Selasa, 12 Julai 2011

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara


Kekerasan: Pemuda PAS serah memo pada Suhakam

Posted: 12 Jul 2011 02:28 AM PDT

KUALA LUMPUR, 12 Julai: Dewan Pemuda PAS Malaysia hari ini telah menyerahkan memorandum khas kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berhubung tindakan penggunaan kekerasan tidak munasabah pihak polis dalam menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur 9 Julai lalu.

Memorandum tersebut diserahkan sekitar jam 3.30 petang tadi oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasruddin Hassan dan diterima oleh Naib Pengerusi Suhakam, Prof Datuk Dr Khaw Lake Tee bersama Pesuruhjaya Suhakam, Muhammad Sha'ani Abdullah di ibu pejabat Suhakam, di sini.

Selain mendedahkan kekerasan polis, Nasruddin yang ditemani 8 orang pegawai Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Dewan Pemuda PAS Malaysia dalam memorandum itu turut mendedahkan tindakan penafian akses peguam oleh pihak polis terhadap para tahanan himpunan itu.

Dalam memorandum yang dibacakan oleh Pengarah Juham, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi itu, Dewan Pemuda PAS Malaysia sehubungan itu meminta Suhakam menubuhkan satu Panel Penyiasat seperti yang diperuntukkan di bawah Seksyen 12(1) Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia 1991.

Penubuhan panel itu bertujuan untuk menyiasat penggunaan kekerasan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), layanan buruk terhadap tahanan dan penafian akses kepada peguam semasa dalam tahanan.

Menurut Ahmad Zamri, selain itu, Suhakam diminta mengisytiharkan bahawa tindakan PDRM itu adalah menyalahi peruntukan undang-undang negara dan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, Suhakam diminta mengarahkan PDRM memohon maaf kepada semua tahanan yang telah dikasari.

"Suhakam diminta mengarahkan PDRM menghormati hak asasi manusia seperti yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.

"Suhakam diminta menasihati dan mengesyorkan kerajaan menubuhkan suatu Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat penyelahgunaan kuasa serta kekerasan oleh PDRM," katanya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/4328-kekerasan-pemuda-pas-serah-memo-pada-suhakam

Tiada ulasan:

Pengikut