Sabtu, 4 Jun 2011

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ajijoi

Posted: 04 Jun 2011 03:02 PM PDT

Seperti yang diramalkan seawal pencalonan, Haji Mohd Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu menang bergaya sebagai Timbalan Presiden Pas dipemilihan pucuk pimpinan Muktamar Pas kali yang ke-57 yang berlangsung di Taman Melewar semalam.

Walaupun Mat Sabu ditentang hebat oleh seorang lagi calon daripada golongan ulama iaitu Dato Tuan Ibrahim Tuan Man yang diharapkan dapat mengekalkan penguasaan golongan ulama diperingkat tertinggi pimpinan parti, ianya tidak sedikit pun melemahkan semangat perwakilan untuk mengundi perubahan.

Perwakilan yang bertandang ke Muktamar tahun ini membawa bersama suara dan hasrat ahli-ahli akar umbi yang mahukan perubahan diperingkat pucuk pimpinan. Perubahan yang dimaksudkan adalah dari segi gerak kerja parti yang selama ini dilihat lemah dan lembab dalam menggembeleng ahli-ahli mara kehadapan menjulang parti serta menangkis serta menghentam serangan-serangan Umno dan Barisan Nasional yang semakin hari semakin keras, ganas dan kurang ajar.

Pimpinan ulama dibawah Ustaz Nasharuddin Mat Isa sebelum ini dilihat gagal dalam menangani isu-isu yang direka cipta Umno. Malah, Ustaz Nasharuddin dilihat ahli Pas sebagai seorang pimpinan yang lebih mesra Umno apatah lagi dengan isu kerajaan perpaduan yang mana beliau dikatakan salah seorang pemain dalam kemelut tersebut.

Pimpinan ulama secara keseluruhannya kurang menyerlah dalam mendepani isu-isu parti. Mereka dilihat lebih gemar mendiamkan diri tanpa turut terlibat merungkaikan kekusutan isu-isu dilontar pihak musuh. Sebagai contoh, dewan ulama negeri Perak yang kurang dikenali ahli-ahli Pas sendiri apabila gagal turun padang bertemu dengan ahli-ahli. Mereka bukan sahaja tidak kelihatan ditapak-tapak ceramah, rapat umum malah sikap membisu mereka didalam isu ancak yang dilakukan oleh Zambry Abdul Kader dan membiarkan hanya Dewan Pemuda Pas Perak dan Dato Seri Nizar mengenengahkan isu itu, amat menyedihkan.

Berlainan dengan pendekatan yang diamalkan oleh Mat Sabu. Berani bersuara dan kehadapan dalam isu-isu parti, rakyat malah keperingkat antarabangsa. Sebut sahaja nama Mat Sabu, pasti semua orang kenal. Baik yang tua mahupun muda, sehingga keperingkat kanak-kanak. Baik Cina, India apatah lagi orang-orang Melayu tidak kira daripada parti mana, pasti sedia kenal Mat Sabu.

Setiap malam-malamnya dipenuhi dengan ceramah. Jika ada mana-mana kawasan ataupun cawangan yang bercadang untuk mengadakan ceramah, pasti nama Mat Sabu yang menjadi pilihan pertama dan utama. Teringat saya mengenai permintaan kawasan Batu Gajah yang amat-amat berharap agar Ketua Penerangan Pas Perak, YB Drs Khalil Idham Lim mengusahakan kedatangan Mat Sabu berceramah disana, kerana terdapat seorang ahli (kini telah kembali kerahmatullah) yang telah menginfakkan sejumlah wang untuk jamuan sekiranya Mat Sabu datang berceramah dikawasan itu. Semasa ceramah Pas Ganti Umno di Kg Meranti Lapan, Lahat pula, Mat Sabu tidak sempat sampai kepentas ceramah akibat kesesakan lalulintas dimalam raya Cina setelah menziarahi ibunda yang sakit, namun suaranya berceramah singkat dengan menggunakan talian telefon bimbit sudah cukup memuaskan hadirin ramai yang telah menunggu lama. Begitulah popularnya Mat Sabu dipentas ceramah.

Susuk tubuh dan imej Mat Sabu sendiri amat sinonim dengan rakyat kebanyakan. Seperti orang susah. Pas berdiri daripada orang-orang Melayu Islam yang hidup susah. Cuma kebelakangan ini para profesional yang hidup senang dan mewah bersama-sama didalam Pas. Mat Sabu adalah ikon kepada rakyat. Baik ahli Pas ataupun tidak.

Jika terdapat demonstrasi jalanan, rapat umum atau apa saja program yang berhadapan dengan pihak berkuasa polis atau FRU, Mat Sabu lah orangnya yang akan kehadapan. Ditahan polis, dipukul diterajang bukanlah satu ketakutan buat Mat Sabu kerana beliau pernah merasakan kelat kuasa ISA di Kamunting. Gari, cota, air asid dan gas pemedih mata adalah mainan Mat Sabu. Himpunan Bersih 2.0 Julai ini pula bagai tidak lengkap tanpa imej Mat Sabu diposternya.

Pelbagai tohmah dan strategi telah dicuba Umno agar Mat Sabu tidak terpilih ke kerusi Timbalan Presiden Pas kali ini. Tetapi itu semua telah berlalu. Kini Umno dan Barisan Nasional berhadapan dengan bahaya besar apabila Mat Sabu terpilih.

Isyarat kemenangan Mat Sabu yang dilancarkan perwakilan semalam petanda buruk buat gerombolan pertahan kuasa. Kerana kuasa itu pasti akan digoyah, digoncang dan diruntuhkan oleh seorang pejuang tulen keluaran Pas, Tuan Haji Mohd Sabu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pulakdah!

Posted: 04 Jun 2011 01:29 PM PDT

'Mat Sabu Belajar ITM Tak Habis', PERKASA

Posted: 04 Jun 2011 07:01 AM PDT

Nampaknya faktor kemenangan Abg Mat dalam Pemilihan PAS kali ini memberikan impak yang amat besar. Tidak hanya kepada UMNO malah turut kepada PERKASA. Dan sebaik saja Abg Mat diumumkan kemenangannya sebagai Timbalan Presiden PAS, PERKASA sudah memukul canang 'politik peribadi'. Tidak mustahil dan saya amat yakin...tidak lama lagi, puak-puak ini akan menyambung siri 'politik dalam kain' yang akan dihalakan kepada Timbalan Presiden PAS yang baru.

Kita lihat apa kenyataan awal daripada Pemimpin Tertinggi PERKASA di atas kemenangan Abg Mat Sabu.

"Suara Anwar dalam PAS ditentukan oleh (Mursyidul Am PAS) Datuk Nik Aziz dan (Presiden PAS) Haji Hadi (yang) jadi pak turut... yang lain tidak releven... memang ada yang Erdogan, ulama dan macam-macam lagi. Tetapi semua tidak beri apa-apa kesan kecuali Datuk Nik Aziz dan pak turut Haji Hadi,"
- Presiden PERKASA, Ibrahim Ali.
"Mat Sabu hanya belajar di ITM dan tidak tamat, bukan lulusan pengajian agama Timur Tengah. Ianya memalukan gulongon ulama PAS kerana Mat Sabu tiada kelulusan akademik manakala puak Erdogan juga lagi kecewa kerana Mat Sabu tidak sokong Anwar. Malah Mat Sabu yang mengelar Anwar Al-Juburi... kehebatan Mat Sabu, namanya Muhamad sama nama Rasullulah, tapi nama bapa Sabu.. tiga naib presiden pula adalah tokoh duniawi iaitu dua ada ijazah dan satu lagi dikatakan hanya SPM saja. Pada pendapat saya barisan pimpinan PAS baru ini semakin menyukarkan usaha ke arah perpaduan Melayu,"
- Setiausaha Agung Perkasa Syed Hassan Syed Ali

(GAMBAR) Detik-detik Pengumuman Kemenangan Mohamad Sabu

Posted: 04 Jun 2011 04:06 AM PDT



KUALA LUMPUR, 4 Jun -- TAHNIAH... Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata sesuatu kepada Timbalan Presiden PAS yang baru, Mohamad Sabu selepas diumumkan sebagai Timbalan Presiden PAS pada pemilihan Ahli Jawatankusa Kerja PAS Pusat Penggal 2011-2013 dengan undian tertinggi dari perwakilan iaitu sebanyak 420 undi sempena majlis Muktamar Tahunan PAS Ke-57 di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar, Gombak di sini, hari ini.Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang (kiri) bersalaman dengan Timbalan Presiden PAS yang baru, Mohamad Sabu selepas diumumkan sebagai Timbalan Presiden PAS pada pemilihan Ahli Jawatankusa Kerja PAS Pusat Penggal 2011-2013.Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang (kanan) mengucapkan tahniah kepada Timbalan Presiden PAS yang baru, Mohamad Sabu sambil diperhatikan oleh bekas penyandang jawatan berkenaan, Nasharudin Mat Isa (kiri)Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu melambai-lambaikan tangannya kepada pihak media selepas diumumkan sebagai Timbalan Presiden PAS pada pemilihan Ahli Jawatankusa Kerja PAS Pusat Penggal 2011-2013

Kredit : Bernama

Bayi 3 Bulan Sudah BERPAYUDARA Dan Keluar HAID

Posted: 04 Jun 2011 02:55 AM PDT

Doktor di Russia bingung dengan apa yang terjadi kepada seorang bayi perempuan. Bayi ini sudah menunjukkan tanda-tanda akil baligh pada usia seawal 3 bulan!

Milana yang sekarang berusia 7 bulan, mempunyai kitaran haid yang teratur, payu daranya sudah mula membentuk dan dia sudah tumbuh bulu di kemaluannya, menurut laporan DailyMail.

Menurut sebuah sumber di Hospital Kanak-kanak Rusia berkata, "Ini adalah kes pertama kami tentang bayi mencapai akil baligh."

"Setakat ini, pendaftaran paling awal untuk kes seperti ini di dunia adalah untuk seorang budak perempuan berusia lima tahun." Budak itu berasal dari selatan Rusia, dan menurut doktor tempatan bayi itu lahir dalam keadaan normal sepenuhnya.

Mereka pada awalnya mendakwa ia adalah kerana tumor yang menyebabkan kejadian aneh ini berlaku kepada bayi ini selepas tiga bulan di lahirkan.

Mereka mengesyorkan kemoterapi, tetapi ditolak oleh pasangan ibu bapa bayi ini, Anna dan Yevgeniy Gaspirovich yang berumur 30 tahun.

Diagnosis tumor masih tidak disahkan dan Olga Bogdanova, Naib Ketua Doktor Hospital Novokubanskaya Tengah, berkata: "Kami tidak dapat memahami punca baligh awal yang luar biasa itu. Kami masih bingung. Mungkin ianya diwarisi secara abnormal (tidak normal). "

Setelah bayi ini dipindahkan ke Moscow untuk rawatan, dia didapati memiliki hormon wanita lima kali lebih tinggi berbanding seorang wanita dewasa.

Doktor merancang untuk merawatnya dengan terapi yang akan berlanjutan sehingga belasan tahun dengan suntikan tahunan terutamanya untuk hormon bayi itu.

Namun, ayah Milana, seorang pemandu khuatir mereka tidak mampu dengan kos perubatan £32,000 (lebih RM150 ribu).

Orang pertama yang menyedari gejala itu ialah nenek Milana, Valentina, yang mengatakan, "Saya memberitahu anak saya bahawa bukan perkara yang normal untuk bayi mempunyai bulu di kemaluan"

TAHNIAH! Abg Mat Sabu DARI SAMM Muar

Posted: 03 Jun 2011 08:34 PM PDT

Kenangan abang Mat ketika minum malam selepas ceramah bersama penyelaras SAMM dan ahli SAMM di PRK Merlimau. Dari kiri Sdr Ahmad Anwar, Sdr Mohd Faesal Mazian, abang Mat Sabu dan Penyelaras SAMM Chegubard. 


Kami SAMM Muar mengucapkan ucapan TAHNIAH kepada Tn Hj Mohamad Sabu atau lebih mesra dengan gelaran abang Mat di atas kejayaan memenangi jawatan Timbalan Presiden PAS...:Author Faethal

GOMBAK: Seperti yang dijangka Timbalan Presiden kini sah milik Mohamad Sabu apabila berjaya mengenepikan penyandang jawatan itu Nasharudin Mat Isa.

Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu berjaya memperoleh 420 undi manakala Nasharudin dengan 224 undi. Seorang lagi calon Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pula mendapat 399 undi.

Keputusan itu diumumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS Pusat Datuk Abdul Halim Abdul Rahman sebentar tadi di Dewan Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohamad, Taman Melewar di sini sebentar tadi.

Dalam pemilihan PAS pada 2009 lalu, Mat Sabu tewas kepada penyandang Nasharuddin Mat Isa dan bekas naib presiden Datuk Husam Musa dalam persaingan tiga penjuru.

Nasharudin mendapat 480 undi, Husam (281) dan Mat Sabu memperolehi (261) undi.
Bagi Naib Presiden pula dua penyandang berjaya mengekalkan jawatan tersebut; Salahuddin Ayub (753), Datuk Mahfuz Omar (616) manakala Datuk Husam Musa berjaya memperoleh undi kedua tertinggi dengan 660 undi.

Melalui pengumuman kedua-dua jawatan tertinggi itu menyaksikan calon Ulama disingkirkan daripada senarai manakala golongan profesional memonopoli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Sesi 2011-2013.

Tikus MAKAN BAYI Di Afrika Selatan

Posted: 03 Jun 2011 06:27 PM PDT


Banyak di antara jenis haiwan yang ditemui di Afrika memiliki ukuran yang lebih besar berbanding haiwan yang sama di benua lain. Tidak terkecuali tikus yang ditemui di perkampungan Cape Town Afrika Selatan yang mempunyai ukuran sebesar kucing dewasa, panjang ekornya hampir 90 cm dan yang mengerikan panjang giginya lebih dari satu inci. Tikus ini telah memakan kepala dua orang bayi di perkampungan tersebut.Lunathi Dwadwa bayi berusia 3 tahun yang sedang tidur di pondok orang tuanya di perkampungan di luar Cape Town dimakan kepalanya oleh si tikus raksasa, bermula dari kepalanya dan akhirnya bayi itu pun terkorban. Pada hari yang lain seorang lagibayi meninggal dunia kerana diserang seekor tikus raksasa di bandar Soweto berhampiran Johannesburg.

Ibu kepada bayi bernama Lunathi sangat terkejut apabila mendapati mata anaknya telah terkeluar serta dimakan bahagian alis dan pipinya oleh tikus tersebut.

"Saya tidak akan dapat melupakan bagaimana ketika melihat nasib anak saya yang matanya sudah dimakan. Tikus itu makan dari alis ke pipi, dan mata anakku sudah dilarikan oleh tikus," kata Bukiswa Dwadwa (27) ibu kepada bayi malang itu, seperti yang dilaporkan oleh The Sun pada Jumaat (3/6/2011).

Polisi tempat turut menyatakan, tidak ada (haiwan) lain yang melakukan perbuatan seperti itu kecuali tikus raksasa. Tidak lama kemudian polis turut menemui korban yang sama oleh tikus tersebut. "Kami dipanggil penduduk yang melaporkan kematian bayi dimakan tikus," kata anggota polis Bongani Mhlong. Sedangkan sebelum itu pihak polis sempat menuduh ibu kepada bayi malang tersebut telah melakukan pembunuhan sadis dengan bukti bukti yang ditemui.

Bagaimanapun tuduhan itu disangkal apabila semakin banyak laporan dibuat melibatkan mangsa yang mengalami nasib yang sama gara-gara keganasan tikus raksasa tersebut.

Tiada ulasan:

Pengikut