Khamis, 18 Ogos 2011

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Ajijoi

Posted: 18 Aug 2011 05:06 PM PDT

Tazkirah Ramadhan oleh Muhammad Nuruddin Bashah

Posted: 18 Aug 2011 05:41 AM PDT

Kunjungan berbuka puasa pelajar STAR ke Surau Al-Ihsan

Posted: 18 Aug 2011 03:44 AM PDT


IPOH (17.8.11): Bersempena dengan cuti umum Nuzul Quran, sekumpulan seramai 40 orang pelajar-pelajar Sekolah Tunku Abdul Rahman (STAR), Ipoh yang terdiri daripada ahli-ahli kelab BADAR (Badan Amal Makruf) tingkatan 3, 4 dan 5 berkunjung ke Surau Al-Ihsan, Rapat Setia, Ipoh untuk berbuka puasa dan bersolat terawih.

Sepertimana tahun lalu, kumpulan BADAR daripada STAR ini telah memilih Surau Al-Ehsan sebagai destinasi mereka untuk menimba pengalaman berbuka puasa, solat terawih dan bertazkirah didalam suasana berjemaah.

Kumpulan ini yang diketuai oleh guru mereka, Ustaz Tanusi dan Ustaz Rahim telah diberikan peluang oleh pihak surau untuk mengendalikan sendiri penyediaan berbuka puasa, mengimamkan solat Isyak dan juga Terawih. Pengalaman ini menyedia dan mendedahkan mereka dengan suasana hidup berjemaah dan bermasyarakat.

Majlis tahlil sebelum berbuka yang dikendalikan oleh pelajar-pelajar ini sendiri


Jemaah surau dan juga guru STAR


Menunggu masuknya waktu berbuka


Ustaz Rahim (berbaju hitam) juga kelihatan seronok berbuka di surau ini


Hidangan kuih-muih dan bubur lambuk buat berbuka puasa


Solat Maghrib sebelum menikmati hidangan moreh


Pelajar-pelajar STAR menghidangkan makanan


Beratur untuk mengambil hidangan


Makan bertalam 4 orang


Menu moreh hari ini, Nasi Briyani, Kari Kambing, Ayam Masak Merah dan Jelatah


Selepas berbuka, pelajar-pelajar membasuh pula


Pelajar STAR melaungkan azan untuk solat Isyak


Mereka juga diberikan peluang untuk mengimamkan solat Isyak dan Terawih


Sdr Nuruddin membawakan tazkirah mengenai pemuda Kahfi


Apa tengok-tengok?

Ustaz Tanusi mengucapkan penghargaan diatas kesudian pihak surau menerima kunjungan pelajar-pelajar STAR


Ustaz Rahim yang mewakili pelajar-pelajar STAR menyampaikan cenderamata kepada Ustaz Faisol bagi pihak surau


Bersalam-salaman diakhir majlis

Dengan kejayaan kunjungan kali kedua pelajar-pelajar STAR ke Surau Al-Ihsan ini, mungkin majlis sebegini boleh dijadikan acara tahunan kelab BADAR ini. Semoga pengalaman yang mereka timba semasa berbuka disurau ini, akan lebih mematangkan mereka didalam kehidupan bermasyarakat.

DUNIACACAMARBA

Posted: 18 Aug 2011 05:01 PM PDT

San Miguel Corp. Bakal Ambil Alih 560 Stesen Minyak Esso/Mobil. Sebut San Miguel, Ingat Anak Siapa?

Posted: 17 Aug 2011 09:26 PM PDT

 Business Times melaporkan bahawa syarikat besar FIlipina San Miguel Corporation bakal mengambil alih 560 stesen minyak Esso dan Mobil di seluruh Malaysia. Nilai urus niaga ini mencecah ASD610 juta. Mengapa Exxon Mobil mahu menjual perniagaan mereka di Malaysia? Bab ini kena tanya Najib.

Apa bisnes San Miguel, sila lihat rajah di bawah ini:


 

Anak siapa ada hubungan dan saham dalam syarikat ini?

P/s:  Mungkin lepas ini arak San Miguel dijual di stesen minyak miliknya!

Remaja Disangka Kena Culik, Rupa-rupanya Peras Ugut Keluarga Sendiri

Posted: 17 Aug 2011 08:30 PM PDT

Saya petik:
Gadis hilang ditahan kerana peras ugut keluarga

[Kosmo] PUCHONG – Tembelang Ameerah Asha Azizan, 17, yang dilaporkan hilang sejak enam hari lalu terbongkar selepas dia ditahan polis bersama teman lelakinya kerana disyaki menipu ibu bapanya dengan merancang penculikan diri sendiri dan meminta wang tebusan berjumlah RM50,000.

Sebelum dilaporkan hilang, Ameerah Asha, pelajar tingkatan lima dikatakan tidak pulang ke rumah selepas menghadiri kelas tambahan di Sekolah Menengah Puchong Utama 1 dekat sini pada 12 Ogos lalu.

Bagaimanapun, rancangan penculikan itu terbongkar apabila Ameerah Asha dan teman lelakinya seorang penganggur berusia 19 tahun ditahan ketika pasangan tersebut menaiki sebuah kereta di kawasan Saujana Puchong dekat sini pada pukul 9 pagi semalam.

Pada 27 Julai lalu, modus operandi sama digunakan oleh seorang pelajar wanita sebuah kolej swasta dekat Subang Jaya.

Gadis itu bersubahat dengan kekasihnya seorang lelaki Nigeria sebelum mereka meminta wang tebusan sebanyak RM1.5 juta daripada keluarga si gadis yang berada di Kuching, Sarawak.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Zainal Rashid Abu Bakar berkata, penahanan pasangan remaja itu dibuat susulan daripada panggilan ugutan seorang lelaki tidak dikenali diterima oleh bapa Ameerah Asha yang meminta wang tebusan.

"Panggilan ugutan tersebut merupakan petunjuk penting polis menyelesaikan kes kehilangan Ameerah Asha.

"Gadis itu tidak hilang sebaliknya mengikut teman lelakinya sebelum merancang penculikan untuk mendapatkan wang," kata beliau kepada Kosmo! ketika dihubungi di sini semalam.


P/s: Teman lelaki warga Nigeria. Hmmmm... Bayangkanlah betapa malu dan kecewanya ibu bapa remaja ini!

Remaja Ceroboh Rumah Jiran, Kantoi Berkhalwat, Dibelasah Bapa

Posted: 17 Aug 2011 06:57 PM PDT

Saya petik:

[HM] ALOR GAJAH: Seorang pelajar sebuah sekolah menengah di sini, patah jari apabila dibelasah dengan batang penyapu oleh bapanya kerana disyaki bersekedudukan dengan teman wanitanya di sebuah rumah di Masjid Tanah, dekat sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.45 malam, remaja lelaki berusia 17 tahun terbabit patah jari kiri selepas dibelasah bapanya yang hilang sabar dengan perbuatannya itu.

Remaja itu dan teman wanitanya yang juga penduduk taman berdekatan serta satu lagi pasangan ditangkap pegawai syarak bersama penduduk taman selepas menceroboh masuk ke rumah jiran ketika penghuninya keluar.

Tindakan kumpulan remaja berusia 16 dan 17 tahun itu dihidu penduduk yang seterusnya memaklumkan kepada pegawai syarak lalu menyerbu rumah itu.


Bagaimanapun, ketika diserbu, dua remaja perempuan sempat keluar rumah dan bersembunyi di dalam kereta, manakala dua lelaki itu berada di dalam rumah. 

P/s: Aduhai!!!

Syarat Bomoh Sial: Wang atau Tubuh, Syarat untuk Apa?

Posted: 17 Aug 2011 05:45 PM PDT

Saya petik:

[HM] KUALA LUMPUR: Serah tubuh atau barang kemas. Itu pilihan diberi seorang bomoh yang kononnya pakar membuang sial dan memulihkan hubungan suami isteri pelanggannya yang semuanya wanita.

Hasil tipu dayanya, bomoh mendakwa kerabat diraja dan berpura-pura warak itu mengaut keuntungan jutaan ringgit apabila 10 pelanggan wanitanya memilih 'kaedah rawatan' kedua iaitu menyerahkan barang kemas.


Bomoh berusia lewat 30-an itu berasal dari Teluk Intan, Perak, namun sebahagian besar mangsanya ditemui dan 'dirawat' di bilik hotel sewaannya di Jalan Klang Lama di sini antara Februari lalu hingga awal bulan ini.

Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Goh Kok Liang, berkata kes terbaru berlaku pada 9 Ogos lalu selepas pihaknya menerima laporan seorang wanita di kawasan Rungkup, Perak.


"Berikutan laporan itu kami menahan seorang lelaki yang dipercayai menyamar bomoh sebelum menipu mangsa dan meminta menyerahkan barang kemas.


"Hingga kini, dipercayai lebih 10 wanita di Kuala Lumpur dan Teluk Intan menjadi mangsanya selepas menyerahkan barang kemas dan wang tunai bernilai jutaan ringgit," katanya ketika dihubungi, semalam.

Goh berkata, suspek kini direman untuk siasatan kes di Perak dan akan diserahkan kepada polis di Ibu Pejabat Polis (IPD) Brickfields untuk siasatan lanjut.


"Pada masa sama, polis masih memburu seorang rakan suspek yang dipercayai bersubahat dengannya," katanya.

P/s: Bomoh tersebut sudah tentu keparatnya. Yang bodohnya, wanita-wanita yang mudah percaya terhadap kemampuan kelentong si bomoh itu. Bingai!

Tiada ulasan:

Pengikut