Isnin, 11 November 2013

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


Q & A : SOLAT SUNAT HAJAT

Posted: 11 Nov 2013 06:19 PM PST

Ustaz Ahmad Adnan Fadzil,12 Nov 2013
Soalan;
Ustaz telah menerangkan bahawa haram solat hajat selepas menunaikan Solat Asar hingga matahari terbenam sepenuhnya. Bagaimana pula hukumnya jika kita melakukan solat hajat sebaik sahaja selesai Azan Asar menandakan masuk waktu iaitu sebelum kita melakukan Solat Fardhu Asar?( Solat Hajat dahulu dan kemudian barulah solat Fardhu Asar).

Jawapan;
Ada lima waktu kita dilarang solat;
1.Selepas solat subuh hingga terbit matahari
2.Selepas solat asar hingga terbenam matahari
3.Ketika terbit matahari hinggalah meninggi dengan kadar segalah (yakni 15 – 20 minit selepas terbit matahari, iaitu masuknya waktu dhuha)
4.Ketika matahari di tengah langit hinggalah ia tergelincir (yakni hingga masuk waktu zohor); dikecualikan hari jumaat bagi orang hadir ke masjid untuk solat jumaat.
5.Ketika matahari menguning hingga terbenam matahari.

Dalil larangan tersebut ialah hadis-hadis Nabi berikut;
a.Sabda Nabi –sallallahu 'alahi wasallam-; "Tidak ada solat selepas solat subuh hingga matahari meninggi dan tidak ada solat selepas solat asar hinggalah matahari terbenam." (HR Imam al-Bukhari dari Abi Sa'id al-Khudri, Bab La Tataharra as-Solah Qabla Ghurub as-Syams).
b.Abu Hurairah menceritakan; "Rasulullah menegah dari mengerjakan solat selepas asar hingga terbenam matahari dan selepas subuh hingga terbit matahari." (HR Imam Muslim dari Abu Hurairah. Bab al-Auqat allati Nuhiya 'an as-Solah fiha).
c.Dari 'Uqbah bin 'Amir menceritakan; "Tiga waktu Rasulullah menegah kami dari mengerjakan solat dan mengkebumikan jenazah-jenazah kami pada waktu-waktu tersebut, iaitu; (1) Ketika terbit matahari hinggalah matahari meninggi, (2) Ketika bayang-bayang tengahari berdiri (yakni berhenti) (*bermaksud; matahari berada di tengah langit) dan (3) Ketika matahari condong untuk terbenam (*yakni ketika menguning di waktu petang)" (HR Imam Muslim, Abu Daud dan at-Tirmizi).

Daripada lima waktu si atas, dua waktu berkait dengan perbuatan solat, iaitu yang pertama dan yang kedua (selepas solat subuh dan selepas solat asar), maksudnya, kita dilarang solat bukan semata-mata apabila masuk waktu subuh atau masuk waktu asar, akan tetapi kita dilarang solat apabila kita telah melakukan solat subuh dan telah melakukan solat asar. Maka merujuk kepada soalan di atas, adalah harus kita melakukan solat hajat apabila masuk waktu asar selagi kita belum menunaikan solat asar. Itu adalah dari segi keharusan. Adapun dari segi yang sepatutnya, apabila masuk waktu solat fardhu, kita sebaiknya hendaklah menyibukkan diri untuk menunaikan solat dalam waktu tersebut (sebaiknya secara berjamaah) dan juga solat sunat yang disyariat khusus pada waktu tersebut  (iaitulah sunat qabliyah). Adalah tidak tepat jika kita melakukan solat hajat pada ketika itu hingga kita terluput solat sunat qabliyah atau terlepas solat berjamaah atau terlepas takbir pertama bersama imam.

Adapun tiga waktu selebihnya, larangan adalah berkait dengan waktu. Maksudnya, apabila tiba sahaja waktu matahari berada di tengah langit atau matahari menguning atau matahari terbit, dilarang kita mengerjakan solat hinggalah tamat waktu larangan tersebut.

Solat yang dilarang kita melakukannya dalam waktu-waktu tadi ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat yang bersebab diharuskan kita melakukannya pada bila-bila masa sekalipun pada waktu-waktu yang dilarang di atas. Maksud solat-solat sunat bersebab ialah solat-solat yang didahului oleh suatu sebab (yakni sebab datang dahulu, kemudian baru disusuli dengan solat). Di antaranya;
1.Solat–solat yang terluput sama ada solat fardhu atau solat sunat, yakni ia boleh diqadha sekalipun dalam waktu-waktu dilarang di atas.
2.Solat yang dinazarkan
3.Solat jenazah
4.Sujud tilawah dan sujud syukur
5.Solat gerhana.
6.Solat sunat tawaf
7.Solat sunat wudhuk
8.Solat istisqa (minta hujan)
9.Solat tahiyyatul-masjid (dengan syarat seseorang itu masuk ke dalam masjid untuk tujuan iktikaf, menuntut ilmu, menunggu solat atau tujuan-tujuan lainnya. Adapun jika ia masuk masjid semata-mata ingin mengerjakan solat tahiyyatul-masjid, dilarang solat pada waktu-waktu tersebut).

Solat-solat di atas diharuskan untuk dilakukan pada waktu-waktu dilarang solat tadi kerana ia bersebab. Adapun solat-solat yang dilarang kerana tidak bersebab ialah;
1.Solat istikharah
2.Solat hajat
3.Solat sunat ihram
4.Solat sunat mutlak

http://ilmudanulamak.blogspot.com/

ISU KALIMAH ALLAH

Posted: 11 Nov 2013 06:11 PM PST

Harakahdaily,11 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dilihat tersepit ketika mahu menjawab soalan berhubung perbezaan kebenaran penggunaan kalimah Allah antara Semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak.

Persoalan itu muncul ketika beliau menjawab perbahasan Bajet 2014 di peringkat kementerian di Dewan Rakyat hari ini.

Terdahulu mencelah adalah Tian Chua (PKR-Batu) yang mendakwa beliau selaku bukan Islam keliru dengan versi berbeza-beza penjelasan kerajaan terhadap isu penggunaan kalimah Allah.

Versi pertama katanya oleh Menteri Dalam Negeri yang mendakwa keputusan Mahkamah Rayuan yang melarang penggunaan kalimah itu, hanya terpakai kepada penerbitan dalam The Herald.

Versi kedua pula katanya, kenyataan dari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Sendiri yang berkata larangan tersebut hanya untuk Semenanjung Malaysia sahaja dan tidak kepada Sabah dan Sarawak.

Jamil ketika menjawab soalan itu hanya berkata larangan untuk Sabah dan Sarawak itu telah diputuskan oleh kabinet di bawah perkara "10 point solution".

Bangun selepas itu Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) yang mahukan penegasan menteri tentang perkara itu.

Mahfuz bertanyakan; "Betulkah kabinet yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri yang seorang Islam, telah membenarkan penggunaan kalimah Allah kepada bukan Islam di Sabah dan Sarawak melalui "10 point solution?"

"Termasuk kepada orang Kristian di Semenanjung kalau dia pergi ke Sabah dan Sarawak boleh digunakan?" soalnya.

Jamil ketika menjawab persoalan itu bagaimanapun tidak mengiyakan mahupun menafikannya.

Beliau sebaliknya hanya mengulangi bahawa perkara itu telah diputuskan oleh kabinet di bawah perkara "10 point solution".

Datuk Dr Mujahid Yusof (PAS-Parit Buntar) kemudian bangun dan mendakwa bahawa isu kalimah Allah ini sebenarnya boleh diselesaikan tetapi sengaja dipolitikkan.

Katanya, 10 point solution dibuat kabinet ketika dalam keadaan Sarawak ketika.itu berdepan Pilihan Raya dan semasa kitab injil versi bahasa Melayu telah tiba di Pelabuhan Kuching dan Pelabuhan Klang.

Tiada ulasan:

Pengikut