Khamis, 8 Ogos 2013

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


BERFIKIR.... MENCARI HAKIKAT KEBENARAN

Posted: 08 Aug 2013 01:14 PM PDT

Posted by Admin Direktori Blog | | 1:14 PTG

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

sumber :-

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info


RAMADAN DAN SYAWAL

Posted: 07 Aug 2013 10:07 PM PDT

Addin

Posted: 08 Aug 2013 11:30 AM PDT

Shia Right Watch (SRW) satu organisasi yang melindungi kepentingan pengikut Syiah sedunia meminta layanan adil dari kerajaan terhadap pengikut syiah di negara ini.

Permintaan itu terkandung dalam surat yang dikirimkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Mahathir.

Pengerusinya, Mustafa Akhwand melahirkan kebimbangan terhadap ancaman hak asasi manusia yang diterima oleh pengikut Syiah di Malaysia dan meminta Perdana Menteri agar segera mengatasi masalah tersebut.

Katanya, Malaysia merupakan sebuah negara berbilang kaum, namun Syiah satu-satunya kumpulan minorti yang terus menerima layanan yang tidak adil dan ancaman daripada pihak kerajaan.

Beliau turut mengecam Jamil Khir atas kenyataan menafikan pengharaman Syiah di negeri Kedah tidak berkait dengan pelanggaran hak asasi manusia dan pemansuhan ketetapan yang diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Pada mesyuaratnya kali ke-40 pada 1996 yang lalu Majlis Fatwa memutuskan pengikut Syiah yang mengamalkan mazhab Zaidiyyah dan Jafariyyah dterima untuk diamalkan di Malaysia.

"SRW dimaklumkan Kementerian Dalam Negeri giat merampas bahan bercetak seperti buku dan novel yang ditulis oleh pengikut Syiah. Perbuatan berkenaan hanya akan mengehadkan pengetahuan pengikut Syiah dan hal ini tidak dapat diterima.

"Sejak tahun 1980 lagi, komuniti Syiah berdepan dengan ancaman seperti penangkapan, serbuan di pusat komuniti dan penyitaan harta benda. Hal ini telah menghalang kebebasan mereka mengamalkan kebebasan beragama di Malaysia.

"Penting bagi kerajaan Malaysia mengiktiraf komuniti Syiah dengan memberi mereka kebebasan seperti warga Malaysia yang lain supaya semua kaum bebas mengamalkan kepercayaan mereka secara adil dan saksama," katanya dalam satu kiriman kepada The Malaysian Insider.

Beliau menggesa kerajaan agar segera menghentikan kegiatan anti Syiah, membebas dan menggugurkan tuduhan kepada pengikut, menggugurkan fatwa pengharaman Syiah serta dokumen yang boleh dirampas.

Pada hujung bulan lalu, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata bukan semua pengikut Syiah boleh diperangi, malah ada di kalangan mereka pada kaca mata Ahli Sunnah Wal Jamaah tidak sesat secara keseluruhannya, kata Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria.

Beliau menegaskan perihal ibadah golongan Zaidiah yang terletak di bawah pecahan Syiah diterima kerana tidak berbeza dengan pegangan mazhab Shafie.Mufti Perak itu juga mendedahkan terdapat kira-kira 70 mazhab yang terangkum dalam fahaman Syiah.

"Kita tidak menolak ada fahaman Syiah ini yang dianggap terkeluar dari Islam. Ini kerana ajaran Syiah yang hangat diperkata memang bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sanggup mengkafirkan rakan seagama," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Seorang ahli akademik dari sebuah universiti tempatan yang terlibat dalam kajian ketamadunan menyifatkan isu Syiah hangat diperkatakan berikutan krisis di Timur Tengah yang belum menemui jalan penyelesaian.Jika isu itu terus diperbesarkan di Malaysia, katanya, tidak mustahil negara juga bakal berdepan kemelut perang saudara, malah mungkin mengheret kaum lain yang tidak terlibat dalam isu itu.

"Sebelum kejatuhan Presiden Mesir Mohamed Morsi, diskriminasi kaum  berlaku kepada penganut Kristian dan Syiah di sana. Empat orang berfahaman Syiah dibunuh dengan kejam dalam insiden itu," katanya.

Ahli akademik itu menganggap serangan terhadap Syiah di negara ini disebabkan pengaruh golongan Salafi yang membenci golongan berkenaan walaupun mereka tidak mencetuskan huru-hara dalam negara.

Katanya, antara sebab kerajaan Kedah menggunakan pendekatan mengharamkan Syiah di negeri itu kerana bimbang provokasi tercetus antara pengikut Syiah dan ahli Sunnah Wal Jamaah di negeri berkenaan. ~the malaysian insider

Iklan C (ii)

Tiada ulasan:

Pengikut