Ahad, 6 Mac 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG

Posted: 06 Mar 2011 03:24 AM PST

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG


TAK TAKUT AZAB NERAKA? TANYA AZWAN KEPADA UMMI HAFILDA

Posted: 05 Mar 2011 06:28 AM PST

KUALA LUMPUR: Ummi Hafilda Ali diingatkan supaya berhenti memfitnah orang lain sebaliknya berusaha membersihkan dosa yang dilakukan terutama terhadap keluarga sendiri. Peringatan tersebut dibuat oleh adiknya sendiri, Azwan Ali.

Sejak akhir-akhir ini Ummi yang merupakan salah seorang watak utama dalam konspirasi pertama tahun 1998 muncul dan menjaja cerita kononnya beliau tahu keburukan abangnya Azmin Ali yang juga Timbalan Presiden KEADILAN.

Beliau juga sering mencaci peribadi Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sikap Ummi semakin menjadi-jadi apabila ada pilihan raya kecil. Terbaru, ketika berucap di pentas BN dalam pilihan raya Merlimau, beliau memberi amaran kepada pengundi-pengundi kononnya Anwar merupakan seorang individu yang sangat merbahaya kepada agama dan juga negara.

Dalam SMSya kepada KeadilanDaily.com, Azwan mengingatkan kakaknya bahawa seksaan dari Allah menanti kepada mereka yang melakukan fitnah. "Tak takut azab neraka ker?" kata Azwan.

Sehubungan itu, Azwan yang juga personaliti TV terkenal menasihati Ummi supaya membersihkan diri sendiri sebelum bercakap mengenai orang lain.

"Bersihkan dosa pada adik beradik sebelum nak menyalak berpolitik sambil busukkan darah daging (sendiri). (Ia juga termasuk) dosa kepada saya," tambah Azwan.

Pada September 1998, ayahnya Haji Ali Omar (Allahyarham) melalui sebuah surat wasiat memutuskan pertalian zuriat dengan Ummi kerana sikapnya yang suka melakukan fitnah.

KEDAH online

Posted: 06 Mar 2011 03:17 AM PST

Suara Sri Andalas

Posted: 05 Mar 2011 11:39 PM PST

Suara Sri Andalas


Merlimau: SPR Sasar Lebih 80% Keluar Mengundi

Posted: 05 Mar 2011 09:21 PM PST

Laporan Langsung di Merlimau


2.31pm: Langit mulai mendung, kemungkinan hari akan hujan.

2.40pm: 66.8 peratus atau 7,133 daripada 10,679 pengundi di Merlimau sudah keluar mengundi sehingga jam 2 petang. SPR mensasarkan lebih 80 peratus akan mengundi hari ini.

1.30pm: 61.38 peratus atau 6,555 daripada 10,679 pengundi di Merlimau sudah keluar mengundi sehingga jam 1 tengahari. SPR mensasarkan lebih 80 peratus akan mengundi hari ini.

1.05pm: Di pusat mengundi Permatang Serai, penyokong PAS kelihatan marah terhadap polis dan SPR kerana membenarkan penyokong BN melepasi halangan, untuk mengiringi pengundi ke kaunter SPR.
Penyokong wanita dari kedua belah pihak menjerit antara satu sama lain.
Seorang penyokong wanita BN dilihat sengaja memprovokasi penyokong PAS dengan berjalan menghampiri mereka seperti gaya seorang model. Penyokong PAS bagaimanapun, tidak memperdulinya.

1pm: Masa makan tengahari. Penyokong kedua belah pihak sedang menjamu selera di bawah pokok. Begitu juga dengan anggota polis anti-rusuhan.


12.40pm: 54 peratus atau 5,746 daripada 10,679 pengundi di Merlimau sudah keluar mengundi sehingga jam 12 tengahari. SPR mensasarkan lebih 80 peratus akan mengundi hari ini.

11.40am: 43 peratus atau 4,571 daripada 10,679 pengundi di Merlimau sudah keluar mengundi sehingga jam 11 pagi. SPR mensasarkan lebih 80 peratus akan mengundi hari ini.

11.39am: Suasana di Ayer Merbau kembali tenang apabila kumpulan Pemuda PKR beredar menuju ke pusat mengundi yang lain.
Tetapi sekumpulan Pemuda BN kedengaran mengusik janggut penyokong PAS.
"Janggut sunah Nabi! Ni la bodoh, bangang," jawab seorang daripada mereka.

11.10am: Di SK Merlimau, keadaan jadi panas apabila Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam tiba untuk melawat pusat mengundi dan kedai-kedai berhampiran Merlimau Utara.
Penyokong Pakatan melaungkan "rasuah, rasuah".

10.55am: Calon PAS Yuhaizad Abdullah melawsat pusat mengundi SK Merlimau 2 - tempat mengundi bagi pengundi dari Merlimau Utara, di mana 42.3 peratus adalah Melayu, 17.1 peratus Cina dan 40.1 peratus India.
Calon BN menang di Merlimau Utara dalam pilihan raya lalu dengan mendapat 234 undi manakala PAS memperolehi 174 undi.

10.52am: Merlimau: Kira-kira 20 penyokong BN berarak menuju ke pusat mengundi Ayer Merbau, mencetuskan insiden jerit-menjerit dengan pesaing mereka dari Pakatan. 
Pemuda PKR melaungkan "Sapu Malaysia" dan "1Islam!" setiap kali Pemuda BN melaungkan "1Malaysia!"
Ayer Merbau mempunyai jumlah teramai pengundi Cina di antara tujuh daerah pengundi, dan tempat terletakkan bilik operasi PKR bagi pilihan raya kecil DUN Merlimau.

10:39am: Di pusat pengundian Ayer Merbau - SRJK (C) Merlimau - penyokong BN mengusik penyokong PAS, yang sebahagian besarnya adalah wanita.
"Ni semua nak mati dah!" kedengaran seseorang melaung ke arah seorang penyokong PAS yang sudah berusia.

10.35am: Sehingga jam 10 pagi, 30 peratus atau 3,175 orang sudah mengundi.

10:05am: Konvoi motosikal BN berlegar di sekitar pekan Merlimau. Mereka memakai baju biru BN dan mengebarkan bendera BN.

9:56am: Perniagaan laris di gerai keropok lekor di seberang jalan pusat pengundian. Pemilik, Mohd Zaid - penduduk tempatan Chinchin - berkata dia membuka gerai sejak jam 7 pagi. Dia dan isterinya mengundi sebaik sahaja pusat pengundian dibuka pada jam 8 pagi

9.42am: Yang paling vokal di Chinchin adalah NGO Skuad Teraju Elit Pemuda Selangor (Steps), yang sebelum ini dilihat menyertai demonstrasi anti-kerajaan negeri di Selangor.

9.35am: Penyokong PAS mengadu bahawa polis tidak bersikap adil kerana melarang penyokong PAS daripada melintasi garisan yang dipasang di pusat mengundi, sedangkan penyokong BN dibenarkan berbuat demikian.
Anggota Unit Amal PAS, Md Razi Jamaludin, 38, tidak puas hati terhadap perkara tersebut. Dia juga menafikan semangat anggota parti itu rendah kerana parti itu dijangka tewas di Merlimau.
Sebaliknya, katanya, semangat mereka adalah tinggi serta optimis untuk menang, tetapi mereka terpaksa berpecah antara dua pilihan raya kecil - Merlimau dan Kerdau, dan sebahagianya dihantar untuk mengiringi calon parti itu Yuhaizad.

9.25am: Menurut pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof sehingga jam 9 pagi, 15 peratus atau 1,500 orang sudah mengundi.

9.16am: Penyokong PAS pula membalas dengan melaungkan ke arah Puteri Umno, "mengandung, mengandung". Mereka kemudiannya diarah oleh pemimpin mereka supaya berhenti berbuat demikian.

9.05am: Calon BN, Roslan Ahmad serta isterinya beredar dari tempat mengundi dan tempat kira-kira 350 penyokong BN di situ. Beberapa penyokong BN sudahpun kedengaran mengucap tahniah atas "kemenangannya".
Puteri Umno dan Wanita Umno mengebar bendera parti dan menyanyi lagu 'Inilah Barisan Kita".

9.01am: Calon PAS, Yuhaizad mengetuai bacaan doa di markas PAS bersama kira-kira 100 penyokong.
Kira-kira 76 peratus pengundi di stesen mengundi Chinchin adalah Melayu. Ini merupaka kampung halaman Yuhaizad. PAS mendapat satu perempat daripada undi di situ pada 2008.

8.40am: Roslan beratur di salah satu saluran mengundi tetapi kemudiannya mendapati dia masuk bilik yang salah untuk hendak mengundi.
Ini mencetuskan sedikit kekecohan di kalangan jurugambar kerana mereka terpaksa bergegas ke bilik lain.
Secara kebetulan, isteri Roslan juga melakukan kesilapan yang sama dengan masuk ke bilik yang salah ketika hendak mengundi.

8.10am: Di daerah pengundian Merlimau Pasir, dua wartawan TV dari Aljazeera diarah keluar oleh anggota polis dari kawasan sekolah ketika mereka mahu mewawancara pengundi.
Polis melarang wartawan stesen TV untuk berbuat demikian dalam kawasan sekolah.
Pengundi mula tiba di SK Merlimau untuk mengundi. Daerah mengundi tersebut mempunyai 2,180 pengundi. BN menang dengan majoriti 393 undi - dengan memperolehi sejumlah 985 undi dalam pilihanraya umum lalu.
Calon BN, Roslan Ahmad akan mengundi di sini.

8.00am: Merlimau - Pusat pengundian dibuka secara rasmi bagi kawasan pilihan raya ini.
Suruhanjaya Pilihan Raya meramalkan jumlah keluar mengundi mencapai kadar 80 peratus, namun pengundi dinasihatkan supaya keluar awal kerana ribut petir dijangka berlaku di sebelah petang.


Sumber: Malaysiakini

Kerdau: 75% Sudah Mengundi Walau Jalan Sesak

Posted: 05 Mar 2011 09:08 PM PST

Laporan Langsung di Kerdau


2.25pm: Seramai 6,805 pengundi (75.62%) telah keluar mengundi sehingga jam 2 petang.

2pm: Kesesakan teruk berlaku di sebatang jalan yang menghubungkan pusat mengundi di Rumpun Makmur dan Kerdau.
Keadaan itu hampir menyebabkan kenderaan yang melalui jalan berkenaan tidak bergerak langsung.

1.25pm: Jumlah keluar mengundi hingga hingga jam 1 petang telahpun mencatat angka 6,467 pengundi – 71.86%.



1pm: Ramai petugas dan golongan yang hadir ke kawasan pengundian mengambil peluang untuk berehat, termasuk sekumpulan aktivis daripada Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM).
Kumpulan aktivis berkenaan pada awalnya dilihat menyertai kumpulan petugas BN.
Kelihatan beberapa orang daripada mereka sedang bermain ping pong di hadapan bilik gerakan MBFM yang terletak kira-kira 30 meter daripada SK Jengka 25.



12.30pm: Jumlah keluar mengundi hingga jam 12 tengahari ialah seramai 5,874 orang – 65.29 peratus.

11.30am: Jumlah keluar mengundi hingga jam 11 pagi ialah seramai 4,890 orang – 54.34 peratus.
Sementara itu, suasana lebih meriah dikesan di Felda Jengka 23, di mana penyokong BN dan PAS saling ejek-mengejek di luar pusat pengundian di SK LKTP Felda 23.
Kumpulan penyokong dengan kekuatan masing-masingnya seramai kira-kira 100 orang itu berhimpun di pinggir jalan yang menuju ke pusat pengundian berkenaan.
Penyokong BN itu melaungkan "murah" dan "tak sedap" apabila sebuah kereta tiba dengan membawa muatan air botol untuk penyokong PAS.
Penyokong PAS berkenaan bagaimanapun sekadar mengibarkan bendera mereka apabila diejek begitu.
Keadaan di sini secara umumnya aman dengan dikawal sekumpulan anggota polis yang sebahagiannya dilengkapi pistol dan senapang gas pemedih mata.

11.25am: Sekumpulan lebih 200 sedang berkumpul di jalan masuk ke SK Jengka 25, tetapi para penyokong parti itu hanya bersorak sekali sekala sahaja.
Pada waktu ini juga, seramai kira-kira 30 orang anggota polis bertugas mengawal keadaan. Jumlah ini adalah lebih ramai berbanding pada awal pagi ini.
PAS mematuhi arahan SPR dengan tidak mendirikan 'pondok panas' di kawasan ini, tetapi BN sebaliknya.

10.50am: Naib presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man dan rakan sejawatannya dari PKR Fuziah Salleh dilihat meninjau kawasan pengundian di Felda Jengka 25.
Menurut Tuan Ibrahim, PAS bergantung pada pengundi muda yang mewakili 38 peratus daripada 8,999 pengundi.
"Jika mereka turun semua, insya-Allah kita ada harapan," katanya kepada Malaysiakini.

10.45am: Keadaan lalu lintas menjadi sesak di Felda Jengka 25 ekoran keadaan jalan yang sempit dan banyak kereta yang berpusu-pusu.
Polis bertindak menukar aliran trafik menjadi sehala.

10.43am: Di SMK Jengka 25, kebanyakan penyokong PAS dan BN merupakan orang luar. Jumlah penduduk yang tidak ramai membolehkan pengundi mengenali antara satu sama lain.
Kelihatan orang tempatan bertanya kepada perayu undi: "Dari mana ya? Tak pernah nampak."

10.30am: Timbalan pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, jumlah keluar mengundi dipercayai telah melebihi 40 peratus.
Sekiranya jumlah keluar mengundi dapat mencecah lebih 50 peratus menjelang tengahari, beliau yakin ia akan melebihi jangkaan jumlah keluar mengundi sebanyak 80 peratus.
Proses pengundian berjalan baik dan lancar, katanya kepada media ketika mengunjungi pusat pengundian SMK Kerdau.

10.20am: Seorang anggota trafik PDRM yang ditugaskan di Felda Jengka 25 berkata, keadaan trafik agak kelam kabut pada awal pagi ini.
Ramai "orang luar" yang datang untuk meninjau kawasan pilihan raya ini, katanya.
Tambahnya, beliau tidak menjangkakan keadaan trafik akan menjadi terlalu sesak walaupun polis bertindak menukar aliran trafik di situ menjadi sehala.
Anggota itu juga berkata, pegawai atasannya mahu mereka menguatkuasakan undang-undang dengan tegas di dalam kawasan rancangan Felda itu.
Katanya, pegawai berkenaan memberitahu mereka supaya menyaman penunggang sesiapa saja yang didapati tidak memakai topi keledar atau membawa bendera parti.
Tambahnya beliau hanya berada di situ untuk memastikan keadaan terkawal.

10am: Peratus keluar mengundi setakat ini adalah sebanyak 36.25 peratus atau seramai 3,262 orang.
Jurucakap SPR berkata suruhanjaya itu menyasarkan lebih 80 peratus akan keluar mengundi hari ini.
"Sasaran dibuat berdasarkan peratus keluar mengundi pada pilihan raya umum 2008 iaitu 80.3 peratus," katanya, lapor Bernama.
Sementara itu, kira-kira 100 penyokong PAS dan BN kini berkumpul dan bercampur satu sama lain dalam satu kumpulan di SMK Felda Jengka 25.
Bagaimanapun, mereka dilihat matang dan tidak mengejek sama lain.
Penyokong PAS, terutama wanita rancak berselawat dan penyokong BN cuma bersorak kepada pengundi.
Pemandu kereta juga dilihat mematuhi arahan SPR dengan tidak menggunakan logo parti, sebaliknya menggunakan kertas warna biru dan hijau pada kenderaan mereka.

9.47am: Calon PAS Hassanuddin Salim berkunjung ke pusat mengundi di Desa Murni dan turut menyapa seorang pengundi yang sedang memeriksa maklumat di kaunter SPR.
Sementara itu, seramai kira-kira 200 orang penyokong PAS dan 100 orang penyokong BN berkumpul di tepi jalan sambil melaungkan slogan dan ejekan.
Kumpulan PAS melaungkan "Hidup Islam" dan "Hancur rasuah" manakala kumpulan BN yang berada di seberang jalan menyambut dengan laungan "Bohong" dan "Hidup BN."
Hassanuddin yang menyapa penyokong daripada kedua-dua kem berkenaan berkata, beliau melihat sambutan yang baik daripada para pengundi.
Tidak sampai lima minit kemudian, beliau meneruskan perjalanan ke pusat pengundian seterusnya.
Kawasan Desa Murni mempunyai seramai 1,343 pengundi – daerah mengundi paling besar dalam kawasan DUN Kerdau.
Dalam pilihan raya umum lalu, BN memenangi kawasan ini dengan majoriti tipis sebanyak 96 undi.

8.45am: Di SK Tekal, jentera PAS dan BN menggunakan taktik memimpin warga emas ke pusat pembuangan undi.
Petugas BN memakai baju berwarna merah dengan tulisan 'Gelombang merah' manakala PAS pula banyak dibantu unit amalnya yang berpakaian seragam berwarna merah tua.
Tiada pondok panas didirikan di sekitar kawasan ini, seperti ditetapkan SPR.

8.30am: Di SK Tekal, suasana tenang dan senyap tidak seperti selalu. SPR menguatkuasakan had sempadan sejauh 50 meter di antara kumpulan penyokong.
Garisan polis juga dipasang di sepanjang jalan menyebabkan tiada kereta diletak di tepi jalan dan tiada orang ramai berkumpul.
Didapati ada gadis berbaju merah jambu, dipercayai anggota Puteri Umno, dilarang dari mengiringi calon warga emas ke peti undi.

8.00am: Pusat pengundian dibuka secara rasmi. Cuaca baik walaupun dijangka mendung pada petang.
Lewat malam tadi hujan telah turun. Keadaan trafik juga baik memandangkan masih belum ramai pengguna jalan raya yang keluar pada waktu ini.



Sumber: MalaysiaKini

Selangor Rancang Pembangunan Tiga Tahun Akan Datang

Posted: 05 Mar 2011 08:00 PM PST

SHAH ALAM 6 MAC: Kerajaan Selangor sudah menyediakan rancangan pembangunan negeri untuk tempoh tiga tahun akan datang melalui program yang dinamakan 'Agenda Selangor Untuk Rakyat'.

Menurut Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, perancangan ini menumpukan aspek pembangunan negeri dalam usaha meneruskan fokus kerajaan negeri untuk Merakyatkan Ekonomi Selangor.

"Kita juga tidak lama lagi akan melancarkan plan tiga tahun Selangor 'Agenda Selangor Untuk Rakyat' yang akan dipersembahkan 26 Mac ini yang merangkumi semua aspek pembangunan Negeri Selangor," katanya.

Khalid berkata demikian pada Majlis Pelancaran Buku Jingga dan Sambutan Tiga Tahun Pentadbiran Negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat, di sini malam tadi. 

"Pakatan Rakyat mengubah paradigma bahawa bukan rakyat yang meminta, tetapi kerajaan yang dipilih akan menyerahkan kepada rakyat yang menjadi tuan kepada pentadbiran. Merakyatkan ekonomi disokong oleh Buku Jingga," ujar Khalid lagi.


Buku Jingga menyaksikan dasar-dasar yang dibawa oleh gagasan itu dan janji 100 hari pentadbiran sekiranya berjaya menerajui Putrajaya.


Sumber: TVSNEWS

PR Komited Pastikan Rakyat Selangor Terus Maju

Posted: 05 Mar 2011 01:00 AM PST

SHAH ALAM 5 MAC : Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Pakatan Rakyat hari ini di Selangor berjaya menukar paradigma pemikiran yang bertitik tolak daripada konsep rakyat datang 'meminta-minta' terhadap kerajaan kepada rakyat adalah 'tuan kepada kerajaan' selaras dengan agenda perjuangan Pakatan Rakyat yang mengangkat Ketuanan Rakyat.

Khalid berkata demikian pada Majlis Pelancaran Buku Jingga dan Sambutan Tiga Tahun Pentadbiran Negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat, di sini.  

Beliau berkata lagi pembelaan kerajaan Selangor kepada warga pendidik dan bidang pendidikan terbukti apabila kini guru KAFA menerima gaji berjumlah RM1,300. Malahan kerajaan negeri turut memberi penekanan khas kepada pembangunan pendidikan dan prasarana Sekolah Agama Rakyat , Sekolah Jenis Tamil Dan Cina dengan memberi peruntukan yang besar setiap tahun berbanding kerajaan terdahulu.

Tan Sri Khalid juga menjelaskan bahawa sambutan tiga tahun Pakatan Rakyat Selangor yang lebih utama ialah untuk memastikan bahawa pelaksanaan segala agenda dapat dijalankan dengan baik dan rakyat menerima hasil gerak kerja yang dirangka selama ini demi kebajikan rakyat.


Sementara itu Exco Kerajaan Selangor Dr Hassan Ali berkata selama tiga tahun Pakatan Rakyat mentadbir Selangor menjadi perangsang kepada kerajaan untuk terus berusaha memastikan rakyat negeri Selangor menjadi negeri termaju dalam erti kata yang sebenarnya.

 " Apa yang selayaknya yang dapat dilakukan kepada rakyat Selangor untuk melayakkan rakyat Selangor maju dalam erti kata sebenarnya dalam aspek ekonomi,politik dan sahsiah di mana hampir 5.4 juta penduduk negeri Selangor  berada di hadapan di antara negeri-negeri Malaysia," katanya.

Dr Hassan Ali juga menegaskan pelaksanaan program yang memberikan manafaat kepada rakyat seperti Skim Mikrokredit yang berjumlah RM50 juta telah berjaya diagihkan kepada yang memerlukan untuk membina kehidupan yang lebih selesa.

Sementara itu Naib Pengerusi DAP Dr Tang Seng Gaw berkata selepas Mac 2008, prestasi empat buah negeri ini semakin baik apa pelaburan asing yang masuk ke negeri Pakatan Rakyat terus meningkat dan cukup memberangsangkan. 

"Keadaan negeri Selangor banyak menarik pelabur di harap lebih ramai pelabur asing datang ke negeri ini pada masa akan datang," katanya.

Karnival Sambutan Tiga Tahun Kerajaan Negeri Selangor ini turut disertai 40 jabatan kerajaan yang akan menjawab persoalan daripada rakyat mengenai sampah, kutipan sampah, jalan dan longkang dan sebagainya serta mengenai Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor atau PKNS dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor atau KUIS.


Sumber: TVSNEWS

Sekitar Kempen PRK Kerdau

Posted: 04 Mar 2011 07:54 PM PST

JUMAAT 4 Mac , Temerloh Pahang - YB Dr. Xavier Jayakumar Exco Negeri Selangor telah meluangkan masa untuk lawatan rumah ke rumah (walk-about) di Kampung Kerdau, Temerloh, Pahang yang menempatkan lebih 30 keluarga India. Lawatan tersebut turut disertai oleh YB Muthiah, Adun Bukit Melawati dan beberapa orang pemimpin muda Pakatan Rakyat (PR) setempat. Mereka telah melawat beberapa keluarga India di pekan Kerdau dan mendengar permasalahan mereka. Kebanyakan  mereka tidak berpusahati kerana kerajaan BN sediada telah gagal untuk memberi geran kekal untuk tanah mereka sebaliknya masih mengekalkan TOL. Oleh itu selama lebih 30 tahun mereka dijanjikan geran kekal tapi hingga ke hari ini kerajaan BN masih gagal menunaikan janji mereka.

Dr. Xavier kemudiannya menyampaikan ceramah kelompok di salah sebuah rumah penyokong PR di pekan Kerdau yang turut disertai oleh calon Pas yang bertanding, Hasannudin Salim dan YB M. Ravi Adun Port Dickson  dan beberapa orang pemimpin PR yang lain.







Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA

Posted: 05 Mar 2011 11:38 PM PST

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA


Kerdau: 75% Sudah Mengundi Walau Jalan Sesak

Posted: 05 Mar 2011 09:26 PM PST

Laporan Langsung di Kerdau


2.25pm: Seramai 6,805 pengundi (75.62%) telah keluar mengundi sehingga jam 2 petang.

2pm: Kesesakan teruk berlaku di sebatang jalan yang menghubungkan pusat mengundi di Rumpun Makmur dan Kerdau.
Keadaan itu hampir menyebabkan kenderaan yang melalui jalan berkenaan tidak bergerak langsung.

1.25pm: Jumlah keluar mengundi hingga hingga jam 1 petang telahpun mencatat angka 6,467 pengundi – 71.86%.



1pm: Ramai petugas dan golongan yang hadir ke kawasan pengundian mengambil peluang untuk berehat, termasuk sekumpulan aktivis daripada Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM).
Kumpulan aktivis berkenaan pada awalnya dilihat menyertai kumpulan petugas BN.
Kelihatan beberapa orang daripada mereka sedang bermain ping pong di hadapan bilik gerakan MBFM yang terletak kira-kira 30 meter daripada SK Jengka 25.



12.30pm: Jumlah keluar mengundi hingga jam 12 tengahari ialah seramai 5,874 orang – 65.29 peratus.

11.30am: Jumlah keluar mengundi hingga jam 11 pagi ialah seramai 4,890 orang – 54.34 peratus.
Sementara itu, suasana lebih meriah dikesan di Felda Jengka 23, di mana penyokong BN dan PAS saling ejek-mengejek di luar pusat pengundian di SK LKTP Felda 23.
Kumpulan penyokong dengan kekuatan masing-masingnya seramai kira-kira 100 orang itu berhimpun di pinggir jalan yang menuju ke pusat pengundian berkenaan.
Penyokong BN itu melaungkan "murah" dan "tak sedap" apabila sebuah kereta tiba dengan membawa muatan air botol untuk penyokong PAS.
Penyokong PAS berkenaan bagaimanapun sekadar mengibarkan bendera mereka apabila diejek begitu.
Keadaan di sini secara umumnya aman dengan dikawal sekumpulan anggota polis yang sebahagiannya dilengkapi pistol dan senapang gas pemedih mata.

11.25am: Sekumpulan lebih 200 sedang berkumpul di jalan masuk ke SK Jengka 25, tetapi para penyokong parti itu hanya bersorak sekali sekala sahaja.
Pada waktu ini juga, seramai kira-kira 30 orang anggota polis bertugas mengawal keadaan. Jumlah ini adalah lebih ramai berbanding pada awal pagi ini.
PAS mematuhi arahan SPR dengan tidak mendirikan 'pondok panas' di kawasan ini, tetapi BN sebaliknya.

10.50am: Naib presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man dan rakan sejawatannya dari PKR Fuziah Salleh dilihat meninjau kawasan pengundian di Felda Jengka 25.
Menurut Tuan Ibrahim, PAS bergantung pada pengundi muda yang mewakili 38 peratus daripada 8,999 pengundi.
"Jika mereka turun semua, insya-Allah kita ada harapan," katanya kepada Malaysiakini.

10.45am: Keadaan lalu lintas menjadi sesak di Felda Jengka 25 ekoran keadaan jalan yang sempit dan banyak kereta yang berpusu-pusu.
Polis bertindak menukar aliran trafik menjadi sehala.

10.43am: Di SMK Jengka 25, kebanyakan penyokong PAS dan BN merupakan orang luar. Jumlah penduduk yang tidak ramai membolehkan pengundi mengenali antara satu sama lain.
Kelihatan orang tempatan bertanya kepada perayu undi: "Dari mana ya? Tak pernah nampak."

10.30am: Timbalan pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, jumlah keluar mengundi dipercayai telah melebihi 40 peratus.
Sekiranya jumlah keluar mengundi dapat mencecah lebih 50 peratus menjelang tengahari, beliau yakin ia akan melebihi jangkaan jumlah keluar mengundi sebanyak 80 peratus.
Proses pengundian berjalan baik dan lancar, katanya kepada media ketika mengunjungi pusat pengundian SMK Kerdau.

10.20am: Seorang anggota trafik PDRM yang ditugaskan di Felda Jengka 25 berkata, keadaan trafik agak kelam kabut pada awal pagi ini.
Ramai "orang luar" yang datang untuk meninjau kawasan pilihan raya ini, katanya.
Tambahnya, beliau tidak menjangkakan keadaan trafik akan menjadi terlalu sesak walaupun polis bertindak menukar aliran trafik di situ menjadi sehala.
Anggota itu juga berkata, pegawai atasannya mahu mereka menguatkuasakan undang-undang dengan tegas di dalam kawasan rancangan Felda itu.
Katanya, pegawai berkenaan memberitahu mereka supaya menyaman penunggang sesiapa saja yang didapati tidak memakai topi keledar atau membawa bendera parti.
Tambahnya beliau hanya berada di situ untuk memastikan keadaan terkawal.

10am: Peratus keluar mengundi setakat ini adalah sebanyak 36.25 peratus atau seramai 3,262 orang.
Jurucakap SPR berkata suruhanjaya itu menyasarkan lebih 80 peratus akan keluar mengundi hari ini.
"Sasaran dibuat berdasarkan peratus keluar mengundi pada pilihan raya umum 2008 iaitu 80.3 peratus," katanya, lapor Bernama.
Sementara itu, kira-kira 100 penyokong PAS dan BN kini berkumpul dan bercampur satu sama lain dalam satu kumpulan di SMK Felda Jengka 25.
Bagaimanapun, mereka dilihat matang dan tidak mengejek sama lain.
Penyokong PAS, terutama wanita rancak berselawat dan penyokong BN cuma bersorak kepada pengundi.
Pemandu kereta juga dilihat mematuhi arahan SPR dengan tidak menggunakan logo parti, sebaliknya menggunakan kertas warna biru dan hijau pada kenderaan mereka.

9.47am: Calon PAS Hassanuddin Salim berkunjung ke pusat mengundi di Desa Murni dan turut menyapa seorang pengundi yang sedang memeriksa maklumat di kaunter SPR.
Sementara itu, seramai kira-kira 200 orang penyokong PAS dan 100 orang penyokong BN berkumpul di tepi jalan sambil melaungkan slogan dan ejekan.
Kumpulan PAS melaungkan "Hidup Islam" dan "Hancur rasuah" manakala kumpulan BN yang berada di seberang jalan menyambut dengan laungan "Bohong" dan "Hidup BN."
Hassanuddin yang menyapa penyokong daripada kedua-dua kem berkenaan berkata, beliau melihat sambutan yang baik daripada para pengundi.
Tidak sampai lima minit kemudian, beliau meneruskan perjalanan ke pusat pengundian seterusnya.
Kawasan Desa Murni mempunyai seramai 1,343 pengundi – daerah mengundi paling besar dalam kawasan DUN Kerdau.
Dalam pilihan raya umum lalu, BN memenangi kawasan ini dengan majoriti tipis sebanyak 96 undi.

8.45am: Di SK Tekal, jentera PAS dan BN menggunakan taktik memimpin warga emas ke pusat pembuangan undi.
Petugas BN memakai baju berwarna merah dengan tulisan 'Gelombang merah' manakala PAS pula banyak dibantu unit amalnya yang berpakaian seragam berwarna merah tua.
Tiada pondok panas didirikan di sekitar kawasan ini, seperti ditetapkan SPR.

8.30am: Di SK Tekal, suasana tenang dan senyap tidak seperti selalu. SPR menguatkuasakan had sempadan sejauh 50 meter di antara kumpulan penyokong.
Garisan polis juga dipasang di sepanjang jalan menyebabkan tiada kereta diletak di tepi jalan dan tiada orang ramai berkumpul.
Didapati ada gadis berbaju merah jambu, dipercayai anggota Puteri Umno, dilarang dari mengiringi calon warga emas ke peti undi.

8.00am: Pusat pengundian dibuka secara rasmi. Cuaca baik walaupun dijangka mendung pada petang.
Lewat malam tadi hujan telah turun. Keadaan trafik juga baik memandangkan masih belum ramai pengguna jalan raya yang keluar pada waktu ini.



Sumber: MalaysiaKini

Merlimau: SPR Sasar Lebih 80% Keluar Mengundi

Posted: 05 Mar 2011 09:25 PM PST

Laporan Langsung di Merlimau


2.31pm: Langit mulai mendung, kemungkinan hari akan hujan.

2.40pm: 66.8 peratus atau 7,133 daripada 10,679 pengundi di Merlimau sudah keluar mengundi sehingga jam 2 petang. SPR mensasarkan lebih 80 peratus akan mengundi hari ini.

1.30pm: 61.38 peratus atau 6,555 daripada 10,679 pengundi di Merlimau sudah keluar mengundi sehingga jam 1 tengahari. SPR mensasarkan lebih 80 peratus akan mengundi hari ini.

1.05pm: Di pusat mengundi Permatang Serai, penyokong PAS kelihatan marah terhadap polis dan SPR kerana membenarkan penyokong BN melepasi halangan, untuk mengiringi pengundi ke kaunter SPR.
Penyokong wanita dari kedua belah pihak menjerit antara satu sama lain.
Seorang penyokong wanita BN dilihat sengaja memprovokasi penyokong PAS dengan berjalan menghampiri mereka seperti gaya seorang model. Penyokong PAS bagaimanapun, tidak memperdulinya.

1pm: Masa makan tengahari. Penyokong kedua belah pihak sedang menjamu selera di bawah pokok. Begitu juga dengan anggota polis anti-rusuhan.


12.40pm: 54 peratus atau 5,746 daripada 10,679 pengundi di Merlimau sudah keluar mengundi sehingga jam 12 tengahari. SPR mensasarkan lebih 80 peratus akan mengundi hari ini.

11.40am: 43 peratus atau 4,571 daripada 10,679 pengundi di Merlimau sudah keluar mengundi sehingga jam 11 pagi. SPR mensasarkan lebih 80 peratus akan mengundi hari ini.

11.39am: Suasana di Ayer Merbau kembali tenang apabila kumpulan Pemuda PKR beredar menuju ke pusat mengundi yang lain.
Tetapi sekumpulan Pemuda BN kedengaran mengusik janggut penyokong PAS.
"Janggut sunah Nabi! Ni la bodoh, bangang," jawab seorang daripada mereka.

11.10am: Di SK Merlimau, keadaan jadi panas apabila Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam tiba untuk melawat pusat mengundi dan kedai-kedai berhampiran Merlimau Utara.
Penyokong Pakatan melaungkan "rasuah, rasuah".

10.55am: Calon PAS Yuhaizad Abdullah melawsat pusat mengundi SK Merlimau 2 - tempat mengundi bagi pengundi dari Merlimau Utara, di mana 42.3 peratus adalah Melayu, 17.1 peratus Cina dan 40.1 peratus India.
Calon BN menang di Merlimau Utara dalam pilihan raya lalu dengan mendapat 234 undi manakala PAS memperolehi 174 undi.

10.52am: Merlimau: Kira-kira 20 penyokong BN berarak menuju ke pusat mengundi Ayer Merbau, mencetuskan insiden jerit-menjerit dengan pesaing mereka dari Pakatan.
Pemuda PKR melaungkan "Sapu Malaysia" dan "1Islam!" setiap kali Pemuda BN melaungkan "1Malaysia!"
Ayer Merbau mempunyai jumlah teramai pengundi Cina di antara tujuh daerah pengundi, dan tempat terletakkan bilik operasi PKR bagi pilihan raya kecil DUN Merlimau.

10:39am: Di pusat pengundian Ayer Merbau - SRJK (C) Merlimau - penyokong BN mengusik penyokong PAS, yang sebahagian besarnya adalah wanita.
"Ni semua nak mati dah!" kedengaran seseorang melaung ke arah seorang penyokong PAS yang sudah berusia.

10.35am: Sehingga jam 10 pagi, 30 peratus atau 3,175 orang sudah mengundi.

10:05am: Konvoi motosikal BN berlegar di sekitar pekan Merlimau. Mereka memakai baju biru BN dan mengebarkan bendera BN.

9:56am: Perniagaan laris di gerai keropok lekor di seberang jalan pusat pengundian. Pemilik, Mohd Zaid - penduduk tempatan Chinchin - berkata dia membuka gerai sejak jam 7 pagi. Dia dan isterinya mengundi sebaik sahaja pusat pengundian dibuka pada jam 8 pagi

9.42am: Yang paling vokal di Chinchin adalah NGO Skuad Teraju Elit Pemuda Selangor (Steps), yang sebelum ini dilihat menyertai demonstrasi anti-kerajaan negeri di Selangor.

9.35am: Penyokong PAS mengadu bahawa polis tidak bersikap adil kerana melarang penyokong PAS daripada melintasi garisan yang dipasang di pusat mengundi, sedangkan penyokong BN dibenarkan berbuat demikian.
Anggota Unit Amal PAS, Md Razi Jamaludin, 38, tidak puas hati terhadap perkara tersebut. Dia juga menafikan semangat anggota parti itu rendah kerana parti itu dijangka tewas di Merlimau.
Sebaliknya, katanya, semangat mereka adalah tinggi serta optimis untuk menang, tetapi mereka terpaksa berpecah antara dua pilihan raya kecil - Merlimau dan Kerdau, dan sebahagianya dihantar untuk mengiringi calon parti itu Yuhaizad.

9.25am: Menurut pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof sehingga jam 9 pagi, 15 peratus atau 1,500 orang sudah mengundi.

9.16am: Penyokong PAS pula membalas dengan melaungkan ke arah Puteri Umno, "mengandung, mengandung". Mereka kemudiannya diarah oleh pemimpin mereka supaya berhenti berbuat demikian.

9.05am: Calon BN, Roslan Ahmad serta isterinya beredar dari tempat mengundi dan tempat kira-kira 350 penyokong BN di situ. Beberapa penyokong BN sudahpun kedengaran mengucap tahniah atas "kemenangannya".
Puteri Umno dan Wanita Umno mengebar bendera parti dan menyanyi lagu 'Inilah Barisan Kita".

9.01am: Calon PAS, Yuhaizad mengetuai bacaan doa di markas PAS bersama kira-kira 100 penyokong.
Kira-kira 76 peratus pengundi di stesen mengundi Chinchin adalah Melayu. Ini merupaka kampung halaman Yuhaizad. PAS mendapat satu perempat daripada undi di situ pada 2008.

8.40am: Roslan beratur di salah satu saluran mengundi tetapi kemudiannya mendapati dia masuk bilik yang salah untuk hendak mengundi.
Ini mencetuskan sedikit kekecohan di kalangan jurugambar kerana mereka terpaksa bergegas ke bilik lain.
Secara kebetulan, isteri Roslan juga melakukan kesilapan yang sama dengan masuk ke bilik yang salah ketika hendak mengundi.

8.10am: Di daerah pengundian Merlimau Pasir, dua wartawan TV dari Aljazeera diarah keluar oleh anggota polis dari kawasan sekolah ketika mereka mahu mewawancara pengundi.
Polis melarang wartawan stesen TV untuk berbuat demikian dalam kawasan sekolah.
Pengundi mula tiba di SK Merlimau untuk mengundi. Daerah mengundi tersebut mempunyai 2,180 pengundi. BN menang dengan majoriti 393 undi - dengan memperolehi sejumlah 985 undi dalam pilihanraya umum lalu.
Calon BN, Roslan Ahmad akan mengundi di sini.

8.00am: Merlimau - Pusat pengundian dibuka secara rasmi bagi kawasan pilihan raya ini.
Suruhanjaya Pilihan Raya meramalkan jumlah keluar mengundi mencapai kadar 80 peratus, namun pengundi dinasihatkan supaya keluar awal kerana ribut petir dijangka berlaku di sebelah petang.


Sumber: Malaysiakini

Haniza Talha - Landscaping New Politics

Posted: 05 Mar 2011 09:22 PM PST

Haniza Talha - Landscaping New Politics


Sikap perlu berubah kepada yang lebih baik

Posted: 05 Mar 2011 08:33 PM PST

Pembuangan sampah di tepi jalan masuk PJS 4 bersebelahan flat Desa Ria

Sampah di kiri kanan jalan, kotor dan mencemarkan persekitaran

Walaupun tong sampah disediakan untuk sementara, sampah masih berselerak

Pihak majlis dimarah tidak bersihkan kawasan, sedangkan tapak bukan tempat buang sampah dan tidak dibenarkan buang sampah

Mac 2011 – Pihak yang tidak bertanggungjawab telah membuang sampah sesuka hati mereka. Tindakan mereka telah menyebabkan kawasan menjadi kotor dan mengundang penyakit dan ketidakselesaan penduduk sekitar.

Namun, sikap mereka yang hanya mementingkan diri tidak menghiraukan itu semua. Sikap perlu berubah, bukan sahaja yang membuang sampah tetapi semua yang mahukan kebesihan dan keselesaan persekitaran.

Tempat membuang sampah ada disediakan di tempat yang sesuai tetapi tetap dibuang di tempat yang tidak dibenarkan. Pemantauan oleh penduduk sekitar sangat perlu bagi memastikan mereka yang bersalah dapat diambil tindakan ke atas mereka.


Penyerahan cek dan sumbangan oleh ADN Tmn Medan

Posted: 05 Mar 2011 07:54 PM PST

Penyerahan sumbangan kepada Surau Al-Akhlaqiah bagi baikpulih ceiling yang runtuh

Sumbangan kepada Rizuan yang cedera akibat kemalangan yang sebelum ini menanggung keluarga. Keluarga terpaksa tinggal di flat kos rendah

Sumbangan kepada pesakit terlantar yang baru mengalami stroke

Menziarah warga emas yang tinggal bersama seorang anak


Selangor lancar Skim Mikro Kredit MIMBAR bantu miskin bandar

Posted: 05 Mar 2011 07:09 PM PST

Pemohon MIMBAR yang menunggu ditemubual di PejabatADUN Tmn Medan

3 Mac 2011 – Kerajaan Negeri Selangor hari ini melancarkan sistem mikro kredit miskin bandar (MIMBAR) bagi membantu golongan berpendapatan rendah meningkatkan pendapatan mereka.

MIMBAR adalah terbuka kepada penduduk kawasan bandar di Selangor yang mempunyai pendapatan isi rumah di bawah RM1,500 sebulan, di mana pemohon layak mendapat pinjaman maksimum RM5,000.

Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim dalam ucapan pelancaran MiMBAR di sini hari ini berkata buat permulaan sejumlah RM20 juta diperuntukkan oleh kerajaan negeri bagi tabung itu yang antaranya bertujuan membantu usahawan kecil.

"Ini penting bagi memastikan miskin bandar di Selangor diberi persediaan untuk keluar daripada garis kemiskinan negeri iaitu memiliki pendapatan isi rumah bulanan melebihi RM1,500."

Beliau berkata menjelang 2020, 90 peratus daripada Selangor akan menjadi kawasan bandar di mana barangan keperluan harian kebanyakannya perlu dibeli dan ini memerlukan ekonomi isi rumah yang kukuh.

Abdul Khalid berkata kejayaan skim ini bergantung kepada kepatuhan peminjam untuk membayar balik pinjaman yang diterima mereka.

Bernama


Anwar Ibrahim

Posted: 05 Mar 2011 07:38 PM PST

Anwar Ibrahim


Mengapa Anwar Ibrahim Dibicarakan?

Posted: 05 Mar 2011 07:08 PM PST

Sebab mengapa Anwar Ibrahim duduk di dalam kandang tertuduh setiap hari di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada masa ini dengan menghadapi perbicaraan jenayah sememangnya difahami oleh mereka yang benar-benar waras. Anwar sedang dalam usaha untuk membuat perubahan-perubahan asas terhadap sistem pentadbiran negara ini dan juga ke atas wacana politik nasional. Perubahan ini semestinya menghakis pengaruh kerajaan Barisan Nasional (BN) dan pastinya akan menyingkirkan dari kekuasaan.

Pemimpin dan kerajaan BN sememangnya tidak peduli tentang kewajaran perubahan ini yang memberi manfaat kepada rakyat. Apa yang mereka pentingkan adalah kelangsungan politik mereka sahaja. Selain hanya obsesi ke atas kelangsungan ini, mereka juga mengabaikan perkara-perkara yang memberikan manfaat kepada negara. Reformasi yang dibawa oleh Anwar akan menghapuskan ketidakcekapan pengurusan ekonomi dan pembaziran yang diakibatkan dari gejala rasuah dan kronisme; bebas dari kawalan institusi politik yang sepatutnya bersifat bebas; dan mengembalikan kebebasan politik kepada rakyat yang dirampas oleh kerajaan BN selama lebih 50 tahun. Struktur, imperatif dan para personaliti BN membuatkan ianya mustahil bagi mereka untuk melaksanakan perubahan dan memulihkan diri mereka. Maka mereka mengetatkan cengkaman ke atas negara yang sedang bergelut untuk bergerak ke depan menuju kebebasan dan kemakmuran untuk semua, dan menggunakan cara tertentu untuk melumpuhkan sesiapa yang berjuang untuk mengembalikan kuasa kepada rakyat. Maka setiap hari Anwar didudukkan di dalam kandang tertuduh, dan nasib negara digantung tanpa tali.

Adalah sesuatu yang tidak asing lagi buat rejim yang zalim untuk merencana pendakwaan fitnah terhadap musuh-musuh politik mereka. Dalam tahun 1930-an, Stalin merancang beberapa siri perbicaraan yang menyaksikan penyingkiran semua yang mengancam kekuasaan beliau. Pada 1995, Ken Saro Wiwa, seorang tokoh pengkritik yang dihormati di dalam kerajaan Nigeria telah didakwa dengan pertuduhan rekaan oleh tribunal tentera dan dijatuhi hukuman mati walaupun dikecam masyarakat antarabangsa. Pada 2009, ikon demokrasi Burma, Aung San Suu Kyi telah dijatuhi hukuman tiga tahun penjara dengan kerja berat selepas didakwa dalam perbicaraan palsu atas pertuduhan tidak masuk akal iaitu mengingkari perintah tahanan rumah.

Dengan mencontohi tindakan-tindakan ini, Kerajaan BN mendakwa Anwar Ibrahim. Rakyat cuba diperbodohkan dengan perbicaraan ini yang dibalut dan disamarkan secara formal dengan perendahan undang-undang. Sebagai ketua pendakwaan, Pejabat Peguam Negara mestilah berubah secara komprehensif, dan kuasanya yang besar mesti dikaji. Pihak tertinggi polis dan kerajaan mestilah bertanggungjawab terhadap pencabulan perundangan awam dan pembaziran wang rakyat akibat dari perbicaraan ini.

Tiada negara yang bergelut atas nama Kebebasan boleh ditekan sebegitu lama. Jalannya mungkin panjang dan sukar, namun saya menyeru setiap rakyat negara bertuah ini agar melihat semua ini. Kita berhutang dengan diri sendiri dan generasi akan datang.

N SURENDRAN
NAIB PRESIDEN
PARTI KEADILAN RAKYAT

===

WHY ANWAR IBRAHIM IS IN THE DOCK

The reason why Anwar Ibrahim now sits daily in the dock of the Kuala Lumpur High Court undergoing trial on a criminal charge is obvious to any thinking person. Anwar tried to set in train a series of fundamental changes to the way this country is being administered and to our national political discourse. These changes would almost certainly have rendered the Barisan Nasional (BN) government irrelevant and eventually driven them from power.

It is of no matter to the BN government and its leaders that these changes are supremely beneficial to the people. It is only their own political survival that matters to them. Upon this survival they are obsessively fixated, to the utter exclusion of what is good for the country. Anwar’s reforms would have driven out economic mismanagement and wasteful corruption and cronyism; freed from political control institutions that were meant to be independent; and returned to us the political freedoms wrested away by the BN government over the course of 50 long years. The BN’s structures, imperatives and personalities make it virtually impossible for them to embrace reform and to redeem themselves. And so they tighten their debilitating grip on a country that is struggling to move forward towards freedom and prosperity for all, and use underhand means to strike down anyone fighting to return power to the people. Thus, Anwar sits daily in a hard angular dock, and the nation’s fate hangs in balance.

It is nothing new for intolerant regimes to organize trumped-up charges against political opponents. In the 1930s, Stalin engineered a series of show trials which disposed of all those who posed any kind of threat to his power. In 1995 Ken Saro Wiwa, a highly respected critic of the Nigerian government was tried on fabricated charges by a military tribunal and executed despite international condemnation. In 2009 Burmese democracy icon Aung San Suu Kyi was sentenced to 3 years of hard labour in prison after a sham trial on a ridiculous charge of having broken house arrest. Brave Chinese dissidents such as Nobel peace laureate Liu Xiaobo are regularly prosecuted in the communist regime’s unrighteous courts and given long prison sentences.

It is in this revolting tradition that the Barisan Nasional government now carries on the judicial persecution and show trial of Anwar Ibrahim. It fools no one that this hounding of Anwar Ibrahim is clothed and camouflaged by a debased type of formal legal process.

As the chief instrument of this persecution, the office of the Attorney General must be comprehensively reformed, and his untrammelled powers must be checked by far-reaching legislative reforms. The higher police authorities and the government must be held accountable for the outrage done to the course of public justice and for the sheer waste of public funds necessitated by these proceedings.

No nation struggling to a new birth of Freedom can be held down for long. The road may be long and hard, but I call upon the people of our great nation to stay the course and see things through. We owe this to ourselves and to the generations to come.

N SURENDRAN
VICE-PRESIDENT
PARTI KEADILAN RAKYAT

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Julian Assange: At the Forefront of 21st Century Journalism

Posted: 04 Mar 2011 09:46 PM PST

by: Kevin Zeese, t r u t h o u t | News Analysis

If there were ever a doubt about whether the editor in chief of WikiLeaks, Julian Assange, is a journalist, recent events erase all those doubts and put him at the forefront of a movement to democratize journalism and empower people.

The US Department of Justice is still trying to find a way to prosecute Assange and others associated with WikiLeaks. A key to their prosecution is claiming he is not a journalist, but that weak premise has been made laughable by recent events.

The list of WikiLeaks revelations has become astounding. During the North African and Middle East revolts, WikiLeaks published documents that provided people with critical information. The traditional media has relied on WikiLeaks publications, and is now also emulating WikiLeaks.

WikiLeaks has been credited by many with helping to spark the Tunisian revolution because it provided information about the widespread corruption of the 23-year rule of the Ben Ali regime. PBS pointed to ten cables, dating from 2006 to 2009 and published by WikiLeaks in November, that were translated and shared widely in Tunisia detailing the corruption and authoritarian rule of Ben Ali, who lived in opulent luxury while Tunisians struggled. Foreign Policy reported that, “the candor of the cables released by WikiLeaks did more for Arab democracy than decades of backstage US diplomacy.”

In Egypt, WikiLeaks publications provided democracy activists with the information needed to spark protests, provided background that explained the Egyptian uprising and described the suppression of opinions critical of the regime by arrest and harassment of journalists, bloggers and a poet. They showed the common use of police brutality and torture; the abuse of the 1967 emergency law to arrest and indefinitely detain journalists, activists, labor leaders and members of the Muslim Brotherhood; as well as how rivals were removed to ensure Gamal Mubarak succeeded his father. Traditional media publications like The New York Times relied on WikiLeaks to analyze the causes of the uprising.

Another set of documents described how Israel and the US wanted Omar Suleiman to replace Mubarak. Suleiman, a military intelligence officer for three decades, was described by Secretary of State Clinton as the preferred successor. WikiLeaks wrote an article describing Suleiman’s close relationship with the United States. Suleiman described Egypt as “a partner” with the US, and the US described him as “the most successful element of the relationship” with Egypt. The long history of Suleiman working with Israel to suppress democracy in Gaza, keeping the people of Gaza hungry and being in constant contact with Israel through a hotline was revealed. WikiLeaks also showed that Suleiman shared US and Israeli concern over Iran and was disdainful of Muslims, and the Muslim Brotherhood, in politics. All of this made Suleiman very popular with Israel and the US, but unacceptable to democracy advocates.

The United States used some WikiLeaks publications to show that it had been critical of Egypt and exerted private pressure, as well as support for democracy activists like Mohamed ElBaradei. Despite what has been portrayed in the traditional media, WikiLeaks published materials with an agenda for transparency and an informed public, not an intent to harm the US.

WikiLeaks informed the Bahrain public about their government’s cozy relationship with the US. It described a $5 billion joint venture with Occidental Petroleum and $300 million in US military sales. ABC reported on WikiLeaks documents that described the close relationship between US and Bahrain intelligence agencies and how the US Navy is the foundation of Bahrain’s national security. This fact was emphasized to General Petraeus along with the US and Bahrain’s common opposition to Iran and to al-Qaeda in Iraq, and the two country’s shared desire for US troops to stay in Iraq.

WikiLeaks has been criticized by US enemies. Iranian President Mahmoud Ahmadinejad described WikiLeaks as US “intelligence warfare,” saying: “These documents are prepared and released by the US government in a planned manner and in pursuance of a goal.” WikiLeaks was criticized by Libya’s Ghaddafi, who shut down Facebook in Tripoli and sporadically shut off the Internet to prevent Libyans from knowing the truth. No doubt WikiLeaks publications embarrassed Ghaddafi and added fuel to internal opposition to his regime.

WikiLeaks is filling a void in the traditional media as the level of distrust of the mass media is now at record highs. A recent Gallup poll found 57 percent of Americans do not trust the media, and a Pew poll found a record-low 29 percent trust the media. There is good reason for distrust. The New York Times helped start the Iraq War by publishing the false weapons of mass destruction story. It recently misled the public about a Blackwater employee arrested in Pakistan by hiding the fact that he worked for the CIA, reporting that Obama said he was a diplomat. Even the way the Times and The Washington Post reported on WikiLeaks documents showed reason for distrust. WikiLeaks described Iranian long-range missiles that could hit European cities, but also reported that Russian intelligence refuted the claim. The Times and the Post evidently made a decision to exaggerate Iranian capability and mislead readers by excluding the Russian intelligence report. The Times admits it provides WikiLeaks documents to the government in advance and excludes material at the request of the government.

There has been a steady decline in readers and viewers of newspapers and television news since 1980. The decline began before the existence of the Internet. The decline in younger readers has been particularly noticeable. Thirty years ago, 60 percent of people under age 36 read a newspaper daily; now it is only 30 percent. The Internet has seen a steady rise in viewers and news outlets.

Even though some in the traditional media are threatened by WikiLeaks, more and more outlets are acknowledging their journalism. Reporters Without Borders hosts a mirror site of WikiLeaks as “a gesture of support for WikiLeaks’ right to publish information without being obstructed.” Similarly, a mainstream French newspaper, Liberation, announced a “mirror-WikiLeaks” site on its web site.

Jeff Jarvis of the City University of New York’s (CUNY) Graduate School of Journalism writes: “We in journalism must recognize that WikiLeaks is an element of a new ecosystem of news. It is a new form of the press. So we must defend its rights as media. If we do not, we could find our own rights curtailed. Asking whether WikiLeaks should be stopped is exactly like asking whether this newspaper should be stopped when it reveals what government does not want the public to know. We have been there before; let us never return.”

The Guardian wrote in an editorial: “There is a need as never before for an internet that remains a free and universal form of communication. WikiLeaks’ chief crime has been to speak truth to power. What is at stake is nothing less than the freedom of the internet.”

Jay Rosen of the New York University journalism school describes WikiLeaks as the first stateless news agency. The actions of WikiLeaks, he noted, show our news organizations how “statist they really are” and leakers’ choice to go to WikiLeaks rather than the traditional media shows how distrustful people are of the corporate media. This all shows that “the watchdog press has died” and WikiLeaks is filling the void.

The void will exist – and be filled – whether or not the Department of Justice prosecutes Julian Assange. The Economist writes: “With or without WikiLeaks, the technology exists to allow whistleblowers to leak data and documents while maintaining anonymity. With or without WikiLeaks, the personnel, technical know-how, and ideological will exists to enable anonymous leaking and to make this information available to the public. Jailing Thomas Edison in 1890 would not have darkened the night.”

The traditional media is emulating WikiLeaks. Al Jazeera has created a “transparency unit” that launched in January 2011 and has published the Palestine Papers, which describe the Palestinian-Israeli peace process based on leaked documents. The New York Times is now talking about creating its own version of WikiLeaks. Students at CUNY’s Graduate School of Journalism designed LocaLeaks, allowing anonymous encrypted leaks to over 1,400 US newspapers. Government employees and business insiders can now report illegal or unethical practices without being identified.

The journalism democracy door has been opened, power to report is being redistributed, government employees and corporate whistleblowers are being empowered and greater transparency is becoming a reality. The United States would be better off accepting these realities than prosecuting the news organization that showed the way. Prosecution will highlight the utter hypocrisy of the US government, showing the world it does not mean what it says when it claims that freedom of the speech and press are cornerstones of democratic government.

Program Lawatan Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Kedah

Posted: 04 Mar 2011 09:42 PM PST

Sempena Sambutan 3 Tahun Kedah Sejahtera Di Bawah Pemerintahan Pakatan Rakyat

8 Mac 2011 (Selasa)

9.00 – 12.00 Malam – Ceramah Perdana

Lokasi : Kompleks PAS Batu 9, Jalan Kota Sarang Semut, Pendang

Penceramah:
1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
2. YAB Dato' Seri Azizan Abdul Razak
3. YB Dr Tan Seng Giow

Mengapa Takut Dengan Perubahan

Posted: 04 Mar 2011 09:40 PM PST

Pagi ini terpampang amaran pemimpin Umno agar pembangkang jangan bermain api. Amaran ini dikeluarkan oleh pimpinan Umno kerana para pemimpin Pakatan Rakyat memulakan inisiatif membandingkan antara tuntutan Perubahan yang diungkapkan di Timur Tengah serta Afrika Utara dengan tuntutan Perubahan di Malaysia.

Sebenarnya apa yang Pakatan Rakyat lakukan sekadar mengingatkan kerajaan agar mengambil iktibar akan beberapa persoalan mendasar yang menjadi punca kemarahan penduduk di Libya, Mesir dan Tunisia misalnya. Apakah peringatan yang diungkapkan kita agar kekayaan jangan hanya tertumpu kepada segelintir manakala masih ramai yang terpaksa membanting tulang untuk sesuap nasi itu suatu usaha meniup kebencian? Apakah usaha kita mendedahkan betapa 1.36 juta(34%) dari 4 juta pekerja di Malaysia dibayar kurang dari RM 700 sebulan, manakala 40% dari keseluruhan rakyat Malaysia hanya menikmati pendapatan isi rumah kurang dari RM 1500 itu suatu usaha hasutan? Hanya mereka yang memahami Demokrasi itu sekadar pilihanraya 5 tahun sekali menganggap usaha mengungkapkan kebenaran sebagai suatu hasutan.

Nah sekarang apa bezanya propaganda diktator di sana dengan regim Umno-BN di sini? Ternyata yang menghasut dan meniup kebencian adalah pimpinan Umno-BN, bukannya Pakatan Rakyat. Hampir setiap hari tohmahan dilemparkan kepada pimpinan Pakatan Rakyat seumpama agen pengkhianat dan agen asing. Modus operandi yang sama digunakan oleh diktator di Mesir dan Libya terhadap penentangnya. Cumanya, hanya di Malaysia, regim pemerintah berusaha menghalang kemaraan Perubahan dengan fitnah liwat.

Persoalannya mengapa pimpinan Umno-BN begitu gusat dengan Perubahan yang melanda Timur Tengah dan Afrika Utara sekiranya negara kita tidak berhadapan dengan permasalahan tersebut. Oleh kerana terlalu takut, Dato’ Sri Najib, sepertimana yang dilaporkan National Review, sanggup meragui sosok ulama terkenal, Sheikh Yusuf al Qaradawi serta menuduh gerakan Ikhwan al Muslimun masih terbabit dengan keganasan. Apa yang pasti, laungan mahu melaksanakan perubahan oleh pimpinan Umno hanya sekadar kosmetik politik. Rakyat sedar pengumuman demi pengumuman langsung tidak membawa manfaat kepada mereka melainkan menguntungkan mereka yang dekat dengan pemerintah. Justeru kepada pemimpin Umno-BN yang mengeluarkan amaran itu, saya ingatkan mereka, “Hanya mereka yang makan cili terasa pedasnya.”

ANWAR IBRAHIM

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 05 Mar 2011 11:22 AM PST

Anak Muda Kampung Nak Senang


Pemimpin negara jual keretanya bantu rakyat beli rumah

Posted: 05 Mar 2011 05:35 AM PST


Kalau pemimpin negara ini tak nak jadi macam pemimpin di Tunisia, Mesir dan dalam proses Libya dan beberapa negara Arab lain ikutlah cara satu pemimpin negara Islam ini yang sentiasa memikirkan nasib rakyatnya, bukan nasib kroni, anak beranak, isteri dan saudara maranya. Pemimpin negara ini telah melelong satu-satu kenderaan miliknya untuk disumbangkan ke tabung perumahan rakyat.

Sanggupkah pemimpin negara kita melelong semua kereta, semua banglo, semua kenderaan untuk membantu rakyat Malaysia yang disaman ekor, tak bayar bil IWK, cukai pintu, cukai tanah, PTPTN dan sebagainya.

Kepada pemimpin negara Malaysia , janganlah beri amaran supaya tidak digulingkan. Pujuklah rakyat, tunjukkan bukti macam pemimpin ini.

Barulah rakyat tak marah bila tengok pemimpin mereka cikai je.

Siapakah pemimpin negara Islam tersebut yang melelong satu-satunya kenderaan yang dia ada? Baca dan lihat sendiri pada pautan berikut http://tehranifaisal.blogspot.com/2011/03/peugeot-ahmadinejad-sudah-terjual.html

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

Posted: 05 Mar 2011 09:02 AM PST

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


AWAS! HANTU DAH TIBA

Posted: 05 Mar 2011 08:29 AM PST

Skuad Kamera PAS melaporkan bahawa mereka berjaya mengesan beberapa buah bas di sekitar Jasin dan Merlimau dalam keadaan mencurigakan. Bas-bas tersebut dilihat datang dari luar Melaka dan sedang berlegar-legar entah ke mana tujuannya.Skuad Kamera sedang mengikuti mereka supaya tidak kehilangan jejak.Menurut Ketua Skuad Kamera bas-bas ini akan dipantau oleh bahagian keselamatan yang juga lengkap dengan kamera dan sebagainya.

Sumber: http://jasindaily.blogspot.com/

Pilihanraya DUN Merlimau: "Hantu Kak Limah" Jadi Ke Keluar Esok!!

Posted: 05 Mar 2011 06:45 AM PST

Kah kah kah...

Kah kah kah...

"Hantu Kak Limah" tiba-tiba tak pasal-pasal terbantut plan nak keluar kah kah kah...

Kalau esok keluar jugak, memang saja cari nahas kah kah kah...

Bukan setakat muka kena tangkap, kad pengenalan dengan nombor plat kereta sekali kena togel kah kah kah...

So, "Kak Limah", ada berani??

Kah kah kah...


Prk Merlimau : Agen Mengundi Sudah Bersedia Dgn Maklumat Terperinci Pengundi Hantu

Polling Agent PAS sudah dibekalkan dengan segala maklumat berkenaan pengundi hantu dan pengundi upahan.

Antara maklumat yang sudah ada ditangan mereka ialah gambar, nama penuh, nombor kad pengenalan dan sebagainya.

Polling Agent sudah bersedia untuk 'menangkap' semua pengundi hantu dan pengundi upahan ini jika mereka cuba masuk untuk mengundi.

Maklumat terperinci ini diperolehi dari bahagian risikan dan juga disalurkan oleh petugas-petugas Umno/BN sendiri.

Jika Umno/BN mahu calon mereka dibawa ke mahkamah atau mereka mahu Ali Rustam dimalukan silalah bawa pengundi hantu dan pengundi upahan esok.

Polling Agent dan skuad kamera sudah bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.

Sumber: http://jalanpulang1978.blogspot.com/

Bukti BN samseng!!!

Posted: 05 Mar 2011 06:29 AM PST


Skuad Kamera telah berjaya mencari bukti siapakah dalang keganasan samseng dalam kempen di DUN N.27 Merlimau. Kebanyakkan provokasi adalah dilakukan oleh penyokong yang menyokong Barisan Nasional. Paling pelik, tiada campur tangan dari pihak polis. Adakah polis itu juga adalah dari Barisan Nasional?

Tindakan seperti ini boleh menggugat keamanan serta menimbulkan kekacauan terutamanya pelancong yang datang dari luar kerana tindakkan penyokong BN telah menghalau orang yang datang ke Melaka. Mereka terlalu angkuh sehinggakan mengatakan "Orang luar balik la".

Kejadian ini berlaku jam 7.00 petang berdekatan dengan stesen bas di pekan Merlimau berdekatan dengan pasar Merlimau. Namun keadaan dapat dikawal dengan baik walaupun penyokong BN cuba melakukan provokasi.

Inikah sikap kerajaan yang dipimpin oleh Ali Rustam selaku Ketua Menteri Melaka? Ini amat memalukan bagi sebuah negeri yang dianggap Maju 2010 tetapi gagal 2011.

Pendedahan seterusnya akan menyusul iaitu "Siapa penyebar risalah lucah dan fitnah?"

Sumber: http://demokrasi93.blogspot.com/

Majlis Makan Malam Bersama Anuar Ibrahim Di Gerik

Posted: 05 Mar 2011 04:24 AM PST


Majlis Makan Malam Anjuran PKR Cabang Gerik

Tarikh: 12/3/2011

Masa: 7.00 Malam

Tempat: Dewan Hokkien Gerik

Majlis Makan Malam Bersama: Dato Seri Anuar Ibrahim, Dato' Seri Ir Nizar Jamaluddin,

Dr. Lee Boon Chye, Dr Muhammad Nur Manuty serta Elizabeth Wong

Tiada ulasan:

Pengikut