Rabu, 12 Februari 2014

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Duke of UMNO

Posted: 11 Feb 2014 01:12 PM PST

Duke of UMNO


PENGALAMAN MENARIK DI MASJID AL-AQSA, BATU TERGANTUNG.. SEBARKAN...

Posted: 11 Feb 2014 06:33 AM PST

Alhamdulillah, dua lokasi yang menjadi cita-cita saya untuk dilawati telah dimaqbulkan Allah SWT. Saya telah dijemput sebagai "dhuyuffur rahman" pada hujung tahun lalu. Itu bermakna saya pernah berada di Masjidil Haram dan Masjid An-Nabawi As-Shareef... dua lokasi idaman saya...

Cuma satu lagi saja lokasi impian saya yang belum dipenuhi... Masjid Al-Aqsa. Baru-baru ni saya ada terbaca mengenai catatan perjalanan seorang pendakwah terkenal, Ustaz Amin, ke Masjidil Aqsa. Memang menarik pengalaman beliau untuk dikongsi bersama...

Saya sebenarnya sedang mengumpul wang untuk ke sana. InsyaAllah, kalau dah cukup nanti, saya akan ke sana juga, bergantung pada izin dari Allah SWT. Doa-doakanlah ya... Sebelum saya dan rakan-rakan ke Masjid Al-Aqsa, kita ikuti pengalaman menarik Ustaz Amin ke sana di bawah...



PADA ketika menjejakkan kaki ke al-Quds ini, barang pertama yang saya ingin lihat ialah masjid al-Aqsa. Masjid yang digalakkan oleh Nabi saw untuk berusaha datang dan beribadah di dalamnya.

Selepas itu, yang ingin saya saksikan ialah batu tergantung seperti yang selalu diceramahkan oleh para ustaz di Malaysia. Saya nak saksikan sendiri keadaan batu tergantung ini.

Ketika saya menjejakkan kaki di dalam Kubbah as-Sakhra' Dome of Rock, mata saya terus mencari di manakan batu tergantung ini.

Sekeliling batu ini ditutup dengan kanvas untuk urusan baik pulih. Saya menyelak kanvas penutup dan saya saksikan batu bewarna putih, coklat dan kekuningan, tempat di mana Rasulullah saw diangkat ke langit untuk Mikraj.

Saya rasa terharu melihat batu ini kerana mempercayai peristiwa isra dan mikraj merupakan sebahagaian dari iman. Ia termasuk beriman kepada kitab iaitu mempercayai apa yang disampaikan oleh kitab (al-Quran).

Saya berjalan-jalan di keliling masjid as-Sakhra ini. Jaraknya antara al-Aqsa lebih kurang 400 meter.
Pada hari Jumaat ia menjadi tempat solat bagi orang perempuan.

Di satu tempat saya melihat ada satu kubah kecil. Kubah kecil ini terdapat satu lubang semuat lengan. Ia adalah satu lubang untuk kita memasukkan tangan dan menyentuh batu ini. Kita dapat menyentuh batu yang menyaksikan mikraj Nabi ini. Ada lekukan pada batu yang dikhususkan untuk kita memegang ini, lekukan ini sebesar tapak kaki. Pemandu kami menyatakan bahawa ia bekas tapak kaki Nabi saw.

GAMBAR: Wujudkan Batu Tergantung Di Masjidil Aqsa?
Di satu sudut, ada satu pintu ke bawah. Rupanya, di as-Sakhra terdapat satu gua. Ia disebut sebagai al-Magharah (gua). Gua ini tidak sampai 1/3 dari saiz batu yang berada di atasnya. Ramai orang yang bersembahyang di dalam gua ini.

1. 4 di dalam sakhra (2)
Di satu sudut terdapat lekukan semulajadi pada batu ini. Penjaga di sini memberi tahu, di sini ialah tempat Nabi sembahyang. Ketika Nabi mula masuk ke dalam gua ini, gua ini kecil dan batu ini melekuk untuk mengelakkan Nabi dari terhantuk pada batu di dalam gua ini. Walau bagaimana pun, lekukan batu ini tidak terdapat di dalam mana-mana hadith Sahih.

5. dalam kubah
Di tengah-tengah gua ini terdapat satu lubang semuat badan naik ke atas batu. Orang di sini ada yang memberi tahu, dari bawah gua inilah Nabi mulai naik Mikraj ke langit.

Saya tidak melihat batu ini tergantung.

Jadi, kenapa orang banyak mengatakan batu ini tergantung?

Untuk menjawab soalan ini, saya telah bertemu dengan imam masjid al-Aqsa. Syeikh Yusuf Abu Sunainah untuk berbincang mengenainya.

Beliau ialah imam utama di al-Aqsa dan telah menjadi imam selama 29 tahun di sini. Beliau juga merupakan pensyarah di Jaamiah Ibrahimiah.

IMG_9414
Pertemuan kami dengan Syeikh hingga ke Maghrib.

Beliau menyatakan, mengenai batu tergantung tidak terdapat di mana-mana ayat al-Quran mahu pun hadith yang sahih, tetapi ramai para Ulama' yang menulis mengenainya.
Antaranya ialah,
Syeikh Muhamamd Jamal, di dalam kitabnya "Sirah 'an Fadail Bait al-Muqaddis.

Syeikh Abdul Ghani al-Nablisi di dalam kitabnya " al-Rahlah al-Unsiyyah Ila Diyar al-Qudsiyyah"

Catatan Imam al-Ghazali yang tujuh tahun duduk di al-Quds dan selalu sembahyang di dalam al-Magharah ini. al-Rihlaat fi Bilad as-Syam.

Syeikh Mujiruddin al-Hambali di dalam kitabnya "Unsi al-Jalil fi Tarikh al-Quds wa al-Khalil."
Kenapa ulama ini menulis seperti ini.

Mustahil mereka berbohong atau berkhayal.

Jadi ada tiga pendapat mengenai batu tergantung yang ditulis oleh para Ulama ini.

1. Memang ia tergantung setelah Allah membukakan keajaiban peristiwa ini pada ulama kita yang tidak diihat oleh orang lain. Ia dilalui secara kasyaf (hijab mata yang dibuka) untuk ulama ini hingga mereka dapat melihatnya. Mungkin pada lailatul Qadar. Ia tidak dilihat oleh orang awam. Status pengalaman ini boleh diceritakan tetapi tidak boleh dijadikan syarat untuk diyakini kerana ia tidak terdapat di dalam al-Quran atau Hadith yang sahih.

Bagi orang awam yang tidak melihat ia tergantung, jangan kecewa atau terdetik mengenai yang tidak baik. Jika kita melihat ia tidak tergantung maka, ia tidak tergantung. Orang yang melihat tergantung, alhamdulillah, itu rezki mereka.

Tetapi untuk mengatakan ia tergantung sedang dia melihatnya batu ini tidak tergantung, ia tidak boleh. Ia boleh menjadi perkataan yang dusta. Kecualilah perkatannya disandarkan kepada ulama yang menulis seperti katanya :-
"menurut Syeikh Abdul Ghani al-Nablisi di dalam kitabnya, dia menyatakan bahawa……"
2. Pendapat kedua ialah para ulama menulisnya sebagai tergantung sebagai istilah memuliakan peristiwa ini. Oleh kerana peristiwa ini peristiwa ajaib, maka, cara penceritaannya juga digayakan dengan istilah-istilah ajaib dengan penggunaan istilah bahasa sastera yang mempunyai makna tersirat.

Sebagai contoh, di dalam duduk antara dua sujud, kita ada meminta pada Allah "war fa'ni" (dan angkatlah aku) Angkat di sini bukannya angkat sebenar terapung-apung. Tetapi angkatlah darjat aku. Jadi istilah sastera yang digunakan mempunyai makna kiasan yang perlu diteliti.

Ia sama seperti istilah taman tergantung Babylon. Kita juga menggunakan istilah seperti ini contohnya "masjid terapung." Ia tidak benar-benar terapung, tetapi istilah, kerana seolah-olah ia nampak terapung. Tujuannya menyatakan istimewanya masjid ini.

3. Dengan wujudnya al-Magharah (gua) ini, batu ini seolah-olah terapung.

Ketiga-tiga pendapat, sama ada ia tergantung sungguh, atau istilah bahasa, atau seolah-olah nampak tergantung menjadikan para ulama menulis mengenainya.

Selain dari itu, ketika saya berbincang hal ini dengan calon Phd di Universiti Of Jordan (saya bertamu di rumahnya malam ini sebelum bertolak ke Turki esok), dia berpesan, agar lebih berhati-hati jika membaca kitab yang dicetak dari Beirut.

Di sana kebanyakannya syiah dan banyak kitab-kitab ulama kita yang telah diubah. Jika ingin membeli kitab lebih baik dari cetakan Kaherah Mesir, Damascus Syria atau Riyadh Saudi.

Perbahasan mengenai perkara ini merupakan perbahasan yang panjang.

Bagi kita yang menyaksikan, terpulanglah apa maknanya.

Walaupun dari sudut zahirnya ia tidak tergantung, tetapi ia menjadi batu yang menyaksikan peristiwa Mikraj ini.

1. aqsa
Datanglah dengan niat untuk bersembahyang di al-Aqsa kerana ini yang pernah disebut di dalam hadith.

As-Sakhra hanyalah satu tempat di mana mikrajnya Nabi.

Tergantung atau tidak itu bukan matlamatnya, matlamatnya ialah menyaksikannya, menambahkan keyakinan kita terhadap rukun iman iaitu percaya pada kitab (al-Quran).

Tempat adalah penting, tapi yang lebih penting adalah penghayatannya. Jika kita melihat ia tergantung, kemudian mengagungkannya lebih dari mengagungkan Allah, ia tidak memberi makna apa-apa.

Semoga, semakin hari, semakin iman kita terpelihara dari perkara yang boleh mengguris kesahihannya.

Ustaz Muhammad bin Abdullah(www.ustazamin.com)

SADISSS..! ANWAR WAJIB JEMPUT ORANG KAJANG LAWAT "METROPOLITAN" PERMATANG PAUH..!!!

Posted: 11 Feb 2014 04:32 AM PST

Baru-baru ni Anwar Berahim berkempen PRK DUN Kajang kat sebuah dewan di Puchong (kawasan DAP la tuuu...macam la orang Puchong yang mengundi PRK Kajang tu...). Dalam dewan tu, dia ada sebut begini...

"Jika ditanyakan kepada saya adakah saya sanggup untuk hadapi risiko dalam politik, ya kerana saya tidak mahu mengorbankan rakyat.

"Saya juga nak jadikan Kajang sebagai landasan perlaksanaan pertumbuhan ekonomi, ada jaminan untuk setiap anak Selangor dan hak dapat dipertahankan.

Saya rasa macam nak "muntah hijau" baca kenyataan Anwar Berahim tu.. Loya betul tekak! Korang percaya ke dengan apa yang anak arwah Pak Berahim kata tu? Meh sini saya nak cerita sikit yang sebetulnya...


"Sanggup hadapi risiko dalam politik, ya kerana tidak mahu mengorbankan rakyat"..??? Itu kata Anwar Berahim??? Uwweekkk..!!! Poyo habissss..!!!

Tak mahu korbankan rakyat atau tak mahu korbankan nafsu serakah mengejar dunia nak jadi PM? Dulu sempat jadi TPM saja.. lepas kantoi, dia merengek tagih simpati kawan-kawan rapat. Kawan-kawan rapat tu la yang jadi "pagar hidup" berdemo untuk dia tiap-tiap hari...

Ada yang kena tangkap sebab demo untuk dia. Ada yang koyak baju ditarik FRU. Ada yang basah kuyup kena sembur "water cannon". Malah ada yang kena sumbat dalam ISA gara-gara taktik Anwar raih simpati...

Sekarang ni mana perginya kawan-kawan rapat dia tu? Mana Ruslan Kassim, Marina Yussof, Chandra Muzaffar, Ruslan Kasim, Ezam Mohd Noor, Zul Noordin dan ramai lagi.. Mana perginya depa sekarang? Yang ada sekarang semuanya lapis-lapis baru yang "tak kenal" Anwar..!

Anwar sendiri mengorbankan rakyat demi mencapai nafsu serakah dia nak jadi PM. Rakyat dimanipulasi jadi "lembu" dan "kambing", dihambat berkeliaran siang malam di atas jalanraya. Anwar ada peduli tentang rakyat masa dia buat kacau? Itu pun lagi nak caya kat dia?

Kajang jadi "pemangkin pertumbuhan ekonomi Selangor"? Saya rasa, Khalid Berahim gelak sakan dengar kata-kata Anwar tu. Anwar memang tak cermin diri. Permatang Pauh tu jadi pemangkin ekonomi ke? "Maju" sangat la Permatang Pauh tu...Heh!

Khabarnya ADUN PKR Penanti, Kak Lela kita tu dah tension giler.. Sampai nak letak jawatan dibuatnya? Nak buat PRK lagi ke? Papan tanda tepi jalan pun tak boleh maintain.. bus stop pun macam tempat pembuangan sampah.. jalan pun lobang sana sini macam muka Saifuddin Nasution!

Tak caya? Itulah keadaan terkini Permatan Pauh, sebuah parlimen yang berwakil rakyatkan Anwar Berahim..! Tak caya tengok kat sini... Siap ada gambar lagi bebbb..!!!

RAKYAT SARAWAK PILIH ABANG JOE GANTI TAIB MAHMUD?

Posted: 11 Feb 2014 01:32 AM PST

Sekali je dapat shake hand dengan Abang Joe masa PRN 2011 hari tu.. jadi laaaa...
Masa saya buat liputan Pilihanraya Negeri Sarawak pada tahun 2011, memang saya dah dengar nama Abang Joe. Masa tu puak Pakatan Haram dok sebok suruh Pehin Seri Taib Mahmud letak jawatan sebab dah lama mentadbir Sarawak...

Menurut pemerhatian saya selama lebih kurang 2 minggu di Bumi Kenyalang, rata-rata akar umbi memang suka pada Abang Joe dan mahu beliau dilantik jadi Ketua Menteri jika Pehin Seri letak jawatan di sana...

Memang ada disebut nama Adenan Satim, Awang Tengah dan Affendi Nawawi. Tapi nama-nama tu tak glamour di kalangan akar umbi dan rakyat Sarawak. "Sidak"nya lebih suka pada Abang Joe...

Itu menyebabkan saya lebih banyak mencungkil tentang siapa sebenarnya Abang Joe ni sedangkan nama Adenan Satim dikatakan sangat rapat dan dipercayai Pehin Seri.


Menurut mereka, Adenan Satim hanya glamour di kalangan "orang atas", tapi Abang Joe bukan saja disenangi "orang atas", malah "orang bawah" pun ramai yang suka pada kepimpinan dan keperibadiannya... sebab tu Abang Joe berjaya tewaskan Adenan Satim masa bertanding Timbalan Presiden PBB...

Dari sudut susur galur kepimpinan, Abang Joe ni adalah anak Yang DiPertua Negeri Sarawak (TYT) yang pertama, Tun Abang Haji Openg Abang Shapie. Maksudnya, keluarga Abang Joe ni memang bukan calang-calang dan antara yang disegani di negeri Sarawak laaa...

Saya tak cakap Abang Joe mesti jadi pengganti Pehin Seri Taib Mahmud. Tidak semestinya beliau. Tapi penganalisis politik di Sarawak memang menjangkakan Abang Joe sebagai Ketua Menteri selepas Pehin Seri... seolah-olah bersetuju dengan pengamatan saya tentang politik di Sarawak...

Cuma saya nak pesan sikit la kat pembangkang di Sarawak. Kalau betullah Abang Joe jadi Ketua Menteri nanti, jangan harap la nak dapat jajah Sarawak. Orang Sarawak memang favor habis kat Abang Joe... silap-silap kerusi Pakatan Haram pulak yang hilang nanti..heh!
Keputusan kaukus Parti Pesaka Bumiputera Bersatu(PBB) memberi kuasa penuh kepada Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud menamakan penggantinya adalah tidak relevan, kata seorang pemerhati politik.

Pensyarah kanan Universiti Malaysia Sarawak, Dr Jeniri Amir berkata ini kerana Taib yang juga Presiden PBB sewajarnya memilih pemimpin paling kanan dalam parti sebagai pengganti.


"Berdasarkan kekananan dalam parti, Timbalan Presidennya Datuk Amar Abang Johari Tun Openg (gambar) paling layak untuk memimpin negeri," kata Jeniri dalam temu bual dengan Bernama, di Kuching hari ini.




Berdasarkan keadaan itu juga adalah bijak bagi Taib menamakan Abang Johari sebagai penggantinya bagi mengelakkan perpecahan dalam parti dan Barisan Nasional (BN) di peringkat negeri, katanya.


Jeniri berkata selain mempunyai rekod cemerlang sebagai menteri di Sarawak dan timbalan presiden PBB, Abang Johari yang juga Menteri Pelancongan dan Perumahan negeri, merupakan pilihan rakyat kerana beliau dianggap kawan semua kaum.


Beliau juga membuktikan popularitinya apabila menewaskan Menteri Tugas-tugas Khas Sarawak dan Ketua Penerangan PBB Datuk Seri Adenan Satem bagi jawatan timbalan presiden dalam satu pemilihan parti.


Mengenai Adenan sebagai ketua menteri yang baharu, Jeniri berkata pemimpin itu merupakan sekutu yang dipercayai oleh Abdul Taib.


"Adenan pemimpin yang bijak tetapi negeri dan parti memerlukan pemimpin yang sihat. Saya bukan menentang Adenan sebagai ketua menteri, tetapi kesihatannya tidak mengizinkan beliau memegang jawatan itu," katanya.


Jeniri juga percaya Taib akan bersara pada hujung bulan ini memandangkan ramai berpandangan beliau sudah terlalu lama memegang jawatan itu.


Jeniri juga tidak menyokong idea Taib melantik sama ada Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Alfred Jabu atau Speaker Dewan Undangan Negeri Datuk Amar Mohamad Asfia Awang Nassar sebagai pemangku ketua menteri.


"Langkah itu agak janggal. Beliau sepatutnya memberi ruang secukupnya kepada ketua menteri yang baharu bersedia menghadapi pilihan raya negeri pada 2016," katanya.


Taib, 78, mengumumkan hasrat untuk berundur sebagai Ketua Menteri Sarawak semalam ketika mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) PBB namun semasa mesyuarat parti komponen BN negeri hari ini beliau tidak menyatakan tarikh untuk berbuat demikian.


Sementara itu, Awang Tengah, seorang daripada tiga nama yang disebut oleh Taib, masih dianggap oleh rakyat sebagai "junior" untuk memegang jawatan tersebut manakala Jabu pula dikatakan sudah terkeluar daripada senarai.


Seorang bekas anggota MT PBB berkata perkara itu mungkin disebabkan Jabu daripada sayap Pesaka, namun ada kemungkinan Taib menamakan beliau selaku "individu berkecuali" untuk memangku jawatan ketua menteri ketika Taib bercuti selama tiga bulan.


Sebagai pemangku ketua menteri, Jabu akan mencadangkan kepada Yang di-Pertuan Agong agar Taib dilantik menjadi Yang Dipertua Negeri yang baharu apabila penggal perkhidmatan Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng tamat pada 28 Februari ini, katanya.


"Susulan itu pilihan raya kecil untuk kerusi Balingian perlu diadakan kerana Taib mesti melepaskan kerusi dewan undangan negeri tersebut jika mahu dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri Sarawak yang baharu.


"Effendi pula perlu bertanding di kerusi itu kerana ketika ini beliau bukan anggota dewan undangan negeri (Adun) jika Taib mahu beliau jadi ketua menteri yang baharu," kata bekas anggota MT PBB itu lagi.


Effendi yang bersara daripada politik pada 2008 merupakan Adun di Sarawak dari 1991 hingga 1999, anggota parlimen Rejang (1999-2006) dan senator (2006-2012). - Bernama, 9 Februari, 2014.

P/s: Never underestimate your enemy, get close to them, know them and shoot them down! Heh!

KALAU NAK BODEK ANWAR PUN, JANGAN LA SAMPAI MENIPU..!!!

Posted: 10 Feb 2014 10:31 PM PST

Woooowww..!!! "Hebat" Anwar... Memang "hebaaaattt"... di kaca mata Pemuda PAS, Anwar memang "hebatttt"..! "Wakil Kerajaan Jepun" datang mengadap Anwar bebbb.. apa korang nak kat lagi..? Tak "hebat" ke lagu tu..???

Tapi peliknya, gambar orang Jepun yang datang tu tak macam wakil dari Kedutaan Jepun pun. Jauh sekali la mamat tu mewakili Kerajaan Jepun pun! Tiba-tiba saja Pemuda PAS kata mamat Jepun tu "wakil Kerajaan Jepun"... Rasanya Pemuda PAS lebih "hebat" dari Anwar kottt..???

Saya tak kisah la kalau Pemuda PAS nak bodek Anwar sekali pun. Memang tu je standard depa dari dulu... tukang kipas lipas... Tapi jangan la sampai "over" sangat... poyo pulak orang kata nanti... kan?

Kalau betul pun nak bodek ke.. nak kipas lipas ke... nak "aircond" ke.. nak "peti ais" ke.. takkan la sampai buat cerita bohong kot? Nak bodek boleh...tapi jangan la sampai menipu... buruk betul perangai macam tu.. Islam tak suruh pun buat lagu tuuuu...


Agak-agak la nak bodek pun... tak payah la sampai menipu lebai oiii..!
Sebetulnya, mamat Jepun yang datang tu ialah mewakili Yayasan Keamanan Sasakawa yang bernama Jiro Hanyu.. Yayasan tu la yang jemput Anwar hari tu... tapi Anwar kena halau balik dan tak jadi ke program anjuran Yayasan tu...

Actually, Yayasan tu tak tahu pun Anwar di block dari masuk ke Jepun. Sebab tu la Yayasan tu hantar wakil untuk mintak maaf kat Anwar... Lepas tu depa jemput Anwar semula untuk satu lagi program Yayasan tu hujung bulan ni...

Itu pun Anwar belum tentu lepas masuk ke Jepun. Wakil Yayasan tu kata depa akan cuba "kowtim" dengan Kerajaan Jepun. Kalau dibenarkan, maka lepas la Anwar masuk kali ni.. Tapi kalau tak lepas, kena halau la sekali lagi... heh!

Jadi, cerita Pemuda PAS tu tak betul laaa... sebar propaganda palsu, bohong dan poyo macam ni la yang saya tak berkenan ni.. buat malu kat orang non-muslim je bila Pemuda PAS buat perangai macam ni... nanti depa pandang serong kat Islam..kan?

Kesimpulannya, saya rasa kita kena hati-hati dengan maklumat dari PAS ni..khususnya Pemuda PAS.. sejak tidak dipimpin ulama, Pemuda PAS makin "senget" ke arah Anwar Berahim... nak lobi diri jadi "jambu" Anwar ke? Weiii... nabi tak mengaku umat woooo..!

KURANG AJAR..!!! LAGI PELAMPAU MENGHINA ISLAM..!!! NI KERJA RBA KE..???!!!

Posted: 10 Feb 2014 08:33 PM PST


Perhatian pada SKMM dan PDRM. Tengok betul-betul gambar di atas. Tak pasti sama ada akaun palsu yang dibuat-buat Red Bean Army atau akaun sebenar untuk cipta suasana kecoh antara kaum India dan bangsa Melayu, khususnya di ambang PKR DUN Kajang...

Tapi kata-kata budak ni memang melampau dan cuba mencetus kemarahan bangsa Melayu beragama Islam. Malah pemilik akaun tu jugak hina institusi DiRaja Melayu dan kesucian agama Islam. Lebih teruk, dia seolah-olah mengapi-apikan sentimen Kristian vs Islam di negara kita...

Harap SKMM dan PDRM cepat bertindak sebelum kekecohan tercetus. Kalau boleh ambil tindakan pada pihak Islam sebelum ni dengan pantas, kenapa pulak budak ni boleh dilambat-lambatkan? Atau memang nak tengok kekecohan tercetus, kot?

Sila rujuk kat bawah ni...









Nak tahu lebih lanjut, sila layari DI SINI sumber asalnya...

MACAMANA KITA NAK LAYAN CINA KAT MALAYSIA NI AGAKNYA?

Posted: 10 Feb 2014 06:32 PM PST


Saya sokong kenyataan Ustaz Fathul Bari ni bukan pasal dia orang UMNO atau saya pernah kenal baik bapanya, bekas Mufti Perlis, masa sekolah dulu. Tapi pasal kenyataannya itu benar dan tidak dapat dipertikai kebenarannya...

Kita marah pada Teresa, maka pada minah tu saja la, kan? Takkan kita nak marah kat Cina lain yang takde kena mengena pulak, kan? Jadi betul la tu... marah pada tempatnya.. bukan pada yang tak ada kena mengena..kan?

Saya tak rasa semua Cina tu serupa. Ada yang okay dan ada yang tak okay. Cuma sekarang ni memang lebih ramai yang tak okay...kan? PRU ke-13 hari tu dah terbukti... tapi kita tetap tak boleh hukum semua orang Cina itu serupa.. itu kurang adil namanya.. Islam tak ajar begitu...


Cuma.. saya mintak la.. hati-hati dengan golongan Cina sekarang ni. Ada yang boleh caya, dan ada yang tak boleh caya. Hari Raya Cina depa senyum bila pemimpin BN hulur angpow dan ucap Happy Chinese New Year.. balik rumah ramai pulak yang kutuk pemimpin BN tu "bodo"...kan?

Tapi tak semua begitu. Ada yang okay dan cakap terima kasih. Malah depa hargai pemberian tu. Tapi tak berapa ramailah... lebih kurang 10% je kot...

Kita tengok la angin masa PRK Kajang nanti. Kat situ boleh tengok perkembangan terkini sokongan orang Cina terhadap BN. Kat situ ada lebih kurang 48% pengundi Cina. Kita analisa trend undi depa nanti dan kita akan faham sejauh mana "hati budi" orang Cina yang terkini...

Bukan apa.. kita tak kisah depa nak undi atau sokong Pakatan Haram. Cuma jangan la menipu. Kalau sokong Pakatan Haram, mengaku saja terus terang, tak payah tipu-tipu, kami tak marah punya... Kalau tipu kami, katanya sokong BN tapi undi Pakatan Haram, maka jangan marah la kalau kami marah orang Cina tu, kan? Logik la kalau kami marah sebab kami ditipu...kan? Heh!

Jangan takut.. kami takkan zalim terhadap orang Cina kat Malaysia ni. Tapi kami kena adil sebab Islam suruh begitu. Kami ikut Islam. Berlaku adil maknanya "letakkan sesuatu kena pada tempatnya"... kalau kena tipu, rasanya apa yang paling "adil" untuk kami lakukan? Ada idea?

Cucu Tok Selampit

Posted: 11 Feb 2014 01:09 PM PST

Cucu Tok Selampit


YB Kuantan @fuziah99 Memang Muka Tak Malu, Menempek Di Majlis Orang Untuk Tumpang Nama

Posted: 10 Feb 2014 11:33 PM PST


Ini memang jenis muka tak tahu malu. Jenis muka tebal setebal getah sekerap. Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh, tanpa ada rasa malu dan bersalah telah hadir ke Majlis Penyampaian Bantuan Wang Ikhsan Mangsa Banjir bagi Daerah Kuantan yang mengalami banjir buruk baru-baru ini. Majlis ini telah diadakan di Dewan SUKPA, Indera Mahkota pagi tadi.

Kehadiran MP Kuantan di majlis berkenaan dengan mengedarkan borang pendaftaran parti PKR telah mengelirukan penerima sumbangan. Ramai penerima sedar bahawa sumbangan berkenaan tidak ada kena mengena dengan MP Kuantan itu ataupun PR atau PKR. Ianya dilacarkan di bawah pengurusan pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN). 

Biarlah pihak MKN menguruskan bantuan berkenaan. Yang YB sibuk-sibuk menempel buat apa? Kalau tak ada kerja sangat eloklah buat saja demo Anti Lynas sekali lagi.

Tidak Faham Kenapa Ketua Menteri Melaka Sampai Kena Tender Nombor MCM11 Sampai RM20,900!!!

Posted: 10 Feb 2014 08:42 PM PST


CTS boleh faham kalau korporat-korporat dan ahli perniagaan yang kaya raya membeli nombor pendaftaran kenderaan. Apa yang saya tidak faham apabila kakitangan Kerajaan dan wakil-wakil Rakyat berhabis duit untuk mendapatkan nombor yang mereka inginkan. Tidak salah kalau mereka menggunakan duit mereka sendiri, yang mungkin tabungan sedari kecil. Apa yang salahnya adalah persepsi Rakyat. 

Dalam Perdana Menteri menggalakkan dan menyuruh Rakyat berjimat cermat, Ketua Menteri Melaka sendiri membelanjakan RM20,900 untuk membeli nombor pendaftaran kenderaan MCM11. Kita faham kenapa nombor 11 dipilih kerana ini adalah nombor kesukaan Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak. Maafkan kerana terpaksa menegur, kerana yang hendak menjawab dengan macai-macai PR adalah kami yang di bawah ini.

PEJUANG BANGSA

Posted: 11 Feb 2014 11:10 AM PST

PEJUANG BANGSA


GAMBAR PALING LAWAK & # MELETOP #PRKKAJANG KHAS DARI ANWAR !

Posted: 10 Feb 2014 09:30 PM PST



Terbaik LAKONAN  RAJA DRAMA KAJANG , Anwar Ibrahim ..memang pemimpin kelas Dunia !!

Boleh baca penuh khusyuk  akhbar Tamil tu .  Sepahtu buat lawak pun tak boleh buat macam ni ..haha..

Nallakarupan tentu tak terkejut  dengan lakonan Anwar bagi menarik undi pengundi India di Kajang...

Lepas ni akhbar CINA pulak dia baca ....haha

Hebat Sivaji Anwar The Boss main wayang .............

PEMUDA UMNO P.PINANG ZIARAH & HULUR SUMBANGAN MANGSA KEBAKARAN @RRafizal @BenBakarKP @Khairykj

Posted: 10 Feb 2014 08:31 PM PST


Hari ini  Pemuda UMNO Negeri P. Pinang diketuai Sdr Rafizal Abd Rahim  hadir ziarah keluarga mangsa kebakaran Ahad malam lepas.

Pemuda UMNO Negeri bersimpati dengan nasib mangsa kebakaran ini yang tinggal sehelai sepinggang apabila rumah dan harta benda musnah dijilat api .  Mereka turut mengulurkan sumbangan ikhlas bagi beban keluarga mangsa.

Kebajikan rakyat terutama orang Melayu P.Pinang  sentiasa menjadi fokus utama Pemuda UMNO Negeri walaupun di dalam parlimen Anwar Ibrahim .






PEMBOHONGAN MACAI KANTOI , BUKAN WAKIL KEDUTAAN JEPUN MINTA MAAF ANWAR

Posted: 10 Feb 2014 05:23 PM PST


OLEH : Dr MIM 


isunya mengenai kehadiran Jiro Hanyu, pengerusi Sasakawa Peace Foundation (SPF) yang bertemu dengan Anwar Ibrahim. 

1. Jiro Hanyu bukan mewakili kerajaan negara Jepun. Maka permintaan maaf beliau itu hanya mewakili organisasi SPF sahaja dan bukannya kerajaan negara matahari terbit tersebut.

2. Seperti yang telah diperincikan sebelum ini, kerajaan Jepun berhak mengusir sesiapa pun yang melanggar undang-undang negara tersebut.

3. Fakta ini telah diputar belit oleh macai-macai Pakatan pembangkang di dalam media sosial. kononnya kerajaan Jepun yang meminta maaf kepada Anwar Ibrahim.

4. Putar belit dan pembohongan macai-macai Pakatan pembangkang tidak mengejutkan kerana mereka memang pembohong tegar.

satira politik ultraman
5. Kronologi Anwar Ibrahim dilarang masuk ke negara matahari terbit sebenarnya amat mudah iaitu Anwar Ibrahim adalah bekas banduan dan kerana itu beliau perlu memohon visa untuk masuk ke negara Jepun. Itu sahaja. Tiada sebab lain. 

6. But of course, details tentang Anwar Ibrahim tidak memohon visa kerana bekas banduan, tidak dilaporkan oleh kedua-dua portal pembangkang, SorosKini MalaysiaKini dan The Malaysian Insider...typical sikap portal pembangkang. 

7. Satu lagi yang tidak dilaporkan oleh kedua-dua portal pembangkang itu ialahinsiden yang memalukan seluruh rakyat Malaysia apabila penyokong-penyokong Anwar Ibrahim dan Pakatan pembangkang membakar bendera Jepun di depan Kedutaan Jepun di Kuala Lumpur.



8. Tindakan terkutuk itu bukan sahaja menjatuhkan imej negara Malaysia tetapi turut dikutuk oleh rakyat Malaysia yang berada di negara Jepun.

9. Dan sehingga ke hari ini, Anwar Ibrahim selaku Ketua Pembangkang belum lagi meminta maaf di atas insiden memalukan itu. 

10. Yang ada cuma Shamsul Iskandar, Ketua AMK yang meminta maaf tetapi kepada pengawal Kedutaan Jepun!

Anda baca 2 laporan portal pembangkang SorosKini MalaysiaKini dan The Malaysian Insider. Sila baca dengan berhati-hati : 
The Sasakawa Peace Foundation (SPF) has apologised to PKR de facto leader Anwar Ibrahim, who was denied entry to Japan last month when he arrived to speak at an event. 
SPF chairperson Jiro Hany, who extended another invitation today, said he would do all he can to ensure that Anwar will be able to enter Japan this time, to participate in a forum on 'Democracy in Muslim world' slated for the end of this month. 
"I am the host responsible for guests to be comfortable and I am very responsible for the great embarrassment to … Anwar," Tokyo-based Jiro (left) told reporters today after a closed-door meeting between the duo in Damansara, Selangor. 
"I apologise to him and ask him that good relations between Anwar and my foundation will not be affected by the incident." 
Anwar accepted the invitation and said he "forgives" Japan for the incident. Immigration officials at Narita Airport had refused him entry to the country on Jan 19 because of his prior conviction. 
Jiro said the SPF had written to Japan's Foreign Affairs Ministry and Defence Ministry seeking an explanation. 
"Up to the present (time), I am not satisfied with their explanation," he said. 
If it is proven that Japan made a mistake, he said, the government should also apologise to Anwar. 
Anwar, asked if he still believes Putrajaya had a hand in the fiasco as he had earlier claimed, said he is over it. 
"Let's move on … this is just one experience. I will therefore accept his (Jiro) invitation to visit Japan on Feb 26," he said - AI

Laporan The Malaysian Insider : 
Pengerusi Yayasan Keamanan Sasakawa (Sasakawa Peace Foundation), Jiro Hanyu bertemu secara empat mata dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bagi meminta maaf atas insiden larangan masuk ke Jepun Januari lalu. 
Jiro mengakui bertanggungjawab di atas insiden tersebut kerana selaku penganjur, mereka harus memastikan semua berjalan lancar. 
"Saya adalah penganjur, saya harus bertanggungjawab atas kemelut yang berlaku. 
"Saya bertanggungjawab ke atas insiden memalukan yang menimpa Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata Jiro dalam sidang media selepas bertemu Anwar secara tertutup di Hotel One World di Petaling Jaya, pagi ini. 
Dalam kontroversi pada 19 Januari itu, Anwar dihalang masuk oleh pihak imigresen Jepun sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita pada jam 6.45 pagi. 
Pihak berkuasa Jepun memberi alasan Anwar tidak mendapatkan kebenaran khas bagi mengunjungi negara matahari terbit itu kerana pernah dipenjarakan di Malaysia. 
Jiro berkata, pihaknya mendesak penjelasan daripada kerajaan Jepun terhadap kontroversi halangan tersebut. 
"Sebab utama lawatan ini ialah untuk meminta maaf kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim atas pengalaman buruknya di lapangan terbang. 
"Saya juga sudah menghantar surat kepada pihak kehakiman dan kementerian hal ehwal luar untuk mendapatkan penjelasan," katanya. 
Sementara itu, Anwar menerima permohonan maaf tersebut dan berharap kedua-dua pihak dapat melupakan insiden yang berlaku itu. 
"Saya mahu melahirkan penghargaan kepada Jiro Hanyu yang sanggup datang dan meminta maaf serta pendirian mereka.
"Bagi saya, pandang ke depan. Ini hanya satu pengalaman," kata Anwar pada sidang media sama. 
Jiro berkata, beliau berharap insiden tersebut tidak akan menyebabkan hubungan antara rakyat Malaysia dan Jepun keruh. 
"Saya juga berharap hubungan antara rakyat Malaysia dan Jepun tidak akan menerima kesan," katanya seterusnya
Maka sekarang, isunya bukan Anwar Ibrahim 'memaafkan' negara Jepun.

Tetapi Anwar Ibrahim yang sepatutnya meminta maaf kepada negara Jepun kerana gagal membawa visa dan sekaligus dikatakan melanggar undang-undang negara tersebut serta tindakan penyokong-penyokong beliau yang membakar bendera Jepun.

Patutlah Anwar tidak mahu memanjangkan isu ini lagi?

Tiada ulasan:

Pengikut