Ahad, 5 Jun 2011

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Muktamar PAS ke 57, mlm ke 2 (Ceramah Perdana)

Posted: 04 Jun 2011 03:31 PM PDT











Mohamad Sabu nafi laporan ulama tewas

Posted: 04 Jun 2011 03:24 PM PDT

GOMBAK, 4 Jun: Ceramah malam akhir Muktamar Tahunan PAS ke 57 di Taman Melewar, dekat sini mendapat sambutan memberangsangkan.

Suasana meriah dan sesak dengan ribuan hadirin menggamit kenangan makmurnya pusat tarbiyah sekitar 10 tahun lalu.

Kini bangunan pusat tarbiyah ini telah bertukar wajah dengan penampilan moden sesuai dengan kehendak semasa.

Di sinilah terletaknya Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohamad (KUIZM) yang telah memulakan sesi pengajian tidak lama sebelum ini.

Ada pandangan menyatakan, jika sesuatu majlis ceramah itu diadakan di Taman Melewar mendapat sambutan menggalakan berbanding tempat lain di sekitarnya.

Dikatakan juga Taman Melewar mempunyai ruh perjuangan yang hebat kerana itulah anggota masyarakat dari semua tempat datang jika sesuatu itu dibuat di situ.

Mohamad Sabu nafi Berita Minggu

Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu menafikan tajuk muka hadapan Berita Minggu yang meletakkan tajuk Ulama Tewas di muka hadapan.

Katanya, PAS sejak dahulu bukan sahaja menghormati ulamak bahkan golongan agama itu diletakkan dalam tertinggi, Majlis Syura Ulamak untuk memandu parti.

Berbanding Umno, tegasnya, yang hanya meletakkan agama di dalam sebuah biro sahaja sama seperti biro sukan, belia dan pertanian.

Sambil ketawa kecil, Haji Mohamad berkata, sejak bila Umno hendak pada ulamak melainkan mereka hanya berdusta semata.

Di dalam ceramah sama, Mohamad berkata, jangan diharapkan kepada Umno untuk menjaga agama di negara ini.

Umno tidur tak lena - Mursyidul Am


Sementara itu dalam ucapan ringkasnya selepas itu, Mursyidul Am, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan perjuangan Mohamad lebih baik dari sesetengah lepasan Universiti Azhar.

"Beliau tidak pernah terlibat dengan Umno," tegasnya.

Kata Tuan Guru, Mohamad terus bersama perjuangan PAS sejak dari awal lagi dan sesekali tidak pernah terlibat dengan Umno.

Menurutnya, dengan sikap Mohamad yang disenangi semua pihak, Umno akan tidak dapat tidur nyenyak selepas ini.

Pemuda minta 40 peratus kerusi untuk calon muda

Posted: 04 Jun 2011 03:23 PM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Jun: Pemuda PAS Malaysia meminta PAS Pusat memberikan 40 peratus kerusi kepada calon-calon muda bagi menghadapi pilihanraya akan datang.

Permintaan tersebut diharap diberikan pertimbangan serius oleh PAS Pusat bagi kepentingan parti dan selaras dengan keperluan semasa serta tidak hanya tertakluk kepada lelaki, tetapi juga muslimat.

Ketua Pemuda PAS, Nasarudin Hassan Tantawi menegaskan, keperluan PAS Pusat memberikan petimbangan serius terhadap permintaan itu berdasarkan kehendak masyarakat kini yang lebih mengutamakan kepada calon-calon muda.

Menurut beliau, pada pilihanraya di Singapura baru-baru ini, golongan muda mendapat sambutan hebat sehingga berjaya memenangi beberapa kerusi yang ditandingi.

Katanya, begitu juga dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak baru-baru yang jelas menunjukkan pencapaian baik yang diperolehi PAS bagi kerusi yang ditandingi yang diwakili golongan muda.

"Selain itu, walaupun kalah, PAS turut mencapai kejayaan baik dalam pilihanraya kecil di Tenang baru-baru ini yang diwakili Cikgu Mala yang juga mewakili golongan muda.

"Kehadiran Cikgu Mala yang mewakili golongan muda dari muslimat telah membuatkan PAS berjaya mengurangkan undi yang diperolehi BN dengan begitu banyak," katanya pada sidang media di Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohamad (KUIZM) di Taman Melewar, di sini, hari ini.

Dalam PRN Sarawak baru-baru ini, menurut beliau, walaupun kalah, PAS turut mencapai kejayaan besar sehingga berjaya mengurangkan undi yang diperolehi BN dengan begitu ketara pada beberapa kerusi yang ditandingi PAS yang diwakili golongan muda.

"Contohnya di Beting Mero yang diwakili calon muda, walaupun kalah tetapi PAS berjaya menarik sokongan pegundi cukup besar sehingga hampir berjaya," katanya.

Bagaimanapun, tegasnya, permintaan tersebut tidak bermakna beliau menafikan kehebatan calon-calon yang telah berusia dari PAS.

"Kami cukup sedar dengan kehebatan golongan yang telah berusia sebab itulah kami hanya meminta 40 peratus sahaja kerusi untuk calon-calon muda yang berkelayakan.

"Tapi dalam masa yang sama, kami berharap agar golongan muda turut diberikan tempat oleh PAS kerana selain golongan yang telah berusia, masyarakat kini ternyata lebih berminat kepada calon-calon muda," ujar beliau.

Ramai lagi artis akan sertai PAS - Nasrudin

Posted: 04 Jun 2011 03:22 PM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Jun: Kesediaan beberapa orang artis untuk menyertai PAS, selepas Bob Lokman, membuktikan PAS sudah semakin diterima oleh pelbagai lapisan masyarakat di tanah air.

Perkembangan yang memberangsangkan ini diyakini akan menarik minat lebih ramai anggota masyarakat negara ini untuk menyertai PAS menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13, sejajar dengan perjuangan PAS untuk kepentingan semua kaum.

Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nasarudin Hassan Tantawi menegaskan, kesediaan golongan artis untuk menyertai PAS sudah dimaklumkan oleh golongan artis sendiri kepada beliau secara jujur baru-baru ini.

Menurut beliau, artis-artis tersebut sudahpun dikenalpasti dan mereka sememangnya terdiri daripada artis-artis ternama yang melibattkan pengarah, penyanyi, pelakon dan pelawak.

Katanya, bagaimanapun beliau tidak mahu menyebut nama-nama artis terbabit kerana mahu menyerahkan kepada artis-artis itu sendiri untuk mengumumkannya nanti.

"Saya difahamkan buat masa ini mereka masih belum bersedia untuk mengumumkannya. Tetapi mereka memang mahu menyertai PAS seperti juga Bob Lokman," katanya pada sidang media di Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohamad di Taman Melewar, di sini, hari ini.

Selain golongan artis, beliau juga menjelaskan bahawa perjuangan PAS kini sudah semakin diterima oleh golongan muda di tanah air dan ia ternyata amat berbeza berbanding masa lalu.

Menurut beliau, perkembangan itu membuktikan golongan muda di tanah air sudah semakin terbuka dalam politik, sehingga menyebabkan mereka memilih PAS yang berada dalam Pakatan Rakyat bagi melakukan perubahan politik di negara ini.

"Ini secara langsung menolak dakwaan Umno BN yang mengatakan golongan muda semakin ramai yang menyokong mereka, dengan mengambil perkiraan pada majlis Sejuta Belia yang diadakan di Putrajaya baru-baru ini.
(Gambar: Nasrudin dalam sidang media bersama timbalannya yang baru dipilih, Nik Abduh)

"Pada hal dakwaan Perdana Menteri atau pemimpin Umno mengenai perkara itu ternyata amat jauh menyimpang dari sasarannya.

"Beliau yang hadir pada majlis itu sebenarnya bukan sejuta, tetapi hanya sekitar 8,000 hingga 10,000 orang sahaja," katanya.

Perkara itu ternyata amat berbeza dengan majlis himpunan yang diadakan oleh PAS, dengan kehadiran yang sememangnya mencapai jumlah yang disasarkan.

"Antaranya termasuklah Himpunan 30,000 yang diadakan oleh PAS di Kedah baru-baru ini dengan kehadiran sememengnya 30,000 seperti yang kita target.

"Begitu juga dengan Himpunan 10,000 di Kelantan untuk majlis 100 kali khatan al-Quran, juga memeng dihadiri 10,000 orang seperti yang kita target," jelasnya.

Dengan perkembangan itu, jelasnya, anak-anak muda yang juga pengundi-pengundi muda kini ternyata lebih tertarik kepada PAS daripada Umno kerana mereka sendiri lebih percaya kepada PAS berbanding BN untuk membela nasib mereka.

Mohd Sabu: Akar tunjang yang menjalar merata

Posted: 04 Jun 2011 03:21 PM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Jun: Penulis dan pemimpin veteran PAS, Subky Latif (gambar)  menyifatkan Mohamad Sabu umpama akar selepas rotan (ulama yang sesuai) tidak ada tetapi 'akar ini akar tunjang yang menjalar merata'.

"Ulama tak menang kerana tidak ada yang sesuai umpama rotan tidak ada, jadi akar yang menjadi pilihan...tetapi Mohamad Sabu ini umpama akar tunjang yang cabangnya merayap merata," kata Subky.

Beliau mengulas kemenangan Mohamad dalam pertandingan jawatan timbalan presiden PAS hari ini.

Mohamad menang apabila mendapat 420 undi berbanding Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (399) dan Nasharudin Mat Isa (224).

Mohamad memecah rekod kepimpinan PAS apabila menjadi timbalan presiden pertama dari kalangan bukan ulama selepas konsep kepimpinan ulama diperkenalkan PAS pada tahun 1983.

Subky adalah antara pemimpin PAS yang yakin, PAS perlu dipimpin oleh ulama. Dalam pemilihan 2009 lalu, Subky antara pemimpin PAS yang bercakap agar perwakilan memilih timbalan presiden di kalangan ulama.

"Saya berpendapat, Mohamad perlu diletakkan di situ sebagai pemimpin PAS bukan untuk sementara sahaja misalnya untuk hadapi pilihan raya tetapi sampai bila-bila.

"Jangan pula tahun depan ada usaha untuk menukar beliau pula. Biarlah sampai rotan yang dicari benar-benar ditemui barulah ditukar," kata beliau penuh kiasan.

Untuk menstabilkan kedudukan beliau dalam hiraki kepimpinan PAS, Subky menasihatkan agar Mohamad Sabu melantik ramai ulama di sekeliling beliau untuk menjadi penasihat-penasihatnya.

"Dia jangan pula jadi macam sesetengah kerajaan, tidak dengar cakap mufti, sesetengah kerajaan ambil mufti tetapi mufti yang dengar nasihat kerajaan," katanya.

Warna Warni Muktamar PAS Pusat Ke 57

Posted: 04 Jun 2011 03:17 PM PDT











Tiada ulasan:

Pengikut