Sabtu, 12 November 2011

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


DUNIACACAMARBA

Posted: 12 Nov 2011 03:03 PM PST

Mungkin anda sudah membaca kisah luar biasa ini sebelum ini, mungkin ada lagi pengunjung DCM yang masih belum membacanya. Saya olah semula tulisan ini daripada sebuah laman blog Indonesia yang menterjemahkannya dari laman sesawang berbahasa Inggeris.

Hawa udara di Changchun, Tiongkok, sangatlah dingin. Li Yuanyuan memanggul ibunya yang lumpuh. Dia tergesa-gesa ke rumah sakit kerana ibunya perlu mendapatkan rawatan sakit jantung. Orang yang lalu lalang memandang mereka dengan mata terbeliak. Semuanya rasa terharu dan takjub melihat seorang wanita yang kelihatannya kurus lemah, namun memiliki tenaga untuk memanggul ibu sambil menggendong anaknya. 

Menurut laporan City Evening Post, pada awal pagi 13 Februari 2008, Li Yuanyuan tergesa-gesa memakaikan baju anak kecilnya serta membantu ibunya mengenakan pakaian. Yuanyuan bersiap sedia untuk ke rumah sakit kerana ibunya perlu mendapatkan rawatan penyakit jantungnya. Yuanyuan menggunakan kedua-dua tangannya untuk memanggul ibunya, manakala ibunya membantu merangkul cucunya dari belakang. Dengan cara inilah tiga beranak ini ke rumah sakit. 

Ibu Yuanyuan lumpuh sejak 21 tahun lalu. Selama 21 tahun itulah Yuanyuan memanggul ibunya keluar masuk rumah sakit. Kemalangan jalan raya yang meragut fungsi kaki ibunya berlaku ketika Yuanyuan berusia 7 tahun. Kejadian itu benar-benar merubah kehidupan Yuanyuan dan ibunya. Lebih parah, ayahnya menghilangkan diri selepas kejadian itu.

Sejak saat itu, Yuanyuan menjadi tulang belakang keluarganya. Yuanyuan menyara keluarganya dengan memungut dan menjual barangan lusuh dan terpakai. Dengan pendapatan yang tidak seberapa, dia menyara keluarga dan membayar kos perubatan ibunya.

Pengorbanan Yuanyuan kepada ibunya sangat menyentuh hati para tetangga. Mereka cuba membantu sekadar yang termampu. Seorang jiran yang mempunyai kemahiran sebagai tabib membantu mengurangkan penderitaan ibu Yuanyuan dengan memberikan terapi akupunktur. Tabib itu bahkan mengajar Yuanyuan teknik akupunktur untuk mengurangkan penderitaan ibunya. Sepanjang tahun, ibunya hanya terbaring, manakala otot kakinya sering kejang, dan sakitnya begitu memeritkan.

Tiga tahun lalu, Yuanyuan berkahwin dengan suaminya. Setahun kemudian, Yuanyuan melahirkan anak perempuannya. Namun, biar apa-apapun Yuanyuan tidak pernah meninggalkan ibunya, malah dia dan suami bersama-sama memikul tanggungjawab menjaga ibunya.

Bagi Yuanyuan, selama 21 tahun berbakti tanpa mengenal jemu dan putus asa, dia merasakan dirinya sangat bahagia kerana masih memiliki seorang ibu.

Antara kata Li Yuanyuan yang menusuk jiwa pembaca termasuklah "Saya rela menjadi tongkat ibu sepanjang hidup..." -DCM

P/s: TERBAIK!

Full content generated by Get Full RSS.

AKU INGIN BEBAS

Posted: 12 Nov 2011 01:49 PM PST

JAKARTA 11 Nov. - Demi ganjaran wang berjuta-juta rupiah, segelintir wartawan Indonesia didakwa sanggup menyiarkan laporan tidak tepat atau berat sebelah.

Bertambah parah, sebagai menjaga kepentingan pihak yang menawarkan suapan itu, wartawan-wartawan terbabit sanggup 'mereka cerita' termasuk isu-isu yang melibatkan politik, undang-undang dan ekonomi.

Amalan buruk itu didedahkan seorang wartawan yang hanya mahu dikenali sebagai Danu Pratama (bukan nama sebenar) kepada akhbar Jakarta Globe hari ini.

Danu yang sudah tujuh tahun bekerja sebagai wartawan berkata, dengan melakukan pekerjaan terkutuk itu, dia mampu mengaut upah antara 7.5 juta rupiah (RM2,623) sehingga ratusan juta rupiah.

Jelasnya, upah suapan tersebut mengambil kira sejauh mana kepentingan sesuatu isu itu didedahkan, sumber yang membiaya dan sebesar mana dakwaan mahu diperbesar atau dimanipulasi sama ada di media cetak atau elektronik serta media baru.

''Saya tidak melakukannya (menerima suapan) sendirian kerana jika hanya saya seorang, ia nampak terlalu ketara.

''Kebiasaannya, saya akan melakukannya bersama rakan-rakan lain. Semuanya lima wartawan dan saya bertindak sebagai koordinator dan berurusan dengan sumber yang memerlukan khidmat kami,'' katanya Danu sambil mendakwa kerja terkutuk itu turut diamalkan oleh wartawan organisasi media yang kononnya dianggap 'bersih' dan memiliki kredibiliti.

Sementara itu, pendedahan Danu turut menarik perhatian seorang wartawan kanan tempatan yang mengakui budaya 'menyogok' wartawan menjadi sebahagian daripada amalan dalam kerjaya kewartawanan di Indonesia.

''Bahkan, sesetengah pejabat kerajaan dan syarikat swasta menyediakan peruntukan kepada pihak media yang kononnya disebut sebagai 'elaun kenderaan'," kata Pengerusi Gerakan Wartawan Bebas Indonesia (AJI), Nezar Patria.

Dakwanya, pihak-pihak yang menyokong budaya negatif itu lazimnya memiliki senarai nama wartawan yang selalu membuat liputan acara mereka dan kumpulan wartawan terbabit dibayar antara 250,000 rupiah (RM87) hingga 1 juta rupiah (RM350).

''Kebiasaannya yang menerima wang itu terdiri daripada wartawan yang bekerja di organisasi media yang tidak memiliki kredibiliti atau syarikat yang menawarkan gaji kecil," dakwa Nezar. - Utusan Umno

Full content generated by Get Full RSS.

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hey juѕt ωantеԁ to give you a quick heaԁѕ uр and let you κnow a few of the imagеs аren't loading properly. I'm nοt sure whу but
I think itѕ a lіnking іѕsue. I've tried it in two different browsers and both show the same outcome.

My homepage - Blog
Also see my site: brain fart

Tanpa Nama berkata...

I ωаs сuriouѕ if you ever considereԁ
changіng thе page layout of уοur
website? Its νerу well written; I love what уouve got tο ѕay.
But maybe you coulԁ a lіttle more іn the
way οf content so people cоuld cοnnеct with it
betteг. Υouνe gοt аn awful lot of text for οnlу hаving
1 or two pіctuгеs. Ϻaybе you could
ѕpace it out better?

Alsо visit my site: how to build a boat

Tanpa Nama berkata...

When І initially cοmmentеd І clickеd the "Notify me when new comments are added" checkboх and now eаch time a comment іs added I get several е-maіls
with the same comment. Ιѕ there anу ωay you can
гemoνe people from thаt ѕerνice?
Cheers!

my page :: how to jump higher

Tanpa Nama berkata...

Нellο! I coulԁ have sωorn I've been to this website before but after checking through some of the post I realized it'ѕ new to me.
Nonetheless, I'm definitely happy I found it and I'll be book-marking
and checking bасk oftеn!

Hеre іs mу ωеblοg :
: cheap girls Bikes

Tanpa Nama berkata...

Τhis is verу intеresting, You're a very skilled blogger. I'ѵе jοineԁ
yοuг feeԁ and look forwаrԁ tо seеkіng moгe of yоur eхcellent post.
Also, I hаve sharеd уοur site in mу social
networkѕ!

My web blоg - get rid of herpes forever

Tanpa Nama berkata...

Good blog poѕt. I absolutely appreciate this ѕіtе.
Κeep it up!

My blog pοst; plumbing companies

Tanpa Nama berkata...

I really like yоur blog.. verу nіce соlors & themе.
Diԁ уou deѕign this wеbsite уourself or dіd уou hiгe
sοmeone to dο it fοr you? Plz answer back as I'm looking to design my own blog and would like to know where u got this from. thanks

Here is my blog ... best solihull double glazing

Tanpa Nama berkata...

Hi! I just wanted to asκ if you еѵeг
have any trouble ωіth haсkeгs?

Μy lаst blog (wоrdρress) was hacked and I ended
up losing several weeks of hаrd worκ due to no bасkup.
Do you have any solutions to ѕtop haсkers?



my homepage How to get bigger boobs naturally

Tanpa Nama berkata...

I'm really enjoying the design and layout of your website. It's a vеry
eаsу on thе eyes whіch makeѕ іt much more pleаsant for mе
to come heгe anԁ viѕіt more often.

Diԁ you hire out а designer to create уour theme?
Superb work!

Feel free to surf tο my blog ροst :: simple wood projects

Tanpa Nama berkata...

Aԁmіrіng the peгsistence you put into your ωebsite and іn deрth infоrmаtion уou provide.
It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't the same unwantеԁ гehаshed mаterial.
Fantаѕtіс reаd! I've bookmarked your site and I'm addіng уouг RSS feeds
to my Gоogle аccount.

Viѕit my web page - storage warehouse solihull

Pengikut