Selasa, 21 Disember 2010

BLOG - BLOG PARTI UMNO

BLOG - BLOG PARTI UMNO


Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

Posted: 20 Dec 2010 01:20 PM PST

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


Nizar Lambai terdesak tagih sokongan Melayu!

Posted: 20 Dec 2010 01:39 AM PST

Tindakan Mohammad Nizar Lambai yang tidak putus-putus melempar fitnah kepada Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria adalah strategi terbaru beliau dalam menagih undi dan simpati orang Melayu.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang itu langsung tidak merasa takut apatah lagi berdosa disebabkan oleh kebencian yang amat sangat terhadap mufti.

"Beliau langsung tiada rasa hormat kepada seorang mufti yang disegani hanya kerana tidak memenuhi 'selera hukum' yang diingininya.

"Ini termasuk tindakan fitnahnya dalam Sidang Dewan Undangan Negeri pada penggal lalu apabila mengatakan mufti dihantar oleh Barisan Nasional ke Australia untuk bertemu dengan pelajar-pelajar Malaysia di sana," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri majlis tertutup Bengkel Mencari Visi dan Strategi Pembangunan Masyarakat Orang Asli Perak di sini hari ini.

Hadir sama Pengerusi Yayasan Orang Asli Perak, Datuk Suki Mee.

Beliau mengulas tindakan bekas Menteri Besar itu yang meragui penjelasan Harussani mengenai isu ancak kerana ia dikatakan tidak lebih daripada menjaga kepentingan pihak tertentu sahaja.

Upacara ancak tiang seri rumah di Kampung Guar, Manong pada 17 Oktober lalu yang didakwa Mohammad Nizar sebagai suatu perbuatan berunsur syirik oleh Zambry, terus diputar-belit meskipun Harussani telah mengeluarkan satu kenyataan mengenainya semalam.

Sehubungan itu, Zambry menyeru kepada seluruh umat Islam agar tidak terperangkap dengan manusia dusta tersebut yang sanggup menggunakan agama bagi menghalalkan sesuatu cara mahupun tindakan.

Sementara itu : DAP mengaku pembangkang gagal tunai janji di Perak

DAP mengakui pakatan pembangkang di Perak gagal melaksanakan mandat yang telah diberikan oleh rakyat sepanjang sembilan bulan mentadbir negeri itu dan ia dilihat berterusan sehingga hari ini.

Ahli Jawatankuasa DAP Perak, V. Jayabalan berkata, antara kegagalan pakatan itu adalah untuk mengukuhkan perpaduan antara komponen dan parti masing-masing di Perak.

Menurutnya, ia jelas dapat dilihat ketika pemilihan barisan pemimpin tertinggi pakatan pembangkang tidak mempunyai komposisi perkauman yang stabil walaupun ia dijalankan secara demokrasi.

"Selepas menerima mandat daripada rakyat, kita (pakatan pembangkang) tidak mengambil langkah melantik pegawai kerajaan negeri yang menyokong kita.

"Ini merupakan faktor utama ketidakseimbangan dalam hal kerajaan negeri," katanya dalam perbahasan pada Konvensyen Pakatan Pembangkang Kedua di sini hari ini.

Jayabalan memberitahu, janji untuk mencapai sasaran setinggan sifar juga tidak terlaksana terutama membabitkan setinggan terdiri dari kaum India.

Tambahnya, mereka turut gagal menunaikan janji menyediakan peluang pekerjaan bagi kaum India seperti dijanjikan ketika kempen pilihan raya umum lalu.

"Kita perlu menerima hakikat bahawa sokongan padu yang diterima pada pilihan raya umum lalu yang membawa kemenangan kepada pakatan pembangkang bukan disebabkan kebolehan kita sebaliknya kerana kebencian rakyat kepada Barisan Nasional (BN)," katanya.

Warna-warni politik
Torashah

umno bahagian cheras

Posted: 20 Dec 2010 01:15 PM PST

umno bahagian cheras


Sejarah kelahiran DAP untuk hapuskan kepentingan Melayu – Syed Ali

Posted: 19 Dec 2010 08:31 PM PST

SEJARAH kelahiran parti DAP pada asasnya untuk mengekalkan kuasa satu kaum sahaja dengan menghapuskan kepentingan orang Melayu, kata Datuk Wira Syed Ali Alhabshee.

Ketua UMNO Bahagian Cheras itu menjelaskan, DAP merupakan kesinambungan perjuangan parti PAP pimpinan Lim Kuan Yew yang melahirkan Republik Singapura.

Menurutnya, Singapura yang dahulunya sebahagian daripada Tanah Melayu kini dikuasai sepenuhnya oleh kaum Cina dan orang Melayu menjadi kaum minoriti yang terus dipinggirkan," katanya.

"Inilah misi DAP untuk melenyapkan ketuanan Melayu dan institusi raja-raja Melayu dan seterusnya agama Islam, sepertimana mereka sedang lakukan di Pulau Pinang," tegasnya.

Beliau berkata, pemimpin DAP sengaja memainkan sentimen kaum supaya tercetus suasana tidak tenteram antara Melayu dengan bukan Melayu.

Katanya, DAP adalah alat kepada kuasa asing untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara republik dengan melenyapkan instusi beraja sepertimana Singapura.

"Bagi mencapai proses tersebut, DAP menggunakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS sebagai kuda tunggangan untuk mendapat sokongan sebahagian daripada pengkhianat Melayu," tegasnya.

Beliau binmbang jika cita-cita DAP ini berjaya orang melayu akan hilang segala-galanya dan merempat di tanahairnya sendiri.

Justeru katanya, sejarah kelahiran DAP perlu didedahkan secara meluas kepada seluruh rakyat bagi memastikan perpaduan antara kaum di negara ini berkekalan.

Serantak dengan itu Syed Ali mendesak kerajaan supaya segera mengharamkan pendaftaran parti DAP kerana jelas perjuangannya bertentangan dengan semangat perlembagaan persekutuan dan mengetepikan prinsip demokrasi.

Oleh sebab itu katanya, apabila DAP sengaja mempersoalkan ketuanan Melayu, kedudukan agama Islam serta institusi beraja di negara ini, bermakna mereka telah menolak perlembagaan negara.

"Saya amat berharap kerajaan perlu mengharamkan pendaftaran mana-mana parti politik terutama DAP yang sengaja mencabuli perlembagaan negara dan memainkan sentimen kaum untuk agenda politik," katanya.

Katanya, DAP sengaja memainkan sentimen politk perkauman dengan mengapi-apikan isu anti Melayu termasuk kedudukan raja-raja Melayu untuk mendapat sokongan bukan Melayu khususnya masyarakat Cina.

Beliau khuatir jika kerajaan masih teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas ianya boleh melebarkan lagi persengketaan antara etnik dan agama di negara ini.

Sehubungan itu tegasnya, tindakan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mempersoalkan taraf kerakyatan pihak yang mempertahankan orang Melayu sebagai perovokasi parti itu untuk mencetuskan ketegangan dalam masyarakat.

"Guan Eng sepatutnya terlebih dahulu menjelaskan sejauhmana taatnya pemimpin DAP kepada raja-raja Melayu dan konsep perlembagaan negara jika benar mereka warganegara yang bertanggungjawab," ujarnya.

"Guan Eng mula memainkan isu kerakyatan untuk membangkitkan kemarahan orang Melayu, ini taktik keji DAP menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Beliau mengingatkan orang Melayu supaya berhati-hati dengan niat jahat DAP dalam usaha mereka untuk melenyapkan ketuanan Melayu.

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS

Posted: 20 Dec 2010 11:18 AM PST

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS


PILIHANRAYA KECIL N5 DUN TENANG

Posted: 20 Dec 2010 12:21 AM PST

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengumumkan tarikh pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang pada Jumaat ini. Setiausaha SPR Datuk Kamaruddin Mohamed Baria dalam satu kenyataan sebentar tadi, berkata pihaknya sudah menerima notis rasmi daripada Speaker Dewan Undangan Negeri Johor, Jumaat lalu berhubung kekosongan kerusi DUN Tenang berikutan kematian penyandangnya, Datuk Sulaiman Taha dari Barisan Nasional (BN).

"Sehubungan itu, SPR akan mengadakan mesyuarat khas untuk membincangkan semua perkara berkaitan dengan pilihan raya kecil DUN Tenang pada 24 Disember di Putrajaya," katanya.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof akan mengumumkan tarikh penamaan calon dan hari pengundian selepas mesyuarat khas itu.

Info DUN Tenang



Parlimen Labis yang diwakili oleh anak Presiden MCA, Chua Tee Yong mempunyai dua DUN iaitu Dun Bekok yang diwakili MCA dan Dun Tenang yang dimiliki Umno.

Pada PRU 2008, undi majoriti Umno di Dun Tenang merosot lebih 3000 undi berbanding PRU 2004 kesan daripada gelombang pengaruh Anwar yang sedang memuncak. Walaupun masih ramai undi Melayu bersama BN, namun kemerosotan majoriti ini adalah hasil penolakan kaum bukan Melayu.

PRK Dun Tenang yang dijangka diadakan pada Januari atau Febuari depan akan berhadapan dengan satu cabaran baru. Walaupun Melayu memegang majoriti hampir 50% undi, tetapi pastinya PR melalui calon PAS tidak akan memberi cabaran mudah.

Selain cabaran terhadap calon Umno, ia merupakan satu cabaran peribadi buat MCA samada berjaya menarik semula sokongan kaum Cina atau sebaliknya. Sekiranya kaum Cina masih menolak BN, ia pastinya memalukan memandangkan Parlimen Labis selama ini diwakili oleh Presiden MCA sebelum ini, Tun Liong Sik, Presiden MCA sekarang, Dr. Chua Soi Lek dan kini diwakili pula anak Presiden MCA.

Ia juga satu cabaran baru buat Timbalan Ketua Umno Bahagian Labis, Hj. Rosdin Mahamood yang bakal menggantikan kedudukan Allahyarham dalam mengetuai Umno Bahagian.


Tiada ulasan:

Pengikut