Ahad, 25 Disember 2011

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Politik Harian

Posted: 25 Dec 2011 04:23 AM PST

Politik Harian


Ceramah Tak Bertauliah, Bob Lokman Kena Lagi...

Posted: 25 Dec 2011 01:00 AM PST


Apa celup Bob? Ni bukan kes pertama Bob kantoi... Kalau nak mengajar kat sekolah pun mesti ada tauliah.. mesti ada sijil atau diploma atau ijazah. Kalau si Bob Lokman ni nak jugak beri ceramah sana sinun... Minta lah kat Nik Aziz... KERAjaan PAS bagi tauliah agar bob boleh bagi ceramah sesuka hati dia.

Bila dah kena... mula lah nak cakap ini semua kerja UMNO, walhal salah ssiapa?

Bok Lokman, bekas pelakon, kini terkenal sebagai penceramah bebas dalam kalangan pembangkang, semalam diberi notis oleh Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) kerana disyaki menyampaikan ceramah tanpa tauliah.

Beliau disyaki menyampaikan ceramah di hadapan jemaah Masjid Taman Sri Mahkota Aman, Batu 11, Jalan Gambang dekat sini, selepas solat Maghrib. Ceramah itu bermula jam 8 malam dan tamat lebih sejam kemudian.

Sebaik sahaja selesai, Bob Lokman, atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman, didekati seorang kakitangan Jaip dan mereka dilihat berbincang di beranda masjid.

Mereka mengambil maklumat daripada Bob Lokman, sementara jemaah menunaikan solat Isyak.

Bob Lokman dan beberapa rakannya meninggalkan masjid beberapa minit kemudian.

Sumber Jaip mengesahkan Bob Lokman diberi notis kerana disyaki menyampaikan kuliah Maghrib tanpa tauliah dan kebenaran Jaip.

Sumber itu juga memberitahu, Jaip akan menyiasat perkara itu di bawah Seksyen 161, Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 yang menetapkan hukuman denda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-dua sekali.

"Kita akan siasat perkara ini di bawah Seksyen 161, Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Bob Lokman pernah menerima waran tangkap Jabatan Agama Islam Selangor kerana tidak hadir beri keterangan berkaitan ceramah agama tanpa tauliah dua bulan lalu.

Curi Wang... Nga Kor Ming Perlu Beri Penjelasan

Posted: 25 Dec 2011 12:00 AM PST

Dulu kemain beria sangat Nga cabar blogger pro-umno buat laporan kepada SPRM.. sekarang apa kes? senyap tak terkata Nga???

Laporan Sekupang Dua SPRM di sini...

Setiausaha Agung DAP Perak, Nga Kor Ming perlu tampil memberi penjelasan secara terperinci berhubung isu pemberian kontrak pakaian rasmi ahli Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) kepada syarikat milik isterinya pada 2008.

Naib Pengerusi DAP negeri itu, M. Kulasegaran berkata, sekiranya tidak ditangani segera, isu itu bakal mendatangkan pelbagai kesan negatif sehingga menjejaskan imej parti tersebut.

"Sudah ada laporan polis yang dibuat mengenainya dan Kor Ming sendiri juga akan memfailkan saman ke atas tuduhan tersebut, namun saya merasakan adalah lebih baik jika beliau sendiri menjelaskan segala senario yang berlaku.

"Untuk bersikap adil kepadanya, berilah beliau masa yang cukup selain Datuk Bandar sekarang juga perlu mengesahkan sama ada dokumen yang tersiar di blog berkenaan adalah benar atau tidak," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai tindakan seorang blogger Sekupangduas atau nama sebenarnya, Ahmad Sofian Yahya, 47, yang membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu tersebut pada 21 Disember lalu.

Menurut Ahmad Sofian, laporan itu dibuat bagi menyahut cabaran Kor Ming yang menuduhnya mengada-adakan bahan bukti dalam sebuah artikel yang disiarkan di portal berita propembangkang sebelum ini.


Ahmad Sofian dalam blognya di http://www.sekupangduas.blogspot.com pada 16 Disember lalu memuat naik beberapa salinan dokumen yang menunjukkan berlaku salah guna kuasa dalam pemberian tender menjahit kot ahli majlis MBI selepas pakatan pembangkang mengambil alih kerajaan.

Dokumen itu mendedahkan Ethan and Elton, syarikat yang mana isteri Kor Ming, Wong Seow Ching sebagai salah seorang pengarahnya, memenangi kontrak tersebut walaupun menawarkan harga lebih tinggi berbanding pembida lain.

Syarikat tersebut yang didaftarkan selepas Kor Ming menjadi exco kerajaan negeri ketika itu, mendapat kontrak membekal dan menjahit kot tersebut meskipun mengenakan caj RM650 setiap sut berbanding yang terendah oleh Goodman Tailor iaitu RM450.

Blog tersebut juga mendakwa, kontrak untuk 24 kot rasmi yang pada asalnya ditawarkan kepada Goodman Tailor pada 3 April 2008 kemudiannya diberikan kepada Ethan and Elton selepas disyorkan oleh kerajaan negeri pada ketika itu.

Berikutan itu, dua lagi laporan dibuat kepada SPRM oleh dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kelmarin yang mendakwa Ahli Parlimen Taiping tersebut secara nyata terlibat dalam urusan pemberian kontrak berkenaan pada 2008.

Kor Ming baru-baru ini bagaimanapun menafikan penglibatannya dalam pemberian kontrak tersebut kerana mendakwa ia dilakukan secara tender terbuka.

Mustafa Ali Tutup Mulut Tuduhan Mahu Jumpa Umno

Posted: 24 Dec 2011 10:00 PM PST


Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali enggan mengulas tuduhan Datuk Dr Hasan Ali yang beliau mahu berjumpa pemimpin Umno.

Orang kuat PAS itu memberi alasan bekas pesuruhjaya PAS Selangor sudah tidak lagi menyerang PAS.
"Dia (Dr Hasan) sudah berhenti lawan PAS, saya pun berhenti cakap.

"No komen, biar dia kata apa pun. Kalau dia nak bercakap, biarlah dia bercakap," katanya ketika dihubungi hari ini.

Mustafa berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan Dr Hasan bahawa setiausaha agung PAS itu mahu berjumpa pemimpin Umno.

Dalam sidang media baru-baru ini, Mustafa mendakwa exco agama kerajaan negeri Selangor mengatur rancangan mahu berjumpa pemimpin Umno.

Selain Dr Hasan, kata Mustafa, bekas Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa juga mahu berjumpa dengan pemimpin Umno.

Bagaimanapun, dalam sidang media di rumah Dr Hasan di Taman Tun Dr Ismail di Kuala Lumpur pagi tadi, Adun Gombak Setia itu menafikannya.

Dalam pada itu, Mustafa berkata hubungan beliau dengan Dr Hasan biasa sahaja.

"Hubungan personel (peribadi) biasa sahaja. Tiada hubungan dalam telefon, cuma hubungan dalam media," katanya sambil ketawa.

Apa kes puak PAS sibuk sangat nak berjumpa dengan UMNO... Adakah ini petanda pemimpin PAS mahu meninggalkan Pakatan Haram? Kita tengok sajalah game seterusnya...

Godfather Meletup lagi... 'Halau' Timbalan Ketua Menteri Dari DAP

Posted: 24 Dec 2011 08:00 PM PST


Ramai yang fikir isu perang mulut antara Pengerusi DAP Karpal Singh dan Timbalan Ketua Menteri 2 Dr P. Ramasamy semakin reda dengan komitmen jawatankuasa DAP Pusat tubuh badan khas selesaikan isu tersebut.

Tiba-tiba pagi Sabtu, Karpal Singh meletup lagi, apabila mengeluarkan kenyataan supaya Ramasamy meletak jawatan dari parti tersebut.

Semalam, media melaporkan, Ramasamy memberitahu bahawa wujud golongan yang sedang berkomplot untuk untuk menggulingkan beliau.

Karpal berkata bekas ahli akademik itu perlu meletakkan jawatannya selepas membuat berbagai tuduhan serius terhadap pemimpin-pemimpin parti.

"Kedudukan Dr Ramasamy dalam kerajaan negeri tidak lagi dapat dipertahankan kerana dia telah mencabar keputusan jawatankuasa tiga anggota parti itu tidak merujuk masalah dalaman parti kepada pihak media," katanya dalam satu sidang akhbar pagi ini.

Karpal Singh berkata Dr Ramasamy telah didedahkan dakwaan mengenai pemimpin-pemimpin parti dan ahli-ahli mana-mana tanpa asas.

Beliau merujuk kepada laporan dalam akhbar berbahasa Inggeris pada Jumaat yang memetik Dr Ramasamy sebagai berkata pengkritiknya berkomplot terhadapnya kerana dia tidak bertindak balas terhadap rundingan mereka untuk mendapatkan projek.

"Ini adalah satu tuduhan yang serius. Sehingga kini, Dr Ramasamy tidak menafikan membuat kenyataan itu, "katanya.

Ramasamy yang juga Timbalan Setiausaha Agung DAP terlibat dengan pergaduhan dengan Karpal selepas mengeluarkan kenyataan "godfather" yang patut beri laluan kepada calon lain dalam pilihanraya akan datang.

Karpal kemudiannya membalas keras kenyataan tersebut dalam Konvensyen DAP Pulau Pinang.

DAP Pusat pada 15 Disember mengeluarkan kenyataan bahawa pergaduhan kedua-duanya telah diselesaikan.-Agendadaily

Pembangkang Upah Samseng Koyak Gambar DS Najib!

Posted: 24 Dec 2011 06:00 PM PST


Inilah sikap Pakatan Haram yang berada di penghujung nyawa. Meroyan tak bertempat ! Upah samseng tunjuk hero, rakam video koyakkan gambar Perdana menteri Dato' Seri Najib Razak.. Kemudian upkan di you tube!

Apa motif mereka ini? Mereka seolah-olah mahu mencabar pihak tertentu dan huru harakan keadaan.

Hanya orang yang bacul dan singkat akal macam Chegu Bard saja yang sanggup buat kerja ni!


UMNO tak pernah buat kerja bangang macam ni...

Apa Kes, Wanita Berbogel Di Tengah Bandaraya...

Posted: 24 Dec 2011 10:02 AM PST


*Kes Pelik kita layan tengah malam... Nasib baik benda pelik-pelik macam ni tak jadi kat Malaysia... cuma yang di risaukan... hanya Ambiga (penganjur Bersih 2.0) yang selalu buat benda-benda pelik macam ni...

ORANG ramai yang pulang dari tempat kerja disapa oleh wanita bogel di sebuah kawasan pusat tumpuan ramai di Hong Kong pada malam rabu lalu.

Seorang wanita muda yang berbogel dilihat berjalan sepanjang jalan yang sesak di Queen's Road Central pada pukul 6:00 petang selama kira-kira 10 minit sebelum dia diberkas ke dalam sebuah kereta peronda Polis.

Oriental Daily melaporkan, pada mulanya, wanita berusia 23 tahun itu yang hanya dikenali sebagai Miss Li dilihat sedang berbual dengan ayahnya melalui sebuah telefon bimbit di depan sebuah pusat hiburan.

Dia kemudiannya menjadi gelisah dan terus menghempas telefon yang dipegangnya ke arah lantai.

Dia bertindak lebih ganas selepas itu apabila menyerang seorang wanita yang sedang mengedarkan risalah iklan berhampiran dengan menghentak kepala wanita itu ke dinding.

Wanita yang diserang itu menjerit-jerit meminta pertolongan.

Hal itu menarik perhatian beberapa pengawal keselamatan di bangunan berhampiran. Mereka bergegas untuk menghentikan tindakan Miss Li serta menghubungi polis.

Sebaik sahaja Miss Li mendengar polis sudah dihubungi, reaksinya mula berubah dan dia mula menanggalkan pakaiannya satu persatu dari baju, bra, jeans dan seluar dalam serta kasut dan stokin yang dipakainya.

Dia dilihat mencampakkan semua pakaiannya di tepi jalan, dan terus berjalan ke arah pawagam berhampiran.

Tindakannya itu membuatkan orang ramai yang melalui kawasan itu memberhentikan kenderaan untuk menyaksikan tindakannya itu.

Sumber: Asiaone

TQ AAKJ

Media Pro-Umno Lebih Telus Daripada Harakah - Hasan Ali

Posted: 24 Dec 2011 07:00 AM PST


Bekas perusuhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hassan Ali menegaskan tidak wujud sama sekali istilah media Umno atau media musuh sambil menyifatkan akhbar rasmi milik parti Islam itu bersifat berat sebelah dalam menyiarkan laporan.

Malah Hasan juga berkata media dalam negara tidak memberi liputan negatif kepada parti dan dirinya termasuk ketika menyiarkan laporan berhubung polemik yang berlaku baru-baru ini.

"Bagi saya, tak ada yang dinamakan media Umno. Memanglah sebab kerajaan berkuasa, perkara kena rujuk kerajaan. Dan Umno sebahagian dari kerajaan. Sebab itu timbul media Umno. Saya sebenarnya pada asasnya, saya terima mana-mana media pun.

"Bagi saya, siapa yang dapat menyebar luas dan meletakkan berita ke pangkuan masyarakat luas, jadi ia pilihan saya. Saya tak nampak selama ini media memainkan peranan negatif kepada parti dan saya dalam konteks kontroversi ini," katanya pada sidang media di sini.

Hasan sebelum ini muncul di Utusan Malaysia dan program yang disiarkan TV3 iaitu Soal Jawab — sesuatu yang dianggap tidak biasa diberikan kepada pemimpin pembangkang di negara ini.

Menurut Hasan beliau menganggap media lain lebih mudah dan memberikan liputan yang lebih baik berbanding organ partinya, Harakah.

Beliau turut mendedahkan Harakah melebihkan liputan terhadap golongan tertentu di dalam parti lantaran penguasaan yang diberikan terhadap lidah rasmi parti tersebut.

Hasan mengambil contoh wawancara Harakah bersama Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Haron Din berhubung isu gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) yang masih belum disiarkan sehingga kini kerana kepentingan pihak tertentu.

"Tetapi mungkin atas arahan pihak berkuasa dalam parti, didapati temuramah Datuk Harun din tidak tersiar sampai sekarang. Bayangkan kalau Haron Din tak tersiar bagaimana orang kecil seperti Hasan Ali?" kata beliau.

Justeru Hasan mencadangkan agar Harakah melakukan transformasi besar-besaran agar ia boleh diterima semua lapisan masyarakat.

"Kalau kepimpinan media baru diterajui oleh orang-orang lama. Sesetengahnya telah memimpin PAS selama lebib 20 tahun, tak berubah dan tak beralih, sudah tentulah saya merasakan perlu (berubah)," katanya.-FMT

HARAKAH! KAH! KAH!

Zahid Hamidi - Jika Hasan Ali Merajuk Dengan PAS... Pintu UMNO Setiasa Terbuka

Posted: 24 Dec 2011 05:00 AM PST


Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamid hari ini berkata, pintu UMNO sentiasa terbuka untuk mana-mana pihak yang merajuk dengan parti mereka.. terutamanya Datuk Dr Hasan Ali, beliau melihat krisis dalaman Hasan Ali dengan PAS semakin serius...

Katanya lagi UMNO terbuka menerima sasiapa saja yang mahu menyertai parti UMNO.

Dalam nada seloroh beliau berkata jika Haji Awang Hadi juga boleh sertai UMNO.


Perbalahan terbuka antara bekas Pesuruhjaya Pas Selangor Datuk Dr Hasan Ali dan beberapa pemimpin kanan parti itu bermula dari berita pengguguran Hasan sebagai calon Pas.

Ada dakwaan yang mengatakan ADUN Gombak Setia itu menjadi duri dalam daging bagi Pas Selangor dan pakatan pembangkang terutama DAP.

Ia berikutan beberapa tindakan Hasan yang mengundang kritikan terbuka pemimpin Pas Selangor seperti Timbalan Pesuruhjaya III Pas negeri, Khalid Abdul Samad terutama berkaitan dengan tugasnya sebagai exco menjaga hal ehwal agama.

Hasan juga kurang disenangi kepimpinan Pas negeri dan rakan sekutu mereka sama ada DAP atau Parti Keadilan Rakyat berikutan sokongannya terhadap usaha menubuhkan kerajaan perpaduan dengan UMNO. Kesan daripada sokongan itu pada Muktamar Tahunan Pas 2011, Jun lalu beliau digugur sebagai Pesuruhjaya Pas Selangor.

bumiyang

Posted: 25 Dec 2011 03:35 AM PST

bumiyang


Gambar Anwar Kena Skodeng?

Posted: 24 Dec 2011 05:00 PM PST

tunku

Posted: 25 Dec 2011 03:03 AM PST

tunku


DAP’s Karpal Singh tells Ramasamy to quit as Penang dep CM II

Posted: 24 Dec 2011 08:00 AM PST

GEORGE TOWN: DAP national chairman Karpal Singh has urged Penang Deputy Chief Minister II Dr P. Ramasamy to resign from his post for making serious allegations against party leaders.
"Dr Ramasamy's position in the state government is no longer tenable because he had defied the decision of the party's three-member committee not to refer the party's internal problems to the press," he said in a press conference on Saturday.
Karpal Singh said Dr Ramasamy had publicly disclosed allegations about party leaders and members without any basis.
He was referring to the report in The Star on Friday quoting Dr Ramasamy as saying his critics were plotting against him because he did not respond to their overtures for projects and favours.
"This is a serious allegation. Till now, Dr Ramasamy has not denied making the statement," he said.

tunku : the godfather of dap had spoken and gaves his verdict. ramasamy left with no choice but to resign or else the godfather and the mafia(the Lims) will make his life miserable.that is the style of dap. do not mess with the godfather and the mafias.

PANEH MIANG

Posted: 25 Dec 2011 01:44 AM PST

PANEH MIANG


Dr. Khir Masuk PAS?

Posted: 24 Dec 2011 08:49 PM PST

Assalamualaikum..

Dr. Khir Toyo didapati salah atas tuduhan salah guna kuasa semasa memegang jawatan menteri besar selangor. Atas kesalahan itu beliau telah dijatuhi hukuman 1 tahun penjara.

di pihak beliau, Dr. Khir berpendapat yang beliau di kambing hitamkan atas kesalahan itu. Begitu juga pendapat penyokong penyokong beliau.

Di pihak penyokong kerajaan, UMNO khasnya terdapat pelbagai pendapat ada yang berpendapat menyokong, menyangkal dan ada yang tidak mengambil tahu.

Manakala di pihak penyokong pembakang pula berpendapat, ini adalah satu muslihat politik kerajaan, UMNO khasnya. Di mana kes ini adalah untuk kerajaan dilihat tegas dalam perlaksanaan undang-undang tanpa mengira sesiapapun, pangkat mahupun darjat.

TETAPI sekiranya Dr Khir keluar UMNO dan menyertai parti pembangkang.

1. Adakah Pihak pembangkang masih lagi berpandangan kes Dr Khir ini sebagai satu muslihat politik?

2. Mungkinkah Pihak Pembakang akan mula menyokong Dr. Khir dengan menuduh Mahkamah adalalah alat UMNO untuk menyingkirkan mana-mana pemimpin yang tidak disukai?

3. Adakah akan dilantik Dr khir sebagai bakal Perdana Menteri selepas Brader Anwar Bin Ibrahim berhijrah ke BAMBOO RIVER RESORT & SPA 9 januari ini.

Apa-apa pun kita tunggu dan lihat...


Taipingmali (tm)

Posted: 25 Dec 2011 01:27 AM PST

Taipingmali (tm)


Mampukan Umno merampas kembali Dun Pasir Panjang

Posted: 24 Dec 2011 11:20 PM PST

Kerusi Dun Pasir Panjang Setiawan yang dimenangi oleh Nizar Jamaluddin kini menjadi fokus kepada Umno untuk merampas kembali kerusi tersebut dari Pas.

Menurut sumber dari Pasir Panjang pada awalnya terdapat 4 nama yang telah disenaraikan dan kini tinggal 3 iaitu Ketua Wanita , PA Awang Adek dan PA Khas Cikgu Rashidi.

Winable candidate yang boleh diterima pengundi dan berkeupayaan untuk menjadi pemimpin ialah PA Awang Adek yang dilihat mampu meraih kemenangan besar.

Siapa nama gerangan PA Awang Adek? Cari sendiri lah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

BUKTI ANWAR IBRAHIM MENIPU

Posted: 24 Dec 2011 08:37 AM PST

ANWAR IBRAHIM TIPU - 99.9 PERATUS Anwar Ibrahim

Posted: 24 Dec 2011 08:30 AM PST

Ini belum masuk Umno lagi.

Posted: 24 Dec 2011 08:13 AM PST

Sedih mengenalkan orang-orang media dari parti Pas yang mengaku Islam. Lihat apa yang mereka lakukan kepada YB Datuk Dr Hasan Ali .

Ini baru tahap kritik kepimpinan Pas belum lagi masuk Umno. Apa pula lakaran imaginasi mereka sekiranya dalam masa terdekat ini Dr Hasan serah borang keahlian Umno?

Bebaskan Mahasiswa dari apa?

Posted: 24 Dec 2011 07:17 AM PST

Parti pembangkang mahukan pelajar IPT diberi kebebasan untuk berpolitik supaya pembangkang mudah untuk memperalatkan mereka terutama pelajar Melayu.

Ia adalah serampang dua mata, selain memperalatkan pelajar Melayu agar membenci pemerintah ia juga satu usaha untuk menggagalkan usaha kerajaan meningkatkan modal insan orang Melayu.

Kebanyakan pelajar yang menjadi mangsa mereka ialah pelajar yang datang dari kampung dan pemikiran mereka sudah dipesongkan oleh Pas dan Pkr sejak kecil lagi tambahan pula jika ibubapanya adalah Pas totok.

Pelajar Melayu patut malu kepada DAP yang tidak langsung menghasut atau mengganggu pelajar-pelajar bukan Melayu. Oleh sebab itu, ramai pelajar anak-anak DAP yang menuntut di IPTA lulus dengan cemerlang dan tidak perlu membayar balik pinjaman PTPTN. Malah mereka membantu dari segi kewangan kepada pelajar mereka.

Lihat sahaja David Nga Kor Ming, Teresa Kok dan ramai lagi dari kalangan Adun dan MP Dap, hampir kesemua mereka adalah graduan dari universiti tempatan.

Bezanya mereka tidak sibuk untuk berpolitik seperti pelajar Malayu. Kebanyakan pelajar Melayu hanya mendapat keputusan biasa-biasa sahaja dan mereka ini lah yang enggan membayar balik pinjaman pelajaran.

Manakala anak-anak Dap begelar siswazah cemerlang dan ada yang mendapat biasiswa untuk menyambung pelajaran mereka ke luar negara.

Sekarang siapa yang bodoh? Siapa pengkhianat? Jawapannya ialah anak-anak Melayu Pas totok dan Pemimpin Pas dan PKR seperti Anwar Ibrahim. Maka tidak salah jika mereka diberi gelaran pengkhianat dan perosak bangsa.

Jahatnya SMM dan PKR

Posted: 24 Dec 2011 05:16 AM PST

Video telah cuba disabotaj oleh pembangkang dengan klik tak baik thumb down supaya video ini terkeluar dari youtube.

Jom buka dan pilih ' LIKE'
http://m.youtube.com/watch?gl=US&hl=en&client=mv-google&v=6mCs0Dcj-P4
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Lagi Tukar Tiub punya cerita

Posted: 24 Dec 2011 03:03 AM PST



SELAMAT BERPESTA SESAMA MANUSIA

















NOTA:
kita selalu mendabik dada
bahawa kita sahaja yang betul
ajaran yang lain semua salah

kalau kita mencampuri mereka
ada juga dikalangan mereka 
yang mengatakan kita juga salah

tidak ada sesiapa yang memonopoli kebenaran
kebenaran bukan milik agama
kebenaran wujud tanpa agama
kebenran wujud kerana kebenaran

agama ialah kepercayaan
ada yang percaya
ada yang tidak percaya
inilah keindahan kehidupan
terpencar pencar
dan berbagai bagai

seharusnya kita merayakan kepelbagian
seharuanya kita merayakan perbezaan
seharusnya kita merayakan rencan ratus budaya

dunia akan menjadi bosan
jika semua jalan di penuhi dengan mek dogal
dunia akan menjadi bosan 
jika semua kota diselirati oleh 7/11
dunia akan jadi bosan 
jika dimana mata memandang ternampak kentuki fried fuck

rayakan kehidupan ini
hidup hanya sekali
hidup ini bukan bikin filem
hidup tidak ada reshoot
hidup ini tidak ada ulang tayang

untuk sambut perayaan maulud dul rasul nabi isa ini
tukar tiub hadiahkan rubaiyat omar khayyam:


Tukar Tiup kata Nabi Isa lahir 25 Dec

Posted: 24 Dec 2011 02:54 AM PST


SELAMAT MENYAMBUT MAULUDDUL RASUL NABI ISA




SELAMAT MENYAMBUT MAULUDDUL RASUL NABI ISA



sidang pengarang
tim teknikal
juru gambar
dan semua kaum keluarga dan kerabat tukar tiub
mengucapkan selamat menyambut mauluddul rasul nabi isa





















MALAM KUDUS

malam kudus itu kau dilahirkan
malam kudus itu di palestine
malam kudus di bumi suci

malam kudus itu
tiga bintang berarak mengawal
malam kudus itu
tiga putera datang berkuda
malam kudus itu kau dilahirkan

bercahayalah alam semesta
bergumbiralah kita sesama manusia


lalu datang sang santa
lalu terbanglah sang rudolph
lalu berhingusklah sang rusa
berjalan dari benua ke benua
dari negeri ke negeri
dari rumah ke rumah
dari pintu ke pintu
membawa harapan
membawa ingatan
membawa hadiah kemanusiaan

aduh!
bergumbiraa wahai bani manusia
hidup ini hanya sekali
selamat menyambut kedatangan mu


Nuffnang Ads

My Longest Yard

Posted: 24 Dec 2011 11:58 PM PST

My Longest Yard


EMAIL PANAS DARI PENGGUNA MELAYU

Posted: 24 Dec 2011 06:51 AM PST

Sumber : Laman Web PPIM

Kini tersebar luas di Internet tentang seruan dari segelintir kaum Cina yang menggesa bangsanya untuk tidak memberi sokongan kepada perniagaan melayu lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan persatuan Islam dan Melayu. Email yang diforwardkan kepada saya menyeru agar memboikot roti Gardenia kerana dimiliki Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary(BERNAS) dan ramai orang Melayu
mempunyai kepentingan dalam perniagaan tersebut.

Kebanyakkan kenyataan yang disebarkan bukan sahaja tidak berlandaskan fakta malahan ditokok tambah dengan kata-kata provokasi, antaranya menyatakan masyarakat Cina sering dianiyai oleh orang Melayu, perniagaan milik Raja Gula Robert Kuok disabotaj oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.


Kerana rakus dengan keuntungan perniagaan, mereka mencetuskan propaganda denganmengharapkan simpati dari kaum mereka! Kini mereka telah melampaui batasan denganmencetuskan sentimen perkauman, ada yang melontarkan kata-kata penghinaan seperti "PERGI MATI MELAYU BABI", "MELAYU BODOH" dan sebagainya.

Jika taktik kotor ini berterusan, dikhuatiri bukan sahaja akan memberikan kesan kepada perniagaan milik Bumiputera malahan bakal mencetuskan kebencian & perbalahan antara kaum. Kita lihat sendiri apa yang mereka katakan?:

ALL MALAYSIAN MUST KNOW THAT LAST TIME GARDENIA BUYS FLOUR FROM FEDERAL FLOUR MILL(FMM). RECENTLY GARDENIA WAS ACQUIRED BY BERNAS AND THE FIRST THING THEY DO IS THEY STOP BUYING FLOUR FROM FFM BECAUSE FFM BELONGS TO ROBERT KUOK. NOW, YOU ALL KNOW WHY ROBERT KUOK NEEDS TO LAUNCH THE MASSIMO BREAD.
MALAYS IS TAKING OVER OUR (THE CHINESE BUSINESSMAN) PROPERTY.
THIS BUMI, THEY CAN'T TAKE AWAY PEOPLE'S BUSINESS THEY WILL TAKE AWAY PEOPLE'S BIG CUSTOMER. DO THEY REALLY HATE THE CHINESE BUSINESSMEN SO MUCH?
PLEASE FORWARD THIS MESSAGE TO ALL THE MALAYSIAN CHINESE. USE THE UNITED STRENGTH OF CHINESE TO SEND GARDENIA TO HOLLAND (MAKSUDNYA BOIKOT GARDENIA).

Komen di FB

Terjemahan:

23 NOVEMBER 2011
11:28PM BUTTER LAU MEREKA DENGKI DENGAN KEJAYAAN ORANG LAIN. APA BEZANYA ORANG MELAYU DENGAN PENCURI?

24 NOVEMBER 2011
1:37AM DESMOND TEE DESMOND PERGI MATI MELAYU BABI! TAK ADA KELEBIHAN! JADI MEREKA MENCURI!! ORANG MELAYU LOWCLASS!!

2:49PM BECKY WONG TANPA ORANG CINA YANG MEMBANTU ORANG MELAYU, BOLEH KE MEREKA HIDUP SAMPAI SEKARANG? AMBIL BALIK DUIT YANG PERNAH KITA BAGI, SEMUA BABI-BABI INI TAK KAN MAMPU BUAT APA-APA. TAK LAMA LAGI MEREKA AKAN TAHU AKIBATNYA. MANA ADA 1 MALAYSIA, SEMUANYA TIPU! MEREKA SURUH TOLAK DISKRIMINASI KAUM TAPI MEREKA YANG MENGAMALKANNYA??

5:14PM STEVEN LONG MATILAH MELAYU BABI GEMUK MAK DIA!!

-------------------------------------------------

BIADAP!!! SEOLAH-OLAH KITA ORANG MELAYU HANYA MELUKUT DI TEPI GANTANG! SUDAH CUKUP DENGAN KUTUKAN & HINAAN KEPADA ORANG MELAYU. MARI KITA BUKTIKAN SIAPA YANG PERLUKAN SIAPA!

MARI KITA LANCARKAN BOIKOT ROTI MASSIMO INI KERANA KEBIADAPAN MEREKA! SEBARKAN KEPADA KELUARGA, JIRAN DAN RAKAN-RAKAN ANDA.

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 24 Dec 2011 11:58 PM PST

DARUL EHSAN TODAY


Mak Lampir Zuraidah Pasti Turun Darah Tengok Gambar Nie...

Posted: 24 Dec 2011 04:30 AM PST

Walau pun bermacam fitnah di hamburkan pada shahrizat, tapi sokongan wanita tetap padu dan tak berbelah bagi, shahrizat pagi tadi di melaka merasmikan program pemantapan jentera pilihanraya wanita pringkat negeri melaka, turut hadir merasmikan program itu ialah YAB. Ketua menteri melaka, datuk sri ali rustam...

komen aku: ini yang buatkan mak lampir tu turun darah, macam-macam fitnah yang dia jaja pasal shahrizat, tapi makin di fitnah nampaknya shahrizat makin kuat, walau pun dia berjaya lembukan betina-betina dalam pakatan, tapi dia tak berjaya terhadap wanita umno dan bn...





Barisan exco wanita umno malaysia.

Ketua-ketua wanita umno bahagian-bahagian


Ketua Wanita UMNO Negeri Melaka, Datuk Hajah Rabiyah Haji Ali


Datuk Seri Hj. Mohd. Ali bin Mohd Rustam











APANAMA

Posted: 24 Dec 2011 11:46 PM PST

APANAMA


MERRY CHRISTMAS MALAYSIA

Posted: 24 Dec 2011 07:54 PM PST

The Unspinners

Posted: 24 Dec 2011 11:32 PM PST

The Unspinners


It aint's over till the wheel-chairman sing

Posted: 24 Dec 2011 08:08 PM PST

Salam Muhibbah Hari Natal

Posted: 24 Dec 2011 03:40 PM PST

Minda mahasiswa diliwat peliwat

Posted: 24 Dec 2011 07:32 AM PST

Otak mahasiswa dah kena FACK

Posted: 24 Dec 2011 04:30 AM PST

Adam Adli kata bapak dia sama haramjadah

Posted: 24 Dec 2011 01:24 AM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 24 Dec 2011 11:28 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Wajah Anak Anwar Ibrahim Yang Baru Selesai Majlis Kahwin Semalam.

Posted: 24 Dec 2011 10:33 PM PST

Daripada twitter Anwar Ibrahim.

Rupa-rupanya Anwar Ibrahim buat majlis kahwin.

MyMassa cuba cari gambar mana satu anak Anwar Ibrahim yang kahwin. Akhirnya jumpa gambar ni. Boleh la kongsi dengan pembaca MyMassa.

Itu pun gambar kat atas ni adalah gambar masa nikah pada bulan Julai yang lepas.


*Anwar buat majlis dekat dengan tarikh keputusan kes liwat. Macam tau-tau je keputusan hakim.

Banyaknya Anjing Belaan DAP di Penang!

Posted: 24 Dec 2011 08:31 PM PST

Ferringhi beach dogs still a problem
GEORGE TOWN: Beach-goers at the Batu Ferringhi stretch have long been terrorised by stray dogs.

Golden Sands Resort and Rasa Sayang Resort and Spa communications director Suleiman Tunku Abdul Rahman said the problem was not new.

He said hotels in Batu Ferringhi had received some 20 complaints from guests in the last three years.

"We have been forwarding these complaints to the Penang Municipal Council (MPPP) but there is no long-term solution,'' he said.

Council public health standing committee alternate chairman Ong Ah Teong said MPPP took the complaints "very seriously".

"We will step up efforts to ensure the safety of tourists," he said, referring to last week's incident when a pack of dogs charged at an Australian tourist and her three-year-old son.

Executive assistant Miranda Tulloch, 39, said locals and tourists helped pull Max to safety.

Her husband David also urged the authorities to "take a serious look" at the water sports zoning areas.

He said the swimming area was too narrow and dangerous.

MPPP recreation, tourism and international affairs director Mohamed Akbar Mustapha said the council's canine unit was sent to the area yesterday, but failed to catch the dogs.

He added that the council together with the Penang Water Recreation Association would widen the swimming area.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/12/24/nation/10158996&sec=nation

Punya la banyak sampai boleh jejas industri pelancongan.

Apa Kerajaan DAP buat? Tidur ke.


*DAP sendiri adalah anjing bagi Dinasti Lim dan Karpal. Takkan anjing tangkap anjing.

Gambar dari blog MPP

Karpal Vs Ramasamy. Adakah Kali Ini Akhbar Dipersalahkan Sekali Lagi?

Posted: 24 Dec 2011 06:32 PM PST

Semalam Malaysiakini keluarkan berita Karpal Singh serang P. Ramasamy sekali lagi.
Karpal minta Ramasamy letak jawatan TKM 11

Pertelingkahan antara pengerusi kebangsaan DAP Karpal Singh dengan timbalan setiausaha agung parti itu Prof P Ramasamy semakin tegang apabila Karpal Singh hari ini menyeru Ramasamy mengundurkan diri daripada menjadi timbalan ketua menteri II Pulau Pinang.
Karpal Singh (kanan) , yang juga ahli parlimen Bukit Gelugor, berkata
Ramasamy sepatutnya meletakkan jawatan secara rela hati disebabkan gagal mematuhi arahan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP supaya tidak membuat kenyataan terbuka mengenai parti itu dan menyerang para pemimpinnya.

Sebelum ini DAP menyalahkan Akhbar Tamil  kerana salah lapor. Ertinya Karpal tak salah, Ramasamy tak salah.



Lepas ni, apa agaknya alasan yang DAP bagi. Dan siapa pula yang dipersalahkan.


*Nampaknya budaya menyalahkan orang lain sebagaimana PAS salahkan UMNO dalam setiap kegagalan mereka dah berjangkit kepada DAP.

Berkemban Untuk Ambil Telefon Bimbit

Posted: 24 Dec 2011 04:35 PM PST


Guna alasan ambil telefon
 
LEDANG – "Saya mahu ambil telefon bimbit," itu helah seorang wanita untuk melepaskan diri daripada ditahan ketika dicekup berkhalwat oleh Penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Ledang (PPADL) di sebuah rumah di Parit Bunga di sini, awal pagi kelmarin.

Ketika serbuan dibuat kira-kira jam 3.30 pagi itu, wanita berusia 23 tahun terbabit dan pasangannya warga Indonesia ditahan kerana didapati berdua-duaan dalam bilik di rumah berkenaan.

Lelaki terbabit yang bekerja sebagai buruh binaan sudah setahun setengah berhijrah ke negara ini dan baru sebulan mengenali wanita itu ketika membeli pau di gerainya yang terletak kira-kira 15 meter dari rumahnya.

Sejak itu, mereka saling bertukar-tukar nombor telefon bimbit dan wanita itu sering dilihat penduduk berhampiran datang ke rumah lelaki terbabit pada awal pagi untuk bersembang.

Kadi Daerah Ledang, Su­laiman Maidin berkata, berda­sarkan aduan orang awam, sepasukan anggota diketuai Pe­­gawai Penguat kuasa, Mohd Zainal Kadiran dan dibantu penduduk kampung memeriksa rumah tersebut.

Menurutnya, PPADL terpaksa memecahkan pintu rumah itu apabila pasangan terbabit enggan membuka pintu setelah memberi salam dan menunggu kira-kira 15 minit.

"Pemeriksaan lanjut menemui seorang wanita tidak berbaju dan berkemban sedang sembunyi dalam bilik.

"Manakala pasangannya tidak berbaju dan berseluar berada di dapur dan dipercayai cubaan untuk melarikan diri setelah menyedari kehadiran penguat kuasa," katanya.

Sulaiman berkata, pasangan itu kemudian ditahan untuk siasatan lanjut kerana gagal menunjukkan sebarang dokumen mempunyai hu­bun­gan mahram atau suami isteri.

"Mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang untuk dibuat laporan tangkapan sebelum dibawa ke pejabat agama untuk siasatan lanjut dan dijamin dengan jaminan keluarga masing-masing," katanya.

Katanya lagi, mereka ditahan dan didakwa di bawah Seksyen 27 (1) a b, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor, 1997 yang boleh dike­nakan denda tidak melebihi RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan," katanya.



http://www.sinarharian.com.my/jenayah/guna-alasan-ambil-telefon-1.14463


*Makin lama makin ramai orang guna alasan tak logik untuk lepaskan diri. Nak buat macam mana, Anwar punya alasan lagi la tak logik. Asyik lepas je. Contoh alasan yang tak logik Anwar bagi....lari ke kedutaan Turki sebab takut dibunuh, sampai sekarang hidup lagi. Apa kes!!!

Bersyukur Sebab Tiada Tikus Penggigit Kemaluan Di Malaysia.

Posted: 24 Dec 2011 03:15 PM PST

Pesakit mati selepas alat kelamin putus digigit tikus

Seorang pesakit radang paru-paru atau pneumonia dipercayai mengalami pendarahan teruk sehingga maut akibat alat kelamin lelakinya putus digigit tikus di sebuah hospital kerajaan di Kolkata, di India, demikian menurut laporan sebuah media tempatan.

Kejadian menakutkan itu berlaku di Hospital SSKM semalam ke atas Arun Sandhukh, 53, semasa dia menerima rawatan kerana penyakitnya itu, kata akhbar Asian Age.

Pihak berkuasa hospital berkenaan mengakui banyak tikus berkeliaran dalam wad namun enggan mengulas lebih lanjut mengenai kejadian tersebut.

"Tidak seorangpun jururawat berada bersama pesakit yang mengerang kesakitan. Alat kemaluan lelakinya putus digigit tikus," kata seorang saudara kepada lelaki malang itu yang hanya dikenali sebagai Bishwanath kepada pemberita.

Ahli keluarga mangsa yang datang melawat menemui Arun mati berlumuran darah, kata laporan itu.

Kejadian malang di hospital yang tidak cukup kelengkapan dan sesak dengan pesakit di Kolkata, ibu negeri Bengala Barat itu telah menarik tumpuan media beberapa minggu kebelakangan ini.

Sabtu lalu, seorang pekerja pembersih hospital yang pemabuk di Kolej Perubatan Calcutta dilaporkan telah mencabut topeng oksigen seorang bayi yang berusia tiga minggu mengakibatkan kematiannya.

Dalam satu lagi tragedi malang di sebuah hospital swasta juga di Kolkata, pada 9 Disember lepas, lebih 90 orang mati lemas terhidu asap dalam satu kebakaran di bangunan hospital tersebut.

- Bernama






*Di Malaysia tiada kes yang pelik-pelik macam di India. Hospital yang disediakan kerajaan pun memberikan perkhidmatan yang cemerlang. Itu pun ramai yang masih tidak bersyukur. Tetapi yang pasti, di Selangor makin banyak tikus sebab sampah lambat dikutip. Apa nak jadi dengan Selangor sekarang. Nak jadi negeri penternak tikus ke?

Panglima Perang Cyber

Posted: 24 Dec 2011 11:25 PM PST

Panglima Perang Cyber


Terima Kasih @mpkotabelud Follow Twitter Panglima cc @NajibRazak

Posted: 24 Dec 2011 08:34 PM PST

MP Kota Belud antara pemimpin kita yang aktif blog, fb dan twitter.

Selain pemimpin lain yang anda sendiri boleh nampak kesan penglibatan mereka di alam maya.

Meskipun sudah semakin ramai pemimpin kita menggunakan media sosial namun ramai masih lagi belum buat apa-apa.

Pernah Panglima berbisik dengan Ketua Penerangan UMNO Datuk Ahmad Maslan tentang realiti masih ramai pemimpin yang belum aktifkan media baru untuk mendekati rakyat walaupun sudah disentuh oleh YAB DS @NajibRazak.

Kepentingan ini sering ditekankan oleh PM sehingga antara antara kriteria yang ditekankan untuk calon boleh menang ialah penggunaan media baru.

Terima kasih Datuk Abd Rahman kerana menunjukkan budaya kerendahan hati dengan mengikut twitter rakyat marhaen seperti Panglima ini.

Itulah budaya 1Malaysia yang digagaskan oleh YAB Perdana Menteri.

Dengan hanya menekan beberapa butang menulis di alam maya boleh jadi ia boleh menyelamatkan negara ini

Pagi Tadi Arnab Panglima Beranak 6 Ekor !!!

Posted: 24 Dec 2011 06:24 PM PST


Alhamdulillah usaha membanyakkan keturunan arnab telah berjaya pagi ini. Hehe

Sebenarnya arnab Panglima telah beranak pagi ini.

Semasa tidur sebentar selepas Subuh menikmati cuti Krismas yang panjang, Panglima terkejut apabila isteri memberitahu arnab yang dinama Lala sudah beranak.

Agak panik kerana kali pertama menyambut kelahiran arnab tetapi sedikit panduan yang diperolehi di blog http://www.nuristimewa.com/tips-penjagaan-arnab.html telah memberikan sedikit tips berguna untuk memastikan anak arnab yang baru lahir akan terus hidup.

Agak lucu pada awalnya arnab putih iaitu Ciki disangka betina namun selepas diperiksa maklumat dari blog di atas ada memberitahu arnab betina yang akan mencabut bulu, maka fahamlah bahawa arnab cokelat yakni Lala ibunya yang sebenar.

Sebenarnya sejak semalam lagi arnab betina Lala mencabut bulunya, namun kerana kejahilan menyebabkan kami merasa tidak ada apa-apa yang berlaku. NAMUN selepas melihat kelahiran anak Lala pagi ini barulah kami sekeluarga faham kenapa ia berlaku.

Selepas disatukan dari dipisahkan beberapa ketika, atas tanggapan arnab jantan akan memakan anaknya, Ciki nama gelaran anak panglima kepada arnab jantan, kembali bersama anaknya.

Lala juga dibiarkan kembali bersama anaknya selepas dipisahkan sementara. Disebabkan kesilapan 'teknikal' hehe. 

Nama kedua arnab spontan diberi oleh anakanda Panglima sewaktu mula memelihara arnab tersebut beberapa bulan yang lalu...

Penat membasuh tahi arnab tetapi apabila melihat hasilnya tentu makin berbaloi usaha memelihara arnab yang sebulan sekali khabarnya akan beranak. Boleh jual jika ada sesiapa berminat.

Anda ada info atau pengalaman memelihara arnab yang boleh dikongsi? 

Silalah beri komen di bawah ini. Mana tahu ia berguna untuk menambah pengalaman memelihara arnab yang turut diberi air rebusan beras kepada anak kecil Ciki Lala yang belum disusu oleh ibunya hasil maklumat blog di atas..

Walaupun mati seekor, namun lima ekor yang lain akan dijaga sebaik mungkin demi mengelakkan murka dan azab Allah jika kita tidak menjaga dengan baik binatang yang dipelihara oleh kita.

Oh ye apakah nama sesuai untuk lima ekor arnab Panglima? Nama Hang Tuah dan empat saudaranya? Hehe... Tolong ye jika ada idea.

Sekian, wassalam.

Sent from my Samsung Galaxy Tab 7.0

Watch "Bukalah Matamu - Maher Zain's Open Your Eyes -Malay version cover" on YouTube

Posted: 24 Dec 2011 08:23 AM PST

Perutusan YAB DS @NajibRazak Sempena Hari Natal Esok

Posted: 24 Dec 2011 07:46 AM PST

Perutusan penuh PM boleh anda baca di link di bawah



http://www.1malaysia.com.my/my/blog/merry-christmas-to-all-malaysian-christians/


Sent from my Samsung Galaxy Tab 7.0

Anak Anwar Sahkan Bapanya Meliwat dan Enggan Pulang Ke Malaysia - Datuk Ishak

Posted: 24 Dec 2011 04:07 AM PST

Baca lanjut kisah tersebut di sini :

Link :
http://www.anwaraidc.com/?p=18578

Ternyata punca Ihsan yang berada di New York dan enggan pulang kerana malu dengan perbuatan ayahnya terhadap Saiful.

Rupanya Saiful adalah kawan baik Ihsan dan bukan orang lain.

Patutlah sebelum ini kita pernah mendengar beliau pernah bergaduh dengan ayahnya sebaik mengetahui perbuatan tersebut.

Alahai.

Macam macam berlaku dan tentu rakyat tidak akan memilih orang tidak bermoral menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Ayuh katakan tidak untuk Anwar !!!

Gempar : Dr Hassan Ali Dedah Mustafa Ali Sebenarnya Yang Bertemu Pemimpin UMNO Sidang Media Pagi Tadi

Posted: 24 Dec 2011 03:19 AM PST

Bekas pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali menafikan mengenai dakwaan Setiausaha Agung parti, Datuk Mustafa Ali mengenai pertemuan beliau bersama tiga individu yang mempunyai kaitan dengan Umno.


Mustafa pada Khamis mendakwa beliau mempunyai bukti untuk mengaitkan Hasan dengan Umno yang merujuk kepada satu pertemuan dengan individu-individu terbabit di sebuah hotel di ibu negara pada bulan Ramadan lalu.


Dr Hasan bagaimanapun berkata: “Saya menafikan sekeras-kerasnya mengenai pertemuan saya dengan mereka sama ada pimpinan Umno di peringkat bawahan, pertengahan atau atasan pada masa dan tempat yang dinyatakan,” katanya pada sidang media di kediamannya di sini, Sabtu.


Hasan yang juga merupakan Exco Kerajaan Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia bagaimanapun enggan mendedahkan identiti tiga individu yang temuinya.


“Saya tidak dapat menjelaskan sebab saya berasa mereka juga tidak selesa untuk dijelaskan. Cukup saya menafikan sekeras-kerasnya.“Tiada pertemuan dengan mana-mana orang Umno dan tiada langsung berkaitan dengan Pas dan Umno,” katanya.


Hasan berkata, Mustafa sekali lagi terperangkap dengan prasangka buruk dan fitnah sesama muslim.Menurut beliau, Mustafa sebagai setiausaha agung kepada sebuah parti yang berteraskan Islam, tuduhan-tuduhan liar dan serkap jarang seperti itu tidak selayaknya keluar dari mulut seorang yang berwibawa.


“Setahu saya yang ada ialah pertemuan yang sebahagiannya berulang kali antara setiausaha agung dengan pemimpin-pemimpin tertinggi Umno.


“Bahkan terdapat permohonan daripada setiausaha agung sendiri untuk bertemu dengan seorang pemimpin Umno yang sehingga kini setakat yang saya maklum belum dapat diadakan,” katanya lagi.


Dr Hasan meminta pemimpin tertingi parti untuk membuat siasatan secara terperinci berhubung perkara tersebut termasuk dakwaan pertemuan beliau dengan orang-orang yang mempunyai kaitan dengan Umno.


Dalam pada itu, Hasan mempersoalkan tindakan Mustafa sambil meminta pengesahan daripada setiausaha agung parti berhubung dakwaan berkenaan.


“Sejak bila pejabat setiausaha agung menubuhkan unit risikan dan intipan di pejabat agung Pas? Saya juga ingin tahu mengenai keperluan tugas merisik dan mengintip dalam konteks menjaga kesatuan dan perpaduan dalam parti,”


http://musramrakunman.blogspot.com/


Published with Blogger-droid v2.0.2

MB Kedah Patut Letak Jawatan Kerana Tidak Tahu Pembelian Kereta Mewah Kerajaan !

Posted: 24 Dec 2011 12:57 AM PST

Terima kasih Rahim Rahman atas perkongsiaan ini di FB beliau.

MB Kedah tidak boleh dan tidak patut jawab begitu.

Jika benar maka beliau perlu letak jawatan.

Kerana MB tidak tahu pasal pembelian mungkin banyak juga tidak tahu mengenai pembelian aset kerajaan.

SPRM mungkin boleh ziarah tengok apa dah berlaku.

Malang rakyat Kedah mendapat MB 'secerdik' Ustaz Azizan.

PISAU.NET

Posted: 24 Dec 2011 09:13 PM PST

PISAU.NET


Macha DAP Bikin Drama Tamil

Posted: 24 Dec 2011 05:00 PM PST

Melihat kepada perkembangan terbaru pertelingkahan didalam DAP,Pisau rasakan ada sesuatu yang tak kena,pertama memang pada dasarnya berlaku pergaduhan sesama ahli DAP.Ini akibat daripada sifat perkauman dan chauvanis pimpinan atasan DAP.

Berlaku didepan mata Pisau sendiri bagaimana seorang Adun DAP memaki hamun pimpinan DAP semasa mesyuarat mereka di Pearl View Hotel. Manakala semasa ucapan Karpal ketika itu turut di ejek dan di boo oleh penyokong P Ramasamy.

Kedua,masihkah anda ingat bagaimana ratusan kaum India dari parlimen Batu Kawan ,Bagan Dalam Kg Buah Pala berdemo?Kesemua ini banyak menjejaskan kepercayaan kaum India kepada parti DAP kerana tiada pembelaan langsung daripada kerajaan negeri walaupun TKM2 yang dilantik adalah dari kaum India iaitu Prof P.Ramasamy.

Kena secara tiba tiba P.Ramasamy dilihat menjuarai kaum India?P Ramasamy secara tiba tiba memperjuangkan kerusi untuk calon kaum India ditambah.Manakala Lim Guan Eng dilihat mendiamkan diri didalam hal ini apabila Karpal muncul sebagai watak utama,sedangkan yang menetapkan senarai calon adalah Setiausaha Agung dan Jawatankuasa Negeri.

Jika P Ramasamy sudah dihadapkan ke jawatankuasa displin dan diberikan 'gag order' atau arahan tutup mulut,kenapa masih berlaku serangan P Ramasamy didalam media terhadap Karpal.

Sama ada Guan Eng menunggunakan P Ramasamy untuk serang Karpal atau memang ini skrip mahukan sokongan kaum India kembali kepada DAP,kedua duanya tidak boleh lari daripada politik rasis.

Kepada rakan rakan kaum India,anda boleh saksikan bagaimana lakonan DAP untuk menutup kesilapan mereka apabila membelakangkan kepentingan kaum India.


Pertelingkahan antara pengerusi kebangsaan DAP Karpal Singh dengan timbalan setiausaha agung parti itu Prof P Ramasamy semakin tegang apabila Karpal Singh hari ini menyeru Ramasamy mengundurkan diri daripada menjadi timbalan ketua menteri II Pulau Pinang.



Karpal Singh (kanan) , yang juga ahli parlimen Bukit Gelugor, berkata
Ramasamy sepatutnya meletakkan jawatan secara rela hati disebabkan gagal mematuhi arahan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP supaya tidak membuat kenyataan terbuka mengenai parti itu dan menyerang para pemimpinnya.



"Kedudukan Ramasamy dalam kerajaan negeri tidak lagi dapat dipertahankan kerana dia mengenepikan keputusan jawatankuasa tiga anggota parti supaya tidak mendedahkan masalah dalaman parti kepada akhbar," katanya kepada pemberita di George Town.



Karpal Singh merujuk kepada laporan dalam sebuah akhbar harian berbahasa semalam yang memetik Ramasamy sebagai berkata pengkritik beliau (Ramasamy) sedang berpakat menentangnya kerana dia tidak memenuhi permintaan mereka untuk dapatkan projek dan juga tidak melayan mereka.



Karpal Singh berkata dengan membuat kenyataan demikian Ramasamy jelas memberi gambaran kepada orang ramai bahawa dia mengaitkannya (Karpal Singh) bersama ADUN Seri Delima, RSN Rayer dan ADUN Bagan Dalam, A Tanasekharan.



"Ia memberi implikasi serius bahawa kedudukannya selaku timbalan ketua menteri kini tidak lagi boleh dipertahankan. Ini adalah satu dakwaan serius. Setakat ini Ramasamy tidak pula menafikan kenyataannya itu," katanya.



Karpal Singh mencabar Ramasamy (kiri) supaya memberikan nama mereka
yang terlibat dan melaporkannya kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.



"Oleh kerana dia tidak menafikannya atau membuat sebarang pembetulan tentang laporan berita tersebut, saya mencabarnya memberi nama mereka yang telah dibabitkannya dalam berita itu dan membuat laporan polis dan kepada SPRM disebabkan dakwaan itu bermakna cubaan rasuah," kagtanya.



Pengerusi DAP itu berkata Ramasamy telah gagal dalam tugasnya sebagai timbalan ketua menteri dan juga telah melakukan kesalahan kerana tidak membuat aduan kepada pihak berkuasa berkaitan.



Ramasamy tidak dapat dihubungi untuk meminta ulasannya.

- Bernama

Kalau Ramasamy ada bukti DAP banyak seleweng ,rasuah dan salahguna kuasa,tunggu apa lagi mai sini kita sama sama dedah..jangan takut macha kita kasi itu apek Melaka balik kampung ...


Pisau kata " PAS gaduh,PKR gaduh kemudian DAP pun gaduh...semua berlaku dalam bulan ni..korang perasan tak?"

Selamat Hari Natal dan Tahun Baru,Ramalan Harakah Tepat?

Posted: 24 Dec 2011 10:50 AM PST


Pisau ucapkan kepada sahabat sahabat yang terutamanya yang berada di Sabah dan Sarawak yang beragama Kristian selamat menyambut hari Natal dan selamat bercuti.

Sambil tu jom kita tengok punca Haprak Daily makin tak dipercayai oleh ahli dan penyokong PAS sendiri.



Pisau kata " haiya..haprak daily kasi malu wooo.."

Jawapan Tun M Buatkan Anwar Muntah Hijau!

Posted: 24 Dec 2011 05:00 AM PST


Jawapan Tun M terhadap serangan Anwar ,Bekas menteri kewangan ternyata silap memilih sasaran.Seluruh dunia tahu siapakah yang menjadi punca kejatuhan ekonomi negara,Seluruh dunia juga tahu siapakah yang menyebabkan beberapa billion wang bank negara lesap.


Apa juak haprak pakatan tak mau tau siapa yang lesapkan wang bank negara yang berbillion ringgit ketika itu?


MALAYSIA'S WORLD BANK LOANS



1. The accusation that I wrote to the World Bank asking for loans is baseless. But Malaysia had been borrowing project loans from the World Bank since 1958.

2. The last negotiations for the loans were made in 1997. These were for projects in:


a) Education sector USD 244 million


b) Social sector USD 60million


c) Technical sector USD100million


3. The currency crisis also began in 1997. Naturally the loans were not approved until 1999 when the crisis was over. The usual sequence is for application for a loan to be made, followed by negotiations. Approval would be given by the bank later.


4. The World Bank wanted Malaysia to request for loans to tide over the crisis like the other countries affected by currency trading. The loans would be conditional upon Malaysia following IMF advice on economic management. It is well-known that Malaysia refused to seek IMF or World Bank help because the so-called help would worsen the financial situation. Instead, in 1998 Malaysia imposed currency control which helped it to recover.

5. In June 1998 (before currency control and while Anwar was still Minister of Finance) a loan for USD 300 million was signed with the World Bank for;


a) Fund for Food Programme


b) Higher Education Loan Fund


c) Microcredit Programme


6. By 31st March 1999 a loan of USD 100 million was signed for Technical Assistance and for overcoming Y2K problems.

However, this loan was stopped after drawing down USD 11.94 million.


7. Of the USD 244 million Education Project which was approved in March 1999, payment was ordered to be stopped after USD 216.7 million was drawn down.


8. Of the Social Sector loan of USD 60 million, approved in March 1999, only USD 600,000 was drawn down before it was stopped.


9. As the whole world knows Anwar was reported in the press and foreign magazines for implementing the IMF policy without the IMF loans. He raised interest rates, reduced the period for declaring loans non-performing from 6 months to 3 months, reduced budget allocation to ministries so as to achieve a budget surplus etc.


10. Although he did not oppose currency controls, his appointees as Governor and Deputy Governor of Bank Negara refused to implement the policy and resigned. Tan Sri Zeti was then appointed as Governor of Bank Negara Malaysia.


11. As stated above, Malaysia stopped the draw down on loans negotiated with the World Bank in 1997 and June 1998. This did not stop Malaysia from recovering from the crisis.


12. At no time did I write a letter or verbally request for loans from the World Bank.

If Anwar can show evidence that I did, he should. Failing that he should swear on the Quran in a mosque that he knows what he says is true. I am prepared to swear that I never asked for loans from the World Bank.

Pisau kata " Anwar memang powerlah,kencing dia buat juak haprak pakatan ketagih"

Rakyat Mula Bosan Dengan Retorik Guan Eng

Posted: 24 Dec 2011 01:00 AM PST


GEORGE TOWN, 24 DECEMBER, 2011: A much anticipated Christmas present in the form of a RM5 million multi-storey car park for residents at the foot of Penang Hill and visitors to the Penang Hill Railway Station in Air Itam here is still far from being realized.

The 120-bay car park, which the Penang Development Corporation (PDC) was entrusted as the implementing agency by the Ministry of Tourism, is still not open for business as the Penang Island Municipal Council (MPPP) refused to grant an occupational certificate (OC) because the building failed to comply with its building requirements.

The car park's failure to start operations has created a parking nightmare for many, especially for residents living close to the Penang Hill Railway Station and holiday-makers to the hill resort.

One of the residents at the foot of Penang Hill, Tye Lee Kong, 60, said many vehicles were often parked outside the gate of his house almost daily, some even blocking his way when parked haphazardly.

The businessman said such daily occurrences arose because of the lack of adequate parking facilities in the high-traffic tourist area.

"If the multi-storey car park were to be opened, I am sure it will help alleviate parking woes in the area," he told Bernama when met at his house recently.

It has been reported that a new 300-bay car park costing between RM5.5 million and RM6.75 million will be built to replace the flawed car park.

The car park was part of the Tourism Ministry's Penang Hill funicular train upgrading project costing RM73 million in all, which includes changing the rail tracks, having two Swiss-made air-conditioned coaches and construction of the base station.

Tye, who has lived in the Air Itam area for the past 40 years, felt that public funds had gone to waste with the unsound car park still not being opened.

With talk that the inoperable car park would be demolished and rebuilt, he said the proposal would also be a sheer waste of money and did not reflect the philosophy of "Competency, Accountability and Transparency" (CAT) espoused by the Penang state government.

Other than the residents, taxi drivers in the area are also in a dilemma.

Koay Ah Yong, 66, a member of the Taxi Drivers Association of Penang Hill, said taxi drivers here had to compete with other motorists to park on a strip of land that can accommodate six cars although there were signs to show that it was only meant for taxis.

He is also perplexed as to how the state authorities had allowed such a fiasco to happen when there is so much emphasis on CAT.

In the meantime, there is inactivity at the dysfunctional car park amidst the chaotic traffic snarls along Jalan Bukit Bendera near the entrance to the railway station, especially on weekends and public holidays.

- Bernama

Ahli Umno Meninggal Hari Jumaat,Ahli PAS Hari Sabtu

Posted: 23 Dec 2011 10:25 PM PST

Katakanlah kita terbalikkan hari Dr Abdul Hamid Othman meninggal hari sabtu,dan Adun Tendong Dr Mohamad meninggal hari Jumaat,agaknya seluruh blog haprak khawarij ada bunyi tak?

Ikuti hujah dari blog panglima

Kematian dua tokoh dari UMNO dan PAS berlaku dua hari berturut turut.

Ada sesuatu Allah ingin beritahu kepada kita.

Petanda orang soleh ialah dimatikan Allah di hari baik seperti Hari Jumaat.

Bukan mahu politikkan perkara kematiaan tetapi Panglima ingin selak perkara sebalik kematian tersebut demi kebaikan kita sebagai umat Islam.

Sebelum ini pernah Panglima menulis perkara yang sama. Tentang kematian ahli UMNO di hari yang baik.

Petanda parti bukan elemen yang boleh merosak akidah seseorang.

Ia hanya ada dalam propaganda politik parti berjenamakan Islam namun malangnya mereka hari ini telah membuang perjuangan negara Islam ditukar kepada negara kebajikan-
sumber:Panglima


Walau apa pun,sama sama kita hadiahkan Al-fatihah keatas roh mereka,moga dirahmati Allah.Amin!

Pisau kata " memang kematian tak harus dipolitikkan,tapi khawarij ada diaorang kisah?Ingat lagi pilihanraya Galas?"

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 24 Dec 2011 09:12 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


KOH TSU KOON,ANWAR DAN THERESA.

Posted: 24 Dec 2011 07:00 PM PST

FOTO : APA YANG MAHASISWA FIKIR BILA KETEMU PAK ANWAR ?

Posted: 24 Dec 2011 05:00 PM PST

ANWAR , NAPE KO SENYAP HAA ?!

Posted: 24 Dec 2011 11:15 AM PST

AYUH SABOTAJ SAMPAI HANCUR EKONOMI MEREKA !

Posted: 24 Dec 2011 05:56 AM PST

URGENT : BGTAU FAMILY,RAKAN DAN JIRAN !

Posted: 24 Dec 2011 04:00 AM PST

9 JAN 2012 : PENDEDAHAN ESKAY DITIMBULKAN SEMULA.

Posted: 24 Dec 2011 02:00 AM PST

DI MALAYSIA, LIWAT PERLU ADA TAG TEAM !

Posted: 23 Dec 2011 10:11 PM PST

Sri Tri Buana

Posted: 24 Dec 2011 07:42 PM PST

Sri Tri Buana


Antara Hasan Ali dan Shaifudin Abdullah.

Posted: 23 Dec 2011 08:27 PM PST

bERANIKAN hATI

Posted: 24 Dec 2011 03:43 PM PST

bERANIKAN hATI


AWAS: DATARAN MERDEKA BERMANDI DARAH

Posted: 23 Dec 2011 07:53 PM PST


Rusuhan di KL

Rusuhan di Mesir

Perjuangan dan korban yang sia-sia

Jika pegawai keselamatan juga diserang, siapa pula yang kita harapkan untuk menjaga keselamatan kita kelak?

Perusuh yang sesat kerana menyangka dipihak yang benar....dan perjuangannya hanyalah kerana dan untuk....orang ini...

...mimpi yang tak sudah....



1. Rusuhan tahun 1998 akan diulangi lagi. Menjelang 9 Januari 20112 penyokong Anu arr akan melancarkan rusuhan besar-besaran untuk menekan kerajaan agar membebaskannya dari tuduhan liwat yang memang dilakukannya. (berikut akuan sumpah Saiful dan keengganan Anu arr bersumpah)

2. Kempen Pembebasan Anu arr (FAC-2) sedang dilancarkan. AMK, SMM dan BEBAS adalah penggeraknya. Sasarannya adalah melumpuhkan perhubungan dan perkhidmatan awam. Supaya negara jadi huru-hara dan mengugat ketenteraman awam.

3. Penyokong Anu arr akan jadikan negara huru-hara dan akan jadikan Dataran Merdeka sebagaimana Dataran Thahrir di Mesir atas nama kebebasan dan demokrasi, namun demokrasi apa dan untuk kebebasan siapa?

4. Dalam perancangan mereka, perkhidmatan awam akan diserang bagi melumpuhkannya. Ini akan menimbulkan kesusahan dan suasana panik dikalangan rakyat yang akan menambah kecelaruan itu kelak. Justeru, penduduk ibu kota akan terdedah kepada bahaya kerosakan dan kehilangan harta benda bahkan nyawa kaum keluarga.

5. Rakyat Malaysia diseru agar mengagalkan usaha ini dan jangan terjebak dengan perjuangan dan kepentingan peribadi 'binatang politik'. Kita tidak mahu kebebasan dan demokrasi yang kita ingini manjadi janji sia-sia kerana demokrasi itu apa dan kebebasan itu untuk siapa?

6. Atas nama kebebasan dan demokrasi rakyat Iraq, Mesir dan Libya menggulingkan kerajaannya namun apa yang mereka dapati sekarang ini? Rakyatnya menjadi lebih sengsara dari dahulu. Majoriti Rakyat Malaysia bukan bodoh sebagaimana sebahagian mahasiswa yang mudah diperalatkan itu. Kalau setakat menurunkan bendera dan memijak-mijak gambar pemimpin, lembu 'pawah' pun boleh lakukan itu.

7. Rakyat Malaysia yang bijaksana, berakal dan berfikiran waras, mari bersama kita tolak kerja jahat pembangkang ini. Mari kita bangkit dan berjuang hari ini untuk kehidupan anak cucu kita dimasa depan. Mari kita tentang segala mereka petualang dan musuh negara. Mari kita bangkit dan berjuang untuk membenarkan kata; 'Tak akan Melayu Hilang Di Dunia'!

melayuangkat

Posted: 24 Dec 2011 03:34 PM PST

melayuangkat


Terlalu 'senang' Allahyarham pulang Ke Rahmahtullah..Al-Fatihah

Posted: 24 Dec 2011 03:14 AM PST

Terlebih dahulu blog ini mengucapkan Takziah kepada seisi keluarga Allahyarham Tan Sri Hamid Othman yang baru meninggalkan kita, diberitakan di Pejabatnya petang Jumaat yang mulia.  Diri ini pernah dua tiga kali bertemu arwah dan keluarga pada rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri dan sikap peramah mereka sekeluarga benar benar membuat kita seolah-olah telah lama bersaudara dengan mereka!

Sepanjang malam dan hari ini diri ini masih memikirkan perasaan Puan Sri yang menghantar suami ke Pejabat seperti biasa dan betapa kejutan yang diterima bila yang diterima pulang adalah jenazah suami!  Inilah takdir yang Maha berKuasa yang rahsianya hanya DIA yang tahu.  Truma dan kesediahan Puan Sri sekeluarga tidak dapat kita bayangkan, ianya akan memakan masa juga untuk pulih dari kejutan sebegini. 

Tetapi kita juga patut memikirkan betapa 'kebaikan' dari takdir ini ialah betapa 'senang'nya arwah pergi meninggalkan dunia yang fana ini.  Tidak menyusahkan sesiapa pun...Inilah yang kalau boleh kita semua mahu.  Bila tiba ajal kita pergi dengan tenang dan senang..

Diri ini terfikir juga dielema yang dihadapi oleh kakak angkat yang telah setahun terlantar dalam jagaan pembantu rumah Indonesia.  Tidak boleh bercakap lagi, makan juga dengan tiub melalui hidung dan  setiap hari dapat dilihat secara kasar betapa tiap anggota tangan dan kaki semakin semacam mengeras dan susah untuk diangkat ke bilik mandi menyebabkan segala-gala terpaksa dibuat di atas katil khas sahaja.

Suami dan tiga dari lima anak anak kakak angkat ini tidak lagi peduli akan isteri dan ibu mereka.  Segala pembelanjaan dari gaji pembantu rumah, adult diapers, ubat-ubatan dll diri ini dan dua lagi anak anaknyalah yang membayarnya.  Tak tahulah sampai bila kakak ini akan berterusan dalam keadaan sebegini.  Hanya Allah swt yang tahu. 

Tiap kali menziarah beliau, terbaca semaca rahsia kesedihan yang ditanggung dari pancaran matanya yang merenung tajam pada kita.  Matanya pun tidak bergerak sangat, cuma berkelip menunjukkan dia masih cam dengan kita.

SubhanaAllah, segala apa yang terjadi adalah hikmah dan rahsianya hanya DIA yang tahu.  Ingatlah akan MATI kerana inilah hakikat sebenarnya tujuan hidup kita.  Berbaiklah sementara kita boleh melakukan kebaikan.

Al-Fatihah buat ruh Allahyarham Tan Sri Hamid Othman...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

Posted: 24 Dec 2011 03:33 PM PST

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan


Hishamuddin Sesat!! Krismas Bukan Maulid Nabi Isa!!

Posted: 24 Dec 2011 04:16 AM PST


Hishamuddin Rais (Tukar Tiub) Sosialis Sesat!!


Juak-juak PR semakin hari semakin sesat, termasuklah Hisham Rais si beruk sosialis... Semakin lama semakin celaru otaknya... Mungkin akibat penyakit meroyan yang dihidapinya sejak kecil...



Terbaru dan terkini Hishamuddin Rais mengucapkan "SELAMAT MENYAMBUT MAULUDDUL RASUL NABI ISA" di dalam blognya Tukar Tiub... Lihatlah betapa sesatnya Hisham Rais dengan menganggap Hari Natal atau Hari Krismas yang disambut pada 25 Disember (esok) merupakan hari maulid Nabi Isa Alaihissalam...





Mungkin ramai yang tak tahu bahawa 25 Disember dikatakan hari lahir dewa pagan bernama Mithra. Dan ada sesetengah yang percaya bahawa Jesus adalah kelahiran semula Dewa Mithra. Ada pula menyatakan bahawa 25 Disember merupakan tarikh kelahiran Dewa Saturn... Hanya Allah Yang Maha Mengetahui...

"Mithra was born on December 25th as an offspring of the Sun. Next to the gods Ormuzd and Ahrimanes, Mithra held the highest rank among the gods of ancient Persia. He was represented as a beautiful youth and a Mediator. Reverend J. W. Lake states: "Mithras is spiritual light contending with spiritual darkness, and through his labors the kingdom of darkness shall be lit with heaven's own light; the Eternal will receive all things back into his favor, the world will be redeemed to God. The impure are to be purified, and the evil made good, through the mediation of Mithras, the reconciler of Ormuzd and Ahriman. Mithras is the Good, his name is Love. In relation to the Eternal he is the source of grace, in relation to man he is the life-giver and mediator" (Plato, Philo, and Paul, p. 15)."

Malah dalam artikel lain juga menyatakan...

"Jesus was not even born in the winter season! When the Christ-child was born "there were in the same country shepherds ABIDING in the field, keeping watch over their flock by night" (Luke 2:8). This never could have occurred in Judaea in the month of December. The shepherds always brought their flocks from the mountainsides and fields and corralled them not later than October 15, to protect them from the cold, rainy season that followed that date. Notice that the Bible itself proves, in Song of Solomon 2:11 and Ezra 10:9, 13, that winter was a rainy season not permitting shepherds to abide in open fields at night.

"It was an ancient custom among Jews of those days to send out their sheep to the fields and deserts about the Passover (early spring), and bring them home at commencement of the FIRST RAIN," says the Adam Clarke Commentary (Vol. 5, page 370, New York ed.)

Continuing, this authority states: "During the time they were out, the shepherds watched them night and day. As...the first rain began early in the month of Marchesvan, which answers to part of our October and November (begins sometime in OCTOBER), we find that the sheep were kept out in the open country during the whole SUMMER. And, as these shepherds had not YET brought home their flocks, it is a presumptive argument that October had not yet commenced, and that, consequently, our Lord was not born on the 25th of December, when no flocks were out in the fields; nor could He have been born later than September, as the flocks were still in the fields BY NIGHT. On this very ground, the nativity in December should be given up. The feeding of the flocks by night in the fields is a CHRONOLOGICAL FACT...See the quotations from the Talmudists in Lightfoot."

Any encyclopedia, or any other authority, will tell you that Christ was not born on December 25. The Catholic Encyclopedia frankly states this fact."


Jadi... Kepada pencacai-pencacai yang backup Hishamuddin Sesat tu, bawak-bawak bertaubatlah... Korang ni dah jauh sesat... Memang tak salah memberi ucapan Hari Natal, tetapi memesongkan fakta bahawa 25 Disember merupakan hari maulid Nabi Isa adalah bercanggah dengan Islam dan menyesatkan umat Islam yang lain...

Kepada Hishamuddin, dari hang dok 'Tukar Tiub' ada baiknya hang pi tukar fius dalam kepala hotak hang tu... Fius dalam kepala hotak hang tu dah lama berkarat... Cuba rujuk dengan pakar otak, mana tahu kot-kot penyakit gila meroyan hang tu datang balik...

Rujukan...

THE PLAIN TRUTH ABOUT CHRISTMAS

The Origin Of Christmas

The Truth about CHRISTMAS

Jesus as a Reincarnation of Mithra

Mithra: The Pagan Christ

*Nota: Kepada umat Islam yang ingin membaca rujukan di atas pastikan keteguhan iman anda cukup kuat agar tidak terpesong akidah seperti Hisham Rais... MasyaAllah...

Melaka Buat Haram!! Kelantan Buat Halal!!

Posted: 23 Dec 2011 04:45 PM PST

Bina Badan VS Badan Cantik : Haram VS Halal




Bila Kerajaan Negeri Melaka menganjurkan pertandingan bina badan. Dewan Pemuda PAS Melaka meroyan marahkan Datuk Ali Rustam apabila Melaka menganjurkan Mr. Muscle Beach 2011.

Wah!! Bukan main hangat Dewan Pemuda PAS Melaka mengeluarkan segala jenis fatwa dan hadis... Meluncur laju ajer...

"Bila mana agama melarang sesuatu, sebagai contoh membuka aurat sudah pasti ia ada keburukannya kerana sifat malu yang seharusnya menjadi pendiding untuk tidak melakukan maksiat telah di buang. Seperti mana keruntuhan akhlak dan moral remaja yang berlaku hari ini kerana hilangnya sifat malu dan tidak takut pada dosa."

Ha ha ha ha... Jadi bagaimana dengan ini? Mengapa Dewan Pemuda PAS Melaka senyap??



Gambar di atas ni merupakan Kejohanan Badan Cantik yang diadakan di Kelantan... Mengapa Dewan Pemuda PAS tak bising?? Oh lupa... Sememangnya PAS akan menghalalkan segala apa yang dilakukan oleh mereka ataupun sahabat-sahabat mereka... Sebagai contoh... Parti Buih di Hard Rock Hotel Pulau Pinang...





PAS akan membuat tuli dan membutakan mata... Jika ia berlaku di negeri-negeri di bawah Barisan Nasional. Cepat sahaja PAS meroyan... Blogger-blogger anjing PAS akan mengeluarkan bermacam-macam fatwa dan hadis yang dicedok dari Internet, demi mengutuk penganjuran oleh Kerajan BN, tapi bila PAS atau DAP atau PKR yang buat... Sepi... Seolah-olah ianya tidak menjadi satu isu...

Sebagai contoh kecoh dulu mengenai Tiger Show di Hotel Marriot Putrajaya, juak-juak PAS berserta pemimpin PAS kecoh sekampung, apabila mengetahui bahawa hotel tersebut berada di dalam negeri Selangor, terus senyap. Inilah dia dinamakan MATLAMAT MENGHALALKAN CARA...

Bukan eXception nak sokong penganjuran pertandingan bina badan yang dianjurkan oleh Kerajaan Melaka, sekurang-kurangnya PAS jangan bersikap double standard dan memilih bulu... Tindakan PAS yang mendiamkan diri jika berlaku kemaksiatan di negeri sendiri dan negeri PR lain jelas menunjukkan perjuangan PAS sudah semakin terpesong lebih-lebih lagi penguasaan geng-geng Erdogan di dalam PAS.

Kini slogan PAS bakal bertukar menjadi...

Wal Halalku... Wal Harammu... (Halal Bagiku... Haram Bagimu...)


Artikel Berkaitan

Acara Mr.Muscle Beach di Melaka mencemar agama dan budaya.

Kejohanan Badan Cantik Di Kelantan - Boleh Pula Dedah Aurat Ya Pak Nik?

Kelantan Anjur Aktiviti Separuh Bogel!!!

KEPAL NASI KEPAL BERAS

Posted: 24 Dec 2011 03:20 PM PST

KEPAL NASI KEPAL BERAS


KJ & PUDIN MASUK HOSPITAL- TUKAR KANTA MATA!!

Posted: 23 Dec 2011 07:43 PM PST

Gara-gara politik baru ciptaan Saifuddin & KJ, mahasiswa seolah-olah seperti mendapat suntikan baru. 

AUKU yang sudah lama tak jadi isu sudah kembali dijadikan isu. 

Mangsa kapal karam yang sedang hanyut dan bertarung nyawa antara hidup dan mati menjelang 901, pantas menyambar apa saja yang melintas depan mata asal boleh menyelamatkan diri, walaupun yang melintas itu hanya sekadar ranting kayu.

Pencipta slogan politik baru senyap dan bisu gara-gara kebiadaban mahasiswa yang menurunkan gambar PM. Terkedu kerana slogan politik baru yang diciptanya telah diterjemah dengan pantas oleh mahasiswa.

Mana suara Saifuddin? Jawablah! Terakhir hanya bertwitter. Apa maksud politik baru yang kononnya lebih maju dari politik lama tu? Dah ketinggalan zaman sangat ke politik lama ni? Kamu naik sampai tahap timbalan menteri melalui budaya politik lama. Bila kamu naik, kamu keji pendekatan yang telah menaikkan kamu. Perangai kamu samalah macam mahasiswa, bila sudah berjaya masuk universiti hasil dari pentadbiran politik lama, mereka pula cuba mahu mengajar kerajaan bagaimana mahu mentadbir.

Mana suara Kj? Sekarang kamu beralih pulak kepada isu Skim Baru Perkhidmatan Awam pulak. Asyik berpindah-randah dari satu isu ke satu isu. Belum habis kerja menjawab isu lama, kamu beralih kepada isu baru. Belum habis menjawab isu NFC, kamu pindah pulak ke isu SBPA. Lepas tu senyap. Patut kamu tolong kerajaan pertahankan AUKU, tapi kamu pejuangkan politik baru. Minta pula pinda/mansuh AUKU.

Kamu ni KJ hanya suka mencipta dan menjawab isu untuk tujuan populariti. Buat kerja tak pernah sampai ke sudah. Kamu yang mulakan, orang lain yang separuh mati menyudahkan semua kerja yang kamu mulakan.

Kenapa dalam satu-satu parti politik ada banyak sangat anutan? Sepatutnya dalam satu parti politik hanya ada satu anutan atau ideologi. Kalau banyak sangat ideologi, inilah jadinya. 

Sekelompok pemimpin pakai ideologi semangat kebangsaan asal. Sekelompok lagi pakai ideologi memperjuangkan semangat kebangsaan sedikit terbuka. Sekelompok lagi pulak membawa fahaman politik baru dan macam-macam resepi perjuangan tersendiri.

Hasil yang kita lihat hanya satu. Umno begitu mudah ditembusi dan diperlekehkan oleh lawan yang sentiasa menunggu peluang untuk membelasah UMNO kiri dan kanan.

Kukuhkan pertahan di sebelah kiri, KJ buka flood gate sebelah kanan. Pertahan kubu sebelah kanan, Saifuddin pulak buka pintu dapur.

Akhirnya musuh dan sahabat dalam rumah UMNO pun kita sendiri tak kenal.

Ketua Rumah UMNO kenalah jelas dan tegas dengan ideologi dan prinsip perjuangan UMNO. Baru mudah menapis siapa yang layak dan siapa yang tidak layak memimpin UMNO.

Kalau ketua tak jelas pemandangan, pengikut akan kabur. Kalau ketua kabur, pengikut akan rabun. Kalau ketua rabun, pengikut tentu buta.

Kita MESTI Selamatkan Melayu

Posted: 24 Dec 2011 03:13 PM PST

Kita MESTI Selamatkan Melayu


Asas Perjuangan Pas.....

Posted: 24 Dec 2011 06:06 AM PST

Kepada mereka2 yg terang2 diberi signal bahwa PAS tak perlukan mereka..ada baiknya tinggalkan je.

Dalam perjuangan mertabatkan Islam, tak perlu pada PAS..hanya perlu pada Allah swt. Hampir kesemua ambiya' as mulakan perjuangan seorang diri, tanpa bantuan sesapa melainkan Allah swt.

Hasil kesungguhan dan ketabahan mereka, Allah swt kemudiannya menghantar pembantu2 utk menguatkan lagi perjuangan mereka. Mereka tidak perlu mana2 badan NGO, parti2 politik dsb....
Mahfumnya Allah swt beritahu pada kita " Carilah pertolongan ngan semayang dan sabor"..Tanpa brsandar ngan mana2 persatuan, parti, kaum..perjuangan lebih ikhlas dan tidak brpihak pada mana2 pihak..tiada bayangan bantuan dari sesapa, tiada harapan bantuan dari sesapa, tiada harap sokongan dari sesapa.

Tak der ler nak merayu2 minta undi dan sokongan..tak der ler menunduk2 spt babi kepada orang2 kapir..tak der ler menunduk2 spt babi kepada ahli2 korporat..

Allahyarham Tok Kenali, Tok Ku Paloh ..antara ulamak terbilang di Tanah Melayu..mereka disegani oleh semua lapisan masyarakat..malah digeruni oleh musuh2 Islam dan orang2 kapir.

Dihormati oleh pembesar2 negara yakni org2 istana dan Sultan sendiri. Nasihat2 dari mereka sangat sukar utk mereka nafikan.

Derhaka pada mereka sangatlah buruk akibatnya...ianya jelas, malah pegawai2 British sendiri tak berani.

Dikaborkan...., Tok Ku Paloh hanya sengetkan serbannya saja, maka sengetlah kapal British ( dalam satu pertemuan pihak Sultan dan British)..apabila pegawai British memandang ngan leceh!! Banyak lagi kisah2 mereka ni..

Mereka tiada parti, tiada pengikut2, tiada jawatan, tiada kekayaan..tapi mereka ada Allah swt!! Kekayaan, kemuliaan, kehebatan, kebesaran dll yg tiada tolok bandingnya ada bersama2 mereka!!!!!!!!!!

Tok guru hari ni..ulamak hari ni..terlalu banyak brsandar ngan sokongan manusia, undi manusia, parti dan persatuan..(ada persatuan ulamak yg ditubuhkan utk melindungi kepentingan ulamak)..secara tidak langsung SEOLAH-OLAH tak cukup ngan Allah swt, tak cukup perlindungan Allah swt, tak cukup ngan bantuan Allah swt..dsb.

Sebab tu bila dipeleceh, dihina dsb tiada apa2 yg berlaku..kerana apa? Kerana diri sendiri rela dan diri sendiri yg minta diperbuat begitu.Karpal Singh ngan selambanya, Kor Ming ngan selambanya, Kit Siang ngan selambanya, Teresa Kok ngan selambanya, peleceh..menghina..dan kemudian ketawa brdekah2.

Ustaz MB Kedah nak tutup pusat hiburan dalam bulan posa..Hj Hadi kena ketuk, Haji Hadi pun ketuk Ustad..Hj Hadi trtunduk, Ustad trtunduk!! Ustad trtunduk leh ler dimaapkan pasal tunduk pada Hj Hadi.

Jika ditanya sapa jemaah kamu..kabor ler, sekelian ummat Islam adalah jemaahku.
Jika ditanya sapa imam kamu..kabor ler, AQ dan sunnah
Jika ditanya sapa nabi kamu..kabor ler, Nabi saw
Jika ditanya sapa Robb kamu..kabor je ler, Allah swt
Ungkapan2 adalah ada pada lidah, zahir pada perbuatan, dan dibenarkan oleh hati..

Tidak layak aku nak kabor benda2..ni. rasanya mereka lebih arif.

Usah dituntut ummat menghormati dan memuliakan ulamak..jika ulamak tu sendiri yg menghina dirinya demi utk kepentingan dunia.
Ulamak, jika dimuliakan oleh Allah swt, maka segenap masyarakat dan makhluk akan muliakannya.

Ulamak, jika dihina oleh Allah swt, segenap makhluk dan manusia akan menghinanya.

Elok2 ler renung2kan kenapa ulamak dihina dan diperlekeh..bukan salah UMNO, bukan salah secular, bukan salah yahudi dan nasrani, bukan salah setan..

Blog The Flying Kick

Gambar LUCAH Anwar Ibrahim dan Saifuddin Abdullah di UITM..

Posted: 24 Dec 2011 02:39 AM PST

Gempar beb!! Ada pihak-pihak yang tak bertanggung jawab menyebarkan gambar lucah Anwar dan Saifuddin didalam bentuk risalah di UITM.

Gua syak, perkara jijik ni dilakukan oleh puak-puak pro-Pakatan yang cuba nak mengapi-apikan mahasiswa supaya membenci kerajaan.

Modus operandi dorang ialah, sendiri reka, sendiri edar, sendiri buat-buat terkejut, dan tuduh pihak lain.. Alahhh.., benda ni selalu Milosuam dan PAS buat dalam cywar dorang..

So.., propaganda macam ni dah tak asing lagi dalam Pakatan. Cuma baru sekarang dorang nak aplikasikan dalam Universiti bagi meracun mahasiswa.

Memang harami sungguh puak-puak Pakatan tu semua.. Asyik nak timbulkan masalah je dorang tu. Tak boleh langsung tengok negara aman!!

Blog MPP Online

Pas Dah Rosak Dah.....

Posted: 23 Dec 2011 04:52 PM PST

Perbalahan terbuka antara bekas Pesuruhjaya Pas Selangor Datuk Dr Hasan Ali dan beberapa pemimpin kanan parti itu khususnya mengenai dakwaan beliau bahawa Pas telah tergelincir daripada landasan perjuangannya, bukan satu isu kecil buat parti itu.

Ramai anggota Pas sebenarnya tidak menyukai dasar baru Pas untuk mewujudkan sebuah "negara berkebajikan" kerana ia menyimpang daripada perjuangan asalnya untuk menubuhkan sebuah negara Islam.

Suara Hasan dilihat bukan bersendirian, malahan mewakili sebahagian suara-suara penyokong akar umbi, yang melihat sejak kebelakangan ini parti itu lebih banyak tunduk kepada rakan-rakannya dalam pakatan pembangkang iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Saya mempunyai fakta dan bukti bahawa masyarakat yang selama ini menyokong Pas mula mempersoal dan bercadang menarik diri daripada memberi sokongan kepada Pas lantaran landasan utama perjuangan parti telah dikesampingkan," demikian kata-kata Hasan yang menimbulkan rasa tidak senang pihak atasan parti itu.

Umum tahu Pas sudah terlalu banyak bertolak ansur dengan DAP seperti dalam isu rampasan arak di Shah Alam, isu murtad, larangan hiburan di Kedah dan isu himpunan sejuta umat.

Selepas dua minggu kontroversi itu tercetus, ia boleh diibaratkan seperti kata pepatah "Kalau tidak ada angin masakan pokok bergoyang".

Anggota Parlimen Bebas kawasan Kulim-Bandar Baharu Datuk Zulkifli Noordin juga pernah meminta masyarakat menolak Dasar Negara Berkebajikan yang dibawa Pas kerana parti itu tidak konsisten dalam perjuangannya.

Beliau berkata Pas pada tahun tahun 2003 pernah mengemukakan Dokumen Negara Islam bagi menentang konsep Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

"Namun kini dokumen pada 2003 itu ditolak oleh Pas sendiri dan menggantikan dengan dasar baru, dengan Pas sendiri yang menolak, membuang dan "mentongsampahkan" Dokumen Negara Islam dan perjuangan negara Islam dengan alasan negara Islam tidak disebut di dalam al-Quran," katanya.

Zulkifli berkata rekayasa kitab baru yang dilabel sebagai Dokumen Negara Kebajikan ialah hanya untuk mengatasi Konsep Islam Wasathiyah yang menjadi teras Gagasan 1Malaysia "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib tun Razak.

Beliau berkata persoalannya ialah sekiranya Pas boleh membuat pusingan mendadak 360 darjah membuang 'Dokumen Negara Islam' atas alasan tidak ada dalam al-Quran dan menggantikannya dengan 'Dokumen Negara Kebajikan', apakah yang akan menghalang mereka nanti untuk membuang 'Dokumen Negara Kebajikan' dan menggantikannya dengan yang lain.

Zulkifli berkata pendirian Pas itu juga berubah apabila mereka bersekongkol dengan DAP.

Pakar sejarah Prof Datuk Dr Ramlah Adam berkata pendirian Pas sekarang sudah berbeza apabila mereka membuat pakatan dengan DAP dan juga PKR pasca pilihan raya umum 2008.

Beliau berkata Pas pernah membuat pakatan dengan DAP pada pilihan raya 1999 menggunakan nama Barisan Alternatif, dan Angkatan Perpaduan Ummah pada 1990 dengan Parti Semangat 46, tetapi dasar parti masih tetap tidak berubah.

"Kenyataan yang dibuat oleh Dr Hasan bahawa ulama tidak lagi ramai di dalam parti itu hanya mengesahkan tanggapan umum sebelum ini dan juga maklumat dari dalam parti.

"Lihat pada pemilihan parti pada Muktamar Pas Jun lepas, kita boleh tengok bahawa bukan lagi ulama yang menguasai kepimpinan parti," katanya kepada Bernama.

Ramlah berkata DAP dan PKR adalah lebih kuat dari Pas untuk menentukan hala tuju pakatan pembangkang.

"DAP dan Pas adalah dua parti lama yang wujud di tanah air tetapi Pas lemah untuk mengawal keadaan sekarang. Saya lihat mereka adalah parti ketiga yang dirujuk dalam pakatan pembangkang itu," katanya.

Mengenai hala tuju Hasan sama ada beliau perlu meninggalkan Pas atau tidak, Ramlah berkata sukar untuk Hasan yang merupakan Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Gombak Setia, untuk keluar parti.

"DAP mungkin akan berunding supaya Dr Hasan tidak keluar parti kerana ia hanya akan menjejaskan pakatan pembangkang untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang," katanya.

Pensyarah Kanan Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Abdul Ghapa Harun berkata adalah perkara biasa apabila anggota dan pemimpin dalam satu-satu parti politik mempunyai perbezaan pandangan.

"Kalaupun perbezaan pandangan berlaku, di dalam parti yang mengamalkan demokrasi ia perlu diuruskan dengan baik oleh pucuk pimpinan supaya ia tidak mencetuskan masalah kepada parti," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata dalam konteks isu yang dibangkitkan oleh Hasan, ia berkaitan dengan orientasi parti yang mana parti melaksanakan perubahan yang bukannya terletak pada tangan pemimpin tertentu tetapi sudah dibawa ke muktamar agung untuk dibahaskan.

"Ini boleh dikatakan keputusan parti jadi mana-mana anggota yang tidak senang dengan keputusan (perubahan dasar) mereka berhak untuk bersuara. Tapi dalam konteks parti, jemaah, kadangkala yang tak bersetuju, harus akur," katanya.

Ditanya sama ada kemelut itu akan menjejaskan sokongan kepada Pas, Abdul Ghapa berpendapat sokongan kepada parti itu tidak akan berubah kerana sokongan kepada Hasan dilihat tidak begitu menonjol.

"Ini adalah kerana dasar parti itu sudah diperdebatkan secara berpanjangan dan bukannya keputusan yang diadakan dalam masa singkat," katanya – Bernama

waadat

Posted: 24 Dec 2011 02:00 PM PST

waadat


politik huha

Posted: 24 Dec 2011 12:39 AM PST

Ramai juga yang tegur Demang kerana sudah agak jarang menulis di waadat.

Dah bosan dengan politik atau..?

Ya. Demang dah bosan dengan politik yang hu ha hu ha tak tentu pasal. Politik yang lambung isu, main isu dan putar belit isu.

Demang nak fokus pada realiti. Tak guna pegang kuasa kalau kita terus kalah di bidang ekonomi.

Apa guna kalau ada kuasa padahal sang penguasa rupa-rupanya terpele'ot menyembah kaki pemegang modal?

Macam Anwar Ibrahim! Lihat kenyataan Tun Mahathir berkenaan tindakan AnWar meminjam daripada IMF semasa ada kuasa.

Hmm... tak boleh harap.

tun faisal dot com

Posted: 24 Dec 2011 02:00 PM PST

tun faisal dot com


Kes Khir Toyo: Hakim terkhilaf atau terlepas pandang?

Posted: 24 Dec 2011 11:00 AM PST

khirtoyo2011

Hakim terkhilaf dalam penghakiman?

Dipetik dari portal MyKMU.net


Adakah Anda Bergurau Tuan Hakim?
December 23, 2011

Saya berharap laman ini dapat membenarkan saya menulis mungkin buat kali terakhir mengenai kes Dr. Mohamad Khir Toyo yang didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pagi tadi. Dr. Mohamad Khir dijatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan hartanah terbabit dirampas.

Tidak ada alasan untuk mempertahankan sebarang tingkah laku salah guna kuasa dan rasuah jika ia terbukti benar dan diuji oleh kebenaran maksima Mahkamah. Sama ada ia Ketua UMNO Bahagian, bekas Menteri Besar hatta Menteri pun harus berhadapan dengan undang-undang negara.

Namun dalam penghakiman Khir Toyo pagi tadi, saya dapati penghakiman oleh Datuk Wira Mokhtarudin sangat melucukan dan bakal menjadi bahan lawak jenaka dalam fraterniety guaman negara. Bagi mereka yang membenci Dr. Khir atau UMNO, hukuman tersebut adalah adil dan Dr. Khir layak mendapatkannya. Itu soal lain. Jika Dr. Khir benar-benar rasuah sekalipun sudah tentu kita mahukan beliau dijatuhkan hukuman atas sebab yang betul dan alasan yang diterima akal.

Malangnya apa yang berlaku di Mahkamah Tinggi Shah Alam menunjukkan bahawa penghakiman dibuat oleh Hakim Mahkamah Rayuan ini tidak memenuhi ujian-ujian penting dalam menjatuhkan hukuman. Saya menulis dalam ulasan sebelum ini bahawa untuk membuktikan sama ada Khir Toyo bersalah atau tidak dalam mendapatkan satu barangan dengan balasan yang tidak mencukupi ialah bergantung kepada jawapan kepada soalan-soalan berikut:

1. Apakah nilaian sebenar hartanah berserta rumah yang tidak siap pada 2007 itu sama dengan harga pembelian pada 2004 sebanyak RM 6.5 juta. Ini kerana pertuduhan tersebut dengan jelas menyatakan Dr. Khir memberi balasan yang kurang berbanding harga RM 6.5 juta.

2. Yang mana satu pilihan hakim dalam menentukan harga hartanah tersebut pada 2007 sama ada nilai pembelian, nilai oleh Rahim and Co atau nilai oleh TransAsia.

3. Jika hakim menerima nilai pembelian tersebut sebagai nilai struktur rumah tidak siap yang dibeli oleh tertuduh pada 2007, Hakim perlu membuat keputusan sama ada tertuduh mempunyai pengetahuan mengenai harga hartanah tersebut bernilai RM 6.5 juta.

4. Untuk menentukan sama ada tertuduh mempunyai pengetahuan ini, Hakim perlu membuat keputusan sama ada untuk menerima atau tidak keterangan SP2 dan SP 3. Hakim juga perlu memutuskan apakah kenyataan-kenyataan SP2 dan SP3 boleh diterima sebagai satu saksi yang suci dan melampaui keraguan munasabah. Ini kerana pertuduhan terhadap Dr Mohamad Khir bergantung kepada kenyataan-kenyataan SP2. Jika kedua-dua ini diterima oleh Hakim, maka Dr. Mohamad Khir akan disabitkan kesalahan.

5. Jika hakim menerima penilaian Trans-Asia, Dr. Mohamad Khir mungkin dibebaskan berdasarkan kenyataan SP2 sendiri bahawa beliau tidak pernah memaklumkan kepada tertuduh mengenai laporan ini.

6. Jika Hakim menerima laporan Rahim and Co, bermakna tertuduh harus dibebaskan walaupun pendakwaraya mendakwa SP2 terpaksa menjual kepada tertuduh. Ini kerana tertuduh mendapat barangan tersebut dengan memberi balasan yang setimpal. Dakwaan SP2 terpaksa menjual juga tidak dapat diterima kerana SP2 mengaku di dalam Mahkamah bahawa beliau yang menawarkan untuk menjual kepada tertuduh.

Mokhtaruddin dalam penghakimannya menyatakan beliau mendapati Khir Toyo bersalah kerana membeli hartanah dari seorang yang beliau tahu mempunyai hubungan rasmi dengan beliau dengan balasan yang tidak mencukupi. Menurut beliau kenyataan bahawa Dr. Khir pernah ditawarkan harga rumah tersebut dengan RM 7 juta dan kemudiannya terbabit dengan perbincangan antara Sumardi dan Shamsuddin dengan menyuruh Shamsuddin membeli rumah tersebut merupakan bukti Khir Toyo mengetahui harga rumah tersebut.

Hujahan ini sangat luar biasa kerana Pendakwaraya tidak pernah memanggil saksi mereka Datuk Sumardi untuk memberi keterangan mengenai situasi tersebut. Namun Hakim memilih untuk mempercayai kenyataan SP2 yang dinafikan oleh tertuduh.

Malahan Mokhtaruddin juga berhujah bahawa pengakuan SP2 dan Dr. Khir bahawa SP2 ada menawarkan hartanah tersebut dengan harga RM 5 juta merupakan bukti yang mencukupi untuk menunjukkan Dr. Khir mendapatkan barangan dengan balasan yang kurang daripada nilai sebenar. Ini bermakna menurut tafsiran Hakim, harga yang ditawarkan oleh SP2 menjadi "benchmark" balasan tidak mencukupi seperti dalam pertuduhan.

Hakim tidak langsung mengulas mengapa beliau menolak atau tidak menerima nilai pasaran oleh penilai profesional seperti Rahim and Co dan Irhamy and Co sebagai benchmark untuk menentukan balasan tersebut mencukupi atau tidak. Hakim juga tidak langsung mengambil hirau penilaian oleh Jabatan Penilai Hartanah dan lain-lain penilai.

Dengan kata lain, Hakim membuka satu keadaan yang sangat merbahaya pada masa hadapan dalam isu pegawai kerajaan membeli hartanah atau barangan lain. Seseorang pegawai kerajaan yang pernah atau akan membeli sesuatu barangan daripada orang yang beliau pernah mempunyai urusan rasmi akan berhadapan dengan ancaman pendakwaan pada masa hadapan. Kes hanya perlu diwujudkan dengan penjual mengaku bahawa beliau mahu menjual dengan harga yang lebih tinggi tetapi pegawai tersebut meminta membeli ikut harga pasaran.

Hakim juga jelas tidak mengambil kira fakta bahawa yang menawarkan untuk menjual hartanah tersebut ialah SP2 dan tertuduh hanya meminta untuk diadakan penilaian mengikut harga pasaran jika SP2 benar-benar mahu menjualnya.

Lebih melucukan hakim mendakwa beliau percaya kepada kejujuran dan kebenaran kenyataan Saksi Pendakwa 2 (Datuk Shamsuddin Haryoni) dan Saksi Pendakwa 3 (Nasir) berdasarkan persembahan mereka di dalam Mahkamah. Ini sangat menghairankan kerana sungguhpun sepanjang perbicaraan kita melihat pelbagai kenyataan tidak masuk akal termasuk pembayaran berjuta-juta ringgit secara tunai tanpa sebarang bukti resit mahupun barangan yang dibeli oleh Nasir, Hakim menganggap Nasir seorang yang boleh dipercayai.

Dengan itu kata Hakim, "Berdasarkan keterangan SP2 dan SP3, tertuduh telah mengadakan satu pakatan lebih awal untuk membeli rumah tersebut dengan terbabit dalam ubahsuai rumah dari awal sebelum transaksi pembelian dilakukan. Ini ini saya dapati tertuduh telah melakukan kesalahan."

Kenyataan Hakim ini sangat luar biasa. Luar biasa bukan sahaja beliau menerima pakai kenyataan SP2 dan SP 3yang banyak percanggahan, malah yang lebih serius ialah mensabitkan kejadian ini dengan pertuduhan yang didakwa ke atas Khir Toyo.

Khir Toyo dituduh mendapatkan satu barangan dengan balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi daripada seseorang yang mempunyai hubungan rasmi dengan beliau. Jadi apa relevan sama ada beliau berpakat untuk melakukan ubah suai atau tidak?

Hakim bukan sahaja tidak dapat mewujudkan satu benchmark yang sesuai untuk menentukan balasan yang tidak mencukupi tetapi juga telah membuat kesimpulan yang berlainan sekali dari pertuduhan iaitu kononnya terdapat pakatan menipu dalam pembelian hartanah tersebut.

Jika Khir Toyo berpakat dengan Shamsuddin untuk melakukan penipuan maka satu pertuduhan lain harus dibuat. Adalah sangat luar biasa untuk Hakim keluar dari ruang lingkup pertuduhan untuk mendapati Khir Toyo bersalah.

Sungguhpun Mahkamah mahu menghukum Khir Toyo untuk menunjukkan bahawa sistem kehakiman negara ini bebas, namun ia bukanlah bermakna memberi lesen kepada hakim membuat penghakiman semberono dan memalukan pengamal undang-undang sendiri.

Adalah tidak masuk akal untuk hakim menolak penilaian nilai pasaran sebagai benchmark untuk menentukan balasan pembelian tersebut mencukupi atau tidak tanpa sebarang huraian penghakiman yang mempunyai legitimasi. Ketika mensabitkan kesalahan Hakim langsung tidak mengulas isu ini yang diminta secara jelas oleh pembela dan hujah pembelaan isnin lalu.

Hakim juga langsung tidak menyatakan mengapa beliau berpendapat rumah yang tidak disiapkan pada 2007 tersebut dianggap sama harga dengan rumah siap pada 2004 atau pun mengapa rumah tersebut dianggap lebih daripada RM 3.5juta mengikut neraca keadilan undang-undang.

Selain Hakim, pendakwaraya juga menimbulkan prasangka di kem Khir Toyo mengenai terdapat percubaan menjadikan Khir Toyo sebagai kambing hitam apabila secara tiba-tiba memohon penggunaan hukuman rampas barangan yang terbabit dalam kes mengikut Seksyen 36 (1) Akta Pencegahan Rasuah 1997. Secara profesionalnya Pendakwaraya sepatutnya dari awal memaklumkan niat mereka untuk meminta seksyen ini diambil kira ketika menjatuhkan hukuman sekiranya tertutuduh di dapati bersalah. Namun pendakwaraya hanya mengemukakan semasa hujahan untuk meminta hukuman lebih berat dijatuhkan ke atas Khir Toyo sekaligus menyebabkan peguam bela tidak bersedia dengan hujah mereka.

Hakim menangguhkan sidang seketika bagi membolehkan beliau meneliti kandungan seksyen tersebut. Apabila kembali Mokhtarudin enggan membenarkan sebarang penangguhan untuk membolehkan peguam bela menyediakan hujah, sebaliknya bersetuju dengan pendakwaraya bahawa keputusan merampas hartanah tersebut merupakan sesuatu yang mandatori.

Beliau terus menjatuhkan hukuman 12 bulan penjara dan hartanah tersebut menjadi milik kerajaan. Hakim kemudiannya terus bangun tanpa menunggu sebarang permohonan menangguh hukuman. Ini menyebabkan peguam bela terpaksa meninggikan suara menyatakan mereka ingin membuat permohoanan penangguhan hukuman. Akhirnya beliau duduk kembali dan kemudiannya meluluskan permohonan penangguhan hukuman dengan syarat rayuan mesti difailkan dalam tempoh 14 hari.

Keputusan hakim merampas hartanah yang berada dalam kaveat HSBC ini juga menimbulkan tanda tanya dan boleh menimbulkan pelbagai implikasi undang-undang lain apabila dicabar oleh Bank nanti. Hakim membuat keputusan seolah-olah tidak menyedari bahawa hartanah tersebut dibeli secara pinjaman.

Nilailah hujahan penghakiman dan hujahan pembelaan dan lihatlah siapa yang lebih rasional dan memenuhi kehendak undang-undang dan pertuduhan.

Bagi saya, hakim ini patut merasa malu dengan hujahan penghakimannya yang sangat dangkal dan dan tidak rasional ini. Cuma hakim ini bernasib baik ialah kerana penghakimannya ini membabitkan seorang pemimpin UMNO. Jika ia terjadi kepada Anwar Ibrahim atau mana-mana pemimpin Pakatan Rakyat, nesacaya sudah seantero Malaysia beliau dikutuk dan dikeji.

This post was submitted by lawyer cabuk.



Hasan Ali vs Mustafa Ali: Siapa yang menipu ni?

Posted: 24 Dec 2011 07:49 AM PST



Siapa yang menipu ni?

Nota: Yang pastinya, dalam satu sidang akhbar bagi menjawab Hasan Ali, Mustafa Ali dengan nada sombong dan perasan mengatakan `You rasa I sombong ke?". "He, he, he", "Saya rasa saya orang yang paling tak sombong dalam dunia ni.". Wah, manusia paling tak sombong dalam dunia - self claimed la ni. Dalam sidang akhbar yang sama, dilihat Mustafa lebih banyak merujuk Buku Jingga dari Al-Quran dan Hadis. Dah jadi sosialis dan tolak Quran dan Hadis ke?


Dipetik dari blog Apa Yang Tersirat . 


SATURDAY, 24 DECEMBER 2011
Mustafa Ali berbohong: Dr Hassan

Bekas pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali menafikan mengenai dakwaan Setiausaha Agung parti, Datuk Mustafa Ali mengenai pertemuan beliau bersama tiga individu yang mempunyai kaitan dengan Umno.

Mustafa pada Khamis mendakwa beliau mempunyai bukti untuk mengaitkan Hasan dengan Umno yang merujuk kepada satu pertemuan dengan individu-individu terbabit di sebuah hotel di ibu negara pada bulan Ramadan lalu.

Dr Hasan bagaimanapun berkata: "Saya menafikan sekeras-kerasnya mengenai pertemuan saya dengan mereka sama ada pimpinan Umno di peringkat bawahan, pertengahan atau atasan pada masa dan tempat yang dinyatakan," katanya pada sidang media di kediamannya di sini, Sabtu.

Hasan yang juga merupakan Exco Kerajaan Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia bagaimanapun enggan mendedahkan identiti tiga individu yang temuinya.

"Saya tidak dapat menjelaskan sebab saya berasa mereka juga tidak selesa untuk dijelaskan. Cukup saya menafikan sekeras-kerasnya.

"Tiada pertemuan dengan mana-mana orang Umno dan tiada langsung berkaitan dengan Pas dan Umno," katanya.

Hasan berkata, Mustafa sekali lagi terperangkap dengan prasangka buruk dan fitnah sesama muslim.

Menurut beliau, Mustafa sebagai setiausaha agung kepada sebuah parti yang berteraskan Islam, tuduhan-tuduhan liar dan serkap jarang seperti itu tidak selayaknya keluar dari mulut seorang yang berwibawa.

"Setahu saya yang ada ialah pertemuan yang sebahagiannya berulang kali antara setiausaha agung dengan pemimpin-pemimpin tertinggi Umno.

"Bahkan terdapat permohonan daripada setiausaha agung sendiri untuk bertemu dengan seorang pemimpin Umno yang sehingga kini setakat yang saya maklum belum dapat diadakan," katanya lagi.

Dr Hasan meminta pemimpin tertingi parti untuk membuat siasatan secara terperinci berhubung perkara tersebut termasuk dakwaan pertemuan beliau dengan orang-orang yang mempunyai kaitan dengan Umno.

Dalam pada itu, Hasan mempersoalkan tindakan Mustafa sambil meminta pengesahan daripada setiausaha agung parti berhubung dakwaan berkenaan.

"Sejak bila pejabat setiausaha agung menubuhkan unit risikan dan intipan di pejabat agung Pas? Saya juga ingin tahu mengenai keperluan tugas merisik dan mengintip dalam konteks menjaga kesatuan dan perpaduan dalam parti," katanya.

[Gambar] Sekitar Kejohanan Futsal 1Belia 1Malaysia Putrajaya

Posted: 24 Dec 2011 03:56 AM PST



Johan kategori VETERAN


[FOTO] Kejohanan Futsal 1Belia 1Malaysia Parlimen Putrajaya






















[Kisah dulu-dulu] Memahami dan menangani pemikiran Islam liberal

Posted: 24 Dec 2011 01:17 AM PST

Nota: Salah satu posting yang menarik dalam perdebatan Liberal Islam vs Conservative ini datang daripada Nori Abdullah. Melalui penulisannya, saya dapat memahami bagaimana seorang profesional muda yang rapat dengan kumpulan `so called liberalist' berfikir. Butiran hujahannya amat jelas dan baik. Bagaimanapun terdapat di beberapa tempat di mana saya tidak bersetuju dengannya secara total. Ikuti perdebatan bahagian ke-3 tentang Islam Liberal dan Konservatif.




From:  "penjejak badai"  
Date:  Thu Dec 6, 2001  4:06 am
Subject:  Liberal Islam vs Conservative Islam (Reply to Nori)


Dear Nori,


Should everyone put forth their argument like yours, I believe we would see a new 
breed of professionals who really appreciate a true intellectual discourse. I 
have to say that I agreed with your points but they have to be refined at 
certain places. I'll try my best....


Firstly, if we want to discuss the stagnation of Islam, we need to identify 
what causes it. In order to do that, we need to look back at the historical events ( as I 
summarised in my part II posting). There were many factors involved. But 
if you really analise them, you'll find that
Islam rose, shined and progressed well when the empire was politically 
stable, the ummah was united and experienced peace.


When there were struggles to keep peace and unity among the muslims, all efforts 
towards developments and progress were either being slowed down or totally stopped. 
So we learned that, in order to progress, the ummah has to be united, and 
the government must maintain certain level of political stability.


But what caused disunity and instability in the first place and lead to the 
stagnation of the ummah? Was it when the leaders and ummah were being 
`conservative', `traditionalist', `extremist', `lax' or `liberal'?


Then we have to define these terms, before we could be sure enough of what 
we are looking for. We could not term neither ourselves nor others with these terms 
should we ourselves do not really know what they mean.


Why do you call a certain group a `liberalist'? Do you see that this group 
is a group of those who have the quality of being broad minded and free from 
prejudice? How broad is `broad'?


Why do you call some people `conservative'? Are they the people who refuse 
to change and oppose changes? Have we checked how they define `changes'?


Which one is more dangerous to Islam? Being `too lax' or being 
`extreme'? Which one lead to the down fall of Islam faster - the `lax' or 
the `extreme'?


Who are the `traditionalists'? People who handing down beliefs from one generation 
to another? Should the method has been the best method available, since no one has 
come out with a more reliable and convincing alternative methods, do we 
expect them to change their methodology out of sudden?


I hope you could really look at these questions and slowly (through 
research), find the answers, and then you'll have a clearer picture of the 
dilemma faced by the muslims now, be it `liberalists' or `extremists'.


If you could get the answer, then try to ask yourself again - are you a 
`liberalist' or are you a `truth seeker' who would like to find sense in 
your belief. If you are the latter, then you will see that the cleric 
institution is still the highest authority to deal with Islamic teachings. 
You will respect them for the knowledge that they have, which you don't. However 
you will always see that you have all the right to ask questions and discuss 
with them intellectually until you get firm and objective answers.


Respect for others' knowledge, is important because this will change the way 
you ask your questions and your concerns. You'll be opened for discussion 
rather to spark rejections. Sometimes, from my observation, such respect were not 
shown and some groups made assumption that they hold higher authority and 
possess better knowledge by the way they commented on certain issues. It 
creates rejection from those who are sympathetic of the cleric institution, those 
who have basic knowledge in Islamic knowledge and its principles and those who look 
at physical appearences, or academic qualifications of the so called 
`liberalists'.


And, I share your concern that without good research, the clerics 
institution often issue out opinions, which tend to be rejected by the 
so called `liberalists'.


Let us see your arguments paragraph by paragraph:


1. `I was warned.......unconsciously becoming murtad' - you'll not fall into 
`riddah' (apostacy) simply because you questioned on certain issues in 
Islam.


The prophet SAW said `if they (people) utter shahadah they 
save guard their lives and properties so long as they fulfill its 
responsibility. They are accountable to Allah'.


Ibn al-Qayyim says, `judging contrary to what Allah SWT has 
revealed contains both parts of kufr, major or minor, according to the 
attitude of the person making the judgement. If he believes that a 
judgement must be passed according to what Allah SWT has revealed and 
a punishment decided, but refrains of doing so out of disobedience and 
trangression, in that case he commits minor kufr. But if he believes 
that it is not obligatory and that he is free to act, notwithstanding 
his conviction that it is divine, he then commits a major kufr. But if 
he acts out of ignorance, or makes an unintentional mistake, he is only 
to be judged as a wrong doer.


Minor kufr or wrong doer are not punished like those who commits 
riddah.(apostacy)


Even the Khawarij (the group which killed Caliph Ali RA and 
misinterpret al-Quran) were not branded `kuffar' by most of the Sunni 
jurist. (check Nayl al Awtar, by Imam al Shawkani)


2. `should answers ONLY come from this tradition?'- let me just say this, 
wisdom is not monopolised by any group in this world. But wisdom and 
`decree' are two different things. Wisdom may come from observation, 
experience, thinking, and guidance. Allah has awarded Muslim with al-quran 
and a prophet to guide the people to find wisdom and virtue. However to be guided by 
al Quran you will need certain tools. And these tools have been tested for 
years to avoid falsehood and misinterpretation. It has lead to stability, 
prosperity and high achievements in the past Muslim glory.


3. `This methodology has apparently perfect' - I would say, if not 100% 
accurate, it is 99.9% accurate. Nothing wrong with the method. Most of the 
time, the things that affect the judgement are input (knowledge) and 
availability of instruments.


Last time each faculty of knowledge is not too complex. But now it is 
imposible for a person to master everything. An Engineer will be an 
engineer, and a doctor will be a doctor.


Those days there were not enough invention of instrument to aid ulama to come 
out with a decree. But now x-ray machine could easily aid ulama to 
issue a decree to prohibit smoking and declares it as haram.


4. `doors of ijtihad is closed' - kindly refer to the latest development of 
ulama's thought. Yusof al-Qardawi, Sheikh al-Tantawi and other leading cleric 
do not hold to that. Kindly be informed that an ustaz, or a bachelor degree 
holder in Syariah are never the same as ulama. They might make wrong 
statements due to their shallow knowledge and lack of 
research. But they could be a reliable source of reference on basic and 
authentic issues.


`they do not contributed to the stagnation of Islam' - YES and NO. But 
kindly check the person's status - whether he is an Ustaz, a bachelor holder, 
specialise in what field, or an ulama. Sometimes when an Ustaz gave opinion 
on something, we shouldn't jump to a conclusion and treat that as a decree.


NO - there are scholars with limited knowledge and inadequate research who 
misinterpret al-quran and hadis, therefore they talk and act nonsense; 
they are those who contributed to the stagnation of ummah.


eg
Women is prohibited from learning, working


But we have to admit also that those who are too lax in practising Islam, 
also contribute a great deal in the downfall of Islam.


5. `I do not believe the liberalist think all the traditions of the ulama 
are conservative, irrelevant and wrong' - May be, but you do not represent 
all of them. You might be one of those with clearer perspective than 
them. But you do not know how they think. I also dont know how they think. I could only 
make assumption and relate to the way they do things.


As I said, give due respect to the person who has better knowledge than you 
in al-Quran and hadis, which you do not have. Respect the specialisation. Or 
else you would duplicate the effort of Zahiriyyah (literalist) group.


But there is another way to overcome this, learn similar way the Islamic Knowledge scholars
learn. Learn from basic to the highest level, get tested, practice 
practically your knowledge, and you could become an authority in that field.


6. why shouldn't they go to the primary source, rather relying on the 
established school of thought.


As I mentioned, please refer to the thought of leading Islamic 
clerics like al-Qardawi and al-Tantawi. If you do not make yourself 
alienated from this sources, you will know that they try their best to 
answers contemporary problems.


7. `liberals do have tradition of their own literature' - which as I 
said is duplicating the effort of Zahiriyyah (literalist) group 
centuries ago.


Jimmy has posted something in relation regarding the issue of 
covering the women head.


9. theocracy in government - This I'll reveal in next posting.


10. the door of interpretation should be kept open - it is always open, but 
to avoid making wrong interpretation, kindly equip yourself with adequate 
tools. Gain knowledge and be an authority of that knowledge, no one is 
stopping you. In fact, people will respect you more.


I hope this will help at the moment. I'm going to reveal further in my next 
posting.




tun


____________________________________________


From:  "Nori Abdullah"  
Date:  Wed Dec 5, 2001  9:39 am
Subject:  Re: [PROMUDA-Circle] Liberal Islam vs Conservative Islam


Ok... I shall try.


Before embarking to make any contribution to this issue, i.e. outline proper
grounds explaining my critical stand against Abdul Rahman Abdul Talib (as
opposed to hurling a controversial and admittedly unsubstantiated
one-liner), I was warned to be wary of 'not breaching any fundamentals of
the Islamic faith and thus unconsciously becoming murtad'. Rather than be
staunchly vigilant of 'inadvertently abandoning my faith', I choose instead
to be wary of admonitions that come with a measure of sincereity, but often
with an even greater measure of contempt for those who 'question', likely as
not stemming from a lack of good reasoning.


I write this email in the spirit of ikhtilaf in Islamic discourse, a
recognised tradition of disputation or disagreement granted in areas
relating to different rulings in branches of law, opinion in jurisprudence
and hence interpretation with regards to such matters.


Let me explain the reasons behind my concern that the writer, Abdul Rahman,
appeared to espouse views which to my mind can eventually lead (and has led)
to the stagnation of Islam, i.e. what I initially so carelessly put as
'keeping Islam in the middle ages'. In his critique of the 'liberals', I'd
like to address a point which I think Abdul Rahman may have missed. I think
that voices like Zainah and Farish (and many others who are like-minded) are
raising a very crucial point in being concerned that something as important
as Islam, one's way of life, is far too important to be controlled and
dominated solely by any one group or persons - including a group whose views
are more amenable to the 'liberals' themselves.


The liberals raise questions, issues and concerns on many aspects of the
religion today with regards to how it will respond to the realities of the
here and now, not because they necessarily believe that they know the
answers and have found a better methodology, but because they are seeking
the answers. Sources of such answers must also come from those deemed
qualified by an intellectual and academic tradition refined over 1400 years.
Muslim scholars, ulama, mujtahid, experts on fiqh (jurisprudence) and so
forth must deal with the realities of today in order to back up the claim
that Islam is relevant for all time. The point is, should answers ONLY come
from this tradition? The criticism against traditionalist ulama themselves,
come only when the ulama fail to respond to such issues and questions, often
because it is specifically a reality of today, unlike at any other time
before.


I don't think that the liberals mean to debunk such a tradition (while
insisting that there is something better which they unfortunately themselves
then fail to define). I don't think the liberals have all the answers, and
they never claimed to, but that doesn't mean that it is the traditionalists
and conservatives who do - the point is, no Muslim should assume that we can
now rest easy on our previous laurels because all methodology, if we follow
Abdul Rahman's line of argument, has apparently already been perfected.


How can ulama who firmly believe that their methodology is perfected, who
think that all that Islamic jurisprudence has to offer has already been
found in 1400 years of refined discourse, research etc, who agree that the
doors of ijtihad have closed, reasonably argue that they have not at all
contributed to the stagnation of Islam? Do Muslims then bow their head and
quietly accept that our golden age has come and gone. Are we to live our
lives relying on imitation and regurgitation? Where then is the dynamic
Islam that is able to respond to any reality of any day through its
universal principles of justice and fairness.


I do not think that the liberals and all those who express alternative,
controversial or challenging views necessarily believe that they know better
than the ulama. And I don't believe that they think that all the traditions
of the ulama who are deemed more conservative, are entirely irrelevant or
completely wrong in some way. But I do think that they firmly believe, as I
do, in their right to question, criticise and demand a response from these
traditions, including the right to question, criticise and demand a response
to the outcomes of the initial responses/answers from these traditions
themselves. If these methodologies and traditions truly have been refined
and perfected, they should have no problems in responding to any question of
the day, rather than having to resort to reactions that often boil down to a
questioning of the critic's so-called Islamic credentials and 'methodology',
or a warning, or a call for silence - lest they end up 'unconsciously
becoming murtad'.


Islam was historically able to grow and create the well-respected tradition
in areas like jurisprudence and others that it now has, precisely because
the learned of the day had to respond to various challenges that came to
them from within and outside of Islam. Rather than simply challenge
liberals, reformists or anyone who questions opinions or methodoligies
already established in their traditions, I would like the ulama,
traditionalists or otherwise to work at responding to the concerns and
issues that have been raised. And why shouldn't they make the effort to go
back to the primary sources of the Qur'an, hadith and sunnah rather than
simply relying on the established schools of thought presented by the
various Mazhab or schools of thought that we alerady have?


As Tun pointed out in his email, Islam has the traditions of maslahah,
istihsan, qiyyas and others. Do we then take a step back as we seem to have
done for so long, and rely instead solely on established opinions already
outlined in tradition, practically rejecting all else? I would also like to
refer to his analogy concerning the logic of seeking out an authority and
how one should not reasonably go to someone who is not a doctor if he/she
was ill. While Tun makes a good point, I think that following the analogy
one can also say that it is reasonable to approach another doctor or
physician or surgeon, should one be unsatisfied with the diagnosis or finds
that the treatment/reccomendation is not working.


I fear the rising trend of what appears to be a clergy of sorts in Islam.
To my mind, this may end up being a sad aberration of the tradition of
'democracy' that Islam has had with respect to permissible discourse, and
also an aberration to the foundations of Islam that are not premised on some
form of institutionalised medium between the believer and God. Why should
something that directly influences everyone's (Muslims) lives come under the
exclusive control of particular groups? And as a citizen of a democratic
country, one also has the right to speak and be involved in any process that
seeks to govern and rule on his/her life.


To Abdul Rahman, I would also like to point out that liberals do have a
tradition of their own literature. Since Abdul Rahman appears to be
familiar with Farish, I'm sure he has also noticed that Farish rarely fails
to have a point of reference or good grounding for his arguments, whether
you agree with them or not. And since he's familiar with Zainah, he would
also know that she is not in the habit of coming up with her stand and
arguments based on 'mere rhetoric'. I don't think it is a bad thing to NOT
have 1400 years of literature flooding the market, an abundance of arguments
etc. I'm sure that those whom we now consider experts and scholars in
various fields, did not necessarily have, hundreds of years ago when they
began their work, such a tradition of reference - and that might have been a
very good thing.


I stand to be corrected but it appears to me that Abdul Rahman is arguing
that it is a positive thing to have ulama i.e. a theocracy in government and
thus power. I don't argue that the return of Muslims to the rule of clerics
and ummah has largely been brought about by the failure of
secular/liberalist regimes (I would argue the leaders rather than the
system) but I do not believe that the ummah of a community stands to benefit
from the rule of theocracy where interpretation, rules and policies are the
sole discretion of an elite who by dint of being religious scholars are
accorded ultimate authority. It is perfectly understandable to find people
turning towards 'religion' when they believe all else has failed in
government. But the danger, as many Iranians have found, is rejecting one
form of extremism for another. (Same thing with Attaturk in Turkey, just
the other way around)


The basis of the stand on interpretation by so-called liberalists is clear
to me - that the doors of interpretation should be kept open, always. Islam
should be universal, democratic and premised on justice and fairness. I
believe that Islam is, and I will continue to insist that this is a valid
viewpoint, just as valid as the views of all those who cite 1400 years of
tradition or otherwise.




-Nori Abdullah-


Hadi `kafir' kerana buat kenyataan terima Perlembagaan Lord Reid?

Posted: 23 Dec 2011 10:25 PM PST


Nota: Nampaknya Presiden Pas, Hadi Awang sudah menjadi `kafir' apabila menerima Perlembagaan Lord Reid dan mengiktiraf perjuangan UMNO dan BN selama ini dalam hal berkaitan kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan, hak Bumiputera dan Raja berperlembagaan. Dengan mengiktiraf semua ini bermaksud Hadi mengiktiraf perjuangan dan usaha UMNO dan BN selama ini. Hadi juga menolak faham dua parti sosialis terbesar negara ini DAP dan PKR apabila menerima kedudukan istimewa Raja-raja Melayu. Seperti yang kita tahu, dalam kamus sosialis, tidak ada istilah HAK Bumiputera, kedudukan istemewa Raja-raja Melayu dan menyokong sekularisme yang menolak kedudukan istimewa Islam sebagai Agama Persekutuan. Semua ini berlaku selepas Hasan Ali menempelak formula Pas untuk menawan Putrajaya yang diselar sebagai formula yang akan meminggirkan kedudukan Islam, umat Melayu dan Institusi Raja-raja Melayu.  


Jangan berlagak pandai: Hadi
Oleh : WARTAWAN SINAR HARIAN
Tarikh : December 23, 2011


Abdul Hadi Awang


http://www.sinarharian.com.my/politik/jangan-berlagak-pandai-hadi-1.14168?fb_comment_id=fbc_10150477688628360_20199137_10150477694148360#f2d8e515fc


SHAH ALAM – Seluruh anggota Pas diingatkan supaya mengikut haluan dan hala tuju parti serta cara perjalanannya yang tersendiri, berlandaskan Islam secara feqah dan bukan hanya berpaksikan semangat tanpa ilmu dan fahaman sahaja. 


Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, sesiapa yang berlagak pandai dan menganggap dirinya paling bijak dalam Pas pasti tersungkur serta menjadi mangsa serigala politik musuh.


Menurutnya, setiap ahli seharusnya menyedari bahawa tindakan bersendirian dengan membelakangkan parti pasti akan gagal namun Pas tetap selamat dan menjadi parti Islam yang makin gagah perkasa.


"Seluruh ahli Pas wajib bertambah yakin bersama perjuangan di atas bahtera parti dengan setiap pengalamannya walaupun tidak diberi hak yang adil, inilah sifatnya  perjuangan Islam.


"Pas telah berjaya menghadapi semua pengalaman di sepanjang perjuangannya sejak ditubuhkan, sama ada secara bersendirian, bersefahaman  dengan kerajaan, pembangkang dan NGO, Islam atau kalangan bukan Islam," katanya dalam satu kenyataan semalam.


Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang turut menegaskan bahawa pendekatan politik bersama Pakatan Rakyat (PR) adalah kesinambungan amalan politik Islam secara feqah, bukannya secara remeh temeh.


"Kejayaan dicapai apabila kalangan bukan Islam menerima konsep perlembagaan,  Islam menjadi agama negara dengan hak yang diberi secara adil kepada penganut agama lain, hak Bumiputra, Bahasa Kebangsaan dan Raja Berpelembagaan," katanya.


Selain itu Abdul Hadi turut mempersoalkan kenapa Umno yang menjadi teras kerajaan Barisan Nasional (BN) masih gagal menjadikan Islam mengikut makna Al Quran dan ajaran Rasulullah SAW yang sebenarnya.


"Apakah tempoh masa lebih lima puluh tahun masih tidak mampu melakukan muhasabah?" katanya.

Aliran keluar dana haram: Rahman Dahlan sangkal fitnah Guan Eng? @mpkotabelud

Posted: 23 Dec 2011 07:59 PM PST

YB Dato Abdul Rahman Dahlan

Rahman Dahlan buktikan Guan Eng memfitnah?


Illicit outflow of fund, a rebuttal for Lim Guan Eng

The Global Financial Integrity (GFI) report once again stirred things up in Malaysia. It cited Malaysia as number five in its list of countries having the most illicit flow of fund in the world in 2008. And without missing a beat, the opposition was quick to accuse BN with outlandish claim of bleeding the country dry in billions of dollars through corruption. Typical.

Amidst listening to the chest thumping rhetorics from Lim Guan Eng et al., I suspect many people may have missed out several important points arising from the GFI's report. I shall highlight some of them here.

Firstly, it is interesting to know that GFI insists on reminding the public that contrary to the popular belief, corruption is not the main cause of this huge illicit flow of fund. GFI estimates that between 60% to 65% of the total global amount of US1.2 trillion (in 2008) was due to commercial tax evasion activities and 30% to 35% was due to criminal activities such as drug trafficking, human smuggling, racketeering etc. GFI estimates only about 3% was due to corruption.

Secondly, although the report did estimate that corruption was about 3% of the total amount globally, how much of it is Malaysia's portion is anybody's guess. Why? Because the report did not specifically detail out how corruption was the main cause for Malaysia except to say that "pervasive corruption" normally the reason for developing countries. This uncertainty is further validated when the report itself concluded that "it is difficult to point out the reasons behind this massive illicit capital outflow without carrying out in-depth country case (of Malaysia)."

Thirdly, the GFI report pointed out that human smuggling was one of the biggest causes for illicit outflow of fund from developing countries. A recent report by insightcrime.org put human smuggling as the second highest income earner for criminals globally.

The government is fully aware that human smuggling is big business for criminals in Malaysia. These criminals use Malaysia as part of their global operation. Since Australia is apparently the favorite final destination, both countries tried hard to eradicate it. This culminated in the idea of "Malaysia Solution". Had the idea been allowed to take off, a big chunk of the illicit outflow of fund from Malaysia would have been greatly reduced.

Fourthly, GFI chief Raymond Baker personally insists that global illicit flow of fund is largely driven by commercial tax evasion activities, especially by the western Multi National Corporations (MNCs). These MNCs are manipulating serious loopholes and fundamental weaknesses in the global financial system.

These loopholes and weaknesses somehow facilitate the mushrooming of global shadowy tax havens, secrecy jurisdictions, disguised corporations, anonymous trust accounts, fake foundations, trade mispricing and money laundering techniques, all of which are the favorite tactics employed by the MNCs. No one really knows who the final beneficiaries of those accounts are because the laws in the tax haven areas protect the real owners' identities.

According to Mr Baker, the MNCs rampantly use underpricing, overpricing and transfer pricing methodologies. For example, in its simplest form, the MNCs' operations in the developing countries would under price their exports when they sell their products to obscure corporations based in the tax havens of the British Virgin Island or the Cayman Island. These corporations are believed to be related to the MNCs themselves. By doing this, the MNCs deliberately register "huge losses" in the developing countries they are based in. They then transfer the profits to the tax havens' jurisdictions. This is ostensibly done to avoid paying taxes which in the end resulting in huge illicit outflow of fund from the developing countries as evident in the GFI statistics. Sadly, all this is considered legal or at least permitted under the current western based financial system which the GFI vows to fight rigorously.

The GFI further claims that current laws permit MNCs to report its global financial standings in one consolidated group statement rather than reporting them based on country by country basis. This has made the illicit flows relatively easy to conceal. If by tomorrow, a new set of laws mandates the MNCs to publish their profit and loss statements based on the countries they are operating in, we will immediately see these activities ceased, as no global corporations dare to risk their corporate morals if they could be exposed.

Fifthly, most of the top ten countries listed are oil producing countries. This is not surprising since everyone knows MNCs in oil industry conduct extensive cross border transactions which could lead to illicit flow of fund activities. The report did mention Petronas in the Malaysian segment but unfortunately the GFI report's quoted source was merely some articles in the newspapers. Petronas swiftly denied it and promised to take legal action if the allegation did not stop.

Yesterday, the Prime Minister announced that a special task force would investigate and look into the matter. I welcome the good idea. The amount is too big to be ignored. In fact, the special task force should talk to GFI.

I believe a more thorough study could reveal other elements unique to Malaysian experience which the GFI report may have overlooked. For example, if 2 millions foreign workers in Malaysia send RM300 monthly to their families back home using cheaper but unconventional transfer method such as black-market money changer, does it mean RM7.2 billion is bled away annually from Malaysia by the foreign workers sector alone? I hope the task force will shed some light into this much talked about illicit flows.

Illicit outflow of fund is a serious issue indeed. It impoverishes the poor, creates income gap, incite instability, reduces growth and cancels out foreign investments. It is, according to Mr Baker, the worse form of economic punishment the poor have to endure since slavery.

A lot still needs to be done. From reforming global financial system to ensure transparency and openness in conducting trans-border business. I am grateful that some countries are heading in that direction. Hopefully Malaysia will follow suit and be out of the infamous list in the years ahead.

[Video] Tun Faisal: Menyelami makna `winnable candidates' dan Orang UMNO

Posted: 23 Dec 2011 04:58 PM PST


Pandangan peribadi mengenai winnable candidates dan Orang UMNO
[Video ihsan Malaysian Digest]

Duke of UMNO

Posted: 24 Dec 2011 01:37 PM PST

Duke of UMNO


PANASSS 18SXSG..!!! KALAU LA BENDA NI TERJADI KAT ANWAR...ISKKK..!!! NGERI WEHHH..!!!

Posted: 24 Dec 2011 07:50 AM PST


Adeh laaaa..!!! Kenapa la benda ni tak jadi kat Anwar Berahim..? Kalau jadi kat dia, dah tentu akan menyelamatkan lebih banyak bontot-bontot, lubang-lubang kunyit dan China-China Doll...

Kalau benda ni jadi kat Anwar, dah tentulah Kak Wan Azizah akan puas hati, sepuas-puasnya sehingga ke akhir hayat. Eskay dan Gomo mesti susah hati sebab takde episod baru yang diorang nak tayang lagi dah...iskkk!!!!
Mati Lepas Alat Kelamin Putus Digigit Tikus

NEW DELHI – Seorang pesakit radang paru-paru atau pneumonia dipercayai mengalami pendarahan teruk sehingga maut akibat alat kelamin lelakinya putus digigit tikus di sebuah hospital kerajaan di Kolkata, demikian menurut laporan sebuah media tempatan.

Kejadian menakutkan itu berlaku di Hospital SSKM semalam ke atas Arun Sandhukh, 53, semasa dia menerima rawatan kerana penyakitnya itu, kata akhbar Asian Age.

Pihak berkuasa hospital berkenaan mengakui banyak tikus berkeliaran dalam wad namun enggan mengulas lebih lanjut mengenai kejadian tersebut.

"Tidak seorangpun jururawat berada bersama pesakit yang mengerang kesakitan. Alat kemaluan lelakinya putus digigit tikus," kata seorang saudara kepada lelaki malang itu yang hanya dikenali sebagai Bishwanath kepada pemberita.

Ahli keluarga mangsa yang datang melawat menemui Arun mati berlumuran darah, kata laporan itu.

Kejadian malang di hospital yang tidak cukup kelengkapan dan sesak dengan pesakit di Kolkata, ibu negeri Bengala Barat itu telah menarik tumpuan media beberapa minggu kebelakangan ini.

Pada Sabtu lepas, seorang pekerja pembersih hospital yang pemabuk di Kolej Perubatan Calcutta dilaporkan telah mencabut topeng oksigen seorang bayi yang berusia tiga minggu mengakibatkan kematiannya.

Dalam satu lagi tragedi malang di sebuah hospital swasta juga di Kolkata, pada 9 Dis lepas, lebih 90 orang mati lemas terhidu asap dalam satu kebakaran di bangunan hospital tersebut. -Mynewshub.my

PANASSS..!!! KARPAL AKAN LETAK JAWATAN DALAM MASA TERDEKAT UNTUK JADI "GOD FATHER" SEPENUH MASA..???!!!

Posted: 24 Dec 2011 06:38 AM PST

s karpal sing

Nampaknya pergaduhan antara "God Father" DAP, Karpal "The Singh Is King" dengan macai DAP Negeri Pulau Pinang, Prof P. Ramasamy semakin memuncak. Terbaru, bapak kepada Gobind itu telah meminta Ramasamy meletakkan jawatannya sebagai Timbalan Ketua Menteri II (TKM II) Pulau Pinang!

Karpal memberi alasan bahawa Ramasamy telah melanggar disiplin parti kerana bersuara di luar parti mengenai kemelut dan permasalahan dalaman DAP sehingga tersebar di peringkat umum. Padahal, Karpal tak sebut langsung tentang kemarahannya terhadap Ramasamy yang sebelum ini menyerang Pengerusi DAP itu dan menggelarnya sebagai "God Father".

Semakin hangat pulak filem Tamil "featuring Singh Is King" terbitan DAP ini. Kali ini dah sampai ke tahap desak letak jawatan pulak!

Persoalannya di dalam filem ini, mengapa Karpal marah sangat dengan Ramasamy sehingga meminta beliau meletak jawatan sebagai TKM II? Takkanlah kerana Ramasamy dedahkan kepada umum tentang masalah dalaman DAP kot? Rasanya ada macam ada "personal problem" je ni…

Sebelum ini, ada juga pemimpin DAP yang menyuarakan kritikan mereka di media sehingga meletup-letup di telinga para pemerhati politik di negara ini. Sebagai contoh, Tony Pua. Namun, tiada pula Karpal suruh Tony letak jawatan dan sebagainya.

Tapi, bila sampai giliran Ramasamy, "hangin" betul Karpal nampaknya. Sampai suruh letak jawatan! Ada apa-apa ke, Karpal? Nak kasi pada siapa pula jawatan TKM II Pulau Pinang tu? Nak beri pada Gobind ke?

Pada pemerhatian saya, sebenarnya mungkin ramai lagi pemimpin DAP yang nak menyuarakan ketidakpuasan hati mereka terhadap kepimpinan DAP dikhalayak umum. Mungkin pada mereka, biar sekelian rakyat tahu betapa teruknya masalah dalaman DAP.

Mungkin setiap kali mereka suarakan ketidakpuasan hati di dalam DAP, selalunya suara mereka itu tidak sampai, disalah ertikan, dikerat-kerat, kepimpinan tak faham apa masalah yang cuba diutarakan, dan paling menyakitkan hati mereka ialah sikap "bolayan" yang ditunjukkan oleh pemimpinan mereka sendiri.

Mungkin disebabkan cara "kuku besi" itu maka ada dikalangan mereka yang hilang sabar seperti Ramasamy dan meletupkan masalah DAP itu kepada pengetahuan umum. Mungkin tiada pilihan, dengan cara itu sajalah suara mereka akan didengar.

Jika tidak, takkanlah sampai Ramasamy sebelum ini berkata "Nak jadi apa pun..jadilah!". Ayat-ayat begitu menunjukkan dia sudah putus asa dan "give up" dengan masalah tersebut. Mungkinkah suaranya di sekat oleh "God Father"?

Saya menunggu episod seterusnya filem tamil "featuring Singh Is King" ini. Saya mahu tengok apakah yang akan berlaku kepada macai DAP Pulau Pinang itu. Adakah Prof itu akan letak jawatan? Kalau letak jawatan TKM II, apakah dia akan keluar parti?

Apa pula reaksi seterusnya dari "God Father"? Dengan menyuruh Ramasamy letak jawatan, secara tak langsung Karpal juga telah melanggar disiplin parti dengan menyuarakan kemelut dalaman DAP itu ke pengetahuan umum! Bila Karpal nak suruh dirinya letak jawatan pulak?


Sumber:

TERBARU..!!! PKR AKAN RAMPAS JAWATAN MB KEDAH DARI AZIZAN RAZAK DAN PAS..!!!

Posted: 24 Dec 2011 04:35 AM PST


Tu diaaaa..!!! Dengar kata di sini, PKR dah tukar Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Kedah pulak dah. Ahli Parlimen Kuala Kedah, Ahmad Kassim yang "disayangi" ramai orang Kuala Kedah dilantik ke jawatan tersebut menggantikan Ir. Zamri Yusof.

Katanya, perlantikan tu dapat bantahan hebat diperingkat akar umbi di mana satu delegasi turut dihantar ke peringkat PKR pusat bagi membantah perlantikan tersebut.

Khabarnya, Ahmad Kassim sangat "disayangi" rakyat, khususnya di Parlimen Kuala Kedah, di mana dia hanya "goyang teloq" tak buat apa-apa di kawasannya sambil makan elaun buta tiap-tiap bulan!

Menariknya, menurut sumber seorang sahabat PAS dari Kedah, pertukaran itu sebenarnya bukan hanya percaturan dalam PKR Kedah saja. Malah dikatakan bakal merubah landskap politik Pakatan Haram Kedah secara amnya.

Menurut sumber, Ahmad Kassim akan disenaraikan sebagai calon PKR di peringkat DUN dan sekiranya menang pada PRU13 nanti, pucuk pimpinan PKR akan desak dia dilantik sebagai MB Kedah menggantikan Azizan Razak..!!!

Perggghh..!!!! Panass brooo..!!! Panassss..!!! Habis la puak-puak PAS Kedah lepas ni....heheheheeee..!!! Takpaaa, aku akan korek lagi muslihat PKR kat Kedah..hehehe! Tungguuuu..!!!

JINGGAY..JINGGAY..JINGGAY..LELONG.. LELONGGG... SAPA MAU BELI..? ALAMAKKK..TAK LAKU KE???

Posted: 24 Dec 2011 02:58 AM PST


Janji Buku Jingga
Memberi penekanan ke arah meningkatkan Kadar Guna Tenaga bagi Wanita kepada tahap 60% dalam tempoh 10 tahun akan datang berbanding 46% sepanjang tempoh 20 tahun yang lalu.

Ulasan
Kita memang akui bahawa kerajaan Pakatan di Selangor berjaya meningkatkan jumlah pekerja wanita. Berdasarkan kenyataan bekas Menteri Besar Selangor pada 2009 bahawa terdapat 4000 rumah urut di selangor ketika itu, sudah pasti Selangor sekarang mempunyai lebih 20 ribu tukang urut wanita. Ini berdasarkan andaian setiap rumah urut mempunyai 5 orang tukang urut wanita. Namun berdasarkan pemerhatian rambang ada rumah urut mempunyai sehingga 10 tukang urut.
Bayangkan dalam masa dua tahun pemerintahan ketika itu, Pakatan di Selangor berjaya menambah jumlah tenaga kerja wanita yang begitu besar jumlahnya. Inilah langkah memartabatkan wanita di bawah Pakatan. Kah!Kah! Kah!
Bagi Barisan Nasional, sasaran 60 peratus wanita dalam penyertaan tenaga buruh dalam masa 10 tahun adalah terlalu tinggi dan sukar untuk dicapai. Ini adalah berlandaskan trend sejak 10 tahun lalu di mana kadar penyertaan wanita berganjak sekitar 1 peratus sahaja sehingga 46.4 peratus pada tahun 2010.

Janji Buku Jingga

Wanita Dan Institusi Keluarga:

Menggubal akta bagi memastikan golongan wanita mendapat layanan dan yang adil dalam segala bidang.

Ulasan

Ramai penyokong Pakatan terdiri daripada peguam dan juga pensyarah yang masuk "bakul angkat sendiri" kononnya pakar undang-undang. Jadi kita nak lihatlah draf akta untuk wanita ini. Kerana perkara yang dijanjikan ini sangat subjektif dan kita pun hendak tahu macam mana nak tafsirkan layanan adil dalam segala bidang. Ini penting kerana akta bukan macam ceramah politik. Jangan nanti kerana akta tak masuk akal kononnya nak jaga keadilan untuk wanita maka ramai majikan masuk penjara dan ramai lelaki tidak ada kerja.
Memang BN tiada akta khusus yang mempunyai peruntukan mengenai kesaksamaan gender namun kerajaan telah mengambil pelbagai inisiatif dalam memastikan golongan wanita mendapat layanan yang adil dalam semua bidang. Antaranya pindaan Akta Pencen 1980 yang memberi hak kepada balu yang berkahwin semula terus mendapat pencen terbitan. Manakala dalam Pindaan Akta Tanah 2002 pula, ia membolehkan isteri atau bekas isteri menjadi pemilik bersama tanah berkelompok.

Sumber: klik sini

PANASSS..!!! ROCKY BRU SAMAN NIK NAZMI RM100 JUTA..???

Posted: 23 Dec 2011 11:34 PM PST


Aku tumpang berbangga sebab Gomo dapat beli Porshe Cayenne kaler hitam berkilat. Harap-harap nanti Gomo sudi bawak aku round-round pusing KL naik Porshe yang aku tak berapa nak reti sebut namanya tu...

Kat sini, Gomo ada beritahu beberapa jumlah peruntukan yang dikatakan telah diterima oleh beberapa orang blogger. Tak tau la betul atau tidak. Tapi kemungkinan betul tu pun ada jugak...kemungkinan tak tepat pun ada jugak...

Tapi tak pe lah. Bak kata Gomo, tu semua rezeki diorang masing-masing. Kitorang memang tak campur pun...

Namun, apa yang menarik ialah dakwaan Nik Nazmi bahawa Rocky Bru ada terima RM10 juta dari DS Najib. Betul ke DS Najib? Betul ke Rocky ada terima peruntukan sebanyak tu? Musykil jugak aku...

Setahu aku, si Rocky ni dah tak pandang dah duit. Dia memang dah kaya dah. Dulu pun masa dia jadi CEO Malay Mail gaji dia pun dah banyak dahhh...

Dan mungkin kerana tu, Rocky memang dah senang lenang dan tak berapa berminat dengan duit dan hanya menjagai "prestige" yang ada pada namanya di bidang journalism...

Tu semua aku tak berapa pasti. Namun itulah yang aku dengar mengenai Rocky. Korang nak kepastian, sila tanya Rocky sendiri...

Tapi pada aku, aku sikit pun tak percaya Rocky dapat RM10 juta dari DS Najib. Pada aku, dari DS Najib beri duit sebanyak tu kat Rocky, baik dia beri duit tu kat blogger-blogger yang lebih ramai pembacanya...

Kalau kita lihat perbezaan crowd dan ranking alexa antara blogger elite pimpinan Rocky dan blogger nyamuk lain, bezanya bagai langit dengan bumi. Korang faham dan tahu siapa yang ketinggalan di belakang, kan?

Takkan la DS Najib nak bayar banyak tu kat blog yang kurang di baca tu kot? Yang baca blog tu pun hanya mereka-mereka yang kononnya elite dan educated macam geng-geng Rocky saja...

Pada aku, kalau DS nak bagi RM10 juta tu, baik berikan kat TV3. TV3 lagi ramai viewers. Berjuta-juta sehari. Tak payah pun bagi kat Rocky, matlamat DS Najib untuk menyampaikan maklumat gerenti tercapai, kan?

Then? Aku rasa, Rocky patut saman dan dakwa Nik Nazmi kat mahkamah. Selain dari dapat duit extra untuk melepak di lounge kat Bangsar tu, Rocky dapat protect "prestige" namanya..kan Rocky, kan?

So, tunggu apa lagi? Saman je laaaaa....

P/s: RM10 juta? Perghh...untuk aku yang makan gaji ni, mustahil la nak dapat banyak tu. Berblog pun haram sekupang pun tak dapat....errr..ada sesapa nak bayar aku ke? Heheheheheee...aku pun nak pakai Porshe Cayenne jugakkk..!!!

PANASSS..!!! AZIZAN SURUH BUAT KORBAN, KACAU BUBUR ASYURA, BACA KITAB DI SURAU KOMPLEKS BELI BELAH..???

Posted: 23 Dec 2011 08:31 PM PST


Pada aku, sekiranya Kerajaan UMNO-BN yang nak robohkan Madrasah Solihiah Kanchut kat Alor Setar tu, dah tentu puak-puak PAS akan buat demo besar-besaran depan Wisma Darulaman sambil baring-baring, golek-golek atas jalan sambil pegang bendera DAP...

Tapi memandangkan yang nak robohkan madrasah tu ialah Kerajaan PAS, maka depa pun buat-buat tak nampak, malah menyokong penuh tindakan tersebut...

Rasionalnya, Azizan kata dia dah bayar habis RM1.48 juta, duit dari pemaju Belleview Group dari Penang kepada pihak yang terbabit di kawasan tersebut. Madrasah dan tapaknya tu boleh dibeli dengan duit? Heh?

Tanah tapak dan madrasah tu berstatus TANAH WAKAF KHAS milik individu yang telah DIAMANAHKAN kepada Majlis Agama Islam Kedah (MAIK) untuk mengimarahkan dan menjalankan aktiviti-aktivi KEBAJIKAN serta PENGAJIAN ISLAM.

Kononnya, pemaju akan gantikan surau tersebut di shopping complex yang nak dibina tu. Masalahnya, sama ke surau tu dengan Madrasah Salihiah?

Ikut syarat pembinaan shopping complex, pemaju memang diwajibkan kerajaan untuk bina sebuah surau di dalamnya. Kalau tak robohkan Madrasah Salihiah, pemaju tetap kena bina sebuah surau di Plaza Tunku Yaakob tu haaaa...

Pemaju dan Kerajaan PAS Kedah nak pusing lagu mana lagi? Heh? Satu surau untuk shopping complex tu dan Madrasah Salihiah tu kekal untuk anak kariah kanchut. Surau di shopping complex tu untuk pengunjung yang membeli belah dan Madrasah Salihiah tu untuk aktiviti masyarakat Islam kat area tu..

Iya la..Madarash tu selalu buat aktiviti macam kacau bubur asyura, sembelih korban pada hari raya aidiladha, baca kitab, pengajian bahasa arab dan sebagainya. Boleh ke buat semua tu kat surau di shopping complez tu? Akai ada kaaaa..???

GEMPARRR..!!! KERAJAAN PAS KEDAH RELA RAKYAT MATI DARI DEPA KALAH PILIHANRAYA UMUM 13..!!!

Posted: 23 Dec 2011 07:05 PM PST



Welkem tu Kedah..!!! Hehehehe..!!! Kerajaan BN Pusat ada beri RM150 juta setiap tahun kat Kerajaan Negeri Kedah khusus untuk membina dan membaik pulih jalanraya di negeri jelapang padi itu...

Mungkin terlalu "jimat", Kerajaan PAS Kedah dikatakan hanya berbelanja RM50 juta saja untuk tujuan berkenaan. Lebihannya dikatakan telah dimasukkan ke dalam "tabung amanah".

Bila ditanya mana duit tu, Kerajaan PAS Kedah kata "ada la..". Padahal, duit tu makin susut dalam simpanan dan tak buat jalan pun. Nak tahu depa buat apa dengan duit tu?

Duit tu depa buat bayar gaji staff Kerajaan Negeri Kedah tiap-tiap bulan. Kalau jalan berlubang, rosak teruk atau perlu diperbaiki, depa hanya tutup lubang tu dengan menempel sedikit tar dan tak turap sepenuhnya seperti sepatutnya...

Bila hujan atau lori lalu, tar tu tercabut balik dan ada lubang balik. Lepas tu tampal tar balik sampai la dapat peruntukan baru tahun depan ni...

Habis kereta, motor dan kenderaan rosak. Allignment kenderaan kena buat tiap-tiap bulan. Lebih teruk, ada yang jatuh motor dan accident dek kerana Kerajaan PAS "terlalu jimat"...

Takpaaa...rakyat mati pun takpa..asalkan Kerajaan PAS jimat, kaya dan ada duit untuk PRU 13 nanti... Bagus la macam tu nooooo...!!!

LAWAK PAGI INI..!!! KAPAL SELAM DAN MENYELAM..ROKET BILA NAK NAIK KE BULAN..???

Posted: 23 Dec 2011 05:09 PM PST

Kah! Kah..! Kahhhhh..!!! Hari tu, Kerajaan dah "ketuk kepala" Guan Eng bertepek kena di dahi bila bawa dia menyelam bersama kapal selam negara, KD Tun Razak. Bila pulak roket nak buktikan mereka mampu ke bulan?

Opppsss...diorang dh takluk "bulan"..DAP dah genggam telur "Bulan Purnama" dahhh..!!! Heh!

JEBAT BERKOKOK

Posted: 24 Dec 2011 01:35 PM PST

JEBAT BERKOKOK


Blogger juga diperbodohkan

Posted: 24 Dec 2011 03:33 AM PST



Sejak terkulainya Barisan Nasional di dalam mempertahankan majoriti 2/3 di dalam pilihanraya umum ke 12 yang lalu, fenomena kelahiran blogger-blogger BN ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Semuanya gara-gara kesedaran akan betapa pentingnya pengaruh media baru ini di dalam mempengaruhi pengundi.

Atas rasa semangat juang itu maka terlahirlah blogger-blogger yang namanya cukup besar di dalam dunia pertempuran maya. Siapa yang tidak kenal pada Rocky Bru, Papa Gomo, Gerakan Anti PKR dan beberapa nama besar lain yang sentiasa mewarnai dunia maya ini dengan pendedahan-pendedahan berani yang sentiasa menggerunkan orang-orang politik.

Tanpa megharapkan apa-apa imbuhan mereka ini berkarya atas nama mahu mengembalikan semula keyakinan rakyat kepada BN. Di dalam pada nama berkarya itulah nama mereka terus melonjak ke persada politik yang sekaligus meresahkan orang-orang politik jika mereka ada melakukan kesalahan. Ibarat artis popular nama-nama besar ini pastinya mempunyai nilai di mata pada mereka yang memerlukan. Dan adakah kita harus menolak fakta bahawa semuanya itu adalah rezeki yang datang tanpa dirancang oleh mereka? Ingat sahaja pada kata-kata orang tua REZEKI JANGAN DITOLAK.

Kekuatan pada nama dan pendedahan yang dilakukan oleh para blogger ini menyebabkan segilintir pihak berasa tidak senang duduk lantaran pendekatan memecahkan semangat juang dan perpaduan di kalangan blogger pro-BN harus dilakukan segera. Semuanya bertujuan untuk merosakkan nama baik dan kredibiliti blogger-blogger ini di mata para pembaca mereka.

Blogger-blogger yang sudah masak dengan percaturan politik ini rasanya tidak perlulah termakan dengan belaian dan permainan jahat orang-orang yang mahu merosakkan nama dan kredibiliti mereka. Perpecahan dan pertelagahan di kalangan blogger pro BN seakan menampakkan kelemahan cara fikir dan daya tahan minda blogger dengan mainan propaganda oleh orang-orang tertentu.

Ada yang sudah mula mempersoalkan punca rezeki sesama blogger biarpun kita semua tahu bahawa rezeki itu datangnya daripada Allah. Tetapi dek kerana mainan dan usikan daripada orang-orang tertentu untuk memecah belahkan perpaduan ini, sedikit sebanyak ianya melahirkan rasa kurang senang kepada sesetengah blogger apabila ada di kalangan blogger yang mampu berkereta mewah seperti BMW dan Porsche.

Sukalah Jebat peringatkan kepada sahabat-sahabat blogger bahawa niat dan matlamat asal kita adalah mahu mengembalikan kepercayaan rakyat kepada BN. Usahlah diragukan tentang rezeki yang kita terima kerana semuanya datang dari Allah jua. Berjuanglah dan mudah-mudahan perjuangan itu akan mendapat keredhaan Allah jika tidak mendapat balasan di dunia pastinya pahala menunggu di sana.

Ayuh kita rapatkan saf atas nama perjuangan membela agama,bangsa dan negara.!!!

p/s: Pada mana-mana sahabat yang ada rezeki lebih tu, bantu-bantulah sahabat yang 'hampir lemas' di luar sana. Pasti rezeki anda akan berlipat ganda.

Tok Janggut Keramat

Posted: 24 Dec 2011 01:30 PM PST

Tok Janggut Keramat


WARGANEGARA BAGI MALAYSIA.

Posted: 23 Dec 2011 07:29 PM PST


Pernahkah kita beri pengertian tentang kelayakan seseorang sebagai warganegara yang bermutu kepada sesebuah negara ? Bagi negara Malaysia sedar atau tidak kita ada alat pengukur mutu yang kita panggil Rukun Negara. Apakah yang dimaksudkan dengan rukun. Dalam banyak hal kita difahamkan kalau rukunnya ralat atau cicir maka akan batallah sesuatu itu. Maka adakah seseorang yang gagal melengkapkan sikap dan pegangan prinsip hidupnya pada teras Rukun Negara itu akan gugur taraf kewarganegaraannya ? Tentulah tidak. 

Malahan kita ada berbagai kriteria lain seperti yang terkandung dalam Bahagian 3 dan kaitan lain dalam Perlembagaan Persekutuan yang sesungguhnya memberi kayu ukur yang sesungguhnya sudah cukup keras. Namun segalanya masih tetap diremehkan kerana barangkali alasan tidak faham dan malahan tidak akan dikuatkuasakan dan sebagainya punca untuk terus menerus memandang sepi akan kendiri warganegara yang sepatutnya itu. 


Untuk lebih mudah difahami sehingga lebih mudah menjadi pegangan atau setidaknya dapat diajarkan supaya menjadi lebih mudah dihayati sehingga menjadi pegangan; maka telah terciptalah, (selepas tragedi 13 Mei 1969 dahulu) apa yang kita kenali sebagai Rukun Negara. Namun penggunaan istilah rukun itu tidak pernah diberikan pengertian mendalam sehingga ia menyentuh hati hati kita semua. Maka gagallah kita dari merasakan bahawa kegagalan menghayati dan menganut Rukun Negara itu boleh membawa pengertian kepada keguguran taraf WARGANEGARA BERMUTU yang sepatutnya menjadi teras kepada jatidiri kita.


Seterusnya cuba kita bacakan rukunnya satu persatu dengan sedikit ulasan dan pengertian: 


  • KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN: Sedarkah kita bahawa sesiapa yang mahu sesungguhnya  menjadi atau dikenali atau dihormati sebagai warga kepada negara bergelar Malaysia ini perlu kena ada kepercayaan keagamaan. Tak kira apa pun agamanya kerana adalah difaham bahawa bernama agama itu pastilah ada kepercayaan ketuhanannya. Dalam hal ini kita pun menjadi kelirulah dengan orang yang tidak beragama. Harap harap masih adalah kepercayaan mengenai keujudan ketuhanan baginya. Namun ini masih bermaknanya bahawa fahaman evolusi yang mempercayai keujudan kejadian dan kelahiran alam dan kehidupan ini sebagai satu proses asasi kejadian. Secara tepatnya mereka yang tidak ada kepercayaan tentang keujudan Tuhan adalah tidak layak menjadi warganegara (bermutu) Malaysia. Yang demikian tentulah tidak layak langsung ia diangkat menjadi pemimpin atau kata katanya kita ikut. 
  • KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA: Sudah semenjak dahulu lagi jelas rupanya konsep Raja Berpelembagaan yang baru distilahkan dalam tahun l980an itu. Demikian rupanya kebijaksanaan para pemimpin dahulu kala mengatur nilai kenegaraan berperinsip yang kejat tersirat. Maka janganlah ada lagi kecenderungan untuk mempersoalkan atau mempermainkan kedudukan raja raja kita di takhtanya dan kedaulatannya. Janganlah ada lagi cita cita nak di repbulikkan sistem negara kita ini.  Ia sudah jelas kejat tersirat dalam zat pembinaan sistem nilai yang sudah sekian lama kita anut itu.
  • KELUHURAN PERLEMBAGAAN: Kita ulangkan ayat berazimat, 'kejat tersirat dalam zat pembinaan sistem nilai,' yang sudah sekian lama termaktub dalam kerangka nilai yang menggarap Perlembagaan Persekutuan itu sendiri. Maka hendaklah kita sedari bahawa rukun negara ini juga adalah satu penerusan berhikmah kerana sesungguhnya ia masih dirangka oleh generasi penggembeling Perlembagaan Persekutuan itu juga. Maka sesiapa yang mahu dikenalpasti sebagai warganegara bermutu hendaklah jangan ia wenang wenang membolak balikkan perlembagaan berhikmah dan luhur itu.
  • KEDAULATAN UNDANG UNDANG: Dari perlembagaan berhikmah itulah telah kita terbitkan berbagai undang undang yang kita harap didaulatkan oleh kita semua. Janganlah hendaknya ada pihak yang konon mahu disenaraikan sebagai pemimpin tetapi menggunakan minda licik dan ketangkasan berhujah hendak mempersendakan dan mempermainkan undang undang kita. Kerja demikian sudah kita mengertikan sebagai mempersendakan kedaulatan undang undang. Apa lagi kalau ada pihak yang cuba untuk membuat bantahan terhadap ketulusan penguatkuasaan peraturan dan undang undang itu. Janganlah ada pihak, yang sebelum lagi para hakim, (yang ariff dan bijaksana) membentangkan keputusan mereka persediaan untuk mencabarnya sudah pun dibuat. Siapa yang kelak mengikutnya adalah tidak kurang parahnya.
  • KESOPANAN DAN KESUSILAAN.  Merumuskan segalanya maka jadilah seorang warganegara yang mulia itu bersopan dan bersusila. Janganlah kelak ada pihak yang nak kita tarafkan sebagai pemimpin atau sekadar pengikutnya yang cuba cuba secara langsung atau tidak langsung menyokong atau memberi ruang kepada ketidak sopanan yang menyongsang susila itu. 
Pada menyimpulkan rumusan kepada tulisan ini hamba menyusun sepuluh jari memohon maaf kalau ada antara huraian hamba dirasakan menyentuh mana mana pihak. Tidak sekali sekali ia menjadi matlamat atau tujuan hamba. Hamba cuma menghuraikan kefahaman hamba sendiri dan seterusnya memohon untuk terus belajar dari sebarang perbezaan. 


Wassallam.

THE FLYING KICK

Posted: 24 Dec 2011 01:27 PM PST

Tiada ulasan:

Pengikut