Khamis, 1 Disember 2011

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


44 Nyaris Maut

Posted: 01 Dec 2011 01:00 AM PST


ALOR GAJAH: "Mujur saya tak panik apabila beberapa guru yang duduk di bahagian depan dan belakang saya menjerit dengan kuat apabila melihat sebuah kereta tiba-tiba muncul di satu selekoh tajam," kata Mohd Hafiz Ismail, 22, mengenai kemalangan membabitkan bas sekolah dipandunya dengan sebuah kereta di selekoh Kampung Telok Belanga, Kuala Sungai Baru, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian jam 4.50 petang itu, Mohd Hafiz bersama 44 penumpang termasuk 38 pelajar sekolah pendidikan khas dan enam guru pengiring mereka berdepan detik cemas akibat perlanggaran kuat itu yang turut menyebabkan pemandu kereta berusia 20-an parah apabila keretanya remuk teruk. Difahamkan, sebelum kejadian, bas sekolah terbabit dalam perjalanan ke Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) di Taman Desa Bayu, di sini, selepas mengadakan lawatan sehari di Jasin.

REMUK...keadaan kereta selepas terbabit dalam kemalangan dengan bas sekolah. Gambar kecil, Mohd Hafiz.

Menurut Mohd Hafiz, dia cuba memaut stereng ke kiri, namun belum sempat berbuat demikian kereta berkenaan yang datang dari arah Kuala Sungai Baru meluncur laju dan merempuh bahagian hadapan kanan bas.

"Beberapa guru yang duduk di bahagian hadapan menjerit kepada saya supaya mengelak dari terus melanggar kereta itu namun saya cuma mampu mengelak ke kiri jalan.

"Dalam keadaan cemas saya sedar di sebelah kiri jalan terdapat penghadang besi dan gaung, jika saya gagal kawal bas dengan baik berkemungkinan boleh meragut 44 nyawa yang ada dalam bas," katanya.

Katanya, akibat perlanggaran kuat itu beberapa pelajar berusia antara tujuh dan 12 tahun tersungkur di atas lantai dan di bawah kerusi manakala kereta berkenaan berpusing beberapa kali.

"Apabila berjaya memberhentikan bas dan memastikan semua penumpang selamat dan tidak cedera saya turun melihat keadaan pemandu kereta yang tidak sedarkan diri dan tersepit di tempat duduk sebelum dikeluarkan orang ramai dan dibawa ke Hospital Melaka untuk rawatan.

"Sementara itu, saya dan beberapa guru pengiring terpaksa menahan beberapa buah bas kilang untuk menghantar pelajar tadi pulang ke PDK yang terletak kira-kira lima kilometer dari lokasi kejadian," katanya.

Katanya, dia bersyukur kerana mereka semua terselamat dan tidak mengalami sebarang kecederaan serius dalam kejadian itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Saharuddin, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kemalangan itu dan mengesahkan tiada kemalangan jiwa.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 43 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan saksi kejadian diminta tampil menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di talian 06-556 3222 atau mana-mana balai berhampiran bagi membantu siasatan.

Dera Anak

Posted: 30 Nov 2011 10:00 PM PST



MELAKA: Mahkamah Sesyen di sini, semalam mendenda seorang mekanik RM7,500 selepas dia mengaku bersalah mendera anak kandungnya yang berusia 10 tahun pada April tahun lalu.

Hakim Ahmad Sazali Omar menjatuhkan hukuman itu terhadap How Huan Teng, 40, selepas menimbangkan fakta kes, rayuan dan hujah pendakwa. Mengikut pertuduhan, How didakwa mendera anak lelakinya, How Han Ting secara fizikal di sebuah rumah di Taman Jaya Machap Umboo, Alor Gajah jam 12.30 awal pagi pada 25 April tahun lalu.

Dia dituduh mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM10,000 atau penjara tidak tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Pendakwaan kes dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Mahadi Abdul Jumaat manakala tertuduh diwakili peguam Lawrence Tan.

Masjid Disimbah Cat

Posted: 30 Nov 2011 07:00 PM PST



MELAKA: Penduduk di Kampung Pinang Barat, Tanjung Kling, dekat sini, gempar seketika apabila satu-satunya masjid lama di kampung terbabit, iaitu Masjid Pokok Assam yang dianggar berusia lebih 70 tahun dan kini di peringkat akhir proses baik pulih, disimbah cat merah, pagi semalam.

Kejadian disedari jam 9.30 pagi oleh seorang penyelia subkontraktor yang melakukan kerja baik pulih dan menaik taraf masjid itu sejak lebih setahun lalu bagi menyediakan ruang ibadat lebih luas dan selesa serta dapat menampung jumlah jemaah lebih ramai.

Tinjauan di tempat kejadian mendapati cat merah itu disimbah ke dinding ruang solat di hadapan dan juga di tandas selain terdapat terdapat beberapa kesan tompokan cat di lantai marmar.

Malah, beberapa kemudahan paip air di tempat mengambil wuduk turut dirosakkan.

Didapati cat merah disimbah pada dinding berkenaan mempunyai tulisan 'Tolong Jelaskan Gaji Kami' selain dilukis simbol ringgit.

Ketika tinjauan juga, beberapa pekerja kontrak sedang menjalankan kerja memasang lampu serta mengecat semula bahagian yang disimbah cat merah itu.

Luahan Peniaga

Posted: 30 Nov 2011 04:14 PM PST



MELAKA - Beberapa peniaga di Medan Selera, Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Tanjung Kling di sini merayu kepada MBMB supaya menaik taraf premis perniagaan itu yang kini semakin daif sejak dibina 22 tahun lalu.

Mereka yang ditemui kecewa dengan keadaan dinding bangunan premis itu yang semakin dimakan anai-anai, saluran longkang yang tidak sempurna dan siling bocor serta reput.

Keadaan itu menurut peniaga, turut menimbulkan rasa tidak selesa di kalangan pengunjung medan selera itu tetapi tidak mempunyai pilihan lain kerana lokasi yang dekat dengan tempat kerja selain harga ditawarkan juga berpatutan.

Seorang peniaga, Omar Aman, 61, berkata, gerainya mengalami kerosakan agak teruk apabila siling bocor dan reput selain dinding juga telah reput dimakan anai-anai.

"Saya telah berniaga di sini sejak hampir 20 tahun lalu dan ramai juga pelancong yang datang ke Melaka melalui jalan lama dari Seremban atau utara akan singgah makan di sini.

"Penduduk tempatan pula gemar makan di sini kerana lokasinya yang dekat dan mereka juga ada mengadu mengapa keadaan medan selera ini daif dan tidak dinaik taraf," katanya.

Seorang lagi peniaga, Norlizah Amzah, 43, berkata, dia sedia bekerja sama sekiranya MBMB bersetuju menaik taraf gerai yang disewa daripada pihak berkuasa tempatan itu pada harga RM112 sebulan.

"Malah, kalau gerai baru siap nanti, saya juga tidak kisah jika kadar sewa dinaikkan tetapi biarlah berpatutan dengan lokasinya yang terletak di kawasan kampung ini," katanya.

Seorang pelanggan di medan selera itu, Naimah Azizan, 25, berkata, medan selera itu menjadi destinasi tetapnya untuk menikmati makan tengah hari setiap hari bekerja.

"Saya bekerja di kawasan berhampiran, jadi tentulah medan selera ini menjadi pilihan kerana makanannya yang sedap dan harga yang berpatutan.

"Cuma saya rasa memang sudah sampai masanya MBMB menaik taraf medan selera ini yang dilihat tidak lagi sesuai status Melaka sebagai sebuah negeri maju," katanya.

Tiada ulasan:

Pengikut