyat terutamanya dalam pengamalan agama termasuk membaca Al-Quran.

Exco Agama Negeri Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali (gambar) berkata, semua guru di Selangor khususnya, perlu mengambil tindakan segera kerana golongan gurulah paling dekat dengan anggota masyarakat terutama pelajar.

Menurutnya, hasil tinjauan yang dibuat sendiri mendapati kebanyakan remaja dan belia tidak mampu untuk membaca Al-Quran dengan baik.

"Ini zaman reformasi, kita perlu berubah menjadi lebih baik, perlu bangun untuk lakukan islah dan tajdid yakni pembaharuan," tegasnya.

Dr Hasan berkata demikian ketika berucap menutup Multaqa Ketua Guru Kafa Seluruh Selangor yang diadakan di Dewan Utama Masjid Negeri Shah Alam, dekat sini, petang semalam.

Menurutnya, guru-guru Kafa seramai 6,236 bertanggungjawab untuk memastikan mereka dapat membangkitkan semangat beragama dalam kalangan masyarakat setempat.

Bercakap lebih lanjut, ibu bapa hari ini adalah produk pengajian sejak 40 tahun dahulu dan mereka terus bersikap seperti itulah sehingga kini.

"Hasilnya lihat apa yang sedang berlaku pada hari ini," tegasnya.

Ibu bapa termasuk jiran-jiran dan anggota masyarakat sudah tidak mampu dan membantu untuk mengajar sendiri pengajaran agama terhadap anak-anak mereka.

Kerana itu, tambah Dr Hasan, semua guru Kafa wajar mempunyai semangat Zeel atau tidak sabar-sabar lagi untuk bangkit melakukan perubahan ke arah kebaikan dalam masyarakat setempat.

Beliau menyarankan guru-guru agar kembali meneliti dan menghayati kitab Ihya Ulumiddin yang banyak memberikan panduan kepada guru dalam melaksanakan tugasan seharian mereka.

"Perjuangan tertinggi adalah untuk menegakkan hukum Al-Quran dan memerlukan hasil gerakerja semua guru.

"Warna baru perlu diberikan guru-guru Kafa dengan semangat dan kekuatan, bergerak ke arah perubahan.

"Masyarakat sudah bangkit sekarang ini, jika guru-guru tidak juga bangkit bererti anak-anak murid tidak akan bangkit-bangkit jawabnya," tegasnya.

Jangan terperangkap dengan jebak Umno

Posted: 26 Apr 2011 09:20 PM PDT

Fakhri Ali
NIBONG TEBAL: Kepimpinan Pakatan Rakyat (PR) diingatkan supaya tidak terperangkap dengan jebak yang dipasang oleh Umno dan BN semata-mata bagi memecahbelahkan serta memporak-perandakan kekuatan yang ada pada PR.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kuala Kurau, Yunus Jamhari berkata demikian ketika ditemui selepas majlis ceramah isu penerangan anjuran PAS Kawasan Nibong Tebal di Sungai Acheh, malam tadi.

Menurut beliau lagi kebelakangan ini isu seperti pertandingan bagi merebut jawatan dalam kepimpinan PAS, telah dimainkan oleh mereka supaya adanya perasaan curiga antara sesama kepimpinan.

Beliau berkata, sekiranya tidak berhati-hati maka jebak itu akan memerangkap kumpulan sasaran yang telah mereka rencanakan.

"Yang terbaru ialah ura-ura penyertaan DAP bersama BN juga merupakan satu lagi dakyah jahat yang sengaja dimainkan bagi menimbulkan rasa prejudis dan prasangka di kalangan penyokong dan kepimpinan PR.

"Ini juga sebahagian dari usaha mereka bagi merenggangkan hubungan yang utuh antara PKR, PAS dan DAP. Setelah melihat kekuatan yang ada pada PR tidak berjaya dirungkai oleh mereka.

"Walaupun BN begitu kepingin mahu melihat adanya keretakan dalam PR, ia tidak mungkin mencapai realiti tersebut, kerana jebak dan perangkap yang mereka pasang tidak akan mengena," tegasnya lagi.

Katanya lagi, kepimpinan PR perlu sentiasa berhati-hati dengan gerakan terancang BN.

Beliau menambah, sekiranya tersilap langkah, padahnya amat berat kerana ia akan memberi impak yang begitu mendalam dalam pilihan raya umum yang akan datang.

Caj RM0.50 Email 1Malaysia, Guna Wang Rakyat Pembayar Cukai

Posted: 26 Apr 2011 09:18 PM PDT

TVS NEWS

KUALA LUMPUR : Parti Keadilan Rakyat (PKR) kesal dengan tindakan kerajaan mengumumkan inisiatif email 1Malaysia melalui Syarikat Tricubes Berhad kerana membebankan rakyat tanpa memikirkan kesusahan yang dialami mereka.

Ketua Penerangannya, Dr Muhammad Nur Manuty berkata meskipun rakyat tidak dibebani secara langsung, namun caj yang dikenakan terhadap agensi kerajaan yang terlibat tetap menggunakan wang rakyat selaku pembayar cukai.

"Apabila syarikat Tricubes Berhad mengumumkan bahawa agensi kerajaan akan dikenakan bayaran RM0.50 bagi setiap email yang dihantar kepada pengguna, maka sudah pasti duit itu duit rakyat.

"Kita mahukan kerajaan mengamalkan demokrasi sihat, tiada pembaziran, kebebasan media, hapus rasuah dan sebagainya. Tetapi yang jelas kerajaan mengamalkan kepentingan kepada kebendaan untuk menindas rakyat," ujarnya.

Beliau turut mempersoal idea email percuma tersebut sebagai agenda politik Barisan Nasional bagi menyebarkan dakyah mereka kepada pengguna internet, yang majoritinya golongan muda.

"Mereka sedar akan kebangkitan dan suara anak-anak muda yang memilih Pakatan Rakyat (PR), itu yang membuatkan mereka mencari jalan untuk mendekati golongan muda dengan kemudahan email tersebut," kata Muhd Nur ketika dihubungi Keadilandaily.com.

Ketua Pegawai Eksekutif Tricubes Berhad, Khairun Zainal Mokhtar, hari ini dilapor berkata, projek itu akan tetap dilancarkan Julai ini, dengan mensasarkan 5.4 juta pengguna menjelang akhir tahun ini- meskipun mendapat bantahan orang ramai.

Khairun juga mengesahkan agensi kerajaan akan dikenakan bayaran RM0.50 bagi setiap email yang dihantar kepada pengguna dan orang ramai tidak akan dikenakan sebarang bayaran.

Beliau bagaimanapun menjangkakan terdapat bayaran tambahan terhadap pengguna jika mahu perkhidmatan tambah nilai lain seperti email lebih 'selamat' dengan kemudahan 'encryption'.

Projek Emel 1Malaysia itu diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai satu antara tujuh projek baharu di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Ia dilaksanaka oleh sebuah syarikat IT bermasalah dari sudut operasi kewangan iaitu Tricubes Bhd, sebuah syarikat yang dikategori sebagai syarikat GN3 di Bursa Malaysia.

Sehingga kini hampir 50,000 penguna membantah dan mengecam inisiatif tersebut di laman Facebook.

Muhyiddin dakwa Guan Eng tak berpijak bumi nyata

Posted: 26 Apr 2011 09:16 PM PDT

THE MALAYSIAN INSIDER


IPOH — Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan dakwaan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang menggambarkan seolah-olah Malaysia mengamalkan idea Hitler dalam pentadbiran negara merupakan kenyataan yang tidak berpijak di bumi nyata dan bermuslihatkan politik.

Beliau (gambar) berkata dasar pentadbiran negara oleh Barisan Nasional (BN) adalah mengamalkan sistem demokrasi, properniagaan yang berkaitan dengan pengembangan modal di samping berdasarkan situasi serta keadaan yang wujud dalam negara.

"Kerajaan tidak amalkan kuku besi atau bersikap diktator, kita mengamalkan sistem demokratik, sebab itu dasar dan pelaksanaan pembangunan adalah berdasarkan prinsip negara kita di mana ia mengandungi pelbagai kaum, keturunan dan latar belakang," katanya kepada pemberita selepas menutup Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2011 di Kompleks Sukan Majlis Bandaraya Ipoh di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kecaman blog Minda Intelek Melayu (M.i.M) terhadap Lim yang didakwa menggambarkan seolah-olah negara ini mengamalkan idea Hitler iaitu seseorang itu lebih unggul daripada yang lain kerana warna kulit.

Menurut blog M.i.M, idea itu didakwa dilontarkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang itu dalam perutusannya sempena sambutan Hari Easter 2011 seperti yang disiarkan menerusi laman blognya kelmarin.

Muhyiddin berkata contoh klasik kejayaan daripada dasar dan sikap berpandangan jauh kerajaan adalah pembangunan Pulau Pinang yang kini menjadi kota metropolitan hasil daripada sokongan dan bantuan kerajaan pusat dan kerajaan negeri di bawah pentadbiran BN sebelum ini.

"Apakah itu dasar Hitler. Bukan sahaja di Pulau Pinang malah pembangunan di tempat-tempat lain juga. Saya tidak fikir itu satu kenyataan yang adil," katanya dipetik Bernama Online.

AG: Kenyataan Raja Petra wajib

Posted: 26 Apr 2011 09:15 PM PDT


Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail
PUTRAJAYA — Kenyataan Raja Petra Kamarudin perlu dimasukkan dalam kertas siasatan polis terhadap penulis blog itu, kata Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Beliau berkata berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai siasatan terhadap Raja Petra, yang juga dikenali sebagai RPK, yang didakwa memberi maklumat palsu mengenai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor.

"Saya belum tahu lagi siasatan itu sebenarnya mengenai apa. Saya hanya boleh komen selepas polis menyerahkan kertas siasatan," katanya kepada pemberita.

Kenyataan Raja Petra mesti dimasukkan dalam kertas siasatan memandangkan dia adalah subjek siasatan itu, kata beliau dipetik Bernama Online.

Satu lagi laporan semalam memetik Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya belum mengambil keterangan Raja Petra walaupun telah bertemu dengan editor portal Malaysia Today itu di Bangkok, Thailand.

Khalid menjelaskan pertemuan polis dan Raja Petra itu hanya "perjumpaan biasa" kerana ia berlangsung di sebuah hotel tempat beliau menginap.

Beliau berkata, kuasa Polis Diraja Malaysia terhad apabila berada di luar negara kerana keterangan hanya boleh diambil di pejabat Kedutaan Malaysia di negara terbabit.

"Ia hanya perjumpaan biasa dan pada masa itu RPK bersetuju untuk hadir ke pejabat kedutaan itu untuk memberi keterangan pada hari lain," katanya.

Laporan Bernama kelmarin menyebut Raja Petra kini disiasat mengikut Seksyen 203 Kanun Keseksaan kerana memberi maklumat palsu berhubung akuan bersumpahnya mengaitkan Perdana Menteri dan isterinya dengan kes Altantuya.

Dalam temu bualnya dengan TV3, Raja Petra mendedahkan bahawa akuan bersumpah beliau pada 2008 yang mengaitkan Najib dengan kes pembunuhan itu adalah berdasarkan maklumat dan desakan beberapa individu bertujuan menyekat Najib, yang ketika itu Timbalan Perdana Menteri, daripada menjadi Perdana Menteri.

Raja Petra turut mendedahkan beberapa nama yang didakwanya memberi maklumat berkenaan kepada beliau.

Ahad lepas, Raja Petra dalam satu dialog dengan Pergerakan Bebas Sivil Malaysia (MCLM) berkata PDRM pada mulanya mahu menemu bual beliau di Kedutaan Malaysia di Bangkok, namun atas nasihat para peguamnya, beliau telah mengubah tempat ke 'kawasan neutral' iaitu hotel tempat beliau menginap.

Semasa perjumpaan itu, Raja Petra mengulangi pendiriannya bahawa beliau dituduh secara salah memandangkan beliau tidak membuat dakwaan terhadap Rosmah dan dua yang lain tetapi terhadap sumbernya, seorang anggota tentera berpangkat kolonel yang memberinya maklumat.

Ahad lalu, Raja Petra menulis bahawa pihak polis mahu mengambil kenyataan daripadanya berkaitan laporan Utusan Malaysia susulan temu bual siaran TV3 dua minggu lalu.

Malah kata beliau "drama Bangkok" juga menunjukkan nasib yang menimpa dirinya berulang dikenakan tuduhan fitnah jenayah selepas ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Sehubungan itu, katanya polis mendampingi beliau di ibu negara Thailand Sabtu lalu untuk mendapatkan kenyataan beliau bukan berkaitan temu bual TV3 ataupun akuan bersumpah (SD) yang dibuatnya tiga tahun lalu.

"Nampaknya Utusan Malaysia membawa satu laporan berita mengenai temu bual dengan TV3 dan satu laporan polis yang dibuat oleh pihak tertentu berkaitan dengan laporan Utusan Malaysia.

"Jadi, ia bukannya mengenai SD saya buat pada Jun 2008. Ia mengenai temu bual saya dengan TV3. Ia mengenai laporan berita Utusan Malaysia," kata Raja Petra.

Tiada ulasan:

Pengikut