Isnin, 14 November 2011

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Kemudahan awam umpama 'projek terbengkalai BN'

Posted: 14 Nov 2011 09:05 PM PST

PENSIANGAN, 15 Nov: PAS hari ini melahirkan dukacitaterhadap pembangunan yang 'tidak mampu siap' oleh kerajaan Barisan Nasional(BN).

Meskipunprojek yang dibina itu atas nama pembangunan untuk rakyat, namun pelaksanaantersebut boleh juga sekaligus mengundang kemarahan dan kritikan oleh rakyat.

KetuaPenerangan PAS Sabah Hishammudin Sulaiman berkata, pembinaan beberapa kemudahanawam terutama di Pekan Sook, dekat sini boleh dikalsifikasikan sebagai 'projekterbengkalai Barisan Nasional'.

Menurutnya,kemudahan yang siap dan akan dibina itu bakal menjadi titik hitam dalam sejarahpentadbiran BN di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman.

"Apaguna tandas cantik-cantik, besar-besar di Sook ini, tapi airnya tiada. Masuktandas, puji-puji sikit tandas di sini… buka pili tak keluar-keluar itu air.Apa macam?" katanya.

Beliauturut mempertikai pembangunan kemudahan taman rekreasi yang disifatkannyasebagai 'projek glamour Barisan Nasional' yang tidak ada manfaatnya kepadaseluruh masyarakat dan rakyat di pekan tersebut.

"Apakepentingan ini kepada rakyat disini… Bukan ini yang rakyat mahukan," ujarnya.

Jelasnya,pembangunan seperti kemudahan balai polis, balai bomba, masjid, kompleks sukan,pejabat pos, kemudahan bank dan kemudahan jalan yang berturap merupakantanggungjawab pemerintah untuk menyediakannya.

"Manabalai polis, mana bank, mana balai bomba… sudah lebih 48 tahun ini merdeka,tapi suasana dan kemudahan yang ada tidak nampak macam sudah merdeka," jelasnyadalam nada yang kecewa.

Beliauyang juga Yang DiPertua PAS Kawasan Pensiangan, kecewa dengan sikap kepimpinanBN yang masih gagal membawa perubahan malah sering melakukan penindasanterhadap masyarakat luar bandar.

"Kitatak nafikan, banyak sumbangannya dalam urus tadbir negeri… datanglah lihat dikawasan-kawasan pedalaman, jalan-jalan masih berbatu, airnya masih yang'percuma' turun dari langit.. entah bersih, entah tidak… kita pun tidak tahu.

"Dudukdibandar, semua apa yang kita nak mesti dapat. Internet, air bersih, jalan yangselesa, rumah dibina bukan setakat tinggi-tinggi, tapi juga kukuh, nyaman danselesa diduduki.

Beliauturut mengajak rakyat untuk sama-sama menolak kerajaan yang ada sekarang supayamengembalikan urusan pentadbiran mengurus negeri dan negara  kepada kepimpinan Pakatan Rakyat.

"Marirakyat, bersama saya kita ubah ini negeri, ubah ini negara… tolak BN, angkatPakatan Rakyat… kita bukan lagi menunggu berbaris meminta simpati tapisama-sama berpakat memajukan negara dan negeri," katanya.

Tiada ulasan:

Pengikut