Sabtu, 21 Julai 2012

BLOG - BLOG PARTI UMNO

BLOG - BLOG PARTI UMNO


UMNO Cawangan Bukit Ampang

Posted: 21 Jul 2012 01:33 AM PDT

UMNO Cawangan Bukit Ampang


Selamat Berpuasa di Bulan Ramadhan

Posted: 20 Jul 2012 09:16 PM PDT


Kami mengucapkan Selamat berpuasa kepada semua peringkat kepimpinan tertinggi pusat, bahagian dan cawangan UMNO khususnya kepada ahli cawangan dan masyarakat beragama Islam di kawasan Bukit Ampang. Semoga kita mendapat maghrifah dan rahmat dari Allah swt sepanjang Ramadhan yang penuh barakah ini. Amien.

Penawar hati di bulan Ramadhan seperti di bawah :

Puasa Ramadhan merupakan salah satu ibadah wajib umat islam yang harus dilaksanakan. Beberapa hadis puasa menjadi pegangan sekaligus rujukan tentang bagaimana menjalankan ibadah ramadhan dengan khusuk dan benar. Nabi Muhammad SAW selalu menyambut bulan Ramadhan dengan bahagia. Baginda menyampaikan beberapa hadis mengenai puasa ramadhan:
  • Hadis riwayat Ahmad, al-Bukhari dan Muslim daripada Sahl bin Sa'd. yang maknanya: "Sesungguhnya dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama Rayyan, dimana memasuki daripadanya orang orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya".
  • Hadis riwayat Ibn Majah dan al-Hakim, daripada Ibn Umar, yang maknanya: "Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika berbuka mempunyai doa mustajab yang tidak ditolak".
  • Hadis riwayat al-Baghawi dari seorang lelaki di kalangan sahabat, yang maknanya: "Satu kebajikan dengan sepuluh kali ganda dan ditambah, dan satu kejahatan hanya dibalas satu dan mungkin Aku hapuskannya, dan puasa untuk-Ku, dan Akulah yang membalasnya. Puasa sebagai perisai dari azab Allah sebagaimana penyangga, sebagai perisai dari mata pedang".
  • Hadis riwayat al-Baihaqi di dalam al-Syu`ab daripada Abu Hurairah, yang maknanya: "Puasa adalah separuh kesabaran, dan di atas setiap sesuatu mempunyai zakat, dan zakat jasad ialah puasa".
  • Hadist riwayat al-Nasa`ie daripada Abi Sa`id, yang maknanya: "Siapa yang berpuasa sehari semata-mata pada jalan Allah nescaya Allah menjauhkan wajahnya dari neraka jahannam selama 70 tahun".
  • Hadist riwayat Ibn Mandah di dalam `Amali, daripada Ibn Umar dan al-Dailami, daripada Abdullah bin Abu Aufa, yang maknanya: "Diam orang yang berpuasa merupakan tasbih, tidurnya merupakan ibadat, doanya mustajab dan amalannya digandakan".
  • Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, yang maknanya: "Apabila datangnya Ramadhan nescaya dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan diikat syaitan-syaitan".
  • Hadis riwayat Ahmad, al-Bukhari dan Muslim, begitu juga dengan Ashab al-Sunan, yang maknanya: "Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan ihtisab, nescaya diampun baginya dosa yang terdahulu".

Selamat beribadah dan berpuasa. Semoga kita semua diberikan kemudahan, rahmat, maghfirah dan keberkatan di bulan ini. 

Ketirisan Kerajaan negeri Selangor terlebih bayar RM100 juta

Posted: 20 Jul 2012 08:55 PM PDT

Oleh MOHD. AINUDDIN ALIFF SALEHUDEN
pengarang@utusan.com.my







KUALA SELANGOR 20 Julai - Bayaran terlebih bayar yang dibuat kerajaan negeri untuk membeli tanah daripada Talam Corporation Bhd. (Talam) di Bestari Jaya di sini, bukan sebanyak RM42 juta seperti yang didakwa sebelum ini sebaliknya RM100 juta lebih mahal.

Perkara itu didedahkan Ketua Biro Muda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong hari ini sewaktu membawa sekumpulan media melihat sendiri tanah seluas 916 hektar berkenaan di Bestari Jaya, di sini.

Tee Yong mendakwa, maklumat itu diperoleh berdasarkan laporan kewangan Kumpulan Hartanah Sdn. Bhd. (KHSB) pada 2009 yang juga memiliki tanah di kawasan sama.


Puteri Bahagian Segambut

Posted: 20 Jul 2012 11:10 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Puasa dan Pengertiannya @umbkl

Posted: 20 Jul 2012 05:50 AM PDT



Pengertian:
Puasa dari segi bahasa bermaksud menahan diri daripada sesuatu. Manakala puasa dari segi istilah syarak pula bermaksud menahan diri daripada melakukan perkara yang membatalkan pusa bermula daripada terbit fajar sadiq sehingga terbenam matahari yang di sertakan dengan niat . Puasa juga merupakan salah satu daripada Rukun Islam yang wajib ditunaikan oleh setiap individu Muslim pada bulan Ramadhan.
Imam Abu Hamid al-Ghazali dalam bukunya Ihya al-'Ulumuddin telah membahagikan puasa itu kepada 3 tingkatan:
  1. Puasanya orang awam (shaum al-'umum): menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan dan minum.
  2. Puasanya orang khusus (shaum al-khusus): turut berpuasa dari panca indera dan seluruh badan dari segala bentuk dosa.
  3. Puasanya orang istimewa, seperti khusus (shaum al-khawasi al-khawas): turut berpuasa 'hati nurani', iaitu tidak memikirkan sangat soal keduniaan.

Pembahagian di atas memberikan umat Islam ruang untuk berfikir dan menelaah tingkat manakah mereka berada.
 Hukum Berpuasa:

Berpuasa pada bulan ramadhhan merupakan salah satu daripada Rukun Islam.Syariat ini diturunkan kepada umat Muhammad s.a.w. pada 10 Syaaban tahun ke-2 Hijrah. Makanya, wajiblah ia dilakukan oleh semua orang Islam. Puasa lain yang wajib ialah puasa kifarah dan puasa nazar.

Dalil Kewajipan Berpuasa:

Firman Allah s.w.t:

Maksudnya:

" Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. " (Surah al-Baqarah : 183)" 


 Niat Puasa





SP: Selamat menjalani ibadah puasa kepada semua pembaca. Semoga ibadah kita diterima oleh ALLAH SWT.
S

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 20 Jul 2012 03:03 PM PDT

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


BUSINESS INVESTMENT!

Posted: 20 Jul 2012 06:55 AM PDT

Goodday Sir/Madam,

I am Looking for a profitable business that my client can invest his funds in your country.

I will be waiting for your positive business investment idea as soon as you can.

With Regards,
Emad S. Alshamllan.
e.alshamllan@consultant.com
_____________________________________________________________________________________________
The information in this email may contain confidential material and it is intended solely for the addresses. Access to this email by anyone else is unauthorized. If you are not the intended recipient, please delete the email and destroy any copies of it, any disclosure, copying, distribution is prohibited and may be considered unlawful. Contents of this email and any attachments may be altered, Statement and opinions expressed in this email are those of the sender, and do not necessarily reflect those of Saudi Telecommunications Company (STC).

Pemuda UMNO Taman Ehsan

Posted: 20 Jul 2012 09:35 AM PDT

Pemuda UMNO Taman Ehsan


Jika Kekurangan Menjadi Sandaran Maka Pas Juga Adalah Musuh Allah – Dr. Fadlan

Posted: 20 Jul 2012 03:27 AM PDT

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 19 Jul 2012 11:37 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Kerajaan Selangor Galakkan Rakyat Minum Air Empangan & Sungai Yang Belum Dirawat???? @umbkl

Posted: 19 Jul 2012 11:10 PM PDT

Apabila EXCO kanan Selangor, Ronnie Liu mengatakan air di tujuh empangan termasuk sungai-sungai utama masih penuh dan mendakwa ia sebagai bukti kukuh yang Selangor tidak mungkin menghadapi masalah bekalan air, ia adalah satu kenyataan dangkal dari seorang pemimpin negeri yang tidak faham hujung pangkal isu sebenar.

Kenyataan Ronnie Liu itu hampir sama dengan kenyataan oleh MB Selangor, Khalid Ibrahim hampir dua tahun lepas (04 Ogos & 6 Oktober 2010) yang turut menjadikan alasan bekalan air empangan dan sungai mencukupi sehingga tahun 2019 untuk menampung keperluan rakyat dan industri.

Eloklah, kedua-dua MB dan EXCO satu kepala berfikiran mendatar dan gagal memahami isu sebenar. Semacam MB Selangor dan EXCOnya menggalakkan pula rakyat Selangor membiasakan diri minum air mentah dari empangan dan sungai yang belum dirawat.

Entah bala apa yang sedang menimpa Selangor tika ini hingga terpaksa menanggung bebanan membayar gaji pemimpin-pemimpin negeri yang akal pendek cuma sejengkal, bebalnya pula tak boleh diajar.

Rakyat sedang berkecamuk memikirkan masalah bekalan air bersih yang dirawat di loji-loji rawatan air, MB dan EXCO yang pekak badak masih bercerita pasal air mentah dari empangan dan sungai-sungai. Dah jadi macam itik bercakap dengan ayam pula.

Walhal, air empangan dan sungai masih penuh pun tiada gunanya bila kemampuan loji rawatan air sedia ada yang berjumlah 33 buah itu gagal untuk memproses bekalan air bersih untuk kegunaan lebih 7 juta pengguna di seluruh Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Semua 33 loji rawatan air sedia ada sekarang hanya dapat menampung sejumlah 4,326 JLH (Juta Liter Harian) air bersih sahaja manakala jumlah pengeluaran air bersih sekitar 4,000 JLH hingga 4,219 JLH sehari, mahu tidak mahu loji baru tetap diperlukan.

Jumlah penduduk akan kian meningkat, kilang-kilang dan pejabat akan bertambah dan semuanya ini memerlukan bekalan air bersih untuk kegunaan harian kecualilah kalau Khalid Ibrahim dan Ronnie Liu boleh membuktikan air empangan dan sungai yang masih mentah boleh diminum begitu sahaja barangkali bolehlah ditangguhkan dulu loji rawatan air Langat 2.

Zaman sekarang mana ada lagi orang basuh pinggan mangkuk, mandi seharian atau basuh kereta guna air sungai, rata-ratanya guna air paip yang telah dirawat di loji-loji rawatan. Masing-masing tahu air yang belum dirawat risikonya boleh memudaratkan kesihatan dan tak sesuai untuk kegunaan harian.

Tak tahulah kalau Khalid dan Ronnie sudah terbiasa mandi pagi petang guna air lombong, minum siang malam pula dari sumber air mentah dari empangan, maka mungkin sebab itu wajah kelihatan kusut masai dan akal cuma sejengkal.

Sementelah 33 buah loji rawatan air sekarang masih berkemampuan menampung bebanan keperluan air bersih untuk kegunaan harian, semolek-moleknya kita sediakan payung sebelum hujan dengan bertindak segera menyiapkan satu lagi loji rawatan air Langat 2.

Dengan demikian, tidaklah nanti bila loji-loji sedia ada terpaksa diselenggara dek kerana kerap beroperasi melebihi kemampuan kapasitinya, maka tidaklah kerap sangat bekalan terputus atau terpaksa dicatu selalu.

Jikapun kerajaan negeri pimpinan pakatan pembangkang gagal menjangka apa yang bakal berlaku beberapa tahun mendatang dek kerana akal sejengkal, janganlah pula digadaikan keperluan air bersih untuk kegunaan harian para hamba rakyat jelata.

Cukuplah sekadar Khalid Ibrahim dan Ronnie Liu sahaja yang kekal bebal tapi kami rasa jelata masih belum bangang untuk minum air mentah dari sungai dan empangan.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 19 Jul 2012 03:09 PM PDT

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


PRU 13 : KEMPEN DAN BENDERA PARTI DIHARAMKAN?

Posted: 18 Jul 2012 08:11 PM PDT


Haramkan kempen pilihan raya?

2 Mei 2012
Apa nak hairan kalau kempen pilihan raya boleh jadi pesta!
Itu sekali-sekala, sedangkan kemalangan yang berlaku setiap hari itu, sebagai contoh, pun boleh memeriahkan suasana.
Seekor lembu dilanggar kereta di jalan raya, ratusan kenderaan terperangkap di laluan sejauh 5 kilometer kerana yang di dalam kenderaan hendak lihat apa jadi pada lembu dan kereta.
Seorang hamba ALLAH terbaring di jalan akibat terjatuh motosikal, dua orang tampil memberi bantuan, 140 orang lagi berdiri keliling dan menonton. Kan itu perkara biasa!.
Kalau pesta sebenar, yang jom sana jom sini, impaknya tidak perlu cakap lagilah; anak pun boleh hilang. Jika mula jam 8 malam, sebelum Maghrib kawasan pesta sudah penuh dengan peminatCuba tengok Duduk Bantah Bersih 3.0 di KL Sabtu lalu. Ada yang dakwa yang hadir mencecah 300,000 orang. Mungkin tidak seramai itu. Cuma sedih berlaku pertembungan yang sepatutnya boleh dielak antara peserta demonstrasi dan pihak berkuasa.
Saya menimbulkan perkara ini sebab ada kawan mencadangkan supaya poster dan bendera parti-parti bertanding dalam semua pilihan raya pada masa hadapan diharamkan.
Menurut ramalannya, seperti juga jangkaan ramai pendeta politik, perang poster menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tidak lama lagi ini sengit daripada yang sudah-sudah.
Untuk mengelak timbul pelbagai masalah dan kerumitan - salah faham, perasaan marah, perbuatan nakal dan sabotaj serta yang paling dikhuatiri, pergaduhan melibatkan buku lima antara pihak-pihak terlibat - juga supaya ia tidak membazir, haramkan sahaja pemasangan poster dan bendera.
Kebanyakan bahan yang dirintangkan untuk menarik penyokong semasa musim kempen pilihan raya adalah vinil dan bahan tidak boleh dilupuskan.
Perbelanjaan untuk membuat bahan-bahan itu, kos untuk upah pekerja bagi memasangnya di merata tempat di seluruh negara, ditambah dengan kerja menurunkan atau menanggalkannya dari tiang, pokok, tembok dan wayar akan menelan belanja jutaan ringgit.
Bagaimana pula dengan kerja yang perlu dilaksanakan pihak berkuasa tempatan bagi melupuskan beribu tan bahan sampah yang bersepah setiap hari sebelum dan selepas berlangsungnya pilihan raya? Entah berapa juta ringgit terpaksa dibelanjakan untuk membersihkan bandar dari poster dan bendera yang digantung dan dilekat di merata tempat; di tiang elektrik, pokok, dinding bangunan, kiri kanan jambatan dan di mana sahaja yang boleh.
Kesulitan pihak berkuasa mendapatkan kawasan sesuai dan cukup untuk membuang sampah bertimbun-timbun itu adalah satu masalah lagi.
Tanya kawan saya; apakah pengundi benar-benar perlukan semua suasana berpesta ini pada musim kempen pilihan raya bagi menentukan siapakah dalam kalangan calon yang perlu dipangkah? Jawapannya jelas. Dalam zaman internet hari ini, di mana sesuatu maklumat timbul hanya dengan ketukan jari di papan kunci, mana ada lagi maklumat boleh disorok!
Dalam masa sangat singkat, apa berlaku di hujung dunia boleh merebak pantas dan meluas ke seluruh pelosok di muka bumi ini seperti api membakar daun kering.
Tapi cadangan kawan saya lebih menekankan kepada penjimatan kos, di samping masalah lain.
Saya setuju. Bahkan, kalau bolehlah, mansuhkan sekali tempoh 10 hari atau dua minggu untuk kempen pilihan raya.
Bukan maksud saya berseloroh, jauh sekali untuk mempersendakan, tapi kita semua pun tahu di Malaysia, 'kempen' pilihan raya tidak pernah berhenti. Hari hari ada.
Hari ini selesai pilihan raya, esok 'kempen' bermula kembali. Tidak kira parti belah sini atau belah sana, dan ia berterusan hingga bertemu tarikh pilihan raya yang satu lagi.
Tarikh PRU13 akan datang entah bila, tapi macam-macam pendedahan, dakwaan dan tuduhan sudah dibuat, seolah-olah ia akan berlangsung esok.
Adalah satu keajaiban jika ada satu hari yang anda tidak alami suasana 'kempen' pilihan raya.
Cakap pasal kos, sebenarnya banyak perkara boleh pihak berkuasa dan rakyat buat untuk mengurangkan perbelanjaan.
Kita tidak perlu tukar permaidani dan langsir di rumah atau di pejabat, tapi setengah daripada kita yakinkan diri kita untuk tukar; kita boleh tidak memberi cenderahati mahal-mahal kepada orang yang merasmikan majlis, tapi kita bersusah-payah mahu memberinya juga; kita tidak perlu belanja besar untuk kenduri, tapi ada yang sanggup bergadai bergolok untuk mengahwinkan anak secara besar-besaran. Kita digalakkan lakukan sistem 'pool' semasa berulang-alik antara rumah dan tempat kerja, tapi kita naik sebesar-besar kereta seorang diri. Kita sudah biasa.
FARUSH KHAN
2 Mei 2012

PRU 13 : ANTARA DASAR KERAJAAN DAN DASAR PARTI.

Posted: 18 Jul 2012 07:59 PM PDT



Pisahkan sedikit dasar kerajaan dari dasar parti
DR ISMAIL IBRAHIM
13 Jun 2012
KERAJAAN Pusat atau Negeri haruslah berusaha memisahkan sesuatu tindakan yang berbau politik kepartian yang dilaksanakan untuk rakyatnya. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) baru-baru ini rasanya telah melakukan satu tindakan yang bercampur aduk dengan sentimen politik kepartian, ketika menahan pinjaman PTPTN kepada para pelajar Unisel kerana membantah dasar pihak kerajaan Pakatan Rakyat (PR) yang telah menjalankan kempen politik untuk memansuhkan skim pinjaman PTPTN sekiranya berjaya menawan Putrajaya, dan Unisel adalah Universiti Kerajaan Negeri Selangor yang diterajui oleh Pakatan Rakyat.

Hari ini nampaknya Kerajaan Negeri Selangor juga  akan mengambil tindakan yang hampir serupa apabila seorang anggota Exco Kerajaan Selangor mengeluarkan pandangannya bahawa Kerajaan Selangor mungkin boleh membantu pelajar UiTM yang digantung pengajiannya selama tiga semester iaitu pelajarnya yang bernama Khalid Ismath, yang telah mengambil bahagian dalam satu aktiviti yang dikatakan melanggar undang-undang sedangkan tindakan pelajar tersebut pada pandangan kerajaan PR adalah sesuai dengan dasar  Kerajaan PR yang  mendokong aktiviti itu.

Bagaimanapun KPT telah membetulkan tindakannya iaitu bersetuju meneruskan pinjaman PTPTN kepada para pelajar Unisel dan tindakan ini saya rasa wajar kerana para pelajar itu adalah rakyat negara ini yang seharusnya diberikan layanan yang sama dengan para pelajar lain.

Oleh itu saya rasa amat tidak wajar Kerajaan Selangor atas nama Kerajaan juga mengambil tindakan untuk membela pelajar yang berkenaan, dan memberikan bantuan atas nama kerajaan kepada pelajar yang diambil tindakan disiplin oleh institusi tempat pengajiannya atas dasar yang termaklum sedangkan Kerajaan Selangor merasakan wajar membantunya kerana pelajar ini seolah-olah telah bertindak mengikut matlamat yang sama dengan tindakan yang didokong PR.

Saya pernah menulis dalam blog ini bahawa rakyat yang matang dan sedar akan kedudukannya sebagai rakyat, seharusnya tahu membezakan di antara dasar parti politik dan peranan kerajaan. Kerajaan menjalankan dasarnya yang adil kepada semua rakyat tanpa diskriminasi. Parti politik sememangnya akan bertindak untuk ahli-ahlinya sendiri, termasuk membela yang bersalah, yang tidak berdisiplin dan sebagainya.

Kalau seorang pelajar yang didapati bersalah oleh sebuah IPT kerana melanggar disiplin, maka tidak seharusnya sebuah kerajaan akan membelanya atas nama kerajaan tetapi mungkin boleh membelanya atas nama parti politik.

Inilah yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Kedah tempoh hari yang mengambil tindakan ke atas para pelajar IPT Kerajaan Kedah iaitu Kolej Universiti Insaniah kerana para pelajar itu telah melanggar disiplin, malah MB bertegas mempertahankan disiplin dan peraturan IPT  tersebut, bukan dasar parti pemerintah kerajaan Negeri.

Tindakan yang bercampur aduk seperti yang saya sebutkan di atas itulah yang nampaknya menjadi budaya pemikiran kita di negara ini sehinggakan seorang rakyat yang didapati bersalah oleh undang-undang negara, maka kita atas nama parti politik akan bermati-matian mengatakan dia tidak bersalah, pada hal yang melakukan kesalahan mengikut undang-undang tetaplah bersalah, walau sebesar mana sekali pun pangkat dan kedudukannya kerana ia diadili atas nama peribadinya sebagai rakyat negara ini.

Oleh itu kita haruslah segera sedar akan keadaan yang sebenar dan menimbang sesuatu tindakan kita itu secara rasional dan objektif, bukan dengan pandangan yang sempit, taksub dan radikal.

Saya rasa tindakan yang dilakukan oleh Kerajaan Pusat dengan pemberian wang Bantuan Rakyat 1M kepada rakyat dan pelajar merupakan satu tindakan Perdana Menteri yang tidak mengira ideologi politik penerimanya. Demikian juga bantuan lain kepada sekolah, tempat ibadah dan sebagainya, semuanya dilakukan tanpa mengira keturunan kaum dan agama, iaitu satu tindakan untuk rakyat semua. Namun begitu hal ini pun sering dipolitikkan oleh ramai pihak yang hanya memandang segala-galanya melalui kaca mata politik partisan, yang seharusnya tidak timbul sama sekali dalam masyarakat demokrasi berbilang kaum dan agama ini.

Oleh itu dalam kuat kuasa undang-undang dan peraturan IPT umpamanya, kita haruslah rasional dalam tindakan kita, bezakan diantara politik kepartian dan kedudukan seseorang itu dari segi undang-undang negara dan peraturan yang tertentu. Mahkamah mempunyai banyak peringkat, boleh rayu dan bawa ke peringkat penghakiman yang lebih tinggi, sekiranya bersalah juga pada akhirnya, maka bersalahlah, jangan pula menuduh sistem kehakiman begitu dan begini mengikut selera dan kehendak kita.

Bacalah juga entri saya tidak lama dulu dalam blog ini tentang amaran Rasulullah SAW bahawa baginda akan mengambil tindakan ke atas sesiapa saja yang bersalah dan menghukumnya, walau pun yang melakukan kesalahan itu ialah puteeri baginda sendiri!

Kita sering berbicara tentang agama dan ajarannya, tetapi kadang-kadang kita tidak memahami falsafahnya yang adil dan saksama. Kita lebih mementingkan politik fanatik dan berat sebelah, pendek akal budi.


* Datuk Dr Ismail Ibrahim, bekas Ketua Pengarah Ikim

PRU 13 : SAMA-SAMA KITA TENGOK, SIAPA YANG KENA..

Posted: 18 Jul 2012 07:53 PM PDT



Mari kita tengok siapa yang kena
DR AMINUDIN MANSOR
21 Jun 2012
Menjelang Pilihan Raya ke-13 (PRU13) ramai yang bercita-cita untuk menjadi Yang Berhormat (YB). Baik kalangan mereka yang bergelar YB sekarang ini atau pun yang belum bergelar YB dan berjinak-jinak serta aktif dalam parti.
Mengikut cerita dan khabarnya dari orang yang boleh dipercayai, nama-nama bakal calon dalam PRU13 sudah berada di peringkat akhir. Bagi calon Barisan Nasional (BN) namanama sudah dikemukakan di peringkat negeri ke peringkat pucuk pimpinan.

Manakala bagi parti Pas, Parti keadilan Rakyat (PKR) dan DAP juga nama-nama calon sudah siap di peringkat akhir.
Ada juga kalangan YB yang baru sepenggal mengharapkan mereka dicalonkan lagi bagi penggal kedua, begitu juga mereka yang sudah dua penggal minta dicalonkan bagi penggal ketiga.
Bagi yang sudah tiga penggal menjadi YB adalah bernasib baik sangat jika dicalonkan sekali lagi. Tetapi jika mereka termasuk dalam kategori calon boleh menang kemungkinan akan dicalonkan semula.
Tidak kurang juga ramai yang berdoa dan mengadakan solat hajat untuk memohon kepada ALLAH agar nama mereka dicalonkan semua.
Semuanya sedang berusaha dan berikhtiar untuk menjadi calon. Dan jangan sesekali ada yang pergi berjumpa bomoh atau dukun yang boleh menyebabkan syirik dan menjadi mangsa kepada golongan tersebut.
Bahang dan panasnya PRU13 sudah semakin terasa apabila pemimpin utama BN beberapa kali menjelajah egeri seperti Sarawak, Sabah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor.
Itu petanda PRU13 sudah dekat dan orang ramai sudah faham suasana ini terutamanya pengundi. Banyak juga calon yang beralih kawasan iaitu balik negeri. Mari kita tengok siapa yang kena! Banyak juga yang beranganangan untuk menjadi calon dalam
pilihan raya sejak PRU diadakan.
Tetapi nama mereka tak pernah naik dan disebut-sebut pucuk pimpinan. Hal ini menyebabkan ada yang kecewa dan keluar parti.
Janganlah hendaknya perkara ini berulang lagi. Jika nama tidak dicalonkan dan tidak jadi YB jangan kecewa, itu namanya tiada rezeki dan ketentuan ALLAH menetapkan seseorang itu hanya layak menjadi jentera dan pekerja parti.

Jangan pula sampai keluar parti. Berkaitan perasaan kecewa ini, ada juga disebabkan terlalu kecewa akhirnya mensabotaj calon yang bertanding walaupun calon tersebut kawan baik dia dan memang layak berbanding dirinya. Inilah yang menyebabkan berlakunya cah keting yang bermaksud menikam dari belakang.
Di mana-mana kawasan hal ini akan tetap berlaku sama ada kuat atau kurangnya pengaruh mereka yang mensabotaj calon tersebut.
Ada yang menjejaskan calon dan ada juga yang tidak menjejaskan prestasi calon. Jom, mari kita tengok siapa yang kena! Kejayaan seseorang calon sebenarnya terletak daripada sokongan peringkat akar umbi di peringkat cawangan atau ranting lagi.

Sokongannya akan  bertambah kuat apabila dibawa ke peringkat bahagian atau ke peringkat atasan. Kelayakan, perwatakan calon yang mudah mesra dan senang didampingi adalah kategori calon yang boleh menang dengan senang.
Semua perkara ini adalah nilai tambah yang perlu ada pada seseorang calon wakil rakyat yang akan bergelar YB. Jika tidak pengundi akan menolaknya walaupun seseorang itu kacak, muda dan bertenaga.
Sementara itu, apabila menang dalam PRU13, seseorang YB itu janganlah pula berlagak sombong, angkuh dan tidak mahu mendengar masalah rakyat.
Untuk mendapatkan senyuman yang percuma pun payah. Hal inilah yang menyebabkan rakyat dan pengundi akan hilang keyakinan kepada YB baik dari parti mana sekalipun.
*Penulis pengamal media. PhD Persuratan Melayu, UKM.

Enhancing Senate’s power

Posted: 18 Jul 2012 07:01 PM PDT


Enhancing Senate's power

REFLECTING ON THE LAW
By SHAD SALEEM FARUQI


The Dewan Negara has the important 'federal function' of representing the states. Regrettably, a number of factors have contributed to the diminution of this role.
LAST Saturday a seminar was held in Parliament to examine Dewan Negara's functioning with a view to improving its institutional efficacy.
To begin with it must be stated that in our system of government the fully elected and representative Dewan Rakyat is the main channel of democratic impulses in the country.
The Dewan Negara, in contrast, represents geographical areas and special interests rather than the voters. Under Article 45 of the Federal Constitution it consists of appointed as well as indirectly elected senators as follows:
> Forty-four senators appointed by the King on the advice of the Prime Minister, and
> Twenty-six indirectly elected "state senators" (elected by the state assemblies) to give equal representation in the Dewan Negara to each of the 13 states of the federation.
Role: The Federal Constitution and the Standing Orders of the Senate envisage the following functions for the Senate:
> The legislative function of making and revising laws;
> The 'federal function' of representing the 13 states and the federal territories;
> The sectoral representative function of enabling experienced and talented persons, members of minorities and orang asli to sit in Parliament without going through the electoral process;
> The "deliberative" function of examining government policy and keeping the government in check;
> Control of emergency powers;
> Protection of Malay Reserves: and
> Exercise of parliamentary privileges.
Legislative function: The Dewan Negara is an essential component of Parliament and, except under Article 68, its assent is necessary for the passage of all legislation in Parlia­ment.
The Dewan Negara can revise, improve or delay Dewan Rakyat Bills. As a second debating chamber it can act after mature, non-political and calm consideration. Because it operates in a less political way than the Dewan Rakyat, a more objective examination of legislative proposals is possible.
If there are unresolved differences between the Senate and the Dewan Rakyat, then under Article 68, the Dewan Rakyat can bypass the Senate after one month (in the case of money Bills) and no less than one year (in the case of non-money Bills).
However, Article 68 cannot apply to those constitutional amendments that require a two-thirds majority in both Houses of Parliament.
Representing the States: The Dewan Negara has the important "federal function" of representing the states of the federation and protecting their rights. This aim is achieved by providing for two members from each state to sit in the Dewan Negara.
Regrettably a number of factors have contributed to the diminution of this role.
First, "state senators" do not always speak and vote as "instructed delegates" of the states. They act according to party affiliations. A greater coordination between state senators and state governments is necessary if the voice of the states is to be effectively heard in the Dewan Negara.
Second, in the Merdeka Consti­tution, state senators outnumber appointed senators by 22:16. Regrettably, constitutional amendments since then have allowed the present 26 state senators to be overwhelmed by 44 appointed senators.
Such an unfavourable ratio between elected and appointed senators is not conducive to democratic legitimacy.
The validity of amendments to the Senate's composition to allow nominated members to outnumber elected members was challenged in court but upheld in the case of Phang Chin Hock v PP [1980].
Third, in Article 45(4) the Constitution grants permission to increase the number of state senators from two to three; decrease the number of appointed senators; and provide for direct elections to the Senate. We all know that these constitutional dreams remain unrealised.
Representation to special groups: Many professionally qualified people have a distaste for politics. But they can contribute their bit to the legislative process if they are appointed senators under Article 45(1).
Regrettably, patronage, and not the democratic legitimacy of being a representative for a special sector, seems to be the criterion for the appointment of some senators.
Previously a senator's term was six years. In 1978, this period was changed to three years with the possibility of one renewal. This amendment has increased the executive's power of patronage and may have affected the independence of the senators.
Deliberative function: Along with the Dewan Rakyat, the Dewan Negara provides a valuable constitutional safeguard to check and limit the powers of the Government.
This can be achieved through question time, debates and the unutilised avenue of Dewan Negara committees.
During question time, ministers must supply information, answer questions and justify policies.
Debates on Bills or on topics of contemporary importance can provide the Government with an important second opinion on issues of concern. The debates in the Dewan Negara are more dignified and often of a higher standard than in the lower House.
How far they influence government policy is, however, a matter of opinion.
Emergency: A Proclamation of Emergency and any Emergency Ordinance promulgated by the King under Article 150 must be laid before both Houses. The Houses have the joint power to lift the emergency or to annul an ordinance.
Malay Reserves: Under Article 89, a state law to de-reserve a Malay Reservation must be approved by a resolution passed by special majorities in both Houses of Parliament. The Dewan Negara cannot be bypassed.
Exercise of privileges: In respect of its parliamentary functions, all members and officers of Parliament are entitled to some privileges, immunities and powers under Articles 53, 62, & 63.
One of the privileges is to summon any one to appear as a witness before a Senate Committee.
Disobedience can amount to contempt. There is a precedent in Australia, when a Minister was suspended from the House for refusing to supply a document demanded by the House.
A contentious issue is whether, on the principle of separation of powers, the House's power to exercise its privileges e.g. to punish for contempt, is open to judicial review by the courts.
Institutional efficacy: In order to improve the institutional efficacy of the Senate, a number of reform proposals deserve consideration:
> The constitutional possibilities in Article 45(4) deserve consideration;
> To lighten the load of the Dewan Rakyat, some politically non-controversial Bills should originate in the Dewan Negara;
> Members of both Houses should be provided with legislative assistants and office space as is the case in many other Asian societies;
> A Parliamentary Institute must be established to train all MPs and senators;
> Parliament should have its own, independent legal counsel;
> The Senate should appoint Select Committees for Scrutiny of Bills as is permitted by its Standing Orders;
> In addition, the Senate and the House of Representatives should put in place a system of well serviced, joint, investigatory Sessional Committees to scrutinise the working of ministries, selected statutory bodies and such organisations as the Human Rights Commission, the Anti-Corruption Commission and the Public Complaints Bureau. Citizen participation in these committees should be encouraged.
With these reforms, the institutional efficacy of the Dewan Negara could be significantly enhanced.
Shad Saleem Faruqi is Emeritus Professor of Law at UiTM

BAYANGKAN : PKR TANPA ANWAR.

Posted: 18 Jul 2012 05:11 PM PDT






KENYATAAN Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ingin mengundurkan diri adalah cetusan awal secara psikologi bahawa politik beliau sedang sampai ke hujungnya. Reaksi terhadap kenyataan itu tidak diterima dengan hebat oleh khalayak. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pula menyatakan Anwar patut undur sekarang.



Kes Anwar-Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang sedang berada di Mahkamah Rayuan adalah hal yang menarik untuk difikir. Jangkaan umum dulu Anwar akan kena lantaran ada asas prima-facie, Mohd. Saiful adalah saksi yang berwibawa dan Anwar dipanggil membela diri. Tetapi mahkamah tetap mahkamah. Ia membuat keputusan dan keputusan itu boleh dicabar di mahkamah yang lebih tinggi.



Katakan di mahkamah yang lebih tinggi Anwar terbabit, kesannya kepada Pakatan adalah besar. Kesan terhadap Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin Ali lebih besar lagi kerana walaupun mereka berada dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) tapi kem mereka tidak sama.



Kesan kepada Pakatan Rakyat adalah mencari siapa pengganti Anwar. Lim Kit Siang atau Datuk Abdul Hadi Awang. Pas tidak akan semudah itu menyerahkan jawatan nombor satu ke Putrajaya kepada DAP. Ketiadaan Anwar nanti boleh menyebabkan Azmin juga membina cita-cita kerana de facto Anwar dalam PKR ialah Azmin.



Bila ini terjadi Wan Azizah tidak akan berdiam diri. Kem Wan Aziz-Faekah-Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Nurul Izzah dan kem Azmin masing-masing akan menunjukkan kekuatan siapa yang lebih berpengaruh.

Kes Faekah dibaca umum adalah bukti pertarungan dua kem berkenaan. Isu yang dibangkitkan oleh MCA dan Barisan Nasional (BN) Selangor mengenai isu Talam menguntungkan Azmin. Isu iringan surat Faekah kepada suatu permohonan dilihat oleh Abdul Khalid biasa saja. Surat iringan yang sama pada masa lalu yang menyebabkan tindakan berlaku menyebabkan Abdul Khalid dalam dilema.

Sehingga kini Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Selangor dan de facto kepimpinan utama PKR tidak mampu berbuat apa-apa. Diambil tindakan kepada Wan Azizah-Khalid dan menyebelahi Azmin ibarat ditelan mati emak dan diluah mati bapa.

Khalayak berpendapat kalau isu yang sekecil ini Anwar tidak mampu menyelesaikannya betapa untuk jadi Perdana Menteri yang isunya jauh lebih besar dari isu itu. Itu dalam keadaan Anwar masih ada dan masih berperanan.

Kalau Anwar tidak mampu berperanan lagi , apakah Wan Azizah sebagai Presiden PKR akan membuat keputusan sendiri atau Azmin sebagai Timbalan Presiden akan terus mendapat arahan dari Anwar hingga akhirnya konflik Wan Azizah- Azmin menjadi sesuatu yang tidak boleh dielakkan lagi.

Seperti juga Anwar, Azmin menghadapi masalah integriti yang amat serius dalam soal moralnya. Azmin yang 'melupakan" ibunya, dakwaan yang berterusan adiknya Ummi Hafilda ditanggapi khalayak sebagai isu yang belum terlerai.

Anwar sepatutnya menasihatkan Azmin mengenai hubungannya dengan ibunya tetapi itu tidak berlaku. Kalau seluruh anggota keluarga menyebelahi Ummi Hafilda tentu ada sesuatu yang tidak kena kepada Azmin. Khalayak mengharapkan Azmin kembali semula kepada ibu dan menyaman Ummi Hafilda atas kes-kes yang dibangkitkan. Inilah integriti yang dituntut terhadap ahli politik yang bercita-cita besar.

Kalau ini berlaku dalam PKR, bagaimana Pas dan DAP ingin bergantung kepada Anwar. Agak sulit untuk Pas dan DAP mendukung Pakatan Rakyat tanpa Anwar bersamanya. Pas mahukan Anwar dan DAP kerana motif politik kerusi.
Tidak mungkin Pas menguasai Malaysia tanpa dukungan DAP. Dan tidak mungkin DAP mempunyai saham yang besar dalam pemerintahan tanpa dukungan Pas. Dan tidak mungkin Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya tanpa dukungan Anwar.

Takdirnya kes Mahkamah Rayuan atau Persekutuan menyebabkan Anwar terpaksa meninggalkan politik tentu DAP dan Pas akan menghadapi situasi baru yang amat mencabar. Pertama, kem-kem dalam PKR mula berantakan mengenai siapa akan menjadi teraju dalam kepimpinan dan menentukan calon yang bakal bertanding.

Pas tidak mungkin menerima Azmin sebagai pengganti Anwar mahupun Wan Azizah sebagai Perdana Menteri. DAP tidak mungkin ingin melangsungkan cita-cita Karpal Singh untuk melantik seorang bukan Melayu sebagai Perdana Menteri dan ia juga bercanggah dengan hasrat Pas.

Kalau begitu apakah cita-cita untuk sampai ke Putrajaya ini hanya suatu fatamorgana atau miraj yang indah pada cita-cita tetapi realitinya hampa dan kosong. Lazimnya cita-cita besar begini perlu didukung oleh pemimpin yang berintegriti tinggi. Dari sudut Pakatan, dasar parti harus jelas dan merintis ke jalan wehdah atau kesatuan.

Mana mungkin sebuah parti yang memperjuangkan negara Islam yang terpaksa dilunakkan menjadi negara berkebajikan bekerjasama dengan parti yang mendukung faham sosialis demokratik. Mana mungkin juga sebuah parti Islam boleh membisu terhadap elemen-elemen liberalisme, pluralisme dan elemen sosialis dalam PKR.

Kenyataan di atas sudah memadai untuk membawa kesimpulan bahawa diwaktu ini perbezaan itu boleh ditenggelamkan walaupun mereka menyedari ini suatu masalah tetapi apabila kuasa sudah ditangan perbezaan ini bakal terserlah. Dan Pas akan terus melakukan justifikasi. DAP bakal menyerlahkan konsep Malaysian Malaysianya secara halus dan PKR bakal menuntut perlaksanaan faham liberalisme dan pluralisme dalam sistem.

Jika ini berlaku tanpa kehadiran Anwar apa akan jadi kepada Putrajaya dan apa akan jadi kepada Malaysia. Hanya yang arif saja yang dapat mengenal manikam.

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS

Posted: 19 Jul 2012 11:34 AM PDT

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS


SALAM RAMADHAN AL MUBARAK 1433 HIJRAH

Posted: 19 Jul 2012 05:45 AM PDT

"Bulan Ramadhan adalah bulan yang suci. Seperti embun pagi yang membasahi dedaunan di kala pagi. Embun sejuk yang akan membasuh dan membersihkan jiwa kita dari segala dosa".

Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras mendoakan agar kita semua dapat menghidupkan bulan Ramadhan dengan melakukan suruhan dan meninggalkan larangan Allah s.w.t.
 
Bulan Ramadhan adalah Pusat Latihan dimana umat Islam akan melakukan Puasa, menambahkan amalan solat wajib dengan solat Tarawih, menambahkan amalan membaca Al Quran. Manusia bersifat lemah, maka Allah s.w.t pada bulan Ramadhan memenjarakan Iblis dan Syaitan. Manusia hanya akan melawan hawa nafsu untuk melakukan ibadat dan mentaati suruhan dan meninggalkan larangan Allah s.w.t. Bagi memberi kekuatan kepada Umat Islam, suasana ibadat di ujudkan, iaitu seluruh manusia dimana saja tidak makan dan minum pada siang hari dan pada malam hari, manusia akan beramai ke masjid atau surau untuk melakukan solat, membaca Al Quran dan berzikir.

Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras memgambil kesempatan mengucapkan Selamat menunaikan ibadah puasa ramadhan 2012 kepada ahli - ahli Puteri UMNO di seluruh Malaysia dan pembaca setia Blog Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras.

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 19 Jul 2012 07:15 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Sapa kata Ahli Majlis tak buat kerja kat kawasan mereka..

Posted: 18 Jul 2012 05:53 PM PDT

Cayalah..tahniah serta syabaslah aku ucapkan kat keraJAAN selangor yang baru-baru ni telah berjaya mewujudkan zon Bersih disetiap Daerah dan kawasan pbt.aku kagum dengan mereka..ternyata mereka berjaya...berjaya menambah kekotoran dikawasan tersebut..hahaaha..mana perginya ahli majlis yang menjaga sektor..takkan tak nampak kot..kalau benda kecik ni pun korang takleh nak buat apa-apa..camne nak uruskan negeri!tu pun ada cita-cita nak tawan putrajaya...owh ye...MP Kuala Langat pun buat apa ye...


Pemuda UMNO cawangan Telok Datok

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 18 Jul 2012 11:35 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Krisis Air Selangor: Khalid Sila Jawab @umbkl @mediaumno

Posted: 18 Jul 2012 05:31 PM PDT

Air adalah sumber kehidupan. Tanpa air, bukan sahaja manusia yang akan berdepan dengan masalah malah kegiatan ekonomi juga terencat dan kesannya bila berlarutan amat memeritkan.

Tapi di Selangor, kerajaan negeri memandang remeh isu air dan lebih selesa bermain politik berbanding mencari penyelesaian jangka masa panjang demi kebaikan lebih 7 juta pengguna termasuk Kuala Lumpur & Putrajaya.

Laporan oleh Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) secara terperinci menyebut Selangor bakal berdepan dengan krisis air menjelang tahun 2014, sepatutnya tidak dipandang enteng begitu sahaja.

Malah laporan itu turut disokong pula oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) yang mengesahkan simpanan bekalan air bersih kini berada di tahap kritikal yakni hanya pada tahap 6 peratus sahaja..

Melihat pada sikap acuh tak acuh Kerajaan Selangor yang masih berdolak dalik dalam isu perlaksanaan projek Loji Rawatan Air langat 2 (Langat 2), jelas memperlihatkan kegagalan urus tadbirnya untuk memandang jauh ke hadapan.

Sedangkan tujuan pembinaan loji baru (Langat 2) tersebut bersama dengan terowong air melalui Projek Penyaluran Air Mentah Pahang dan Selangor (PPAMPS) bertujuan untuk memastikan bekalan air bersih sentiasa mencukupi sekaligus mengelakkan krisis air 1998 berulang.

Namun bila Kerajaan Selangor mengganggu kelancaran projek tersebut, akibatnya hingga kini beberapa kawasan Lembah Klang termasuk Selangor ada yang terpaksa menghadapi catuan air memandangkan rezab simpanan air di seluruh loji rawatan air bersih semakin berkurangan.

Andaian Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim kononnya bekalan air bersih mampu bertahan hingga tahun 2019 bukan sahaja tidak disokong oleh fakta, sebaliknya sengaja mahu meredakan kegusaran orang ramai saling tidak ubah seperti tindakan dangkal menyapu sampah ke bawah karpet.

Hakikatnya daripada 33 loji rawatan di seluruh Selangor yang membekalkan air bagi seluruh Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur, hanya beberapa loji rawatan air sahaja yang masih beroperasi di bawah paras pengeluaran maksima.

Salah satu darinya ialah loji rawatan air di Sungai Rasa yang beroperasi pada tahap pengeluaran 138.71 JLH sedangkan tahap pengeluaran maksimanya ialah 250 JLH (Juta Liter Sehari).

Bagaimanapun disebabkan beberapa loji rawatan air yang sedang beroperasi bawah tahap sebenar ini tidak memiliki paip penghubung yang membolehkannya membekalkan air ke kawasan lain.

Sebahagian besar loji rawatan air yang lain pula terpaksa beroperasi melebihi tahap maksima antaranya loji rawatan air Sungai Langat yang mengeluarkan sejumlah 447.42 JLH berbanding 386 JLH kemampuan sebenarnya.

Loji rawatan air Sungai Semenyih pula membekalkan 665.92 JLH air bersih sedangkan kemampuan rekabentuk hanyalah untuk 546 JLH sahaja.

Loji-loji yang beroperasi melebihi kemampuannya lama-lamaan akan menghadapi masalah yang sekiranya berlaku serentak misalnya, beban kesusahan bukan sahaja dihadapi oleh rakyat malah kesannya menjejaskan operasi kilang-kilang yang menjana ekonomi negeri.

Secara keseluruhan, pengguna di Lembaha Klang menggunakan sejumlah 4,219 JLH manakala jumlah air bersih yang mampu dibekalkan oleh semua 33 loji rawatan air tersebut cuma 4,326 JLH.

Saban hari permintaan akan terus meningkat dan selagi tiada loji baru segera disiapkan, bermakna bila-bila masa sahaja para pengguna dan aktiviti ekonomi perkilangan akan menghadapi krisis yang lebih teruk.

Bukankah jelas di sini tindakan dolak dalik Kerajaan Selangor menangguhkan perlaksanaan projek langat 2 bukan sahaja bakal meningkatkan kos pembinaannya malah seumpama menjemput bala kepada rakyatnya.

Apakah ini yang kita kehendaki?

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 18 Jul 2012 07:41 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Ronnie dah mula benci khalid

Posted: 18 Jul 2012 06:58 AM PDT

Jenjarom
Tahniah diucapkan kepada penguatkuasa dan kastam..yang telah membuat operasi bersepadu merampas arak-arak yang dijual dipremis 24jam sekitar daerah kuala langat..ermmm tentu si Ronnie mengamuk pabila mendapat khabar ini...wahh..abanh khalid yang pegang exco agama ke yang beri arahan ni..hehehe..sorang suruh rampas..sorang tak bagi.
Atau adakah ini mainan atau strategi mereka..nantikanlah..penamatnya.
Apa yang aku lihat sepanjang operasi ni,kelihatan 2 buah kenderaan pacuan 4 roda bercermin gelap memerhati dari jauh sambil yang sorang tu menangkap beberapa keping gambar..hehe..nak kata reporter...tak mungkinlah kannnn...
Tapi aku yakin..tak lama lagi confirm kedai tu jual balik..
Banting


Pemuda UMNO cawangan Telok Datok

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 17 Jul 2012 11:37 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Saham FGVH: MB Kedah Senyap Je?? @umbkl @mediaumno

Posted: 17 Jul 2012 10:54 PM PDT







Maka benarlah bahawa Pakatan Rakyat itu tidak sepakat.  Bukan sahaja tidak sepakat sesama parti sekutu tetapi juga di dalam parti sendiri.  PKR sudah lama diketahui mempunyai masalah dalaman antara kumpulan penyokong Azmin dengan penyokong Khalid Ibrahim.  Dan PAS pula antara Anwarinas dengan pro-Ulama. 


Tetapi, akhir-akhir ini semakin terserlah satu lagi kumpulan atau individu di dalam PAS yang tidak pro sesiapa, tidak terlibat dengan apa-apa perancangan, aspirasi atau strategi parti tetapi hanya mengikut kepala sendiri, iaitu Ustaz Azizan Razak, Menteri Besar Kedah. 

Sebelum ini, Ustaz Azizan telah mencipta masalah kepada PAS dan PR dalam isu-isu agama dengan 'menyinggung' perasaan DAP, serta isu pentadbiran negeri sehingga beberapa EXCO bertindak biadap dengan menolak kepimpinannya secara terang-terangan.   Akibatnya, beliau diletakkan di bawah 'seliaan' Jawatankuasa Pemandu untuk memastikan beliau tidak 'memandu' Kedah ke arah yang berlainan dari destinasi yang ditetapkan oleh PR. 

Di kalangan rakyat pula, Ustaz Azizan dilihat sebagai Menteri Besar yang tidak tahu apa-apa.   Tiada satu projek pun yang dapat dijayakan di bawah pemerintahannya.  Malah segala masalah dalam negeri seperti balak yang sudah sampai di tahap kronik, perobohan madrasah, krisis dalaman KUIN, dan pembaziran yang berleluasa di Kulim Hi-Tech Park diketepikan saja oleh Ustaz Azizan sebagai 'serangan tidak berasas UMNO' terhadapnya. 

Masalah-masalah lain seperti isu air dan sampah pula ditepisnya sebagai berpunca dari kerajaan terdahulu.  Pendek kata, mudah sungguh menjadi Menteri Besar di negeri Kedah di mana semua masalah akan diabaikan saja dengan kenyataan, "tiada masalah" atau "semua sudah selesai". 

Kenapa terjadi begini ialah kerana Ustaz Azizan tidak mengambil pusing terhadap apa yang dilaporkan di media sama ada media pro-kerajaan mahupun pembangkang.  Beliau juga buta IT selain angkuh dan enggan mendengar kata atau nasihat orang.   Beliau 'menguruskan' negeri serta 'menyiasat' sebarang masalah dengan cara mendengar laporan dari orang-orang kelilingnya sahaja.  Jika orang yang melapor itu menipu, maka penipuan itulah yang akan dipercayainya. 

Justeru, tidak mustahil Ustaz Azizan sebenarnya tidak tahu menahu mengenai pendirian PAS yang menentang penyenaraian Felda selama ini.  Malah, beliau juga mungkin tidak tahu menahu mengenai 'seruan rasmi' kerahan kepada ahli-ahli PAS agar meramaikan Himpunan Oren. 

Oleh itu, apabila Ketua Eksekutif Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK), Datuk Abdul Rahman Ibrahim menyuarakan hasrat untuk melabur sejumlah RM2,275,000 atau 500,000 unit ke dalam saham Felda, Ustaz Azizan langsung mengiakannya kerana baginya ia pastilah sesuatu yang baik. 

Apatah lagi apabila dijelaskan yang PKNK mampu mendapat keuntungan pantas sebanyak RM47,500 apabila menjual 50,000 unit pada harga RM5.50 seunit berbanding harga belian RM4.55 seunit. 

Akibat dari sikap tidak ambil tahu Ustaz Azizan ini, PKNK telah membuat untung, tetapi PAS telah rugi dari segi modal politik.  Ustaz Azizan telah secara 'tidak sengaja' memalukan PAS dan membuktikan kepada penyokong dan ahli PAS bahawa pendirian parti PAS adalah salah, sekali gus keputusan kerajaan untuk menyenaraikan Felda adalah bijak. 

Beberapa pemimpin PAS telah pun menyuarakan rasa marah dan tidak puas hati dengan Ustaz Azizan.  Tetapi kita percaya, selagi tiada media yang bertanyakan perkara tersebut kepadanya, Ustaz Azizan tidak akan tahu apa-apa.   Dan apabila beliau tersedar kesilapannya, beliau hanya akan berlagak selamba sahaja. 

Kini, yang pastinya PKNK telah pun berbuat keuntungan dari penyeneraian itu dan apapun alasan Ustaz Azizan kerana bertindak bertentangan dengan pendirian parti, tidak akan mengubah hakikat ini iaitu bahawa penyenaraian FGVH membawa banyak kebaikan dan keuntungan kepada banyak pihak, termasuk negeri yang ditadbir oleh PAS.   Justeru, penentangan PAS terhadap penyenaraian FGVH adalah tidak berasas dan berupa cerminan sikap hasad dengki semata-mata.

Kumpulan Anti-LYNAS Mohon Maaf

Posted: 17 Jul 2012 03:56 AM PDT

alt


KUALA LUMPUR, 17 Julai - Kumpulan protes 'Selamatkan Malaysia Stop Lynas (SMSL)', hari ini menerbitkan surat memohon maaf kepada Lynas Corp di atas menyebarkan tuntutan dan tuduhan palsu terhadap tahap keselamatan loji pemprosesan nadir bumi ini.

Dalam satu kenyataan memetik, "Kami merujuk kepada artikel yang pernah diterbitkan, yang mendakwa bahawa loji Lynas mungkin tidak selamat.

"Kami memohon maaf kerana penerbitan ini langsung tidak mempunyai asas yang saintifik. Kajian semula peraturan dan keselamatan loji Lynas telah dilakukan dengan teliti dan menyeluruh." merujuk kepada kenyataan rasmi SMSL.

Pada pertengahan April, pengeluar nadir bumi dari Australia ini telah membuat prosiding mahkamah secara berasingan terhadap portal Free Malaysia Today dan SMSL berdasarkan artikel yang berbaur fitnah, yang telah diterbitkan di portal tersebut serta laman blog, masing-masing.

Dalam permohonan injunksi, Lynas Corp mahu kedua-dua pihak yang dilarang daripada menerbitkan artikel berbaur fitnah terhadap syarikat itu serta ke atas fasiliti Lynas Advance Materials Plant (LAMP) di Gebeng, Kuantan. Syarikat tersebut turut menuntut ganti rugi am dan kos.

Mahkamah Tinggi Malaysia pada mulanya dijadualkan untuk mendengar dalam pertengahan bulan Jun permohonan injunksi, tetapi kemudiannya berpindah hingga Julai 19 untuk memberi SMSL lebih banyak masa untuk memfailkan afidavit balasan.

Lynas Corp berkata ia terpaksa memfailkan aduan kerana beberapa tuntutan SMSL telah melintasi garisan antara perdebatan dan fitnah.

Fasiliti LAMP dibawah Lynas Corp ini sudah berada pada tahap 98 peratus siap di bawah fasa satu pembinaan.


Sumber; KLPOS

Ahli Parlimen Kota Belud

Posted: 17 Jul 2012 11:22 PM PDT

Ahli Parlimen Kota Belud


SPRM ... Antara kejayaan dan kekangan

Posted: 17 Jul 2012 10:06 AM PDT



Salam,

Hari ini saya bersama ahli-ahli Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah mengadap Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong di Istana Negara untuk menerima surat cara perlantikan dari Baginda Tuanku. Jawatankuasa ini terdiri daripada ahli-ahli parlimen dari BN dan PR. Ini adalah penggal kedua untuk saya. Rakan-rakan lain di dalam jawatankuasa tersebut ialah YB Dato Seri Radzi Ahmad (BN-Kangar), YB Dr Tan Seng Giaw (DAP-Kepong), YB Datuk Ismail Mutallib (BN-Maran), YB Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian), YB Datuk Doris Sophia Brodi (BN Senator/ Timbalan Yang DiPertua Dewan Negara) dan YB Yusmadi Yusoff (PKR- Balik Pulau).

Sepanjang penggal pertama, saya mendapat banyak pengalaman dan pengetahuan mengenai perjalanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan fenomena rasuah di negara kita.

Ada banyak isu-isu yang kami bincang dalam jawatankuasa ini. Ada yang diterima oleh kerajaan dan ada yang masih belum terlaksana kerana kekangan-kekangan yang tidak dapat dielakkan.

Antara yang diterima ialah penambahan bajet tahunan SPRM, penubuhan Suruhanjaya Perkhidmatan sendiri, penambahan staff, menyukarkan pelucutan jawatan Ketua Pesuruhjaya SPRM secara sewenang-wenangnya oleh kerajaan supaya beliau tidak perlu gentar dengan kedudukannya, penubuhan akademi SPRM dan lain-lain lagi.

Cadangan lain yang masih dalam perhatian kerajaan ialah memberi kuasa pendakwaan kepada SPRM tanpa perlu melalui Peguam Negara dan cadangan meletakkan SPRM di bawah seliaan Parlimen secara langsung dan bukannya Jabatan Perdana Menteri.

Untuk makluman, menurunkan kuasa mendakwa kepada SPRM tanpa melalui Peguam Negara memerlukan pindaan perlembagaan dan untuk diluluskan di parlimen sekurang-kurangnya dua pertiga undi ahli-ahli parlimen mesti menyokong usul tersebut.


Saya sebenarnya agak risau dengan cadangan ini kerana walaupun nampak ianya baik kerana tidak perlu kebenaran Peguam Negara, namun ianya melanggar prinsip pengasingan fungsi menyiasat dan menuduh seperti dalam sistem kehakiman kita di mana polis menyiasat, Peguam Negara menuduh dan hakim mengadili.

Bayangkan kalau sesebuah agensi itu mempunyai kuasa untuk menyiasat dan menuduh. Kemungkinan salah guna kuasa boleh berlaku kerana ketiadaan "check and balance". Kemungkinan penganiyaan berlaku adalah tinggi terutamanya jika SPRM diketuai oleh orang yang tidak bertanggungjawab dan mempunyai agendanya tersendiri.

Untuk meletakkan SPRM di bawah seliaan Parlimen, saya juga kurang yakin bahawa itulah jalan yang terbaik untuk memperkasakan SPRM. Alasan saya senang.Di Malaysia ini semua wakil rakyat samada dari kerajaan atau pembangkang, baik di Parlimen mahupun Dewan-Dewan Undangan Negeri, akan mengundi mengikut arahan parti masing-masing.

Maknanya, jika SPRM diletakkan dalam Parlimen sekarang, sudah tentu pengundian akan memihak kepada BN kerana BN mempunyai majoriti. Dan saya pasti jika PR menang pilihanraya ke-13 nanti, ahli-ahli parlimen mereka juga akan mengundi mengikut arahan parti mereka. Oleh sebab itu, tidak ada jaminan SPRM akan bebas jika diletakkan di bawah seliaan parlimen. Oleh sebab itu, pandangan mereka yang mengatakan SPRM akan lebih telus dan bebas dari pengaruh mana-mana pihak jika diletakkan dibawah seliaan parlimen mungkin tidak tercapai.


Walaupun sebenarnya ramai ahli-ahli politik dan individu-individu telah ditangkap, didakwa dan dihukum, tanggapan "ikan bilis ditangkap, ikan jerung terlepas" masih menjadi cabaran hebat kepada SPRM. Tidak ramai yang memahami bahawa SPRM tidak boleh bertindak tanpa bukti yang kukuh sebelum membuat pendakwaan. Hanya mengesyaki seseorang terlibat di dalam rasuah (samada realiti atau tidak) tidak dapat membantu SPRM mendapatkan penghukuman oleh mahkamah. SPRM  memerlukan bukti yang tidak dapat disangkal oleh peguam bela untuk mendapatkan keputusan bersalah dari mahkamah. Jika SPRM gagal mendapatkan penghukuman bersalah mahkamah, SPRM juga akan dipersalahkan kerana akan ada tuduhan liar yang mengatakan SPRM sengaja melepaskan batuk di tangga dalam usaha membanteras rasuah di dalam negara kita.


Sebagai rujukan, badan pencegah rasuah yang paling terkenal di dunia seperti ICAC Hong Kong juga memerlukan sekitar 10 tahun sebelum berjaya membuktikan kejayaan dan keberkesanan operasi mereka. Saya rasa kita tidak perlu ambil masa sampai begitu lama untuk menjadikan SPRM sebagai sebuah agensi anti rasuah yang berkesan. Rakyat hanya perlu memberi sokongan moral kepada SPRM sekarang. 

Pada penghujung penulisan artikel ini, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menjunjung kasih terhadap DYMM SPB YDP Agong kerana telah berkenan melantik saya sebagai salah seorang dari ahli Jawatankuasa Khas ini.


Sememangnya, perjuangan kita membanteras rasuah mesti dan wajib diteruskan. Insyaallah.

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 17 Jul 2012 03:33 PM PDT

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


Perlembagaan dan perpaduan etnik

Posted: 16 Jul 2012 04:50 PM PDT


Perlembagaan dan perpaduan etnik

NEGARA ini telah melalui proses pembentukan negara bangsa selama hampir 55 tahun walaupun prosesnya bermula berdekad lamanya. Asas pemikiran kesemua pemimpin adalah ke atas pendefinisian identiti nasional sebagai warga Malaysia. Yang mahu dicari adalah titik keseimbangan memberikan definisi kepada budaya bangsa dan kemunculan alam Melayu dengan pengaruh Hindu, Buddha, Cina, Aceh, Bugis serta kehadiran Islam.

Alam negara dan pemimpin juga diikat dengan intervensi penjajahan yang cuba menggugat kedaulatan bangsa, membentuk negara-bangsa acuan mereka serta unsur kapitalisme yang mempengaruhi dasar kolonialisme ketika itu termasuk dasar 'pecah dan perintah' yang mentadbir-urus Persekutuan Tanah Melayu dengan pembahagian kepada tiga termasuk Negeri Bersekutu, Tidak Bersekutu dan Negeri-negeri Selat. British tidak pernah membuat usaha mentadbir sebagai unit yang sama, malahan lebih tertarik dengan limpahan sumber tanah air.

Ada juga yang menganggap Perlembagaan dirangka untuk melindungi kepentingan ekonomi dan pertahanan British. Ketika itu, ia turut mempengaruhi kedudukan Raja-Raja Melayu tetapi ramai yang tidak mengetahui bahawa persetujuan Raja-raja Melayu amat signifikan dalam membawa kemerdekaan kepada tanah air.

Penjajahan juga tidak membawa perubahan besar kepada masyarakatnya dan ia ketara ketika kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957. Jika diteliti; yang diperlukan oleh negara bangsa yang merdeka adalah pembentukan sebuah kerajaan yang ampuh, memahami persekitaran dan sejarah kedaulatannya.

Yang memudahkan kepimpinan waktu itu adalah perkongsian kuasa gabungan besar bercirikan kepelbagaian. Memandangkan kekuatannya adalah kepelbagaian, maka ia memberikan motivasi dan keazaman kepada kepimpinan tersebut untuk 'berkorban dan berkompromi' kerana asas kepada warisan kepimpinan adalah kepada 'demografi dan geografi' negara ini terutama faktor penghijrahan akibat pengaruh dagangan dan agama.

Yang ketara, asas pemikiran pembentukan Perlembagaan adalah untuk membina dan mengisi sebuah negara-bangsa, maka apakah bentuk yang perlu dibina dan apakah pengisian yang diperlukan?

Sudah pasti pembinaannya adalah berpaksikan kepada 'Kontrak Sosial': Agama, Bahasa, Institusi Raja-Raja Melayu, Kedudukan bumiputera dan kaum lain serta Kewarganegaraan. Ia selari dengan pendirian kepimpinan hari ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam perutusan Hari Kebangsaan Ke-53 pada 31 Ogos 2010 bahawa - 'teras perpaduan kita haruslah bersifat mapan. Untuk itu, asas integrasi rakyat Malaysia perlu bersandarkan nilai-nilai yang dikongsi dan dipersetujui bersama oleh semua kaum sepertimana terkandung dalam ideologi kebangsaan yakni rukun negara dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai kontrak sosial nasional'.

Teras utama keluhuran Perlembagaan adalah melahirkan identiti bangsa. Kesinambungan yang wujud hari ini adalah berasaskan kepada pendirian kepimpinan yang mahu mencari titik keseimbangan dalam pentadbiran sebuah negara yang rencam dengan alam persekitaran dan kehidupan yang unik ini.

Dalam mengukuhkan kedudukan tadbir- urus apatah lagi dengan pemerintahan sendiri, formulanya adalah tanggungjawab bersama daripada lensa 'perkongsian' dan 'kepunyaan' dalam lingkaran politik yang terasnya adalah etnik. Asas pemikiran kepimpinan adalah untuk 'mengurus hubungan antara etnik' sebagaimana yang terbukti dari formula 4+1 di bawah Kontrak Sosial.

Pemimpin mengetepikan beberapa kepentingan etnik masing-masing; semangat perkongsian hidup sebagai satu keluarga besar; toleransi, hormat-menghormati; saling faham memahami. Kepelbagaian memberi kekuatan.
Prinsip asas negara tidak boleh dikompromi dan generasi baru perlu sedar kepentingannya. Ini kerana tanggungjawab kewarganegaraan adalah tanggungjawab bersama sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan. Ia bukan Perlembagaan bukan orang Melayu dan ia juga bukan Perlembagaan untuk orang bukan Melayu;

Perlembagaan Malaysia adalah untuk keseluruhan warga Malaysia yang bertanggungjawab ke atas tanah airnya.
Sewaktu pembentukan Perlembagaan, kita berhadapan dengan desakan luaran terutama penjajah dan desakan dalaman dari orang Melayu dan bukan Melayu tetapi akhirnya sumbangan untuk ketika itu yang juga membawa kepada penubuhan Malaysia dan penentangan komunis adalah Perlembagaan.

Keunikan politik gabungan membolehkan lahirnya Perlembagaan. Tanpa Kontrak Sosial, tidak mungkin wujud Perlembagaan dan tanpa ada Perlembagaan, Malaysia tidak akan mengecapi 55 tahun merdeka tahun ini. Kontrak Sosial adalah gambaran hubungan etnik, kemerdekaan, Perlembagaan dan pemerintahan sendiri.

Kepelbagaian etnik harus dilihat memberikan kekuatan dan bukan sebagai liabiliti. Perlembagaan pernah diuji pasca-peristiwa 13 Mei 1969; diuji mengenai resolusi konflik termasuk dilema ke atas formula yang dipersetujui sebelumnya.

Cabaran besar adalah krisis identiti dan pembentukan negara bangsa akibat desakan dan bangkangan dan tentangan dari dalam dan luar. Ekspektasi menggunung tinggi dan pemimpin baru ketika itu yang mahu melanggar arus kerana kurang yakin dengan politik akomodasi; membawa kepada politik komunalisme yang ketara pada 1969.

Di manakah 'politik perkauman' dalam konteks persekitaran politik hari ini; apakah selepas Mac 2008, masing-masing yakin bahawa kita sudah bergerak melangkaui politik perkauman atau ia semakin menjadi tebal dalam kalangan segelintir warganya?

Dalam berhadapan dengan krisis pengisian ke atas negara bangsa, kepimpinan masih meletakkan kepercayaan ke atas 'mengurus hubungan etnik' bersaratkan kepada nilai 'perkongsian' walaupun boleh memilih untuk bersifat homogenus dari keutamaan kepada masyarakat yang heterogenus. Legitimasi ini lahir dari Perlembagaan sendiri dan bukan dokumen lain walaupun kita turut akan menghubungkaitkan dengan Rukunegara, Wawasan 2020 dan dasar kerajaan yang lain.

Partisipasi politik dan pendemokrasian juga menjejaki fasa baru dalam persekitaran yang kompleks. Budaya menyanggahi kepimpinan ketika itu wujud secara halus dan kritikal.

Dalam alam yang penuh emosi dan kemarahan, kerajaan membuktikan kewibawaan dalam mengurus demografi dan geografi negara ini untuk menunjukkan bahawa masing-masing perlu bertanggungjawab ke atas persekitaran yang mereka huni. Kaedah untuk berhadapan dengan isu sensitif terutama sebagaimana yang sudah dipersetujui di bawah Formula Kemerdekaan; memperluaskan konsensus politik dengan penjenamaan 'kerajaan perpaduan nasional' diperkenalkan.

Memahami Perlembagaan dan Kontrak Sosial akan menggambarkan kekuatan dirinya untuk menjadi warga Malaysia yang setia, bangga dan mahu bersama dalam pertahankan hubungan etnik dan hak sebagai warga.

Siapa Warganegara? Apa hak warganegara? Jika merasakan ada 'kebebasan'/hak hari ini, persoalan dari mana datangnya 'kebebasan'/hak ini mesti dijawab. Hak mempunyai beberapa elemen termasuk peri-pentingnya hak asasi; kepentingan nilai manusia; pentingnya akal; hak pemilikan dan kesejahteraan; nilai warisan keturunan dan sistem persanakan yang terurus dengan baik; dan hak jati diri manusiawi.

Jangan disalahkan Perlembagaan jika memilih untuk melihat ia hanya dari satu belah kacamata tanpa mahu melihat keseluruhannya. Perkara 3 (Agama bagi Persekutuan); Perkara 152 (Bahasa kebangsaan); Perkara 153 (Perezapan kuota mengenai perkhidmatan, permit dsb., untuk orang Melayu); Perkara 39 (Kuasa memerintah Persekutuan) dan Bahagian III (Kewarganegaraan) mesti diketahui secara menyeluruh dan bukan sekadar kiasan semata-mata.
Perlembagaan dan perpaduan juga bergantung kepada hubungan resiprokal penggubal, pelaksana dan kumpulan sasar jika mahu mantapkan kemuafakatan dalam kalangan ahli masyarakat.

Perkembangan kenegaraan telah menyebabkan ada yang terkehadapan dan ada masih terkebelakang. Namun, kepentingan 35 peratus di bawah garis kemiskinan perlu dijaga kebajikan akan tidak songsang dengan kehidupan berkualiti.

Indikator terbaik adalah tanggungjawab meringankan beban kelompok dari mana-mana etnik sekalipun dengan kemudahan asas dan keperluan seharian agar jiwa merdeka Malaysia tidak dicabut dari dirinya

Titik peluh mereka juga menyumbang kepada kemerdekaan dan pengisian ke atas kemerdekaan serta pembinaan Perlembagaan. Perlembagaan turut memelihara hak mereka sebagaimana hak warga lain kerana Perlembagaan Malaysia adalah untuk keseluruhan rakyat Malaysia tanpa wujud Perlembagaan yang berbeza mengikut latar belakang etnik dan kelas masyarakat.

Ketika menyingsing 2020, nilai 'kepunyaan' dan 'perkongsian' akan mampu melahirkan bangsa Malaysia dengan pendefinisiannya merujuk kepada seorang yang bangga menjadi warga Malaysia, fasih berbahasa Melayu dan menjunjung ketertinggian Perlembagaan sebagaimana yang dikonseptualisasikan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 17 Jul 2012 08:08 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Air oooo Airrr...jom kita g umah MB Selangor..mandi manda..

Posted: 17 Jul 2012 07:53 AM PDT


apa yang harus rakyat Selangor dapat katakan lagi..lepas satu-satu isu yang pihak pembangkang cuba mainkan.jika semalam,mb selangor yang dikelilingi para exco kesayangan mb telah membuat sidang akhbar khas..dalam sidang akhbar tersebut..beliau memberikan tempoh 14 hari kepada Syabas..hahaha..aku pun tak faham dengan apa yang cuba puak-puak ni lakukan..aloww..kalau sampah pun korang tak boleh handle dengan baik,apatah lagi isu air...tu baru isu sampah di Selangor,belum lagi isu lain...kalau nak ditimbulkan..aku rasa makan tahun untuk aku menaip..hahaha.
Kalau dari kejayaan..aku memang tabik spring kat pentadbiran khalid ni..yelah berjaya membuat,membina serta menggalakkan kewujudan rumah urut dan kongsi gelap..haaa..tu bertambahlah..
Bagi aku,syabas telah melakukan tugas serta tanggungjawab yang amat baik sekali
.apa yang difahamkan serta yang telah diterangkan oleh orang kuat syabas yang disiarkan melalui media-media malam tadi..jelas menunjukkan bahawa kerajaan selangor yang tak mau upgrade sistem air kat selangor ni..agaknyalah..apa.alasan yang pihak kerajaan selangor bagi selepas ini ye...ini lah yang dinamakan neheri berkebajikan..yang dicanang ke sana ke mari..alaaahaiii...ketahuilah..air amat penting dalam kehidupan seharian kita..tanpa air..camne kita nak masak,minum,basuh serta berwuduq..Aduhai...

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 16 Jul 2012 11:31 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Apa Dah Jadi Dengan UDA Holdings???? @umbkl

Posted: 16 Jul 2012 08:00 PM PDT


Bertempat di Pearl Internation Hotel, buat jurung kalinya Pergerakkan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh berkesempatan untuk bermesyuarat di sebuah Hotel, sebelum-sebelum ini ianya hanya di buat di Dewan Besar UMNO Bahagian Seputeh di Taman Desa.

Lokasi ini dipilih adalah kerana kali ini Pergerakan Puteri juga turut sama dalam acara Perasmian yang disempurnakan oleh YB Dato Seri Mohamed Nazri Aziz, Ahli Majlis Kerja Tertinggi merangkap Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas.

Tepat Jam 2.30pm, YB Dato Seri hadir bersama rombongannya dan terus kami bawa kepada bilik menuggu, turut sama menjemput adalah Datuk Mustapa Kamal, Ketua UMNO Bahagian dan A.Rahim Aman, Timbalan Ketua.

Didalam aluan oleh Mohd Razlan, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh, beliau menegaskan seluruh UDA perlu merasa malu terhadap campurtangan dan nasihat YAB Dato Seri Najib berkenaan dengan Isu MEROBOHKAN BUKIT BINTANG PLAZA.

"YAB Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri pergi ke hulu ke hilir, berkerja siang malam pagi petang subuh senja(bak kata Ahmad Maslan) , perkara kecil pun mereka gagal, seharusnya UDA mempunyai semangat mempertahankan Hak Melayu, ini pun mereka tidak boleh pikirkan, tidak boleh mengambil keputusan secara kolektif didalam Lembaga Pengarah! Kalau saya jadi Pengerusi, CEO atau ahli Lembaga Pengarah, saya letak jawatan, malu saya nak menghadap YAB Perdana Menteri" - Mohd Razlan.

Itulah desakan dan pendirian Pergerakkan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh terhadap isu kemiskinan.

"Jesteru itu, didalam pembanggunan TLDM Sungai Besi, kami mendesak agar semua UMNO Bahagian dimasukkan didalam kumpulan perancangan pelan pembanggunan, ini sahaja tanah yang tinggal di dalam Kuala Lumpur, kita perlu merancang dengan lebih teratur untuk memnentukan Melayu tidak hilang di Bandar" - Mohd Razlan.
Dalam isu Agama pula, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh mengusulkan agar Sekolah-sekolah Tahfiz di iktiraf dan di naik taraf sama seperti sekolah kebangsaan.

"Di dalam mesyuarat kami nanti, kami akan mengusulkan agar Sekolah Tahfiz di martabatkan dan dinaik tarafnya sama seperti Sekolah Kebangsaan, kita tidak mahu lagi melihat anak-anak yang belajar di Sekolah Tahfiz ini mati kerana tanah runtuh, kebakaran dan macam-macam lagi insiden yang tidak diingini" - Mohd Razlan

Perwakilan telah menerima usul ini tanpa bahas.

Sememangnya Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh akan mempertahankan dan memperjuangkan perkara-perkara yang melibatkan Orang Melayu dan Hak Orang Melayu, terutama di Dalam Bandar.

Beberapa perkara yang pernah diusulkan dalam Mesyuarat Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh sebelum-sebelum ini.

1. Para Pelajar Melayu yang mendapat keputusan Cemerlang dalam IPTA/S yang meminjam PTPTN mesti di tukar kepada Biasiswa melalui MARA -

2. Skim Rumah Mampu Milik Untuk Golongan Muda.

3. Rumah Transit untuk Anak Muda yang baru berkahwin

Semua perkara ini juga di sentuh didalam ucapan aluan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh.

YB Dato Seri Nazri banyak didalam ucapan Perasmian banyak menyentuh soal Melayu, dan orang Melayu mesti kenal apa ini Melayu dan jangan malu mengaku diri kita sebagai Orang Melayu. - Video penuh ada di Mob TV.


Sumber: Razlan

DRe1M Bukti Kerajaan Prihatin Terhadap Belia #1M4U @umbkl

Posted: 16 Jul 2012 05:00 PM PDT


Wahhhhhh!!! RM100 juta dana bagi tujuan belia menjalankan aktiviti kesukarelaan. Memang terbaik Kerajaan Barisan Nasional dan PM Najib Razak. Bukti kerajaan komited terhadap keperluan belia.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak petang ini mengumumkan peruntukan RM100 juta kepada Dana Sukarelawan Satu Malaysia (DRe1M) untuk menyokong aktiviti sukarelawan di kalangan belia negara ini.



Menurut beliau, dana ini boleh digunakan untuk menjalankan aktiviti-aktiviti berbentuk sukarelawan melibatkan golongan belia.

"Belia digalakkan memohon menggunakan permohonan di atas talian (online) bagi memudahkan dan mempercepatkan proses bagi mendapatkan dana," kata beliau pada majlis pelancaran program 1Malaysia For Youth (1m4U) di sini, hari ini.

Tambah beliau, dana ini juga merupakan 'seed money' bagi para belia gunakan dalam menjalankan sebarang aktiviti yang berasaskan sukarelawan.

"Apa-apa aktiviti berbentuk sukarelawan seperti gotong-royong, membersihkan kawasan pantai layak memohon dana ini," kata beliau.

Pada majlis yang sama, beliau turut mengumumkan 2013 sebagai Tahun Sukarelawan Negara.

Selain itu, stesen radio im4u akan dilancar tidak lama lagi.

"Tujuannya ialah untuk mencungkil bakat dan idea para belia negara. Suara belia adalah untuk negara bagi menjamin pembinaan negara," katanya.

Katanya, transformasi negara dan suara belia adalah sangat penting bagi pembangunan sebuah negara yang lebih maju di masa akan datang.

"Gelombang belia yang berhimpun pada hari ini bakal mengangkat martabat negara lebih tinggi di mata dunia.

"Jika belia terus menyokong kerajaan, belia jugalah yang bakal melakukan transformasi yang lebih maju dan meningkatkan pendapatan negara," katanya.

Malah, beliau juga menyeru para belia negara ini agar cintakan keamanan yang dikecapi bagi memastikan ia tidak dicalar oleh mana-mana insiden yang memberi imej negatif kepada masyarakat dunia.

Menurutnya, negara tidak mahu menimbulkan sebarang unsur perbalahan atau rusuhan kerana Malaysia dikenali sebagai negara yang aman dan makmur.

"Tujuan utama lokasi KLCC ini dipilih bagi pelancaran program 1Malaysia For Youth (1m4U) juga bagi membuktikan kepada para pelancong yang Malaysia merupakan negara yang maju dan makmur," katanya.

Katanya lagi, jika negara aman, segala yang diimpi pasti menjadi kenyataan.

"Belia jugalah yang menentukan masa depan negara menjadi lebih baik dan diharapkan transformasi besar-besaran bakal menjadi kenyataan," kata beliau.

Ahli Parlimen Kota Belud

Posted: 16 Jul 2012 11:26 PM PDT

Ahli Parlimen Kota Belud


Perlantikan ahli-ahli Jawatankuasa khas Mengenai Rasuah oleh Agong di istana negara.

Posted: 16 Jul 2012 10:02 PM PDT

Salam,

Hari ini saya bersama ahli-ahli Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah mengadap Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong di Istana Negara untuk menerima surat cara perlantikan dari Tuanku. Jawatankuasa ini terdiri daripada ahli-ahli parlimen dari BN dan PR. Ini adalah penggal kedua untuk saya.

Sepanjang penggal pertama, saya mendapat banyak pengalaman dan pengetahuan mengenai perjalanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan fenomena rasuah di negara kita.

Ada banyak isu-isu yang kami bincang dalam jawatankuasa ini. Ada yang diterima oleh kerajaan dan ada yang masih belum terlaksana kerana kekangan-kekangan yang tidak dapat dielakkan.

Antara yang diterima ialah penambahan bajet tahunan SPRM, penubuhan Suruhanjaya Perkhidmatan sendiri, penambahan staff, menyukarkan pelucutan jawatan Ketua Pesuruhjaya SPRM secara sewenang-wenangnya oleh kerajaan supaya beliau tidak perlu gentar dengan kedudukannya, penubuhan akademi SPRM dan lain-lain lagi.

Cadangan lain yang masih dalam perhatian kerajaan ialah memberi kuasa pendakwaan kepada SPRM tanpa perlu melalui Peguam Negara dan cadangan meletakkan SPRM di bawah seliaan Parlimen secara langsung dan bukannya Jabatan Perdana Menteri.

Untuk makluman, menurunkan kuasa mendakwa kepada SPRM tanpa melalui Peguam Negara memerlukan pindaan perlembagaan dan untuk diluluskan di parlimen sekurang-kurangnya dua pertiga undi ahli-ahli parlimen mesti menyokong udul tersebut. Saya agak risau dengan cadangan ini kerana walaupun nampak ianya baik kerana tidak perlu kebenaran Peguam Negara, namun ianya melanggar prinsip pengasingan fungsi menyiasat dan menuduh seperti dalam sistem kehakiman kita di mana polis menyiasat, Peguam Negara menuduh dan hakim mengadili. Bayangkan kalau sesebuah agensi itu mempunyai kuasa untuk menyiasat dan menuduh. Kemungkinan salah guna kuasa akan berlaku kerana tidak ada "check and balance". Kemungkinan penganiyaan berlaku adalah tinggi terutamanya jawatan itu dupegang

Untuk meletakkan SPRM di bawah seliaan Parlimen, saya juga kurang yakin bahawa itulah jalan yang terbaik untuk memperkasakan SPRM. Alasan saya senang.

Di Malaysia ini semua wakil rakyat samada dari kerajaan atau pembangkang, baik di Parlimen mahupun Dewan-Dewan undangan Negeri, akan mengundi mengikut arahan parti masing-masing. Maknanya, jika SPRM diletakkan dalam Parlimen sekarang, sudah tentu pengundian akan memihak kepada BN kerana BN mempunyai majoriti.

Oleh sebab itu, pandangan mereka yang mengatakan SPRM akan lebih telus dan bebas dari pengaruh mana-mana pihak jika diletakkan dibawah seliaan parlimen mungkin tidak tercapai.

Apa pun, saya ingin menjunjung kasih terhadap YDP Agong kerana telah berkenan melantik saya sebagai salah seorang dari ahli Jawatankuasa Khas ini. Sememangnya, perjuangan kita membanteras rasuah mesti diteruskan. Insyaallah.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 16 Jul 2012 03:23 PM PDT

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


From ethnic to civic nation building

Posted: 16 Jul 2012 05:25 AM PDT


From ethnic to civic nation building

Sharing The Nation
By Zainah Anwar


Civic nation building can help realise the full potential of all citizens.
IT is time for Malaysians who love this country to ask ourselves this fundamental question: Do we wish to live together as a nation, with common memories and common dreams? Or do we want to prove the pundits of 1957 right that the ethnic and religious divide of this country would eventually see it fall apart.
That the ethnic and religious faultlines of Malaysia are bursting at the seams cannot be denied. The increasing reports of violence and intimidation against political opponents – be they in party politics or in civil society – and the inability to discuss contested issues on race, religion and politics in a rational and balanced manner are ominous of what is in store in the heat of the upcoming elections.
We are a society polarised and the divide is getting wider by the day – the Rukun Negara, Vision 2020, Islam Hadari and 1Malaysia notwithstanding. Why?
About two weeks ago, I attended the inaugural lecture by Dr Muthiah Alagappa for the Tun Hussein Onn Chair in International Studies, established at ISIS Malaysia and funded by the Noah Foundation.
He spoke on his current research topic which is relevant to the state of our nation – "Nation Making in Asia: From Ethnic to Civic Nations?"
Nation making, says Muthiah, may take several forms but at base, there are two approaches. One is on the basis of ethnic or religious community and the other on the basis of citizenship, equality, and commitment to a political creed. The first may be called ethnic nation making and the second, civic nation making. The two approaches are not mutually exclusive. They share some common elements like historic territory and common culture but they also have distinct features. Citizens' interests take centre stage in a civic nation. Group beliefs and interests dominate an ethnic nation.
Muthiah made the point that ethnicity has dominated nation making in Asia. And through a survey of China, Thailand, Myanmar, Sri Lanka, Pakistan, and Malaysia, he concludes that this mode of nation building is fast running its course.
Much of what he said helped me to understand why we are in the muddle we are in today. More importantly, he offered a way out. To move from ethnic nation building to civic nation building. Actually to return to our history where once political leaders like Datuk Onn Ja'afar and Tunku Abdul Rahman, like other men of their generation, Nehru in India and Soekarno in Indonesia, who opted to build a civic nation out of multi-ethnic states.
Muthiah asserts that nation making on the basis of ethno-nationalism has been the cause of numerous domestic and international conflicts in post-World War II Asia. Core ethnic groups in control of state power engaged in constructing nations and states on the basis of their own ethnic groups. The core ethnic group develops and deploys state power to protect, remedy, and promote its values and interests including language, culture, demographic predominance, economic welfare, and political dominance. Political and other mobilisation, state institutions, and non-governmental organisations are developed to sustain and reinforce the national imagination of the core ethnic group and its domination of the state.
Their "nationalising state" strategies marginalised other populations residing in the country, provoking counter imaginations of nations also based on ethnicity, leading to violence and proliferation of demands for new nation states in China, Thailand, Myanmar, Sri Lanka, and Pakistan.
Ethnic nation making leads to conflict and violence for several reasons, asserts Muthiah.
First, in multi-ethnic countries, constructing nations on the basis of majority communities implicitly or explicitly led to the formation of minority communities and their destruction or marginalisation. These groups became apprehensive about their futures, stimulating alternative conceptions of nation as well as imagination of new states in which minority communities would become the state-bearing nations. The demand for new nations and states led to violence and war as seen in Sri Lanka, Thailand, India and Pakistan.
Second, ethno-national imaginations in homogenous populations were non-accepting of divided nations and of the idea that one nation may support more than one state. The quest for unification of divided nations and the effort to achieve congruence between nation and state were primary causes of inter-state wars in Asia, for example, the Koreas and Vietnam.
Third, ethnic nation making challenged, modified, and in some cases undermined civic nation making, fostering internal conflict in those states.
Fourth, ethnic nation making polarised populations, making them intolerant and unaccepting of plurality and diversity. The forging of a cohesive national community became much more difficult, if not impossible.
Further, Muthiah asserts that if ethnicity continues to dominate nation making, nations will not command the loyalty of all their citizens and national political communities will remain divided and brittle. Asian countries would remain weak as modern nation-states, and unable to realise their full potential. And despite the growing material power of Asian countries, the dream of an Asian century will remain just that – a dream.
Muthiah acknowledges that ethnicity is deeply embedded in political organisation, mobilisation and governance in Asian countries and will not be easily dislodged. Attempts to do so could also provoke counter reaction and violence.
He admits that while civic nation making is not a panacea, it appears better placed to cope with diversity and the challenges of modernisation as well as manage and resolve domestic and international conflicts. He therefore proposes that governments and civil society take mitigating actions by overlaying ethnic conceptions with features of civic nation that emphasise territory, citizenship, and equality.
The civic nation building approach has the potential to enhance the legitimacy of the nation and state in the eyes of disadvantaged and minority groups without negating them in the eyes of the ethnic core. It can help realise the full potential of all citizens. Increased legitimacy of nation and state will help ameliorate conflict, making for increased stability, domestically and regionally.
In countries like Japan, South Korea and Taiwan that are ethnically homogenous and in multi-ethnic states like India and Indonesia, national communities are held together not only by ethnic consciousness but also by political loyalty to a higher ideal, obligations and rights.
Muthiah believes that Malaysia was envisioned as a plural nation with the Malay nation as its nucleus. That conception had ethnic as well as civic nation dimensions. The ethnic dimension related to the special position of the Malays and Malay rulers, as well as the position of the non-Malay populations. The civic dimension emphasised citizenship by birth and naturalisation, democracy, and the constitutional basis for the Malayan nation and state. That blend of ethnicity and civic features in nation making came to be characterised as a historic bargain, the social compact. Over time, however, the plural and civic nation dimensions of nation making in Malaysia weakened, with ethnicity becoming paramount in the post-1969 period.
Apprehension, alienation, mistrust and polarisation grew as emphasis on race, ethnicity and religion dominated the body politic.
Today, 55 years after independence, we are debating the very fundamental foundation of the Malaysian nation: should it be based on ethnicity, religion or be trans-ethnic and trans-religious as advocated by the founding fathers?
For me, the answer is clear. An ethnically and religiously diverse country cannot continue to survive as a nation state in peace and prosperity without all of its citizens feeling a sense of belonging and pride in the nation, and imagining a common national identity and a shared destiny.
Legitimacy and support for our socio-political order and in our institutions must be grounded in consent, not coercion. As an ever expanding educated urban middle class demand rights on the basis of citizenship, change is inevitable. The challenge is to recognise and manage these new realities by strengthening the civic foundations of this multi-ethnic and multi-religious country. I believe there are enough Malaysians, enough history and enough wisdom here to make civic nation building possible.

On the wrong side of the media

Posted: 16 Jul 2012 05:18 AM PDT


On the wrong side of the media

Insight
By Joceline Tan


Penang Chief Minister Lim Guan Eng is famous for his street-fighter style but he has been fighting on too many fronts and his recent altercation with a popular Chinese vernacular newspaper has stirred up the media fraternity in the state.
BACK in 2010, Chief Minister Lim Guan Eng held up a copy of Guang Ming Daily during an event and praised it for a report about his government. Guang Ming, a Chinese vernacular paper with an established Penang base, had published a front page story about business groups in the state expressing support for his administration.
Guan Eng was very pleased with the report which coincided with his second year in office. But his relationship with Guang Ming is now going through a rather rocky phase.
The fallout apparently started after Guang Ming published a rather flamboyant front page story quoting Guan Eng and his wife Betty Chew regarding a pretty female staff who had been a special officer in Guan Eng's office before she was suddenly transferred out. The issue had been in cyberspace for some time but it sort of exploded when it was raised at the Malacca Legislative Assembly where Chew has a seat.
The Guang Ming report titled "Yao yan zhi yu zhi ze (Rumours will not harm a wise man)", among other things, suggested that Guan Eng should have acted the moment the rumours first surfaced.
Media headache: Lim has had a choppy relationship with the Penang media from day one of his administration. He is seen with his politician wife Betty Chew arriving for the public debate with MCA's Dr Chua.
Shortly after the report was published, a senior Guang Ming editor met her former reporter (now working for Guan Eng) at a funeral wake. During their conversation, the editor passed a remark about the report. Word of it reached the Chief Minister, and he issued a strongly-worded statement accusing the paper of "targeting" him.
Guang Ming is a sister paper of Sin Chew Daily and this media group has a record of standing staunchly by their editorial staff. The paper subsequently front-paged their staff's version of the issue alongside Guan Eng's statement. This created a big splash in the Chinese media fraternity, and many journalists were stunned that a conversation at a wake had become a political issue.
It was not the first time Guan Eng was taking issue with the Chinese media in Penang but it had never been on such a scale. In that sense, the Guang Ming episode was a new development in Guan Eng's ties with the Chinese mainstream media.
The Chinese press has traditionally had a good relationship with the DAP. DAP veteran Lim Kit Siang used to tell close aides in the party that "without the Chinese media, there would be no DAP."
"We don't have branches everywhere and our constituents are mostly Chinese-speaking. We would not be where we are today without friends in the Chinese press," said a senior DAP figure.
Kit Siang has had his share of clashes with the media but he does not believe in boycotting newspapers.
He once told the above DAP figure: "Once you boycott, how do you un-boycott without looking bad?"
The controversial front page in Guang Ming Daily.
Or, as one DAP parliamentarian from Penang put it: "The Chinese press helped sweep in the tsunami YBs. We owe a lot to them."
Shortly before the Guang Ming issue, Sin Chew Daily also had a run-in of sorts with Lim, who has a bi-monthly column in the paper. Some time in June, he wrote about his launch of free Wi-Fi in Penang, lauding it as an avenue where people could have free access to information and news. The mainstream media, he noted, carried only one part of the news and that once the election starts, the media which is considered to be impartial will be one-sided.
Sin Chew is quite an upright paper and has taken the moral high ground on a host of issues. The paper's bosses felt that Lim was entitled to his views but they were appalled that their paper was being used to condemn the mainstream media of which they are an integral part.
"It's like I invite you to my chicken rice shop to eat for free. Then after eating, you tell other customers, 'don't eat here, you will get stomachache, go to another shop'," said a Sin Chew staff.
Lim's article appeared in the paper's evening edition but it was missing from the usual spot the next day. However, the paper came under a lot of pressure and had to carry an apology for not informing Guan Eng that the column would be withdrawn. The matter is over and done with but it left a bad taste in the mouth of the Sin Chew staff.
Sin Chew sees itself as a reflection of the Chinese community and an opinion shaper. Its editorial leadership has always held that if Chinese leaders are not doing right, then it is the paper's duty and responsibility to point it out.
For instance, at the height of the MCA power struggle several years ago, the paper declared then MCA president Datuk Seri Ong Tee Keat as the "worst president in the history of the MCA". Ong's supporters were furious but the paper felt it had to do it.
"We know our job, please don't run us down for nothing. It is not personal. We have criticised (Datuk Seri Dr) Chua Soi Lek when he was wrong. But when he does the right thing, we give due respect," said Datuk C.C. Liew, Sin Chew's former managing director and now the group's media advisor.
Liew is one of those Chinese media figures who go back some ways with politicians like Kit Siang.
"Kit Siang is a true reader of every newspaper. He can be critical but he does not harass us to make demands and to accuse. I take my hat off to him for that even though we may not agree on politics. People like him understand the principle of press freedom and that includes taking news that are unfavourable as long as it is not libelous," said Liew.
More recently, Guan Eng has lambasted The Star for its reports on the hills of Penang. He did not like the paper highlighting the complaints of Penang people about how hillslope development had affected their neighbourhoods.
Challenge from CM
Last week, in the midst of his public debate with MCA president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, Lim referred to The Star's front page report on "The Crying Hills" of Penang and challenged The Star's group chief editor Datuk Seri Wong Chun Wai to an open dialogue on the issue.
The latest issue of the state government publication, Bulletin Mutiara, continued the attack and accused the paper of "rewriting history" on the hills issue. This is probably a record of sorts because the paper had never been singled out this way in the state newsletter.
When The Star highlighted the hills dilemma, it laid the blame squarely on the policies of the Barisan government and urged the present government to find solutions for the future.
Former DAP senator Tun Aziz Ibrahim who had followed the story with great interest said: "If what the previous government did was wrong, your duty as the present government is to come up with policies to correct the wrong. If you allow it to continue, then you are endorsing a wrong and two wrongs do not make a right."
Not all the Penang DAP leaders are taking the same combative road. Instead of locking horns with the media and the angry groups of residents, senior state exco members like Chow Kon Yeow and Phee Boon Poh have tried to engage the groups. They say they are now the government of the day and their priority is to find solutions to problems rather than play the blame game.
Guan Eng's extreme reaction to news reports that are not to his liking has been a subject of discussion among many journalists. They are wondering whether such extreme responses to issues is coming directly from him or if it is a result of the staff around him.
His office is located on the 28th floor of Komtar and, according to the media folk in Penang, the "28th Floor" is being spoken of in the same tone as Tun Abdullah Ahmad Badawi's famous "Fourth Floor".
The boys running Pak Lah's Fourth Floor were very powerful and motivated but they were also inexperienced and in too much of a hurry. As a result, they made mistakes, stepped on toes and became very unpopular.
Both Utusan Malaysia and New Straits Times (NST) have been banned from covering state government functions since 2008. Guan Eng clashed with Utusan Malaysia from day one of his administration. Three months into his term, he had a massive falling-out with NST over bureau chief Sharanjit Singh's analysis of his 100th day in power.
Sharanjit had been covering DAP in Malacca before he was posted to Penang and his parents in Alor Setar and DAP chairman Karpal Singh are family friends. He remembers the day when Guan Eng phoned him at about 7am, shouting over the phone. He had never experienced anything like that in all his years as a journalist and his voice still sounds distraught when recalling that episode.
What upset the paper was that instead of just asking the NST to make clarifications, Guan Eng's press officer sent out a fierce statement to all the media. Some very strong accusations were made against Sharanjit who has kept all the documents for future use.
Some media practitioners think Guan Eng is taking a combative approach with his old friends in the Chinese mainstream media because he has new friends in the new media.
Moreover, everyone knows about the cyber-troopers who stalk the Internet, intimidating journalists who are critical of the party and flooding the pro-Pakatan websites with commentary.
Penang-based columnist Chew Siew Hui, one of the two Guang Mingstaff singled out by Guan Eng in the above incident, said that she has been writing political analyses for the last 10 years, some of which were very critical of former CM Dr Koh Tsu Koon. But neither Dr Koh nor any of his assistants had ever called to complain. The Taiwan graduate said Guan Eng has a lot of supporters, and journalists needed a lot of courage to criticise.
"Fortunately, we have many brave reporters in Penang who insist on speaking up. We will continue to monitor those in power whether it was during Koh Tsu Koon's era or Lim Guan Eng's era," she said.
For a long time, Penang reporters did not have anything nice to say about Guan Eng's predecessor. But now they are saying Dr Koh was a gentleman who did not call up to complain and he was respectful to reporters.
"The scales have dropped from their eyes. Chinese press people have a clearer picture," said a Penang-born historian.
Many DAP politicians in Penang are watching all this with great uneasiness. They know the masses are still with them and they are confident about their hardcore supporters. Their concern is the impact of this type of quarrels on the fence-sitters.
As for the hills issue, they think it is a middle class matter that will not affect the DAP's traditional base.
There have been very few voices from the party joining Guan Eng's fight with the media. The DAP base is still very Chinese in nature and these politicians are anxious to keep ties with the media read by the Chinese.

Responding to the global LGBT agenda

Posted: 16 Jul 2012 05:16 AM PDT


Responding to the global LGBT agenda

DIPLOMATICALLY SPEAKING By DENNIS IGNATIUS
duta.thestar@gmail.com


The culture wars are no longer about gay rights but about shaping a new global value system.
The whole debate about gay marriage and the rights of lesbians, gays, bisexuals and transgendered (LGBT) people is reaching a climax of sorts across North America and Europe.
Britain is in the midst of a showdown between religious groups and the government over Prime Minister David Cameron's plans to legalise same-sex marriage.
In the United States, similar battles are being waged across several states. President Barack Obama, finally, and some would argue, very conveniently, came out of the political closet to endorse gay marriage in time for the upcoming November presidential elections. That endorsement earned him a rare rebuke from Datuk Seri Prime Minister Najib Tun Razak.
While the ongoing battles over gay marriage continue to draw a lot of attention, the real focus has gone beyond gay rights to shaping a global value system based on LGBT culture.
LGBT culture is itself still evolving as boundaries are relentlessly pushed back to accommodate individual whims and fancies.
Consider, for example, the newspaper report that was headlined, "He's having their baby" about a man who used to be a woman who says he is now pregnant. Though legally classified as a male, he apparently opted to keep his "reproductive rights" intact – meaning that "he" still has ovaries, a uterus and a vagina!
And then there is the case of Miss Canada contestant, Jenna Talackova, who was born male but now regards "herself" as a female after having undergone hormone therapy and "sexual reassignment surgery" (the politically correct term for a sex-change operation). According to press reports, Jenna lied on her application form by stating that she was a "natural born" female and was subsequently expelled from the pageant.
The LGBT community immediately cried foul, alleging gender discrimination; Jenna was allowed back into the competition but did not win.
Meanwhile, an Ottawa exhibition aimed at educating teenagers about sex (as if today's teens need any help) demonstrated twelve different kinds of sexuality, none of them heterosexual.
In schools, textbooks now almost routinely tell stories of Jack and his two dads or Jill and her two mums, portraying gay families as the norm. There are also mandatory gay/straight clubs in all schools in the province of Ontario.
Even comic book superheroes have not been spared. Marvel Comics just "outted" Green Lantern as gay. Who would have thought the poor fellow was struggling all these years with identity issues while trying to save the planet?
And who's next? Could Wonder Woman be a transgendered male? Is there more to the relationship between Batman and Robin after all?
Doesn't the LGBT community have any superheroes of their own? Do they have to raid our childhood memories and remake our superheroes in their own image? Do they have to colour the whole world in rainbow shades in order to feel equal and free?
The blurring of gender identity, the constant promotion of the idea that there is no such thing as normalcy in sexual matters, that gay families are somehow the norm rather than the exception, that anything and everything is morally equal, acceptable and normal is intrinsic to the LGBT agenda.
It has, of course, become politically incorrect to even ask these questions or wonder out loud where the West is heading given the wholesale abandonment of the very value system that underpins Western civilisation. Indeed, those who beg to differ are quickly shouted down and labelled intolerant, hateful and homophobic.
I suppose it won't be long before straight couples and normal families are ridiculed as hopelessly outmoded and harassed for holding on to traditional values.
It might be tempting to think that all this has nothing to do with us in Malaysia, that we can safely retreat behind our own cultural and religious walls and remain unaffected by the emerging LGBT global culture.
The reality, however, is that whatever happens in the West invariably sets the pace for the rest of the world. A global culture is being shaped through television, music, education and the internet that is steadily influencing opinion and moulding attitudes, especially among the youth.
As well, powerful countries like Australia, Britain, Canada and the United States have now made the LGBT agenda one of their foreign policy goals and are aggressively lobbying to make a broad spectrum of LGBT rights mandatory for all countries. Britain and the US have even threatened to withhold aid to developing countries that do not support LGBT rights.
Interestingly, several hard-pressed religious leaders in the West are now looking to Asia, Africa and Latin America for moral support to counter the LGBT agenda. The Third World could well become the last refuge of traditional morality.
It is now incumbent on Third World leadersto develop a measured political, spiritual and intellectual response to the global LGBT agenda.
Harassing the LGBT community and treating them as common criminals, as so many Third World countries have done, is both morally wrong and counterproductive. The real challenge is to find a way to respect basic rights without sacrificing fundamental values or abandoning foundational belief systems as the West has done.
■ Datuk Dennis Ignatius is a 36-year veteran of the Malaysian foreign service. He has served in London, Beijing and Washington and was ambassador to Chile and Argentina. He was twice Undersecretary for American Affairs. He retired as High Commis­sioner to Canada in July 2008.

" TOPENG' DAN AHLI POLITIK.

Posted: 15 Jul 2012 05:17 PM PDT


Manusia sentiasa memakai topeng

SEBENARNYA sebelum merebaknya penyakit H1N1 manusia kebanyakannya telah memakai topeng. Topeng yang selalunya dipakai oleh manusia begini tidak nampak.

Jarang sekali kita mendapati manusia menunjukkan dirinya yang sebenar. Diri yang dilihat oleh orang ramai dengan diri yang sebenar selalunya berbeza. Misalnya kepada umum seseorang pemimpin masyarakat itu boleh menunjukkan bahagian dirinya yang alim, warak, kerap menasihati orang berbuat baik tetapi dirinya yang sebenar jauh berbeza.

Kadang-kadang kita tahu orang itu menyalahgunakan kuasa yang diamanahkan kepadanya tetapi kepada umum dia tidak menampakkan bahagian yang dia menyalahgunakan kuasa tetapi menampilkan bagaimana dia taat sekali menjalankan amanah yang diberi kepadanya.

Hanya mereka yang menjadi mangsa kepada penyalahgunaan kuasanya saja yang tahu diri manusia itu sebenarnya. Oleh sebab mangsa takut atau diancam akan dilakukan sesuatu terhadapnya, mangsa akan terus berdiam diri.

Ada juga yang menyalahgunakan kuasa ini tertangkap atau didakwa di mahkamah tetapi ramai juga yang terus bermaharajalela dengan amalan buruknya. Kadang-kadang sudah jelas seseorang yang melakukan penyalahgunaan kuasa itu bersalah tetapi disebabkan kecekapan peguam berhujah di mahkamah, manusia itu boleh bebas. Banyak kita lihat kes yang sebegini.

Sesetengah peguam itu mempunyai reputasi untuk menyambut kes-kes yang mirip kepada penyalahgunaan kuasa kerana dia tahu kes sebegitu mempunyai publisiti yang tinggi dan kalau dia menang, namanya akan melonjak naik.

Kita perhatikan mereka yang bersalah dari segi gerak laku mereka. Kebanyakan mereka tidak menunjukkan gerak laku orang yang bersalah dan menyesal. Dalam kes-kes rasuah misalnya mereka yang didakwa boleh ketawa-ketawa walaupun mereka sedar orang media sentiasa di hadapan mereka.

Orang sekarang sudah tidak ada rasa malu lagi membuat kesalahan. Mereka yang didapati bersalah kerana mendera pembantu misalnya boleh menampilkan bahagian diri mereka yang sedih konon kerana ingin diberikan pertimbangan.

Kalau dilihat penyeksaan yang telah dilakukannya, nauzubillah, berbanding dengan manusia yang pijak semut pun tak mati dalam mahkamah, sekali lagi beliau memakai topeng.

Bagi mereka yang walaupun tidak jadi mangsa kepada manusia bertopeng ini, tapi ada kalanya tahu apa sebenarnya di belakang topeng orang tertentu. Mereka ini akan ketawa sendirian melihat gelagat manusia yang bertopeng itu.

 Kenyataan mereka mungkin disanjung oleh orang yang tak tahu diri mereka sebenar tetapi bagi mereka yang tahu latarbelakang perangai buruk mereka, mereka akan berdekah ketawa.

Banyak kita terdengar orang terpedaya dengan macam-macam gaya, ditipu duit, ditipu berubat, ditipu berkahwin dan seribu satu macam lagi. Ini kerana orang tidak melihat diri orang yang memakai topeng tersebut. Macam orang sedang bercinta, semuanya seronok, selalu makan angin, selalu tengok wayang, selalu lepak bersama.

Lepas kahwin saja macam monster perangai. Semasa itulah menyesal tak sudah. Walaupun banyak yang boleh dijadikan contoh tetapi manusia mudah lupa dan banyak lagi terus terkena.

Saya masih ingat seorang ustaz saya semasa sekolah agama rendah dahulu yang begitu garang, garang muka, garang perwatakan. Pakai smart siap bercelak. Saya hairan kenapa ustaz itu (datang naik basikal) berbaju Melayu bersamping hari-hari begitu garang.

Korek-korek rupanya dia berminat dengan seorang anak dara kampung itu tetapi tidak dapat sambutan. Jadi dia lepas geram kepada kami anak muridnya. Sebenarnya sebelum dia jatuh hati dengan anak dara kampung itu, dia baik orangnya.

Begitu juga di pejabat. Ketua jabatan mungkin bila mesyuarat baling fail, baling pena, mengherdik, memaki hamun seperti yang terdapat dengan suatu jabatan kerajaan yang saya ada hubungan. Semua orang tahu perangai ketua jabatan tersebut. Rupa-rupanya ketua jabatan itu takut bini di rumah macam tikus jatuh ke beras tetapi di pejabat kalah harimau betina.

Sandiwara manusia ini menarik bagi mereka yang sedar ramai orang yang bertopeng. Kadang-kadang dengan tidak disedari oleh mereka yang bersandiwara ini, tabiat sebenar diri mereka terkeluar. Ini yang banyak kita lihat akhir-akhir ini.

Pergolakan yang kita lihat hari ini baik di peringkat negara mahupun di peringkat antarabangsa, kebanyakan manusia memakai topeng diri mereka. Misalnya di peringkat antarabangsa presiden Amerika dulu, George W. Bush kata Iraq di bawah Saddam Hussein ada senjata yang boleh menjahanamkan dunia tetapi sebenarnya dia hendak menguasai minyak Iraq. Saddam Hussein sudah menjual minyaknya menggunakan Euro.

Kita lihat Presiden Obama sekarang, sambil dia kata ingin merapatkan diri dengan orang Islam, sikap Israel yang degil dan biadap tidak mahu memberhentikan pembangunan rumah di tanah Palestin berterusan.

Berpuluh kali Iran mengatakan kuasa nuklear hanyalah untuk tenaga tetapi terus mempengaruhi dunia mengatakan Iran ialah pengancam ketenteraman dunia. Sebab Israel dekat dengan Iran.

Di negara kita terlalu banyak contoh yang boleh di ketengahkan. Buka saja surat khabar hari-hari terlalu banyak dalam pelbagai bidang kita akan terjumpa sandiwara manusia ini.

Oleh sebab politik penting lebih banyaklah cerita dalam akhbar tentang politik, yang sudah kalah tak tahu nak berundur, yang ditolak pun tak mahu pergi. Sementara itu yang berangan-angan meneruskan angan-angan mereka. Maka begitulah seterusnya.

Seboleh-bolehnya manusia akan menyorok sifat diri mereka yang sebenar. Macam orang homoseksual. Dia tidak akan mengaku dalam masyarakat kita atau mungkin sudah ramai yang berani mengaku mereka homoseksual kalau dilihat gelagat sesetengah orang itu.

Mungkin ada orang itu tiap-tiap bulan buat usrah di rumahnya – panggil kawan-kawan datang dengar ustaz bersyarah pasal agama, makan-makan sikit. Biar orang cakap, "Oh dia itu kuat agama, selalu ada majlis usrah." Padahal perkara yang sebenarnya mungkin mengamalkan sikap "mujur lalu melintang patah."

Bagi Islam, orang yang apabila bercakap dia bohong, bila berjanji dia mungkiri, bila diberikan amanah dia mengkhianati, orang itu tergolong dalam golongan orang munafik. Orang munafik lebih teruk daripada orang kafir. Di zaman Rasullullah, Allah melarang Rasullullah menyembahyangkan orang munafik yang mati. Tetapi manusia sudah takut mati.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

MENGAPA PEMBANGKANG "TAKUT" DENGAN TRANSFORMASI PM?

Posted: 15 Jul 2012 05:03 PM PDT


Himpunan Oren bagi membantah pengadaian aset Felda kepada pelabur asing di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur, Sabtu lalu lebih kepada usaha pembangkang untuk mewujudkan persepsi buruk rakyat terhadap usaha kerajaan BN . - utusan/IRWAN MAJID

POLITIK PERSEPSI MODAL PEMBANGKANG.


Tiada sesiapa pun dapat menafikan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak telah melakukan pelbagai langkah bagi tujuan bukan sahaja memperbaiki pengurusan negara tetapi juga meningkatkan taraf hidup rakyat.


Maknanya, perubahan dalam masyarakat diterima dan diuruskan supaya ia dapat memberi manfaat kepada rakyat dan negara tanpa konflik atau menjejaskan keharmonian.

Dalam perancangan dan pelaksanaan yang dilakukan tiada mana-mana kelompok pun terpinggir daripada nenek di kampung hinggalah mahasiswa di menara gading, semuanya mendapat faedah.

Tetapi semua ini tidak mahu diakui oleh pembangkang, mereka resah gelisah dan bagaikan cacing kepanasan apabila usaha kerajaan semakin mendapat sokongan rakyat.

DARI RAKYAT DIDAHULUKAN KEPADA JANJI DITEPATI.

Slogan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' dan laungan 1Malaysia, seolah-olah mimpi ngeri bagi pembangkang. Mereka menjadi semakin tertekan apabila Perdana Menteri muncul pula dengan program Janji Ditepati.

Semua ini meresah dan membimbangkan pembangkang kerana ketika mereka sedang bergelut dengan usaha meyakinkan rakyat, BN sudah jauh meninggalkan mereka.

Berbanding dengan 2008, pembangkang ketika itu begitu agresif menyerang kerajaan tetapi sekarang berada di posisi bertahan. Sebab itulah, ramai pemerhati politik melihat pembangkang terpaksa terus bergantung kepada politik persepsi kerana hanya itu sahaja satu-satu cara yang akan membolehkan mereka bertahan.

Mengulas perkara ini, penganalisis politik, Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak berkata, memberi dan membentuk persepsi buruk ke atas pihak lawan atau seteru politik adalah cara paling berkesan untuk merosakkan segala kebaikan dan sumbangan bermakna yang dilakukan.

MALAPETAKA KEPADA PEMBANGKANG.

Katanya, jika rakyat dan pengundi menerima baik segala dasar, pendekatan dan faedah-faedah besar yang telah dinikmati mereka hasil usaha kerajaan BN, tentulah ini merupakan satu malapetaka politik kepada pembangkang.

''Justeru, supaya rakyat atau orang ramai lupa akan kebaikan yang dilakukan oleh kerajaan atau kebaikan tersebut mahu ditenggelamkan, maka cara paling buruk yang dapat dilakukan pembangkang ialah dengan memberikan persepsi buruk dan negatif kepada kerajaan di mata rakyat.

"Jadi, reka dan carilah apa sahaja yang dapat supaya perkara buruk yang dilihat dan diingati, bukannya kebaikan," katanya ketika dihubungi.

Berikutan itu kita tidak perlu terkejut apabila pembangkang mengadakan perhimpunan itu dan ini semata-mata mahu menarik perhatian rakyat. Begitu juga apabila mereka sengaja membangkitkan sesuatu isu berkaitan kerajaan.

Sama ada perhimpunan mahupun isu yang dibangkitkan, segalanya dilakukan untuk mewujudkan keraguan rakyat terhadap kepimpinan negara.

POLITIK PERSEPSI AGENDA MEREKA.

Pembangkang masih lagi begitu percaya bahawa politik persepsi akan menjadi senjata ampuh kepada mereka, biar pun situasi politik dan pentadbiran negara bukan lagi seperti tahun 2008.

Perhimpunan haram Bersih contohnya, ia dilakukan dengan matlamat untuk menunjukkan kepada rakyat kononnya proses pilihan raya di negara ini tidak bersih. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) buatlah apa sahaja, ia tetap tidak diterima oleh pembangkang.

Ia kerana pembangkang sudah tahu bahawa mereka berada dalam keadaan 'nazak' untuk mendapatkan sokongan rakyat, ia berikutan pelbagai masalah yang melanda mereka, oleh itu bagi menutupi kelemahan berkenaan. Mereka berusaha mewujudkan persepsi di kalangan rakyat bahawa jika pembangkang kalah teruk dalam pilihan raya umum akan datang ia bukan kerana mereka tetapi disebabkan manipulasikan kerajaan melalui SPR.

Begitu juga apabila pembangkang mengadakan Himpunan Oren pada Sabtu lalu, ia tiada mengena dengan soal kegagalan kerajaan BN menjaga kebajikan peneroka tetapi ia sebaliknya usaha politik Pas untuk meraih sokongan.

Pas sudah tahu penerokalah satu-satu kumpulan yang boleh mereka gunakan sebagai top up bagi menggantikan undi orang Melayu sama ada di bandar mahu desa yang Pas yakin pasti akan berkurangan kerana dasar dan arah tuju parti itu yang semakin bercelaru.

Selain mengadakan himpunan demi himpunan yang entah apa-apa, pembangkang juga melalui kumpulan strategik mereka akan menyerang individu-individu tertentu termasuklah Perdana Menteri.

PEMBANGKANG BUKAN PEMBELA RAKYAT.

Kumpulan ini menggambarkan seolah-olah mereka pembela rakyat sebenar tetapi hakikatnya mereka ini hanya berani membuat tohmahan kepada pemimpin BN sahaja.

Mereka tidak akan berani bersuara biar pun sepatah perkataan jika ada pemimpin pembangkang dikaitkan dengan sesuatu skandal atau penyelewengan biar pun dengan bukti yang nyata.

Namun begitu pembangkang mungkin boleh mengaburi penyokong tegar mereka tetapi bagi rakyat yang mahu berfikiran waras, mereka akan memahami helah politik pembangkang. Apatah lagi kerajaan telah menunjukkan ketelusan melalui pelbagai usaha penambahbaikan.

Apa sahaja yang dikeluhkan oleh rakyat termasuk pembangkang pasti mendapat perhatian kerajaan. Selagi kerajaan merasakan itu adalah suara rakyat maka segala desakan, pandangan dan permintaan akan diambil tindakan.

Tetapi pembangkang masih belum berpuas hati, mereka mencari apa sahaja ruang untuk mempertikaikan dan sekali gus memburuk-burukkan kerajaan BN.

Pembangkang akan menyerang kerajaan dengan persoalan-persoalan yang bukannya atas kebenaran tetapi semata-mata untuk mewujudkan persepsi buruk rakyat terhadap usaha kerajaan BN. Dalam soal ini, kata Mohamed Mustafa, BN dan kerajaan harus berupaya menangkis perkara ini.

''Ini kerana seringkali yang mudah dan lebih berkesan diingati ialah keburukan dan perkara negatif, bukannya kebaikan. Satu perkara negatif sudah cukup untuk tenggelamkan 10 kebaikan yang dilakukan. Inilah bahayanya persepsi negatif dalam arena politik," katanya
.
Sememangnya dalam menghadapi politik persepsi ini, BN dan UMNO tidak boleh pandang mudah perkara ini.

Penerangan secara berterusan perlu diberikan kepada rakyat kerana apa yang dilakukan bukanlah semata-mata untuk survival politik politik itu sahaja sebaliknya demi bangsa, agama dan negara.

Ia disebabkan semua orang tahu bagaimana cara berpolitik PKR, DAP dan Pas yang sekarang ini begitu ghairah untuk menawan Putrajaya, itu sahaja!.

Oleh itu BN perlu bersedia menghadapi serangan politik persepsi yang dilakukan kerana itu sahaja modal pembangkang ada dalam memenuhi cita-cita politik mereka.

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 15 Jul 2012 11:36 PM PDT

Razlan's

Posted: 15 Jul 2012 11:12 PM PDT

Razlan's


UDA Patut Malu dengan @Najibrazak

Posted: 15 Jul 2012 07:39 PM PDT


Bertempat di Peral Internation Hotel, buat jurung kalinya Pergerakkan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh berkesempatan untuk bermesyuarat di sebuah Hotel, sebelum-sebelum ini ianya hanya di buat di Dewan Besar UMNO Bahagian Seputeh di Taman Desa.

Lokasi ini dipilih adalah kerana kali ini Pergerakan Puteri juga turut sama dalam acara Perasmian yang disempurnakan oleh YB Dato Seri Mohamed Nazri Aziz, Ahli Majlis Kerja Tertinggi merangkap Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas.

Tepat Jam 2.30pm, YB Dato Seri hadir bersama rombongannya dan terus kami bawa kepada bilik menuggu, turut sama menjemput adalah Datuk Mustapa Kamal, Ketua UMNO Bahagian dan A.Rahim Aman, Timbalan Ketua.

Didalam aluan oleh Mohd Razlan, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh, beliau menegaskan seluruh UDA perlu merasa malu terhadap campurtangan dan nasihat YAB Dato Seri Najib berkenaan dengan Isu MEROBOHKAN BUKIT BINTANG PLAZA. 

"YAB Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri pergi ke hulu ke hilir, berkerja siang malam pagi petang subuh senja(bak kata Ahmad Maslan) , perkara kecil pun mereka gagal,  seharusnya UDA mempunyai semangat mempertahankan Hak Melayu, ini pun mereka tidak boleh pikirkan, tidak boleh mengambil keputusan secara kolektif didalam Lembaga Pengarah! Kalau saya jadi Pengerusi, CEO atau ahli Lembaga Pengarah, saya letak jawatan, malu saya nak menghadap YAB Perdana Menteri" - Mohd Razlan.

Itulah desakan dan pendirian Pergerakkan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh terhadap isu kemiskinan.

"Jesteru itu, didalam pembanggunan TLDM Sungai Besi, kami mendesak agar semua UMNO Bahagian dimasukkan didalam kumpulan perancangan pelan pembanggunan, ini sahaja tanah yang tinggal di dalam Kuala Lumpur, kita perlu merancang dengan lebih teratur untuk memnentukan Melayu tidak hilang di Bandar" - Mohd Razlan.

Dalam isu Agama pula, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh mengusulkan agar Sekolah-sekolah Tahfiz di iktiraf dan di naik taraf sama seperti sekolah kebangsaan.

"Di dalam mesyuarat kami nanti, kami akan mengusulkan agar Sekolah Tahfiz di martabatkan dan dinaik tarafnya sama seperti Sekolah Kebangsaan, kita tidak mahu lagi melihat anak-anak yang belajar di Sekolah Tahfiz ini mati kerana tanah runtuh, kebakaran dan macam-macam lagi insiden yang tidak diingini" - Mohd Razlan

Perwakilan telah menerima usul ini tanpa bahas.

Sememangnya Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh akan mempertahankan dan memperjuangkan perkara-perkara yang melibatkan Orang Melayu dan Hak Orang Melayu, terutama di Dalam Bandar. 

Beberapa perkara yang pernah diusulkan dalam Mesyuarat Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh sebelum-sebelum ini.

1. Para Pelajar Melayu yang mendapat keputusan Cemerlang dalam IPTA/S yang meminjam PTPTN mesti di tukar kepada Biasiswa melalui MARA -

2. Skim Rumah Mampu Milik Untuk Golongan Muda.

3. Rumah Transit untuk Anak Muda yang baru berkahwin

Semua perkara ini juga di sentuh didalam ucapan aluan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh.

YB Dato Seri Nazri banyak didalam ucapan Perasmian banyak menyentuh soal Melayu, dan orang Melayu mesti kenal apa ini Melayu dan jangan malu mengaku diri kita sebagai Orang Melayu. - Video penuh ada di Mob TV.





PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 15 Jul 2012 03:21 PM PDT

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


MASIH ADA LAGI YANG KALUT...

Posted: 15 Jul 2012 06:59 AM PDT


Muhyiddin Adakan Pertemuan Dengan Bahagian UMNO Yang Bermasalah Ramadhan Ini

KUALA LUMPUR, 15 Julai – Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau akan mengadakan pertemuan dengan bahagian UMNO yang bermasalah pada Ramadan ini.
Muhyiddin, yang juga Timbalan Perdana Menteri, berkata jumlah bahagian yang bermasalah tidak banyak, dan berharap sesi pertemuan itu kelak dapat diguna dengan sebaik mungkin untuk memperingatkan semua anggota parti peri pentingnya mengelak perkara yang boleh melemahkan parti.
Beliau berkata sekiranya terdapat masalah di mana-mana bahagian, semua pihak dari peringkat tertinggi hingga ke akar umbi perlu bersama-sama mencari penyelesaian bagi memastikan ia dapat diselesaikan secara baik.
Ini sekali gus memastikan kemenangan parti pada pilihan raya umum akan datang, katanya semasa berucap merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Batu di sini hari ini.
Turut hadir, Ketua Umno Bahagian Batu Datuk Yahaya Mat Ghani dan Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan Datuk Syed Ali Alhabshee.
Muhyiddin, yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan, berkata beliau sudah memaklumkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang "saya mahu memanggil mana-mana bahagian bermasalah dan duduk berbincang dan bercakap terus terang."
"Kita ada 220 kawasan Parlimen dan kita tahu kedudukan tiap-tiap satu. Sedikit sebanyak masalah dalam bahagian itu, biasalah," katanya.
Beliau berkata bagi setiap kawasan yang ditandingi, baik di peringkat Parlimen mahupun negeri, adalah penting untuk mengembalikan kuasa Barisan Nasional (BN) yang telah hilang pada pilihan raya umum lepas.
Beliau tidak mahu apa yang berlaku pada pilihan raya umum lepas berulang kembali, iaitu apabila kekalahan BN adalah kerana faktor sabotaj atau 'cah keting' anggota Umno sendiri, dan bukannya kerana kekuatan parti pembangkang.
Muhyiddin turut menyarankan pemimpin parti komponen BN untuk turut mengenal pasti kehendak dan masalah yang dihadapi oleh pengundi bukan Melayu supaya tindakan selanjutnya dapat diambil.
Mengenai pilihan raya umum ke-13, Muhyiddin turut melahirkan pandangannya bahawa ia tidak akan diadakan tahun depan memandangkan tahun ini merupakan masa yang sesuai untuk mengadakannya.
"Saya tak fikir ia akan berlarut sehingga tahun depan tahun 2013, wallahua'lam. Tetapi itu terpulang kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak). Tapi saya bagi tahu, saya kata yang paling baik adalah tahun inilah.
"Sekarang sudah hendak masuk bulan puasa (Ramadan). Ada orang tanya apakah bulan puasa nak diadakan pilihan raya? Saya kata apa salahnya. Bulan raya (Aidilfitri), apa salahnya. Selepas itu sambutan Hari Kebangsaan (31 Ogos), apa salahnya. Masuk September (sambutan) Hari Malaysia. Bila dah sampai waktu, maka jadilah ia (pilihan raya)," katanya.
Pada majlis sama, Muhyiddin turut menyerahkan kunci kepada 12 penerima Projek Perumahan Rakyat dan tiga daripada 69 penerima peralatan bantuan untuk memulakan perniagaan daripada Majlis Pembangunan Pertanian Kawasan Parlimen. – MediaUMNO

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 14 Jul 2012 11:04 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Sukarelawan #1M4U di PPR Batu Muda @umbkl

Posted: 14 Jul 2012 10:13 PM PDT

Sukarelawan #1M4U bersama2 Persatuan Penduduk PPR Batu Muda, DBKl dan Kementerian Belia dan Sukan telah menjayakan Program Gotong Royong cegah Aedes bertempat di PPR Batu Muda, Jalan Ipoh, Kuala Lunpur.

Perasmian telah dilakukan oleh YBhg Encik Affendy Razali, Ketua Pen. Setiausaha, Bhgn Perhubungan & Antarabangsa, Kementerian Belia dan Sukan Malaysia.

Program ini sangat baik memandangkan kes demam denggi dan denggi berdarah di kawasan Batu adalah sebanyak 119 kes dan melalui program ini dapat memberi kesedaran kepada penduduk tentang betapa pentingnya menjaga persekitaran daripada aedes membiak.

Celebriti daripada rancangan Mentor musim ke 2, Keena juga turut sama bergotong-royong bersama2 penduduk setempat.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Jom Join Flashmob @1m4youth di KLCC #1M4U #We1Peace @umbkl

Posted: 14 Jul 2012 05:00 PM PDT


Kalau tak tahu nak kemana hari ni apa kata kalau ramai2 kita turun KLCC untuk join rakan2 yang lain. Ada macam2 event yang dah disusun khusus untuk pengunjung 1Malaysia For Youth di Esplanade Park KLCC dan salah satu daripadanya adalah Flashmob.

Tak tau Flashmob tu apa? Flashmob ialah sekumpulan besar orang ramai yang berhimpun secara mengejut di tempat awam untuk melakukan persembahan yang aneh dan tidak bererti untuk seketika, kemudian bersurai.-wikipedia

Takleh nak imagine eik? Haaaaahhhhhhh apa kata petang ni turun KLCC. Bole tengok flashmob tue apa. Kalau nak join pun bole gak. Selain flashmob ada Kempen Go Green, ada persembahan artis dan macam2 lagi.








#1M4U #We1Peace

16 AKTIVITI KEMASYARAKATAN SEMPENA PELANCARAN #1M4U @umbkl @1m4youth

Posted: 14 Jul 2012 08:38 AM PDT


PUTRAJAYA, 10 JULAI 2012 – Sebanyak 16 aktiviti kemasyarakatan akan dilaksanakan di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor sempena Pelancaran 1 Malaysia For Youth (1M4U) oleh Perdana Menteri pada 15 Julai ini bertempat di Esplanade KLCC.

Aktiviti yang membabitkan kira-kira 500 peserta termasuk sukarelawan dari pelbagai Kementerian, Agensi serta pertubuhan sukarela di samping penyertaan dari penduduk setempat seperti aktiviti gotong royong perdana, menderma darah, pemeriksaan kesihatan, membersihkan sungai, menanam pokok, membina jambatan, bersama anak-anak yatim, Orang Kelainan Upaya (OKU) dan warga usia emas, kitar semula dan [program amal di perkampungan Orang Asli di daerah Gombak.

Menurut sumber, sebanyak 16 lokasi terpilih untuk diadakan program-program ini dengan menjangkakan kira-kira 500 peserta bagi setiap lokasi termasuk penyertaan dari pendududk setempat.

Beberapa kementerian seperti Kementerian Dalam Negeri (KDN), Kementerian Pembangunan Wanita dan Masyarakat ( KPWM), Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani , Kementerian Pelajaran (KPM), Kementerian Belia dan Sukan (KBS) serta disokong beberapa syarikat swasta untuk melaksanakan aktiviti masing-masing nengikut kecenderungan dan plihan mereka.

Selain itu, aktiviti ini adalah sebahagian dari usaha menyemarakkan gelombang kesukarelawanan di negara ini yang dikatakan kurang aktif sejak akhir-akhir. Melalui cara ini, setiap invidu dapat mengambi bahagian disamping memantapkan perpaduan.

Orang ramai juga dipelawa untuk menderma darah yang disediakan di Explande KLCC bermula dari pagi 15 Julai untuk mengisi keperluan di Pusat Darah Negara.

Wartawan Malaysiakini Kena Halau Keluar Dewan @mediaumno @umbkl

Posted: 14 Jul 2012 06:29 AM PDT


Gempar sekejap semasa sesi penutup Konvensyen Media Sosial 1 Malaysia WP tengahari tadi apabila tiba-tiba Pengarah Sekretariat konvensyen menghalau wartawan Malaysiakini keluar daripada dewan. SP yang turut hadir di konvensyen tersebut turut dapat menyaksikan kejadian tersebut. Rupa2nya wartawan tersebut telah memanipulasi berita berkaitan konvensyen tersebut.

Malaysiakini memang tidak patut diberi ruang dan peluang kerana laman berita ini lebih banyak memanipulasi berita sebenar sebelum disiarkan. Bila tak diberi peluang dituduh macam2 bila diberi peluang lain lak jadinya.


inilah dia mamat yg kena halau tue tapi ni di majlis yang lain


Bawak2lah muhasabah diri wahai encik wartawan malaysiakini. Awak tue bangsa melayu beragama islam. Adakah berkat rezeki yang kita cari hasil daripada fitnah yang kita sebarkan?

Renung2kan dan Selamat beramal!!!!


Berita Baik Utk Peminat Manchester City #1M4U #We1Peace @umbkl

Posted: 14 Jul 2012 03:34 AM PDT

Berita baik kepada peminat2 Juara BPL musim 2011/2012, Manchester City.

PM DS Najib Razak bahawa 15,000 keping tiket perlawanan Malaysia menentang Manchester City akan dijual pada harga RM10.00 sahaja kepada pengunjung2 ke program 1Youth For Malaysia di KLCC esok.

So tunggu apa lagi. Takkan korang nak lepaskan peluang menyaksikan pemain2 kesayangan korang beraksi? Jom ramai2 turun KLCC esok kerana selaian daripada itu ada banyak lagi acara menarik menanti anda.

Antaranyan persembahan Flashmob, persembahan artis2, gerai2 pameran, aktiviti kesukarelaan dan banyak lagi.

Jangan lepaskan peluang. Jom ramai2 kita turun Esplanade Park, KLCC seawal jam 9.00 pagi.

"Golongan Muda Pemangkin Semangat Sukarelawan"


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

Posted: 14 Jul 2012 01:17 PM PDT

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


‘Bercerai-berai kerana dasar Pas tapi UMNO satukan Melayu’?

Posted: 14 Jul 2012 12:11 PM PDT



Berita guru al-Quran, Che Hasnah Che Ahmad, 61, diceraikan suaminya, Yahaya Ibrahim, 78, dikatakan akibat perbezaan politik menggemparkan banyak pihak.

Che Hasnah, guru agama di Kampung Chabang Tiga, Chetok, Pasir Mas, diceraikan suami dengan talak satu di Mahkamah Majistret Pasir Mas Rabu lalu kerana dianggap sesat disebabkan tidak menyokong Pas.

Yahaya kemudian menafikan menceraikan isterinya itu disebabkan perbezaan politik sebaliknya mendakwa Che Hasnah sesat akibat tidak mengamalkan ajaran Islam, malah bersedia rujuk kembali sekiranya Che Hasnah kembali kepada ajaran Islam.

Dakwaan Yahaya itu disanggah Che Hasnah yang turut menolak kesediaan suaminya untuk rujuk kembali.

Ikuti penjelasan Che Hasnah kepada wartawan Utusan Malaysia, di rumahnya semalam mengenai kemelut yang berlaku dan kesediaannya untuk hidup bersendirian selepas ini tanpa suami.

UTUSAN: Boleh beritahu apa sebenarnya yang berlaku?

CHE HASNAH: Bekas suami kuat (taksub) kepada parti Pas. Saya ini asal-asal lagi Barisan Nasional (BN), dia asal Pas. Tetapi jodoh dengan dia, tak mengapa. Selama kenal tak ada apa-apa, kalau dia cakap pasal parti Pas saya senyap, begitu sebaliknya.

Tetapi akhir-akhir ini, dia mungkin dihasut rakan-rakannya dalam Pas. Dua, tiga hari sebelum bercerai dia nampak lain, selepas itu, dia kata awak nak ikut parti saya tak? Kalau tak nak ikut, saya tinggalkan awak. Saya beritahu saya ahli UMNO.

Dia kata tak apalah, dia pun balik ke rumah anaknya. Barang-barangnya di rumah ini pun diminta supaya cucunya datang ambil.

Sebelum ini, saya hadir ke program Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, dia tidak kisah. Dia tidak marah, senyap sahaja. Tetapi akhir-akhir ini berbeza.

Kenapa tidak ikut permintaan bekas suami supaya sertai Pas?

Saya tak mahu sebab Pas banyak kerenah. Tengok, apa yang Pas buat untuk bantu orang Melayu, tetapi Pas tolong orang Cina. Sekarang di Kelantan, orang Cina yang banyak Pas bantu. Sekarang Nik Aziz (Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) banyak beri tanah kepada orang Cina. Sekarang Pas pentingkan orang Cina, tidak pentingkan orang Melayu lebih-lebih lagi orang UMNO.

Bukankah Pas dakwa perjuangkan Islam?

Itu Pas kata, tetapi sebenarnya tidak begitu. Tengok apa yang terjadi, bercerai-berai kerana dasar Pas, kalau dasar UMNO tidak begitu. UMNO satukan orang Melayu dan Islam. Kita pun tahu juga, sebab kita tengok berita di televisyen, tetapi bekas suami tidak tengok berita di televisyen dan surat khabar, yang dia baca hanya Harakah.

Selama 14 tahun kami boleh bersama, tak berbalah, tetapi hanya kebelakangan ini sejak kerap pergi dengar ceramah Pas termasuk di Pejabat Penerangan Pas Kelantan. Mungkin waktu itu dia kena hasut.

Awal perkahwinan dahulu tak ada masalah?

Tak ada masalah, dia baik sangat. Tetapi sekarang sebab parti kami bercerai-berai. Masa mula ambil borang cerai, mahkamah tanya sebab mahu bercerai, dia kata kami tak sehaluan. Semasa depan hakim, dia kata mahu bercerai dan saya pula setuju. Dia pun lafaz cerai.

Bagaimana perasaan ketika itu?

Tidak rasa apa-apa. Dia selalu anggap parti dia lebih Islam dan menjamin syurga. Tetapi pada saya tidak. Kalau amalan baik, parti mana-mana pun Tuhan akan tilik hati kita, kalau baik bolehlah masuk syurga itu pun dengan rahmat Allah.

Sepanjang 14 tahun, macam mana pegangan bekas suami terhadap partinya?

Kuat, kalau sembahyang orang BN dia tak ikut. Sebelum nikah, orang BN meninggal dunia dia tak pergi, lepas bernikah saya kata tak boleh, sekampung kena pergi.

Kalau pergi ke program UMNO, bekas suami ada ikut sama?

Dia tak pergi, tetapi dia tak larang saya hadir program itu.

Macam mana boleh timbul mahu bercerai?

Cerai kerana saya tak ikut parti dia, mungkin kerana dia kena hasut.

Bekas suami kata sedia rujuk semula dengan bersyarat?

Saya tak mahu rujuk, elok seorang sahaja sekarang. Dia hendak beri syarat supaya saya ikut parti dia, saya tak mahu. Saya tak mahu masalah berulang lagi. UMNO pejuang Islam sebenar, yang tolong dan bela orang Melayu.

Bekas suami selalu ke ceramah Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat?

Ya, sebab itulah jadi macam itu, tak tahu apa yang Nik Abdul Aziz beritahu.

Apa perancangan selepas ini?

Tak ada apa, mengajar al-Quran sahaja, mula pukul 3 petang, berhenti solat Asar dan sambung lagi sampai pukul 7 petang.

Sedih dengan apa yang berlaku?

Sedih kerana ia berlaku disebabkan parti. Masalah ini berlaku bukan kerana apa, tetapi kerana parti. Dasar Islam apa dalam Pas, saya pun tak tahu. Masalah ini tidak akan berlaku dalam UMNO kerana UMNO satukan orang Melayu. Saya terkilan kerana dia tak sedar-sedar dan tetap menganggap hanya partinya yang Islam.

Warna-warni politik
Torashah

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

Posted: 13 Jul 2012 11:48 AM PDT

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


LAWATAN PM BAWA SEMANGAT KEPADA BN

Posted: 13 Jul 2012 08:35 AM PDT


 Lawatan PM diberikan sambutan meriah siang tadi

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri yang dikasihi telah selesai dalam lawatan seharinya ke Terengganu siang tadi.

Bermula di Arena Square, Dungun dan kemudiannya ke Bukit Payong di Marang sebelum berada di Stadium Tertutup Gong Badak, Kuala Terengganu – sambutan yang diberikan rakyat sangat menakjubkan.

Dalam suasana mood PRU yang dikatakan kian hampir, saya melihat sambutan yang diberikan itu sebagai mesej penting rakyat kepada kerajaan bahawa mereka sebenarnya sangat menghargai jasa dan sumbangan Barisan Nasional (BN).

Oleh kerana itulah saya fikir, mereka memberikan isyarat tersebut untuk terus memastikan BN akan mencapai kemenangan lebih selesa pada PRU akan datang nanti. Rakyat sebenarnya melihat kesungguhan kerajaan BN untuk menjaga kebajikan rakyat dan memajukan negara ini walaupun di kiri dan kanan mereka, kian banyak golongan penghasut yang cuba meracuni pemikiran mereka agar tidak mensyukuri nikmat yang ada.

Ya, sebagaimana yang disebutkan YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak  siang tadi bahawa BN akan terus komited dalam soal menjaga kebajikan rakyat, khususnya dalam menyediakan peluang pendidikan kepada mereka.

Malah kata beliau, agenda itu akan berterusan dalam tempoh yang lama demi memastikan rakyat kita terus terbela.

Apakah ia hanya retorik semata-mata?. Jawapannya tidak!. Kerajaan BN adalah kerajaan yang sentiasa berpaksikan kepada hakikat dan realiti. Apa yang dikata, apa yang dijanji, pasti akan dikotakan.

Berbeza dengan pembangkang, mereka berjanji apa sahaja kerana mereka tidak berkuasa dan tidak memiliki apa pun. Malah lebih memalukan lagi apabila janji mereka pada PRU ke-12 di negeri-negeri yang mereka menang pun, mereka GAGAL tunaikannya, inikan pula mereka mahu menabur janji baru.

Apakah rakyat tidak sedar?. Rakyat semakin sedar mengenainya. Dan, kerana itulah saya lihat, rakyat mula bangkit dan memberikan sokongan padu secara terbuka kepada BN dan mereka sangat berbangga dengan kepimpinan YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

Semoga lawatan Perdana Menteri siang tadi dapat memberikan pelbagai faedah kepada rakyat dan sudah tentu saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada seluruh rakyat di atas sokongan padu yang telah diberikan mereka kepada BN selama ini dan pada masa akan datang.




LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 13 Jul 2012 07:25 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Anak manja PAPA DSAI mengamuk

Posted: 12 Jul 2012 09:06 PM PDT

Baru-baru ini kampung Jenjarom digemparkan dengam kehadiran anak kesayangan DSAI..hebahan demi hebahan telah dilakukan,tapi apa yang mengejutkan aku dan rakan-rakan yang lain..kerusi lebih banyak daripada orang ramai..waduhhhh..maunya dia tak mengamuk..aku yang datang pun boleh pilih kerusi mana aku nak duduk..tak percaya,korang tengoklah gambo yang aku posting ni...yess..rakyat Kuala Langat MENOLAK kepimpinan PKR..






Sent from my Samsung Galaxy Tab

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 12 Jul 2012 11:33 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Tindakan Kurang Cerdik SPA Susahkan PM @najibrazak? @umbkl

Posted: 12 Jul 2012 08:37 PM PDT

Bukan nak mengata apa lagi nak menghina tetapi apa yang berlaku memang menyusahkan rakyat. Seperti pengumuman baru-baru ni pu3 anggap ia adalah tindakan 'kurang bijak' Suruhanjaya Perkhidmatan Awam [SPA] yang memperkenalkan dua dasar baru "kununnnya" bertujuan mahu meningkatkan peluang permohonan jawatan ke sektor awam sebagai menindas dan tidak berdaya maju…

Dasar baru yang berkuatkuasa 2 Julai 2012 sebenarnya menindas kerana menutup peluang lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) kerana sudah pasti keutamaan akan diberikan kepada pemegang ijazah.

Tahniah kepada CUEPACS dalam raeksi segera menyifatkan tindakan SPA membernarkan pemegang Ijazah Sarjana Muda memohon jawatan diperingkat lulusan SPM sebagai suatu tindakan tidak relevan dan "langkah kebelakang".

Dasar SPA ini langsung tidak mencerminkan daya saing dalam kalangan pemohon yang berbeza kelayakan malah mendakwa ia adalah satu pembaziran.

Dasar seumpamanya pernah diamalkan dahulu, calon yang memiliki Ijazah Sarjana Muda layak memohon jawatan di peringkat SPM. Bagaimanapun, ia lebih banyak mendatangkan masalah berbanding menyelesaikannya….

Apa akan berlaku kepada calon yang memiliki diploma atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM)…?.kalau nak kata calon Ijazah melambak tiada pekerjaan bagaimana mereka yang memiliki diploma, STPM dan SPM? Adakah masalah memenuhi ruang bekerja sudah dipenuhi untuk mereka sehingga diambil bahagian mereka untuk diserahkan kepada mereka yang memiliki ijazah?

Sekiranya calon memiliki ijazah tersebut menerima tawaran yang setimpal dengan kelayakan, sudah tentu dia akan meninggalkan jawatan SPM yang dimiliki. Kemudian, SPA perlu buat lagi temuduga untuk cari pengganti, ia adalah pembaziran dan menyebabkan kekecohan.

Ia bukanlah penyelesaian yang realistik kepada masalah 35,000 pemilik ijazah yang bekerja secara kontrak ketika ini…!!


Semenjak SPA mendapat Tan Sri Mahmood Adam sebagai Boss baru pada 19 Mei 2012, nampaknya dasar yang baru diperkenalkan ini terus mendapat kritikan dan bukannya pujian…!

Tak taulah tan sri mahmood ni bodoh sangat atau terlalu bijak. Tetapi bagi pu3 tindakannya ini tak bijak langsung! Membuat keputusan yang mencetuskan kontrovesi sekaligus menyusahkan hidup YAB Perdana Menteri Datuk Sri Najib!!!

Sepatutnya sebagai pegawai SPA tertinggi atau mana3 atasan kerajaan, mereka mempunyai tanggungjawab dalam membantu agar segala urus kerja YAB PM kita sentiasa didokong, dibantu oleh mereka yang boleh memainkan peranan menjayakannya .. Bukan menyusahkannya!

Pu3 tidak mahu melihat sebarang keputusan dimana akan berkesudahan dengan mengheret Najib menjadi seperti Badut ditertawakan oleh rakyat kerana silap langkah beberapa spesis pegawai atasan kerajaan yang BEB..AL!!

Belum redah kes Najib dimalukan kerana kesilapan bekas Ketua Setiausaha Negara (KSN) dalam isu hangat SPBA, dahulu. Ini timbul pula kes baru!

Mahmmod sewajarnya membalas kepercayaan Najib terhadapnya walaupun Program 6P menemui kegagalan namun tetap terpilih mengetuai Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Masuk je dah menunjukkan simptom-simptom menyusahkan pula.

Sebarang keputusan melaksanakan dasar yang tidak sesuai seperti yang baru baru ini diumumkan oleh SPA sebenarnya mengundang padah dan sebarang protes berkesudahan dengan BN akan kehilangan undi rakyat pada PRU ke 13.

Kata MIK : "Kesian sungguh kita menyaksikan kerja kuat dan usaha gigih Datuk Seri Najib dengan mudah dijahanamkan oleh spesis seperti individu bergelar Tan Sri Mahmood Adam…!"

Pu3 sedih, pegawai-pegawai kerajaan seperti Tan sri Mahmood adam yang hanya tahu akal nya konon nak advanted tetapi menyusah dan menambah beban kepada kerajaan sekarang terutama kepada Najib.

Rasanya, perlu ada penilaian semula lantikan pegawai pengurusan tertinggi kepada mereka yang banyak berkaitab dengan hubungan rakyat. Ini bukan kali pertama. Dah 2 kali!


Sumber: Blog Pewaris Anak Bangsa
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Benarkah DAP Hanya Akan Bertanding 60 Kerusi?

Posted: 12 Jul 2012 01:00 AM PDT


Pengagihan kerusi pilihanraya bagi parti-parti sekutu dalam Pakatan Rakyat nampaknya masih kabur. Walhal, Ketua Pembangkang, iaitu Anwar Ibrahim sebelum ini telah menyatakan bahawa pembahagian kerusi PRU telah pun dimuktamadkan.

Dan nampaknya sekali lagi Anwar menipu.

Dari sumber-sumber tertentu, kita telah dimaklumkan bahawa PKR akan bertanding 66 kerusi. Manakala PAS sebelum ini ada mewar-warkan bahawa mereka akan bertanding 80 kerusi. Namun, mengikut perkiraan berdasarkan PRU yang lepas, PAS hanya mampu meletakkan 66 kerusi sahaja dan itupun hanya berjaya memenangi 22 kerusi.

Justeru, jika PAS ingin bertanding 80 kerusi menunjukkan betapa PAS itu akan tetap dengan angan-angan Mat Jeninnya.

Kita juga dapat membaca sikap berhati-hati Hadi Awang dalam memperkatakan soal kerusi, kerana Hadi hanya menyebut 'mungkin akan bertanding 80 kerusi' iaitu bukannya satu kepastian lagi.

Kita amat faham betapa hati Hadi Awang akan bergetar apabila menyebut nama DAP. Kerana itu, Hadi tidak berani meletakkan angka muktamad, tetapi hanya menganggarkan sahaja akan jumlah kerusi yang akan ditandingi PAS dalam PRU nanti. Tidak mungkin Hadi akan mengumumkan jumlah muktamad tanpa restu DAP terlebih dahulu.

Bagaimanapun, elok kita ketepikan angan-angan Mat Jenin PAS dan melihat dari segi logik. Logiknya, PAS hanya akan bertanding sekitar 66 kerusi, dan PKR telah pun memuktamadkan bertanding 66 kerusi juga, maka pastinya kerusi lebihan sebanyak 90 lagi adalah milik DAP.

Tidak mungkin DAP akan benar-benar bertanding 60 kerusi sahaja seperti kata Lim Kit Siang kepada Malaysian Insider, kerana jika benar, bermakna PR hanya akan bertanding 192 kerusi sahaja keseluruhannya.

Mungkin ada yang terpedaya dengan hujah DAP dan PAS bahawa ini hanyalah spekulasi jahat BN untuk memecahbelahkan PR, tetapi apa yang dinyatakan di sini adalah analisis berdasarkan logik dan bukannya angan-angan Mat Jenin.

Perlu diingatkan bahawa DAP telah bertanding 47 kerusi dalam PRU yang lepas dan memenangi 28 darinya, yang mana mengatasi jumlah yang dimenangi oleh kedua-dua rakan sekutunya. Maka tidak mungkin DAP akan mengalah meletakkan kerusi yang jauh lebih sedikit dari kedua-dua mereka dalam PRU kali ini.

Percayalah, seperti yang ditekankan oleh Lim Guan Eng secara tidak langsung dalam perdebatannya dengan Chua Soi Lek baru-baru ini, iaitu DAP tidak sekali-kali menerima konsep kerjasama dengan PAS dan PKR sepertimana UMNO-MCA-MIC. Sebaliknya DAP akan sentiasa memastikan kedudukannya jauh lebih tinggi dari sekutu-sekutu hapraknya.

Justeru, kesukaran DAP dan PAS menyatakan jumlah muktamad kerusi yang akan dipertandingkan dalam PRU nanti adalah bukti bahawa PR menghadapi krisis dalaman iaitu dilema antara sikap kiasu (DAP) dengan tekanan majoriti (pengundi Melayu).

Yang pasti, perkataan kiasu (takut kalah) itu sendiri sudah menyatakan segala-galanya iaitu DAP tidak akan sekali-kali beralah.

Tiada ulasan:

Pengikut