Rabu, 15 Disember 2010

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


KEDAH online

Posted: 15 Dec 2010 03:22 AM PST

KEDAH online


TAKAN TEGUR DILABEL KUDA TROJAN

Posted: 14 Dec 2010 06:44 AM PST

SIAPA KHIANAT

Posted: 14 Dec 2010 03:23 AM PST

LAPURAN WIKILEAK MENGENAI MALAYSIA

Posted: 14 Dec 2010 03:21 AM PST

MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 15 Dec 2010 03:20 AM PST

MEDIA Rakyat MALAYSIA


Ceramah DSAI @ Tmn Melati - 14 Dis 2010 Selasa berjalan lancar...

Posted: 14 Dec 2010 09:02 AM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 14 Dec 2010 11:33 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Zaid - Presiden AKIM

Posted: 14 Dec 2010 11:03 PM PST

Beginilah akhirnya nasib si Zaid. Dari seorang yang dianggap berperinsip apabila beliau meletakkan jawatan sebagai seorang Menteri kerana tidak bersetuju dengan penggunaan ISA terhadap YB Teresa Kok dan akhirnya ditendang keluar dari UMNO kepada seorang yang dianggap tidak mempunyai apa-apa pegangan.
Kalau dilihat semua komen terhadap beliau daripada pembaca-pembaca Malaysiakini tidak ada seorang pun yang memberikan tahniah atau menyanjung beliau melainkan kesemuanya memberikan kata-kata hina terhadap beliau.
Saya sendiri tidak mahu memberikan apa-apa komen terhadap tindakan Zaid ini kerana takut merugikan kata-kata sahaja.
Saya saya ingin nyatakan: Beginilah akhirnya nasib si Zaid.

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA

Posted: 14 Dec 2010 11:20 PM PST

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA


AKIM jadi KITA, Zaid Ibrahim jadi presiden

Posted: 14 Dec 2010 08:37 PM PST


Datuk Zaid Ibrahim secara rasmi dilantik sebagai presiden baru parti Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) hari ini. Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan bekas Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan itu mengambil-alih jawatan barunya daripada Zakaria Salleh pada mesyuarat agung luar biasa pagi ini.Mesyuarat itu juga bersetuju AKIM kini ditukar namanya kepada Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA). Perubahan itu turut membabitkan perubahan logo dan perlembagaan. Jawatan lain dan perlembagaan baru parti itu akan diumumkan dalam satu lagi mesyuarat parti itu pada 19 Januari depan, kata Zaid dalam ucapan penangguhannya. Zaid juga berkata nama baru parti itu - Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) akan didaftarkan dan lambang serta matlamat parti berkenaan juga akan didedahkan pada tarikh tersebut. Tambahnya, parti itu akan mengambil peranan sebagai parti nasional dengan keahlian berbilang kaum. Selain beliau sebagai ketua, parti itu juga hanya akan mempunyai seorang pengerusi dan satu jawatankuasa pusat. KITA juga hanya akan mempunyai satu cawangan di setiap negeri, kata Zaid lagi. Dalam mesyuarat yang dihadiri seramai kira-kira 150 orang perwakilan itu, beliau turut memberi jaminan bahawa KITA akan menjadi parti yang berpengaruh dalam masa yang singkat.

Sumber: Malaysiakini

Pemaju diarah jangan roboh rumah penduduk

Posted: 14 Dec 2010 08:37 PM PST

GEORGETOWN, 15 Dis: Kerajaan Negeri Pulau Pinang memberi amaran kepada Pemaju KL Metro Development agar tidak merobohkan rumah 15 penduduk Pekan Teluk Kumbar sehingga satu perbincangan dibuat untuk memastikan kedua-dua belah pihak mendapat keuntungan.

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang 1, Datuk Dr Mansor Othman (gambar) semasa sidang media di pejabatnya di aras 52 Komplek Tun Abdul Razak (Komtar) semalam berharap ia diselesaikan dengan baik dan tidak timbul pertelingkahan yang berpanjangan.

"Kerajaan Negeri memberi amaran kepada pemaju supaya tidak meroboh rumah di Pekan Teluk Kumbar kerana ia begitu hampir dengan Sambutan Tahun Baru Cina. Dulu kita sempat campurtangan kerana terlalu dekat dengan Hari Raya Aidil Adha, " tegasnya.

Katanya, KL Metro haruslah bertimbang rasa dan tidak bersikap rakus kerana penduduk yang ada bukan menolak pembangunan sebaliknya sekadar mahukan keadilan pampasan.

Pemaju jangan mengambil sebarang tindakan perobohan kerana Keraaan Negeri cuba berusaha mendapatkan jalan terbaik, tambah beliau.

Walaupun pemaju ada hak melaksanakan pembangunan di situ tetapi Kerajaan Negeri juga mempunyai hak menentukan mahu atau tidak pembangunan di situ.

Pada 20 Disember ini pemaju KL Metro sekali akan bertindak meroboh kediaman penduduk dengan alasan tanah tersebut sudah menjadi miliknya dan boleh melaksanakan apa pun projek di situ tanpa sebarang sekatan.

Berapa minggu lalu KL Metro telah dihalang daripada bertindak demikian oleh ramai pihak termasuk penduduk, campur tangan kerajaan, Badan Bukan Kerajaan (NGO), Ahli Majlis Perbandaran, Penyelaras Dun Bayan Lepas dan sebagainya.

Hadir sama dalam sidang media itu ialah Penyelaras Dun Bayan Lepas, Asnah Hashim, Ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Iszuree Ibrahim dan Pembantu Khas Ahli Parlimen Bukit Bendera, Martin Lim Huat Poh.

Sumber: Harakah Daily

Pegawai Pulau Pinang RM1,300, pusat hanya RM500

Posted: 14 Dec 2010 08:36 PM PST

IPOH, 15 Dis: Pakatan Rakyat Perak menyokong penuh usaha Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berulangkali memberi bonus kepada kakitangan kerajaan negeri Pulau Pinang.

Terkini melibatkan semua 1,376 guru kelas agama fardhu ain (KAFA) di Pulau Pinang akan menikmati pembayaran khas RM100 sempena Maal Hijrah bermula minggu ini.

"Pemberian elaun tambahan dari kerajaan negeri ini merupakan insentif galakan yang bakal memacu lagi moral kerja bermutu di kalangan kakitangan kerajaan negeri Pulau Pinang," kata Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs. Khalil Idham Lim ketika ditemui di sini.

Tambahnya lagi, seluruh kakitangan kerajaan negeri Pulau Pinang yang melibatkan beberapa jabatan menikmati tambahan pendapatan mereka, ini adalah hasil dari keputusan bijak rakyat negeri Pulau Pinang yang memilih pemimpin mereka dengan betul, syabas beliau ucapkan.

Sebelum ini bantuan khas sekolah sebanyak RM800 kepada setiap 7,812 anggota perkhidmatan awam negeri Pulau Pinang telah pun dibayar kepada 7,812 juta pada 1 Disember lalu, kata beliau lagi.

Sedangkan hanya RM500 yang diterima oleh anggota perkhidmatan awam persekutuan, katanya

"Dengan pembayaran RM500 duit raya sebelum ini dan RM800 bantuan khas sekolah sekarang, ini bermakna bahawa semua anggota pentadbiran awam negeri Pulau Pinang telah menerima RM1,300 secara keseluruhannya pada tahun ini

"Kerajaan Persekutuan telah memutuskan bahawa pemberian RM500 diberikan kepada mereka yang memegang jawatan D54 ke bawah, tetapi negeri Pulau Pinang berikan semua.

"Tindakan ini dikira suatu yang amat wajar, kerajaan yang mempunyai kakitangan yang bermotivasi akan akan memberi impak positif terhadap mutu kerja untuk memenuhi keperluan serta tuntutan seluruh rakyat negeri Pulau Pinang," katanya.

Menurutnya lagi yang juga Ketua Penerangan PAS Perak, Kerajaan Pusat sepatutnya mencontohi tindakan kerajaan Pulau Pinang dalam soal menjaga kebajikan seluruh kakitangannya, ini adalah suatu tindakan yang amat wajar, malangnya, rakyat terus dibebankan dengan kenaikan harga barang.

"Saya menyarankan agar negeri-negeri lain di seluruh Malaysia, khususnya negeri lain di bawah Pakatan Rakyat turut mengikut jejak Ketua Menteri Pulau Pinang yang memberi berbagai bantuan kepada kakitangannya, " katanya.

"Nampaknya Kerajaan Negeri Pulau Pinang dibawah kepimpinan Lim Guan Eng lebih efisyen daripada Kerajaan Persekutuan dalam soal menjaga kebajikan kakitangan, rakyat sepatutnya memilih Pakatan Rakyat pada PRU 13 nanti kerana UBN gagal setelah setengah abad memerintah," ujarnya.


Sumber: Harakah Daily

Sekatan polis, namun ribuan dengar Anwar

Posted: 14 Dec 2010 08:30 PM PST

KUALA LUMPUR, 15 Dis: Walaupun penuh dengan sekatan polis, ia tidak menghalang orang ramai memenuhi kawasan lapang taman Melati dekat sini untuk mendengar sendiri penjelasan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan rakan-rakannya tentang tuduhan terbaru para pemimpin Singapura melalui WikiLeaks.

Dan di majlis itu, Anwar tidak hilang karismanya sebagai pemimpin apabila berkata, "Adakah kamu fikir saya ini bodoh untuk memasuki perangkap apabila tahu ianya perangkap? Jangan cabar saya terlalu berlebihan! Saya akan dedahkan kes pembunuhan yang telah dilakukan dan cuba ditutup rapat."

"Wikileaks, apa bukti kamu, bawa Lee Kuan Yew ke mahkamah. Saya tidak peduli, kamu fikir saya buat atau tidak. Itu bukan urusan saya. Kamu ada rakaman video atau catatan doctor, bawa ke mahkamah," kata Anwar disambut tepukan gemuruh para penyokongnya.

Anwar merujuk kepada dakwaan para pemimpin Singapura dan diplomat mereka dalam apa yang dinamakan sebagai pendedahan oleh WikiLeaks melalui media Australia yang antara lain mendakwa Anwar telah diperangkap oleh musuhnya dalam kes sodomi dan Anwar sendiri memasuki perangkap itu.

Walaupun cuba diterangkan oleh para pemimpin Pakatan mengenainya, namun semua media tradisional negara menutupnya. Laporan WikiLeaks juga diambil tentang dakwaan Lee Kuan Yew terhadap Anwar sahaja tetapi laporan tentang pembunuhan Altantuya Shariibuu tidak disiarkan.

Di samping Anwar, turut berceramah adalah anggota Parlimen Shah Alam Khalid Samad, anggota Parlimen Batu Tian Chua, Tan Tee Kwong, Shamsul Iskandar dan juga Teresa Kok.

Tian Chua dalam ceramah itu berkata, pihaknya sedang berusaha supaya laporan WikiLeaks ini dibincangkan di Dewan Rakyat. Satu usul telah dibentangkan bagi membincangkan hal itu.

"Kita mahu Dewan Rakyat bincangkan laporan terhadap Anwar dan juga dakwaan terhadap Najib berkaitan dengan pembunuhan terhadap Altantunya yang juga disebutkan dalam dokumen WikiLeaks ini," kata Tian.

Siang tadi, peguam Anwar mengumumkan pihaknya akan menyaman Lee Kuan Yew dan juga Tun Dr Mahathir yang berkata beliau yakin pemimpin Singapura itu tahu Anwar melakukan sodomi itu.

Anwar mula menjelajah negara mulai semalam. Esok 16 Disember, Anwar akan berada di Dataran Muhibbah, Kampong Ismail, Ampangan, Negeri Sembilan dalam siri Ceramah Perdananya sehinggalah 19 Disember ini yang akan berakhir di Pulau Pinang.


Sumber: Harakah Daily

Pendedahan Wikileaks :Anwar Cabar Najib Sangkal Kaitan Dengan Altantuya

Posted: 14 Dec 2010 08:28 PM PST


KUALA LUMPUR 15 DIS : Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar menyangkal pendedahan WikiLeaks yang mengaitkannya dengan wanita Mongolia yang mati dibunuh empat tahun lalu.

Ketua Pembangkang malam tadi mencabar Najib Razak melawan dakwaan itu sebagaimana dilakukan oleh beliau tanpa hanya mengetepikan pendedahan tersebut atas alasan ia perkara kecil.

Anwar menyatakan perkara demikian pada ceramahnya di Taman Melati di sini dengan kehadiran ribuan orang ramai walaupun pihak polis mengenakan pelbagai sekatan.

"Saya akan mempertahankan diri saya dan integriti saya. Saya mahu tanya Najib, adakah anda boleh mencabar Singapura agar membuktikan dakwaan itu. Itu sebabnya media Umno tidak berani melaporkan perkara itu.

"Apabila saya dituduh, saya akan melawan, tetapi apabila Najib dituduh apa beliau kata? Ini hanya perkara kecil," kata Anwar.

Dalam ceramahnya, Anwar beberapa kali mengaitkan Najib dengan pembunuhan Altantuya Shaariibuu yang turut didedahkan oleh kabel-kabel Jabatan Negara Amerika Syarikat, yang dibawa oleh WikiLeaks.

Najib telah berkali-kali menafikan dakwaan yang mengaitkan wanita itu dengan beliau.

Ceramahnya di Taman Melati malam tadi merupakan yang pertama selepas pendedahan WikiLeaks yang dihebahkan melalui media-media arus perdana.

Anwar dijadual mengadakan ceramah di Melaka, Negeri Sembilan selepas ini, sebelum mengakhiri jelajah ceramahnya di Pulau Pinang sempena konvensyen Pakatan Rakyat.

"Apa itu WikiLeaks? Anda ada bukti? OK, saya akan menjawab dan saya telah meminta peguam saya menjawab. Adakah anda ada bukti? Adakah anda ada bukti teknikal?

"Jika Lee Kuan Yew mahu pergi ke mahkamah, sila teruskan dan bawa dia ke mahkamah. Biar beliau jadi saksi, saya tiada masalah. Bukan masalah saya sama ada anda percaya atau tidak," kata Anwar lagi yang merujuk kepada laporan akhbar Australia.

Laman web WikiLeaks telah menyiarkan sekitar 250,000 kabel diplomatik dari Amerika Syarikat, pendedahan mengenai pandangan dan ulasan yang amat mengejutkan, melibatkan pelbagai negara dan banyak pemimpin dan ketua kerajaan.

Sekitar 1,000 kabel pula berkaitan dengan Malaysia termasuk sebahagiannya mengenai keengganan Putrajaya bekerjasama dengan beberapa pihak utama dunia.

Wikileaks diasaskan oleh wartawan Australia Julian Assange, yang sekarang ditahan Scotland Yard berhubung dakwaan kes seksual yang dibawa oleh Sweden.

Kabel mengenai kes liwat Anwar ini bertarikh November 2008 iaitu lima bulan selepas kes liwatnya terdedah dan disiasat polis.

Ia menyebut, "Australia mengatakan bahawa perkhidmatan risikan Singapura dan (pemimpin kanan Singapura) Lee Kuan Yew memberitahu ONA dalam pertukaran pandangan bahawa pemimpin pembangkang Anwar sememangnya melakukan perbuatan itu, yang beliau didakwa sekarang."

Dokumen itu juga mengatakan bahawa Singapura memberitahu ONA yang mereka membuat penilaian itu berasaskan risikan teknikal, yang mana kemungkinan dikaitkan dengan komunikasi yang dipintas, kata akhbar itu.

"ONA membuat penilaian, dan rakan-rakan sejawatan mereka dari Singapura bersetuju, ia adalah (satu) kerja (dia) diperangkap dan kemungkinan dia tahu mengenainya, tetapi bagaimanapun dia terlibat," kata kabel itu.

Di samping Anwar, turut berceramah adalah anggota Parlimen Shah Alam Khalid Samad, anggota Parlimen Batu Tian Chua, Tan Tee Kwong, Shamsul Iskandar dan juga Teresa Kok.

Tian Chua dalam ceramah itu berkata, pihaknya sedang berusaha supaya laporan WikiLeaks ini dibincangkan di Dewan Rakyat. Satu usul telah dibentangkan bagi membincangkan hal itu.

"Kita mahu Dewan Rakyat bincangkan laporan terhadap Anwar dan juga dakwaan terhadap Najib berkaitan dengan pembunuhan terhadap Altantunya yang juga disebutkan dalam dokumen WikiLeaks ini," kata Tian.

Petang tadi, peguam Anwar mengumumkan pihaknya akan menyaman Lee Kuan Yew dan juga Tun Dr Mahathir yang berkata beliau yakin pemimpin Singapura itu tahu Anwar melakukan sodomi itu.

Anwar mula menjelajah negara mulai semalam. Esok 16 Disember, Anwar akan berada di Dataran Muhibbah, Kampong Ismail, Ampangan, Negeri Sembilan dalam siri ceramah perdananya sehinggalah 19 Disember ini yang akan berakhir di Pulau Pinang.


Sumber: TVSNEWS

Bajet 2011 Perlis : Defisit 12 Peratus Dijangka

Posted: 14 Dec 2010 08:26 PM PST


KANGAR 15 DIS : Kerajaan Negeri Perlis dijangka mengalami bajet defisit RM85 juta pada tahun depan dengan perbelanjaan mengurus dan pembangunan berjumlah RM262 juta berbanding anggaran hasil RM89 juta.

Defisit itu merupakan peningkatan sebanyak 12 peratus pada 2011 berbanding RM76 juta pada 2010. Menteri Besar Datuk Seri Dr Md Isa Sabu berkata sebanyak RM174 juta diperuntukkan bagi perbelanjaan mengurus iaitu tambahan RM31 juta berbanding 2010 dan perbelanjaan pembangunan sebanyak RM88 juta iaitu tambahan RM33 juta.

"Kutipan hasil kerajaan negeri pada 2011 dianggarkan sebanyak RM89 juta berbanding RM67 juta tahun ini," katanya ketika membentangkan bajet negeri tahun2011 pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis penggal ketiga yang bermula semalam.


Sumber: TVSNEWS

Bagi peruntukan perbelanjaan mengurus, katanya, sejumlah RM34.8 juta atau 20 peratus untuk emolumen dan RM40.1 juta (23 peratus) untuk perkhidmatan dan bekalan manakala RM55.67 juta (55.6 peratus) untuk pemberian bayaran tetap.

Bagi pembelian aset pula, sebanyak RM1.9 juta diperuntukkan dan baki sebanyak RM400,000 untuk perbelanjaan lain. Md Isa berkata sektor pelancongan adalah antara yang membantu membangunkan ekonomi negeri apabila seramai 421,157 pelancong melawat negeri itu hingga September lalu.

Justeru itu, katanya, pelbagai projek akan dilaksanakan bagi membangunkan sektor pelancongan negeri termasuk di bandar diraja Arau, Kuala Perlis, bandar sempadan Wang Kelian dan Padang Besar, Taman Negeri, Empangan Timah Tasoh, Gua Kelam, Gua Wang Burma, ladang anggor, ladang harumanis dan Rimba Herba Perlis.

Sumber: TVSNEWS

Shahidan Kassim Dakwa Pengurusan Banjir Di Perlis Gagal

Posted: 14 Dec 2010 08:25 PM PST


KANGAR 15 DIS : Sidang Dewan Undangan Negeri Perlis (Dun) semalam menyaksikan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim mendakwa pengurusan bencana banjir di Perlis baru-baru ini sebagai gagal.

Beliau yang juga Adun Tambun Tulang mendakwa Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu menipu ketika menjawab soalan lisan yang dikemukakannya lapor portal Harakah Daily Online.

Pada sesi soalan lisan pagi semalam, Md Isa menjawab serentak enam soalan yang dikemukakan oleh Shahidan dan empat orang lagi ahli dewan berkaitan banjir yang melanda Perlis baru-baru ini.

Soalan panjang yang dikemukakan Shahidan memohon jawapan dari pihak kerajaan nama pengelola di 25 pusat pemindahan banjir.

Shahidan yang bangun membuat soalan tambahan berkata, jawapan Menteri Besar ada yang benar dan ada yang bohong.

"Mengapa ada nama Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung yang tidak disebutkan namanya. Pengurusan banjir pada kali ini totally failed, banjir dah berlaku beberapa hari tapi mengapa pada 3 November baru dapat bantuan, sebelum itu siapa yang keluarkan bantuan?" soalnya.

Md Isa kemudiannya menjelaskan bahawa jawapan yang diberikannya tadi adalah berdasarkan maklumat yang diberikan kepadanya.

Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang) kemudiannya turut memberikan pandangan dengan menyatakan jawapan yang sepatutnya diberikan oleh Menteri Besar perlu juga menyebut pihak-pihak tertentu yang turut membantu mangsa banjir seperti Yayasan Pok dan Kassim (milik Shaidan) dan parti-parti politik.

Md Isa menjelaskan bahawa, semua yang memainkan peranan semasa banjir tempohari telah dirangkumi dalam jawapannya di bawah kategori 'sukarelawan'.

Selepas dewan berehat sesi pagi, Md Isa membentangkan bajet kerajaan negeri Perlis bagi tahun 2011.

Keseluruhan bajet yang dicadangkan ialah sebanyak RM262 juta yang merangkumi RM 174 juta perbelanjaan mengurus dan RM88 juta bagi perbelanjaan pembangunan.

Bajet 2011 ini meningkat berbanding tahun lalu di mana perbelanjaan mengurus dan pembangunannya masing-masing sebanyak RM143 juta dan RM55 juta.

Hasil yang dianggarkan bagi negeri Perlis pada tahun 2011 ialah sebanyak RM89 juta, meningkat sebanyak RM21.9 juta berbanding RM67 juta pada tahun ini.

Bagaimanapun, kerajaan negeri akan terus mengalami defisit sebanyak RM85 juta, meningkat sebanyak 12 peratus berbanding 76 juta pada tahun 2010.

Sumber: TVSNEWS

Wikileaks : Singapura Kata Pendedahan Tidak Sama Dengan Rekodnya

Posted: 14 Dec 2010 08:22 PM PST


SINGAPURA 15 DIS : Singapura berkata aduan yang dibangkitkan oleh Malaysia tentang apa yang WikiLeaks dakwa telah disebut oleh pegawai-pegawai kanannya tidak menyamai rekodnya sendiri.

Menteri Luar Singapura, George Yeo berkata "satu perjumpaan yang dimaksudkan" itu tidak pun mengambil tempat."

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan malam tadi sebagai respons kepada pertanyaan media mengenai notis bantahan Malaysia yang dikemukakan kepada Singapura semalam, mengenai laporan media berhubung laporan kabel kedutaan Amerika Syarikat yang dibocorkan oleh WikiLeaks.

Kementerian Luar Singapura turut mengesahkan bahawa Pesuruhjaya Tingginya di Kuala Lumpur, T. Jasudasen telah dipanggil bertemu Menteri Luar Malaysia, Datuk Seri Anifah Aman pagi semalam.

Namun menurut kementerian tersebut, Yeoh telah menghubungi Anifah kemudiannya "untuk menjelaskan polisi Singapura yang tidak mengulas mengenai kebocoran."

Ia menambah bahawa Yeo dan Anifah bersetuju tentang kepentingan hubungan dua hala yang baik dan mengukuhkan lagi kerjasama.

WikiLeaks pada Ahad mengeluarkan kabel Jabatan Negara Amerika Syarikat bertarikh November 2008 yang memuat kenyataan yang menyinggung kepimpinan Malaysia dan keadaan di Malaysia.

Ia turut melaporkan kenyataan yang dibuat oleh pegawai-pegawai kanan Singapura yang merendah-rendahkan Thailand, Jepun dan India semasa perjumpaan dengan pegawai-pegawai kanan Jabatan Negara Amerika Syarikat.

-BERNAMA-

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

Posted: 14 Dec 2010 11:15 PM PST

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


A Black Day for the voters of SUBANG

Posted: 14 Dec 2010 09:25 PM PST

YB SIVARASA telah dihalau keluar dewan parlimen semata-semata kerana mempertahankan hak uintuk bersuara bagi rakyat.
Beliau cuba membuat penjelasan dan meminta penjelasan daripada Yang Dipertua Speaker mengenai peraturan mesyuarat bersangkutan keputusan Speaker menolak Usul Tergempar yang dibawa beliau. Namun Speaker enggan memberi peluang kepada beliau untuk membuat demikian dan apabila YB Sivarasa cuba mempertahankan hak beliau sebagai Ahli Parlimen untuk bersuara, Speaker membuat keputusan untuk beliau digantung kehadiran dalam dewan selama sehari.

http://www.malaysiakini.com/news/150837

Ara Damansara Link and Jalan Tanjung Issue

Posted: 14 Dec 2010 05:21 PM PST

WikiLEAKS - Sivarasa Submits Emergency Motion in Parliament

Posted: 14 Dec 2010 04:40 PM PST

to watch the press conference:
http://www.malaysiakini.tv/video/20688/sivarasa-debate-wikileaks-cables.html

"Najib Razak has his neck on the line in connection with a high-profile murder case"
"Najib's political fortunes continue to be haunted by the ... murder scandal" 

Ini adalah antara dua petikan daripada WikiLeaks yang dilapurkan dalam akhbar Australia -  The Sydney Morning  Herald - yang menjadi asas bagi Isu Tergempar yang dipohon oleh YB Sivarasa.
14hb Disember 2010

YB Tan Sri Datuk Pandikar Amin Bin Haji Mulia
Yang di-Pertua Dewan Rakyat


Tan Sri Yang di-Pertua,

PERKARA: USUL MENANGGUHKAN MESYUARAT DI BAWAH PERATURAN MESYUARAT 18

Merujuk kepada Peraturan Mesyuarat 18 (1) dan (2), dengan ini saya mohon mencadangkan supaya ditangguhkan Majlis Mesyuarat dengan tujuan merundingkan perkara tertentu berkenaan kepentingan orang ramai yang berkehendak disegerakan.

Saya , Sivarasa Rasiah [ Subang ] mohon mencadangkan:

"Bahawa Dewan Rakyat membincangkan kenyataan-kenyataan yang sangat serius yang dibuat oleh En Bilahari Kausikan dan Peter Ho ( pada masa itu pegawai-pegawai kanan di Kementerian Luar Negeri di Singapura ) yang dilaporkan di surat khabar Australia "Sydney Morning Herald" baru-baru ini pada 12hb Disember 2010 yang berbunyi saperti berikut:
"A lack of competent leadership is a real problem in Malaysia, Mr Kausikan said,citing the need for Najib - now Malaysia's Prime Minister – to "prevail politically in order to avoid prosecution" in connection with a 2006 murder investigation linked to one of Razak's aides
"Najib Razak has his neck on the line in connection with a high-profile murder case" Mr. Kausikan said.

"Najib's political fortunes continue to be haunted by the ... murder scandal"


Yang Di-Pertua,
Pada 12hb Disember 2010, surat khabar Australia Sydney Morning Herald telah menerbitkan isu kandungan beberapa kabel-kabel sulit yang ditulis oleh pegawai kanan daripada State Department, Amerika Syarikat di 2008 dan 2009 yang dibocor kepada surat khabar tersebut secara eksklusif daripada laman web "Wikileaks". Kabel-kabel tersebut, antara lain, menerangkan kandongan perbualan diantara pegawai-pegawai Amerika Syarikat dan tiga pegawai kanan daripada Kementerian Luar Negeri Singapura bernama Peter Ho, Bilahari Kausikan dan Tommy Koh.
Antara kenyataan-kenyataan yang dilaporkan yang dibuat oleh Bilahari Kausikan dan Peter Ho adalah saperti yang disebut di atas.

Ada juga penerbitan di surat khabar tersebut yang berpunca daripada satu kabel pada November 2008 yang melapurkan perbualan di antara pegawai Amerika Syarikat dengan pegawai perisik Australia di mana pegawai Australia menceritakan pandangan pegawai perisik Singapura dan Menteri Kanan Lee Kuan Yew tentang tuduhan liwat terhadap Ketua Pembangkang Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kenyataan-kenyataan tersebut di atas oleh En Kausikan dan En Peter Ho dengan jelas membawa maksud bahawa kedua-dua pegawai kanan Singapura tersebut mempercayai bahawa Perdana Menteri Najib adalah terbabit dalam skandal pembunuhan Altantuya Shaaribuu. Impak yang sangat berat kepada imej Perdana Menteri dan Malaysia tidak dapat dinafikan.

Setakat sekarang, kabel-kabel tersebut tidak dapat dikesan di dalam koleksi kabel-kabel yang telah didedahkan kepada umum di laman "Wikileaks". Ini bermaksud rakyat Malaysia masih tidak boleh menilai kandongan kabel-kabel ini secara terus dan memutuskan asas laporan di Sydney Morning Herald.

Yang di Pertua
Oleh kerana tuduhan-tuduhan yang dibuat adalah sangat berat dan membangkitkan, pertamanya, perkaitan penglibatan Perdana Menteri dalam pembunuhan Altantuya dan, keduanya, kes liwat Ketua Pembangkang (kedua2nya pemimpin tertinggi negara), memang menjadi kepentingan negara untuk menghentikan perkara ini secepat mungkin dan mengelakkan spekulasi dengan mendapatkan kabel-kabel tersebut.

Saya berpendapat adalah wajar untuk Dewan yang Mulia ini membincangkan serta merta sama ada perlunya kita meminta jasa baik State Department Amerika Syarikat untuk mendedahkan semua kabel-kabel yang berkaitan Malaysia untuk tempoh berkenaan termasuk yang dipetik oleh Sydney Morning Herald.
Atas perkara yang tertentu ini yang melibatkan kepentingan rakyat umum yang perlu disegerakan, saya mohon usul ini dibincangkan.
Sekian.

Yang benar,
R.SIVARASA
AHLI PARLIMEN SUBANG

N37 Batu Maung

Posted: 14 Dec 2010 07:43 PM PST

N37 Batu Maung


Majlis Penghargaan pelajar cermelang UPSR 2010 dan Penyampaian bantuan persekolahan DUN Batu Maung

Posted: 14 Dec 2010 11:22 AM PST












Anwar Ibrahim

Posted: 14 Dec 2010 07:19 PM PST

Anwar Ibrahim


Surat Rasmi KEADILAN Kepada Kedutaan Besar Singapura Mengenai Isu ‘Wikileaks’

Posted: 14 Dec 2010 01:44 AM PST

Ref no: MISC/PAR/10/10/yh

H.E. T Jasudasen
High Commissioner
The Republic of Singapore

Dear Sir,

Greetings. The latest exposure in WikiLeaks has triggered a serious and alarming signal for Malaysia-Singapore relations. While I agree that the confidentiality of diplomatic correspondence must be respected, I also hold that a healthy friendship with neighbouring countries must be based on trust and mutual respect.

The cables released by WikiLeaks contain the opinions of Singapore’s senior politicians and diplomats. Their comments show, despite being our close neighbour, Singapore Government leaders view Malaysia with contempt and disdain. For example, Malaysian developmental decline was simplistically attributed to “incompetent” leadership. Besides the defamatory remark by Lee Kuan Yew that the Opposition Leader was “set-up”, Singapore’s Government senior leaders also described Malaysian Prime Minister Najib Razak as an “opportunist” and asserted that he was involved in a murder case.

These comments, coming from Singapore Government officials, were not expressed in private conversations or within a close circle. Instead, the cables revealed that Singapore’s political leaders and diplomats had been actively communicating such damaging remarks to the international community. From the nature of these communications, one can not help but to interpret that Singapore is actively engaging in a covert exercise to undermine Malaysia’s international standing. As a Malaysian, despite my differences with the ruling parties, I find it extremely offensive when a foreign government deliberately spreads unverified information to tarnish my country’s image.

For decades, Malaysia-Singapore relationship has been marred by suspicion and mistrust. I personally believe that there is room for improvement in the relationship between our two countries. We place high hope in professional diplomats to play an important role in promoting positive relations between countries.

But unfortunately, in spite of our proximity and long-term cross-border exchanges, Singapore diplomats have still failed to assess Malaysia accurately. It is particularly insulting when Singapore informs other countries that Malaysia was on the brink of ethnic riots, and Singapore risked having to face a flood of refugees of ethnic Chinese from Malaysia.

I believe I am not the only Malaysian who feels disturbed by the patronizing and arrogant attitude of Singapore’s leaders. I hereby, seek your clarification on the above-mentioned issues. I hope the Singapore High Commission on behalf of the Singapore Government will explain to the Malaysian public whether the opinions of its officials as revealed on WikiLeaks reflect the government’s official view on Malaysia.

Finally, I would like to reiterate that as a Malaysian Member of Parliament, I value a good relationship with our neighbour Singapore and have no intention to create a diplomatic brawl over the leaked information. However I seek an honest explanation so that our future relations can again be placed on a sound footing.

Thank you.

Yours Sincerely,

TIAN CHUA
Vice President of the People's Justice Party
Member of Parliament Malaysia [Batu]
14 December 2010

Siri Jelajah Dato Seri Anwar Ibrahim

Posted: 14 Dec 2010 01:02 AM PST

permit ceramah utk program di Wangsa Maju mlm ni telah diperolehi. Polis benar sehingga jam 10.30mlm. DSAI akan berucap jam 9mlm.

1) 14 Disember 2010 ( Selasa) – Wilayah Persekutuan

Masa – 9.00 – 12.00 malam

Lokasi – Ceramah Perdana
Tapak Pasar Malam Taman Melati,

Wangsa Maju, Wilayah Persekutuan


Penceramah:
i) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii) YB Khalid Samad
iii) YB Teresa Kok
iv) YBhg Shamsul Iskandar Mohd Akin
v) YBhg Dato' Dr Tan Kee Kwong
vi) YBhg Ibrahim Yaacob

===

2) 16 Disember 2010 (Khamis) – Negeri Sembilan & Melaka

Masa : 9.00 – 12.00 malam

Lokasi 1 – Ceramah Perdana 1
Dataran Muhibah, Kampong Ismail,
Ampangan, Negeri Sembilan

Penceramah:
i) YB Dato Seri Anwar Ibrahim
ii) YB Azmin Ali
iii) YB Saifuddin Nasution
iv) YB Loke Siew Fook
v) YBhg Zulkifli Omar Muhammad

Lokasi 2 – Ceramah Perdana 2
Markas PAS Paya Dalam,
Air Molek, Melaka

Penceramah:
i) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii) YB Sallehudin Ayub
iii) YB Goh Leong San
iv) YBhg Ustaz Abd Ghani Abd Rahman
v) YBhg Shamsul Iskandar Mohd Akin
vi) YBhg Ustaz Dr Badrul Amin

===

3) 17 Disember (Jumaat) – Pahang

Masa – 7.00 – 8.30 malam

Lokasi 1 – Tazkirah Maghrib oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim
Markas PAS Cegar Medang,
Jalan Benus, Bentong, Pahang

Masa: 9.00 – 12.00 malam

Lokasi 2 – Himpunan Perdana Peneroka Felda
Markas PAS Kawasan Bera,
Mengkarak, Bera, Pahang

Penceramah:
i) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii) YBhg Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
iii) YBhg Dato' Fauzi Abdul Rahman
iv) YBhg Hanipa Maidin
v) YBhg Mazlan Aliman
vi) YBhg Suhaimi Said

===

4) 18 Disenber 2010 (Sabtu) – Perak & Pulau Pinang

Masa: 7.00 – 8.30 malam

Lokasi 1 – Tazkirah Maghrib oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim
Markas PAS Negeri Perak, Air Kuning,
Changkat Jering, Bukit Gantang

Masa : 8.30 – 12.00 malam

Lokasi 2 – Majlis Makan Malam KeADILan
Dewan Cina Perkampongan Juru,
Batu Kawan, Pulau Pinang

Penceramah:
i) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii) YB Dato' Mansor Othman
iii) YB Tien Chua
iv) YB Dr Lee Boon Chye
v) YB Elizabeth Wong

Masa: 9.00 – 12.00 malam

Lokasi 3 – Ceramah Perdana
Padang Bola Balik Pulau, Pulau Pinang

Penceramah:
i) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii) YAB Lim Guan Eng
iii) YB Dato' Abdul Halim Hussein
iv) YB Yusmadi Yusof
v) YBhg Ustaz Idris Ahmad

===

5) 19 Disember 2010 (Ahad)

Masa : 8.30 pagi – 5.00 petang

Lokasi – Konvensyen Pakatan Rakyat
Dewan Millenium Kepala Batas, Pulau Pinang

Siri Jelajah DSAI Tetap Diteruskan

Posted: 13 Dec 2010 10:34 PM PST

Dari Malaysiakini

Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjelajah ke seluruh negara bermula hari ini hingga 19 Disember ini bagi memberi penjelasan berhubung pendedahan dalam WikiLeaks yang mendakwa beliau terlibat dengan perilaku dalam tuduhan yang dihadapinya.

Anwar dijadualkan berkongsi pentas bersama pemimpin Pakatan Rakyat iaitu PAS dan DAP bermula malam ini di tapak pasar malam Taman Melwati, Wangsa Maju Wilayah Persekutuan.

Mengulas larangan polis kepada orang awam untuk tidak menghadiri ceramah malam ini, Anwar dalam twitternya berkata “Polis tidak benarkan – tanda Umno gentar dengan penjelasan. Saban hari diserang, mahu jawab dilarang.”

Sebelum ini, Ketua Polis Daerah Sentul ACP Zakaria Pagan berkata penganjur tidak mempunyai permit untuk mengadakan ceramah umum itu. Polis juga katanya tidak meluluskan permohonan penganjur kerana ia boleh menyebabkan gangguan kepada ketenteraman awam dan keselamatan. Laporan Bernama itu memetik pegawai polis itu sebagai berkata pihak polis akan mengambil tindakan undang-undang sekiranya penganjur meneruskan majlis tersebut.

http://www.malaysiakini.com/news/150719

Pemangku ketua cabang Wangsa Maju Mazlan Abdul Jalil berkata segala persiapan untuk menjalankan majlis itu termasuk hebahan di tapak pasar malam Taman Melati, Wangsa Maju, telah dibuat sebelum ini.

“Kita cuba menjaga keselamatan malam ini. Seramai 50 hingga 60 petugas daripada PAS dan PKR akan menjaga keselamatan.

“Kita juga memaklumkan kepada DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) dan persatuan peniaga memaklumkan penggunaan padang pada majlis ini.

“Tidak ada apa-apa gangguan. Ia tidak mengganggu lalu lintas dan tidak para peniaga,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Ditanya mengenai sama ada pihaknya memohon permit polis untuk mengadakan ceramah tersebut, Mazlan berkata pihaknya “ada memohon permit” dan “baru mengetahui ceramah itu tidak dibenarkan” selepas dimaklumkan kepadanya hari ini.

“Saya merayu supaya ceramah ini (boleh) diteruskan seperti mana yang dirancang. Kita berjanji akan menjaga hadirin yang hadir dengan sebaik mungkin daripada sebarang provokasi,” katanya.

Selain itu, beliau juga merayu kepada hadirin supaya tidak melakukan sebarang provokasi dan memberikan kerjasama kepada penganjur untuk menyelesaikan sebarang kemungkinan yang tidak diingini berlaku.

Majlis tersebut bermula jam 9 malam ini turut dihadiri oleh Naib Presiden PKR Tian Chua; ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad, Exco Kerajaan Selangor Teresa Kok dan Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Md Akin.

Wee Choo Keong

Posted: 14 Dec 2010 03:22 PM PST

Wee Choo Keong


14 December 2010: Forensic Reports on Sime Darby’s losses of over RM2 billion will be kept a secret!

Posted: 14 Dec 2010 03:54 AM PST

DARIPADA                 : TUAN WEE CHOO KEONG (WANGSA MAJU) PERTANYAAN            : LISAN TARIKH                      : 14.12.2010 SOALAN: Tuan Wee Choo Keong (Wangsa Maju) minta MENTERI KEWANGAN menyatakan bagaimana objektif NKRA boleh dicapai apabila laporan [...]

13-12-2010 Questions Time: On National Service

Posted: 13 Dec 2010 06:09 PM PST

DARIPADA : TUAN WEE CHOO KEONG (WANGSA MAJU) SOALAN: Minta MENTERI PERTAHANAN menyatakan punca kematian pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) semenjak bulan Disember 2003 dan apa tindakan yang diambil untuk mencapai kemalangan sifar bagi peserta dan apakan bagi tujuan untuk menggalakkan persahabatan dan kesefahaman antara pelbagai bangsa berjaya yang dicapai. JAWAPAN: Antara punca kematian [...]

Wee Choo Keong

Posted: 14 Dec 2010 01:29 PM PST

Wee Choo Keong


14 December 2010: Forensic Reports on Sime Darby’s losses of over RM2 billion will be kept a secret!

Posted: 14 Dec 2010 03:54 AM PST

DARIPADA                 : TUAN WEE CHOO KEONG (WANGSA MAJU) PERTANYAAN            : LISAN TARIKH                      : 14.12.2010 SOALAN: Tuan Wee Choo Keong (Wangsa Maju) minta MENTERI KEWANGAN menyatakan bagaimana objektif NKRA boleh dicapai apabila laporan [...]

13-12-2010 Questions Time: On National Service

Posted: 13 Dec 2010 06:09 PM PST

DARIPADA : TUAN WEE CHOO KEONG (WANGSA MAJU) SOALAN: Minta MENTERI PERTAHANAN menyatakan punca kematian pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) semenjak bulan Disember 2003 dan apa tindakan yang diambil untuk mencapai kemalangan sifar bagi peserta dan apakan bagi tujuan untuk menggalakkan persahabatan dan kesefahaman antara pelbagai bangsa berjaya yang dicapai. JAWAPAN: Antara punca kematian [...]

BULETIN RAKYAT

Posted: 14 Dec 2010 11:41 AM PST

BULETIN RAKYAT


Sambutan Deepavali Kuala Kubu bharu (7 Nov 2010) bersama Exco Angkat YB Ean Yong Hian Wah

Posted: 14 Dec 2010 07:13 AM PST




FELDA MASIH BELUM TERBAIK, BANYAK LAGI KELEMAHAN - ANAK

Posted: 13 Dec 2010 09:38 PM PST

Dakwaan Felda sebagai agensi pembangunan tanah yang terbaik, disangkal kerana masih wujud banyak kelemahan dan kegagalan agensi tersebut terutama dalam pelaksanaan tanam semula, lapor Harakahdaily.

Presiden Persatuan Anak-anak Peneroka Kebangsaan (ANAK), Mazlan Aliman mendedahkan beliau menemui bukti kegagalan Felda yang membantu peneroka yang menyerahkan ladang kepada agensi berkenaan.
Menurut Mazlan, apa yang ditemuinya di Felda Chiku 1 dan Felda Prasu amat memeranjatkanya.
"Bukti yang saya temui itu amat memeranjatkan kerana tidak menyangka Felda yang didakwa agensi terbaik dalam kerja perladangan tetapi gagal melakukan penanaman semula terbaik malah merugikan peneroka.
"Satu masa dulu Timbalan Menteri Datuk Ahmad Maslan berkata Felda menahan wang tabung tanam semula (TTS) kerana ada peneroka tanam sendiri beli barang lain dan ladang semak dipenuhi babi hutan. Sekarang saya nak tunjukkan, ladang Felda yang dipenuhi babi hutan," katanya.
Mazlan berkata demikian dalam sidang medianya di di Temerloh baru-baru ini selepas pulang daripada melawat Felda berkenaan sesudah menerima aduan daripada peneroka yang menyerahkan urusan tanam semula ladang mereka kepada agensi kerajaan berkenaan.
Dalam lawatan itu, Mazlan telah dibawa meninjau ladang kendalian Felda yang bermasalah termasuk belum ditanam, semak yang merimbun dan tanaman kelapa sawit yang terbantut kerana tiada pemuliharaan.
Mazlan yang juga Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah PAS Pusat berkata, kegagalan berkenaan sudah tentu akan membebankan peneroka kerana kos sulaman menyebabkan jumlah hutang dan pinjaman sara hidup mereka akan meningkat.
"Bagi Felda pula, peningkatan hutang peneroka tidak menimbulkan masalah kerana ia yang memberi hutang sebaliknya penerokalah yang akan menanggung hutang yang makin lama semakin tinggi kadar faedahnya sekalipun Felda gagal menjayakan penanaman semula itu.
"Apa yang dibimbangkan, mana-mana peneroka yang ladangnya gagal dimajukan Felda akan menanggung kos dan bunga hutang yang tinggi berbanding peneroka lain sedangkan peneroka berkenaan tidak mempunyai kuasa menuntut Felda menanggung kos kegagalan penanaman itu, " katanya.
Menurut Mazlan lagi, melalui perjanjian Felda dengan peneroka, peneroka tidak mempunyai apa-apa hak di atas kelewatan Felda menjayakan penanaman semula. Malah, peneroka juga tidak diberi penyata kewangan pengurusan ladang mereka oleh Felda - mkini

Permalink

Gwo-Burne for Kelana Jaya

Posted: 14 Dec 2010 11:28 AM PST

Gwo-Burne for Kelana Jaya


Sasaran Pingat di Sukan Asia Guangzhou 2010

Posted: 14 Dec 2010 02:21 AM PST

JAWAPAN BERTULIS PARLIMEN TUAN GWO-BURNE LOH PADA DISEMBER 2010 SOALAN: Tuan Gwo-Burne Loh [Kelana Jaya - PKR] minta MENTERI BELIA DAN SUKAN menyatakan sasaran ingat di Sukan Asia di Guangzhou 2010 tahun ini memandangkan majoriti pingat yang kita menangi bukan sukan yang terdapat dalam Sukan Olimpik. Apakah usaha yang dijalankan ke arah mencapai sasaran tersebut. JAWAPAN 1. Untuk makluman [...]

Pesawat JF-17

Posted: 13 Dec 2010 02:21 AM PST

JAWAPAN LISAN PARLIMEN TUAN GWO-BURNE LOH DI DEWAN RAKYAT PADA DISEMBER 2010 SOALAN: Minta MENTERI PERTAHANAN menyatakan pernahkah kerajaan menerima penawaran dari Pakistan untuk membeli pesawat JF-17 adakah Kerajaan dijemput bersama-sama dalam pembelian, pembangunan dan pemasaran pesawat JF-17. JAWAPAN: Setakat in Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) belum pernah mendapat apa-apa tawaran daripada Pakistan untuk membeli jet [...]

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 14 Dec 2010 11:24 AM PST

Anak Muda Kampung Nak Senang


Kompleks Parkir, Projek Gajah Putih Kuala Terengganu?

Posted: 14 Dec 2010 01:56 AM PST



Apakah kompleks tempat letak kereta bertingkat mengunakan sistem putaran di pusat bandar raya Kuala Terengganu dengan kos RM9 juta akan menjadi Projek Gajah Putih? Atau akan mengikut langkah bumbung stadium yang runtuh di Gong Badak?



Tempat letak kereta bertingkat dijangka beroperasi awal 2011

KUALA TERENGGANU 14 Nov. - Tempat letak kereta bertingkat mengunakan sistem putaran di pusat bandar raya ini yang pertama seumpamanya di negara ini dijangka mula beroperasi awal tahun depan.

Projek dengan kos lebih RM9 juta di Jalan Batas Baru itu menggunakan keluli, dibangunkan setinggi tiga tingkat dan boleh menampung 250 kenderaan pada satu-satu masa.

Datuk Bandar, Datuk Adzlan Mohd. Dagang berkata, ia sebahagian daripada langkah proaktif bagi mengatasi masalah kekurangan tempat letak kenderaan di kawasan perdagangan yang paling menjadi tumpuan umum.

''Ia dapat menjimatkan penggunaan ruang tempat letak kereta sedia ada di lokasi itu sebanyak tiga kali ganda, di samping lebih selamat bagi pemilik kenderaan," ujarnya kepada pemberita di sini baru-baru ini.

Tambah Adzlan lagi, teknologi itu dibawa masuk dari Guangzhou China dan bagi menguasai pengendalian operasinya itu kelak, Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) akan menghantar kakitangannya ke negara itu tidak lama lagi.

"Apabila siap sepenuhnya kelak, bangunan ini seakan-akan pusat komersial atau ruangan pejabat yang mewah, namun ia hanya sebuah garaj bertingkat dan ruang dinding akan disewakan untuk pengiklanan.

"Pengguna seakan-akan memasuki sebuah lif, itulah juga yang akan dialami oleh kenderaan mereka sewaktu dimasukkan ke dalam tempat letak kereta ini, "ujarnya.

Kelebihan teknologi ini katanya, ia juga menjimatkan masa dan lebih sistematik kerana pengguna hanya perlu memasukkan kenderaan mereka ke dalam ruangan dan meninggalkannya di situ.

"Dengan kaedah pembayaran melalui kad, kenderaan akan diangkat ke atas menggunakan kren hidraulik menerusi kawalan sistem komputer di bangunan berkenaan secara automatik.

"Kenderaan pengguna akan dibawa ke ruang kosong di bangunan berkenaan yang terhindar daripada hujan," jelasnya lagi.

Walaupun kemudahan mungkin menimbulkan kesangsian sebahagian warga bandar raya pada peringkat awalnya, katanya, ia suatu yang lumrah dan lama kelamaan mereka dapat menyesuaikan keadaan.

"Apabila 'percubaan' ini menampakkan kemajuan dan keyakinan pengguna, kemudahan ini mungkin akan ditambah di lokasi yang lain, " jelasnya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1115&pub=Utusan_Malaysia&sec=Timur&pg=wt_04.htm


Sistem Parkir Automatik "Rotary Type"

Cadangan mereka bentuk membina sistem parkir automatic "rotary type" di Jalan Batas Baru, Kuala Terengganu melibatkan 24 set sistem parkir untuk kereta biasa.Satu set boleh memuatkan 10 buah kereta (saloon car). Jumlah parkir adalah sebanyak 240 buah kereta.

Kelebihan-kelebihan menggunakan sistem parkir automatic jenis "rotary" adalah :-

Menjimatkan penggunaan tanah
Dapat memuatkan 10 buah kereta dengan menggunakan luas dua buah kereta.

Menjimatkan masa
Pemilik hanya perlu meletakkan kenderaan di ruang kosong tanpa perlu berpusing berkali-kali seperti di dalam parkir bertingkat biasa.

Aspek keselamatan
Pemandu khusunya wanita tidak perlu menaiki lif atau tangga atau berjalan jauh untuk keluar seperti di dalam bangunan parkir bertingkat biasa.

Memudahkan
Pemandu hanya perlu meletakkan kenderaan di ruang yang tetap dan sistem akan memutarkan ruang parkir yang kosong untuk kenderaan seterusnya.
Sistem parkir automatic "rotary type"di Jalan Batas Baru, Kuala Terengganu di jangka akan siap akhir tahun 2010 dan akan mula beroperasi pada awal tahun 2011.

MBKT



Friday November 19, 2010
First fully-automated car park to begin ops in January

KUALA TERENGGANU: A high-tech car park system in Jalan Batas Baru, touted to be the first fully-automated complex in the country, is expected to be operational by January despite fears about its technical readiness.

The Kuala Terengganu city council has quashed speculation about problems with the mechanical components used to hoist vehicles to the upper decks of the multi-storey car park.

Mayor Datuk Mohd Adzlan Dagang said the carpark system was tested, tried and successfully implemented in China.

"That is why we agreed to introduce the same concept, " he said here yesterday.

Adzlan was commenting on widespread speculation that vehicles parked at the complex could be trapped for several weeks in the case of a technical hitch; until technicians from China arrived to rectify the problem.

He said that such allegations were false, as the council had sent several of its technicians for training in China.

"Furthermore, we can still revert to manual operation in the case of power interruption or in any other unforeseen circumstances," he said.

He added that the car park was constructed to address the shortage of parking lots in the city.

Adzlan said the idea of introducing the automatic four-tier car park complex here was mooted during the recent visit to China by state government officials.

The multi-storey automatic car-park can accommodate 200 vehicles at one time.

With the smart technology car park, drivers only had to stop their cars at a fixed point, and the sensor system would search for empty lots and move the cars to the appropriate spaces.

The cars would be returned to the owners after they provide the registration numbers to the attendant.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/11/19/nation/7462000&sec=nation

Buaya 3 meter di pantai Teluk Chempedak, Kuantan

Posted: 14 Dec 2010 12:09 AM PST


Gempar buaya tembaga muncul di Teluk Chempedak

Utusan Malaysia KUANTAN 14 Dis. 2010 - Orang ramai yang berkunjung ke Pantai Teluk Chempedak di sini gempar dengan kemunculan seekor buaya tembaga seberat 200 kilogram yang terdampar di persisiran pantai itu malam tadi.

Reptilia sepanjang lebih tiga meter yang tersesat dari habitatnya itu ditemui terdampar di kawasan berbatu di tebing pantai tersebut.

Penolong Pegawai Pertahanan Awam (JPAM) Kuantan, Mohamad Irwanis Seni berkata, seramai lapan anggotanya bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan daripada orang awam kira-kira pukul 8 malam tadi. - Utusan

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1214&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_13.htm


Kerajaan mesti bantu pelajar di Mesir, JIKA TIDAK?

Posted: 13 Dec 2010 07:53 PM PST

Berita Harian 14 Dis 2010

PPIM mahu kerajaan bantu pelajar di Mesir

KUALA LUMPUR: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengambil inisiatif menguruskan pinjaman kewangan kepada 4,784 pelajar persendirian Malaysia di Mesir yang terpaksa bergelut untuk meneruskan pengajian mereka ekoran kekangan kewangan.

Setiausaha Kerjanya, Datuk Nadzim Johan, berkata walaupun jumlah pelajar yang ditimpa bermasalah itu dilihat kecil, namun mereka juga adalah modal insan kepada pembentukan negara Malaysia yang maju dan berdaya saing.

"Mereka sekarang berada dalam situasi tertekan, takkan kita mahu menambahkan bebanan mereka untuk mencari biasiswa ataupun pinjaman dalam masa ini, jadi PPIM berharap sangat agar menteri sendiri mengambil langkah sewajarnya. "Pembabitan Datuk Seri Mohamed Khaled secara terus mungkin dapat bantu pelajar kita di sana," katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Mohamed Khaled baru-baru ini yang menyatakan Kementerian Pengajian Tinggi tidak mempunyai dana khas bagi membantu pelajar persendirian yang mengikuti pengajian di luar negara.

Mohamed Khaled dilaporkan berkata, pelajar persendirian boleh memohon mendapatkan pinjaman daripada agensi lain seperti Amanah Raya Berhad (ARB), namun mereka perlu memenuhi kriteria ditetapkan antaranya memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan.

Nadzim, berkata berdasarkan aduan diterima PPIM baru-baru ini, ada kira-kira 300 pelajar yang sebahagiannya mengambil jurusan kritikal seperti perubatan, pergigian dan farmasi terpaksa menamatkan pengajian mereka dan pulang lebih awal, Januari ini akibat tidak mampu membayar yuran pengajian.

"Ada antara mereka ini diminta oleh pihak kerajaan untuk pergi dulu ke sana dan bantuan biasiswa ataupun pinjaman akan diberikan selepas itu... ada juga yang sudah menerima pinjaman tetapi ditarik balik.

"Oleh itu, PPIM berharap Datuk Seri Mohamed Khaled tidak lepas tangan dan membantu membela nasib mereka," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PPIMmahukerajaanbantupelajardiMesir/Article

Orang Melayu MEREMPAT di bandar Terengganu

Posted: 13 Dec 2010 07:31 PM PST


Orang Melayu Di Kg Ladang Diinaya Dan Dizalimi ! Tiada Lagi Perkampung Melayu Di Kampung Ladang, Terengganu. MB janji sewa beli rumah flat - tetapi sekarang jadi sewa kekal. Bekas Mb Terengganu janji sewa rumah rm126 sebulan- sekarang ni - rm300 ( kos rendah )- rm850 ( kos sederhana )

Rumah Yang Bertapak Di Tanah Kerajaan
- Hanya Dibayar Pampasan Rm6000
( Tanah Dan Rumah Apa Sekarang Ni Yang Berharga Rm6000? )

Sekarang Yang Tidak Berumah Berteduh Di Surau Tok Pelam!

Cerita sepenuhnya pada pautan berikut http://farizmusa.blogspot.com/2010/12/v-behaviorurldefaultvml-o.html

Siapalah sudi dengar rintihan pemandu bot di Terengganu Kite?

Posted: 13 Dec 2010 06:37 PM PST


JETI di Sungai Kemaman yang terbiar sejak 10 tahun lalu perlu dipanjangkan untuk kemudahan pengusaha bot penambang. Pengusaha bot sukar berlabuh kerana air cetek

Rayu jeti disambung
Berita Harian 14 Dis 2010

CHUKAI: Pengusaha bot penambang yang mengangkut penumpang dari jeti Sungai Kemaman ke kapal yang berlabuh di perairan Kemaman di sini, merayu kerajaan memanjangkan jeti sedia ada hingga ke tengah sungai bagi memudahkan bot rapat ke jeti pada bila-bila, termasuk ketika air surut.

Jeti yang asalnya digunakan pengusaha feri untuk mengangkut penumpang dan kenderaan dari bandar ini ke Kuala Kemaman, tidak lagi digunakan hampir 10 tahun lalu sejak pembinaan jambatan, kini digunakan pengusaha bot penambang mengangkut kelasi kapal yang berlabuh di laut untuk membeli-belah di bandar ini.

Pengusaha bot penambang, Zulkifli Mohd Nor, 50, berkata kebanyakan anak kapal yang berlabuh di perairan Kemaman, terutama di kawasan Pelabuhan Telok Kalong menggunakan perkhidmatan bot penambang untuk pergi dan balik ke kapal mereka.

"Sejak empat tahun lalu, kami gunakan semula jeti ini untuk mengangkut anak kapal yang berlabuh di laut Kemaman. Namun, kami hadapi masalah bila air surut, bot tidak dapat berlabuh rapat ke jeti.

"Justeru, kami merayu pihak berkuasa berkaitan untuk memanjangkan jeti ini. Kami kira lima meter lagi sudah memadai. Sekarang bila air surut kami tidak dapat rapat ke jeti, sekali gus menyulitkan penumpang untuk turun naik bot," katanya ketika ditemui di sini.

Rakannya, Zainudin Samin, 56, berkata selain anak kapal, mereka turut membawa pelancong terutama warga asing yang mahu melihat persekitaran bandar Chukai melalui Sungai Kemaman, Sungai Limbong dan Sungai Bukit Kuang.

"Kalau Bandaraya Kuala Terengganu digelar sebagai bandar raya warisan pesisir air, bandar Chukai layak digelar bandar pesisir sungai, kerana sungai Limbong dan Sungai Bukit Kuang yang dikelilingi hutan bakau menjadi tarikan utama kepada pelancong," katanya.

BELIAU BERKATA, SEORANG PELANCONG DARI AMERIKA SYARIKAT PERNAH BERTANYA KEPADANYA KENAPA PESISIR SUNGAI KEMAMAN TIDAK DIMAJUKAN SEBAGAI KAWASAN PELANCONGAN.

"Saya sekadar menjawab akan dimajukan tak lama lagi termasuk, penambahbaikan pada jeti ini," katanya.

Zainudin berkata, bot tidak boleh rapat ke jeti ketika air surut adalah antara masalah yang perlu diberi perhatian segera, jika pihak berkuasa merancang untuk memanfaatkan nilai komersial yang ada di kawasan berkenaan menerusi kegiatan pelancongan.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Wilayah_Rayujetidisambung/Article

s

Posted: 14 Dec 2010 09:35 AM PST

s


Program Berkhatan Beramai-ramai

Posted: 14 Dec 2010 12:03 AM PST





14,000 buku Latihan Percuma Untuk Pelajar Selangor

Posted: 13 Dec 2010 11:19 PM PST

Oleh: Khaulah Al-Azwar.

Kerajaan Negeri akan memperuntukkan sebanya RM650,000 untuk membiayai sejuta buku latihan yang akan diberikan kepada pelajar yang kurang berkemampuan diseluruh Negeri Selangor.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Caves Y.B Amiruddin Shari berkata "Kerajaan Negeri sentiasa bercita-cita untuk membantu meringankan kesusahan rakyat dinegeri selangor ini".
"Oleh itu Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Dr. Xavier Jayakumar berkata, penyerahan buku latihan itu merupakan tanda keperihatinan Kerajaan Negeri kepada golongan fakir miskin, pendapatan rendah RM1500 kebawah".
Katanya lagi, "Kerajaan Negeri Selangor Pakatan Rakyat (PR) akan meneruskan agenda kerajaan Negeri untuk tahun ketiga bagi membantu golongan yang kurang berkemampuan. Rakyat yang tersenarai dalam golongan tersebut akan menerima buku latihan sebanyak 20 buah buku seorang. 14,000 buah buku latihan akan diberikan kepada 700 pelajar sekolah rendah dan menengah di 56 Dewan Undangan Negeri (DUN) di Negeri Selangor sebelum sesi persekolahan 2011 dibuka".

Terdahulu, Kerajaan Negeri bukan sahaja membantu pelajar bahkan rakyat diselangor telah pun mendapat berbagai manfaat dengan hasil usaha daripada pentadbiran kerajaan negeri selangor pada masa ini untuk dikongsi bersama rakyat.
Skim Mesra Usia Emas (SMUE), Tabung Warisan Anak Selangor, (TAWAS) bantuan kemasukan IPT, pemberian air meter padu percuma, bantuan ibu tunggal dan sebagainya telah pun diberikan kepada rakyat bagi meringankan bebanan mereka, katanya semasa dalam majlis perasmian Hari Mesra JKP Zon 13 & 14 Majlis Perbandaran Selayang (MPS) di Dewan JKKK Kg Baru Batu Caves, disini pagi semalam.
Sementara itu, Utz Hasbullah Ridzuan Ahli Majlis Perbandaran Selayang Zon 13, berkata selain mengadakan hari mesra MPS, diadakan juga Pertandingan Futsal, manakala seramai 45 orang kanak-kanak telah menyertai Pertandingan Mewarna diantara umur 5-12thn bagi mengcungkil bakat mereka yang sediaada.
Disamping itu, diadakan juga majlis penyerahan sijil penghargaan kepada AJK JKP yang telah menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik selama berkhidmat di zon kawasan ini.
Menurutnya lagi, Kaunter pemeriksaan kesihatan juga dibuka untuk rakyat yang hadir. Mereka diberikan rawatan kesihatan pecuma dan paling meriah sekali diadakan Majlis berkhatan Tradisional beramai - ramai. Seramai 36 orang kanak - kanak diantara umur 7-12thn telah menyertai majlis tersebut.
Bagi memeriahkan majlis ini Momtaj semburan air kepada kanak-kanak telah dilakukan untuk menyejukkan mereka sebelum majlis berkhatan dilaksanakan. Mereka diiringi dengan menaiki lori dan irama kompang untuk mengelilingi di sekitar Kawasan DUN Batu Caves.
Hasbullah berkata "Alhamdulilah, dengan kerjasama semua pihak terutamanya rakyat sekitar zon 13 dan zon 14 MPS, Bomba, Polis, Pejabat Kesihatan maka program ini dapat dilaksanakan dengan sempurna tanpa mengira parti. Semoga program yang dianjurkan oleh JKP/MPS untuk menyatukan rakyat terus dapat dilaksanakan dengan kerjasama semua pihak", ujarnya.
Sementara itu, Adik Abd Rahim B Ahmad Hussin 11thn yang telah menyertai program berkhatan beramai-ramai menyatakan perasaan gembira kerana buat pertama kalinya dapat naik lori beramai-ramai dengan rakan-rakan sebaya.
Menurutnya lagi kami telah diarak dengan irama kompang sepanjang jalan dan kemudiannya diberi peluang untuk bersalaman dengan pimpinan disini terutamanya ADUN Batu caves, Ahli-ahli Majlis Zon 13 & 14 MPS, Ketua Kg, Nazir Masjid Tmn Amaniah. Dengan perjumpaan seperti ini kami dapat mengenali saf-saf pimpinan di zon kami.
"Ibu dan ayah saya juga telah menyarankan agar melakukan khatan secara tradisional, katanya agar dapat mengekalkan adat istiadat melayu. Lagipun program ini dibayar dengan murah sahaja dengan harga RM60. Kalau diklinik swasta sudah pasti harganya RM150 seorang. Dengan pendapatan ibuayah saya, mungkin tidak mampu untuk membiayai kos tersebut".
"Untuk menjimatkan kos perbelanjaan memandangkan tidak lama lagi sekolah akan dibuka maka sudah pasti ibuayah saya memerlukan kos yang banyak untuk membayar yuran dan melengkapkan barang keperluan sekolah kami.
Oleh itu, saya setuju untuk mengikuti program ini bagi meringankan bebanan ibuayah saya, ujarnya ketika menanti gilirannya untuk berkhatan".


Editor :khaulah azwar

0 comments:

Post a Comment


Hari Mesra MPS Zon 13 & 14

Posted: 13 Dec 2010 09:03 PM PST









Tarikh   : 12 Disember 2010
Tempat : Dewan JKKK Kg.Baru Batu Caves
Masa    : 8 pagi - 5 petang

keADILan Kuala Pilah

Posted: 14 Dec 2010 09:34 AM PST

keADILan Kuala Pilah


Posted: 14 Dec 2010 04:20 AM PST

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

Posted: 14 Dec 2010 09:10 AM PST

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


新选民登记运动

Posted: 14 Dec 2010 12:31 AM PST

人民公正党迪遮区州议员郑立慷将连同霹雳州选举委员会,在新咖啡山、拉湾古打和务边三地设立临时选民登记柜台,除了登记新选民,也欢迎需转换地址的旧选民来柜台,办理转换选区地址的手续。   郑立慷表示,为了鼓励更多选民登记成为合格选民,每位到以下柜台登记的选民将获赠2011年精美日历一份。选民登记运动详情如下: 日期 时间 地点 16-12-2010(星期四) 早8.30am – 10.00am 新咖啡山988茶室 20-12-2010(星期一) 晚8.00pm – 10.00pm 拉湾古打夜市 21-12-2010(星期二) 早8.30am – 10.00am 务边市镇早市 郑氏特别提醒旧有选民,需确保其身份证上记载的地址已改为现住新地址,州选举委员会官员才能协助办理转换选区地址的手续;而那些已足够21岁的马来西亚公民,但还未登记为选民者,只须携带本身身份证到上述地点即可登记。   因此,郑立慷呼吁务边一带的选民,趁着2010年12月份第四季选民登记期结束前,前往柜台办理新选民登记及转换投票地点的手续,以履行大马公民的责任,在来届大选投下手中的一票。   任何有关选民登记活动的疑问,请联络李盈颖017-323 3329。

郑立慷:肯定媒体打击贪污成效,废除恶法保障新闻自由

Posted: 14 Dec 2010 12:30 AM PST

(怡保14日讯)针对"媒体" 在2010年全球贪污指标(GCB)中获选为最有效打击贪污的机构,人民公正党迪遮区州议员郑立慷恭贺我国全体新闻从业员,并且肯定媒体在和打击贪污方面所作出的努力和贡献。   媒体作为立法、司法、行政三权以外的第四权,肩负着提出批评、揭露弊端、监督政府的社会责任,是当权者的"防腐剂"。郑立慷认为,媒体有效发挥第四权作用的前提是新闻自由获得保障。然而综观过去一年,打压新闻自由与钳制媒体的事件却一再发生,政治因素的介入导致媒体无法发挥应有功能。 我国在较早前由无国界记者组织所公布的《2010年度全球新闻自由指数》中每况愈下,排名由去年的第131名进一步下滑至第141名,更首次落后于邻国新加坡。以上评估与数据说明我国媒体发展正处于持续的倒退状况。长远来说,这不但会使国内言论自由空间萎缩,更否定人民的知情权。   值得一提的是上述调查中,34%的受访者认为媒体能够最有效地打击贪污的同时,高达26%的受访者却认为没有任何人能打击贪污。这显示为数不少的民众对于贪污现象感到无能为力。虽然"打击贪污"被列为"政府转型计划"当中的六大国家关键成效领域(NKRA)之一,差强人意的新闻自由指数及马哈迪时代严厉钳制媒体手法的重现,显示首相纳吉欠缺打击贪污的诚意。   为了确保媒体能够有效地打击贪污,郑立慷促政府废除一切威胁新闻及言论自由的法令,包括《《1948年煽动法令》、《1972年官方机密法令》及《1984年出版与印刷法令》。郑氏同时促请中央政府效法雪州及槟州民联政府,制定《资讯自由法》以保障人民的知情权并进一步有效地打击贪污与舞弊事件。  

警队沦最贪污机构,制度改革刻不容缓

Posted: 14 Dec 2010 12:29 AM PST

(怡保13日讯)务边国会议员李文材医生表示,我国警队登上"2010年全球贪污指标"中最贪污机构或部门榜首,为警队的信誉敲响一记警钟,显示人民普遍对警队失去信心,同时突显警队改革功效未彰。   上述全球贪污指标日前由大马国际透明组织公布,主要收集人民对我国贪污现象的看法。当中我国警察以4.1积分被评定为本年度最贪污机构,使大马皇家警察部队蒙羞。李文材指出,警察部队的职责是执行法纪,维护公义,然而原本应为人民保姆的警察却与贪污罪行挂钩,沦为人民心目中最贪污的机构。   为了纠正此现象,李文材促我国总警长丹斯里依斯迈奥马大刀阔斧地进行制度性改革,同时改善前任总警长慕沙哈山任期内"高贪污,低效率"的情况。李氏续指出,虽然目前警队各部门拥有本身的肃贪机制,但是上述调查显示有关机制显然无法有效地杜绝警队内的贪污行为。另外,李文材呼吁警方在要求公众提供官员涉贪情报之余,也必须承诺保障吹哨者的安全。 警察皇家委员会报告曾于2005年建议成立独立警察投诉与行为不检委员会(IPCMC),以有效地解决警察滥权事件。时至今日,IPCMC的成立因执政者欠缺改革诚意而不了了之。而今,国际透明组织的调查结果表明,警队改革有其重要性及迫切行,因此,有关当局不应再忽略要求成立IPCMC的声音,以打造一支有效率、不贪污、负责任及提供世界级服务的警队,并且恢复人民对于公共机关的信心。  

马汉顺须设『道歉』期限,解释如何应对『不道歉』

Posted: 13 Dec 2010 12:25 AM PST

针对马青署理团长马汉顺要求希山慕丁道歉一事,人民公正党打巴区部副主席陈家兴认为,马汉顺必须为希山慕丁的『道歉』设下最短的期限,另外倘若道歉不成事,马汉顺必须清楚表明将如何与希山慕丁继续抗衡下去? 他表示,根据马汉顺的文告内容,该『道歉』严重关系马华和马青在国阵的尊严,虽然马青总团长魏家祥未发表任何意见,但是他身为马青第二号人物必须说话算数,不要丢尽马青和马华百万党员的脸颜。 他建议马汉顺必须将该文告完整翻译为国文版本,将他的心声刊登在各大国文报章,让希山慕丁了解他的愤怒和要求,进而加快希山慕丁『道歉』的速度。 "既然马汉顺要求希山慕丁向全体马华『道歉』,相信这项『道歉』必须是以公开的方式来进行,向广大的马华党员交代,不要最后被他以『内部管道』或『闭门会议』的方式草草了事,让他公开地为这起错失负起全部的责任。" 另外,也是人民公正党积莪营协调员,他觉得非常吊诡,因为当希山慕丁公开向媒体谴责马华总会长时,马华金宝区国会议员李志亮虽然人在现场,但是却没有当场表示不满的意见,那么马汉顺是否能够代表全体马华党员说话,是否全体马华党员皆不满意希山慕丁的言论? 无论如何,他促请马汉顺必须坚持鼓起政治勇气,以誓死不屈的精神与国阵大家长巫统抗衡,特别希山慕丁为巫统副主席,严厉给他一击重锤教训,不要最后不了了之瞒天过海来结束这场闹剧。 陈家兴 启 人民公正党打巴区部副主席 人民公正党积莪营活动协调员

蔡细历公开支持『马来人主权』,虚伪高调论政欺骗人民

Posted: 12 Dec 2010 12:26 AM PST

务边区国会议员李文材医生强调,马华总会长蔡细历向来就公开支持巫统的『马来人主权』,除了之前他曾在公开演讲呼吁支持『马来人主权』;如今根据前马华总会长翁诗杰透露的内部消息,这更明确的印证了蔡细历是一个虚伪的政客,企图通过虚假的『高调论政』手法来欺骗广大人民。   他质疑蔡氏在国阵大会上要求『平起平坐』突起大转弯的立场,显然他就是没有立场和原则的政客,同时他这样朝三暮四的做法,显然就成为巫统华社里名副其实的保镖。   "我要求蔡总会长表态是否曾在巫统的政治讲座中,他就在讲座中呼吁与会的马来同胞必须支持巫统,否则将会失去马来人主权?"   李氏抨击既然马华总会长也没有自身的原则和观点来做事,人民根本不必奢望马华和国阵其他成员党胆敢反对巫统的『马来人主权』。   "面对国阵大家长巫统,马华领袖向来静如寒蝉,更让人民切齿的是马华国会议员在最近的国会动议中,也投票力撑国防部长阿末再希的『华印裔不从军不爱国』言论,让阿末再希逃过被惩罚,这样的举动让他可以继续任意地发表种族极端言论。"   他表示,倘若马华众国会议员力撑蔡细历『平起平坐』的言论,他挑战马华全部国会议员在国会公开支持『人民主权』,公开向巫统要求放弃『马来人主权』,以行动来证明马华的诚意。

www.telokkemang.blogspot.com/

Posted: 14 Dec 2010 07:41 AM PST

www.telokkemang.blogspot.com/


KEADILAN akan dapatkan maklumat dari WikiLeaks sendiri.

Posted: 14 Dec 2010 07:22 AM PST


keadilandaily

Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) akan berusaha untuk mendapatkan kabel maklumat yang kononnya dibocorkan oleh laman web antarabangsa, WikiLeaks melalui laman web itu sendiri.

Ahli Parlimen Telok Kemang, Datuk Kamarul Bahrin Abbas mewakili ahli ahli parlimen KEADILAN berkata, KEADILAN akan turut mendapatkan maklumat berkenaan termasuk dari sumber-sumber seperti kedutaan Amerika Syarikat dan media antarabangsa.

"Demi keadilan, kami akan memulakan usaha-usaha mendapatkan sepenuhnya semua kabel berhubung Malaysia dari sumber-sumber sah seperti Kedutaan Amerika Syarikat, akhbar The Sydney Morning Herald, akhbar The Guardian selain WikiLeaks sendiri," katanya ketika mengadakan sidang media di lobi parlimen hari ini.

Menurutnya lagi, maklumat sebenar yang terkandung dalam kabel tersebut, masih belum dapat diteliti oleh umum kerana WikiLeaks sendiri belum menyiarkannya kepada orang ramai.

Jelas nya, kandungan kabel yang dipetik oleh kebanyakan akhbar arus perdana semalam juga datang daripada gerbang berita dalam talian Australia dan bukan melalui Wikileaks sendiri.

Sehubungan itu beliau menyeru rakyat Malaysia supaya menilai terlebih dahulu sesuatu berita sebelum membuat sebarang kesimpulan dan tidak mempercayai laporan media selain dari sumbernya yang sahih.

"Rakyat Malaysia diseru ambil jalan terbuka menangani isu-isu kabel WikiLeaks, maksudnya nilai secara keseluruhan semua kandungan kabel yang dibocorkan, bukannya bergantung kepada penipuan media perdana.

"Jalan terbuka bermaksud menilai secara keseluruhan semua kandungan label yang dibocorkan, bukannya bergantung kepada penipuan yang dibuat media perdana.

"Sedangkan, terdapat lebih banyak isu yang terkandung dan disiarkan setakat ini bersabit tuduhan penglibatan Perdana Menteri sendiri dalam pembunuhan Altantuya Shaaribu," tambah Kamarul.

Sewaktu mengulas isu Datuk Seri Anwar dikatakan "masuk ke dalam perangkap" seperti didakwa oleh agensi risikan Singapura, Kamarul mengajukan dua soalan praktikal untuk difikirkan rakyat Malaysia.

"Kalau benar ia perangkap dan risikan Singapura ada bukti kukuh, kenapa sehingga sekarang bukti berkenaan tidak dibawa ke mahkamah?" kata Kamarul.

"Kedua, kalau ia satu perangkap oleh musuh Anwar seperti dilapor, tentu ada rakaman video seperti Presiden MCA. Kenapa sehingga sekarang, rakaman ini belum dapat dibawa ke mahkamah oleh perisikan polis Malaysia dan Singapura?"

40 tinggal BN di Telok Pelandok

Posted: 14 Dec 2010 07:06 AM PST

harakahdaily

TELOK KEMANG, 14 Dis: Anggota Parlimen Telok Kemang dari PKR, Datuk Kamarul Bahrin adalah pihak yang kalah dalam pemilihan PKR yang lalu namun beliau yakin pemilihan terbuka yang dilakukan PKR itu memberi kesan positif.

Atas sebab itulah, beliau yakin 40 ahli Umno dan MCA dari kampung Telok Pelandok, Port Dickson menyertai PKR baru-baru ini adalah kerana keyakinan mereka kepada PKR.

Kampong Telok Pelandok sebelum ini merupakan kubu kuat Umno-BN, yang mana tidak pernah ada parti lain dapat menembusi kawasan tersebut melainkan BN.

(Gambar: Antara yang daftar sebagai ahli baru PKR)

"Saya melihat perubahan pemikiran serta tindakan rakyat atau penduduk setempat yang telah lama berada di bawah penguasaan BN ini adalah satu langkah yang baik kepada PKR dalam masa kita ingin menghadapi PRU - 13 yang semakin hampir," kata Kamarul dalam satu kenyataan medianya.

Walaupun PKR mempunyai masalah peruntukkan yang tidak disediakan oleh kerajaan persekutuan tetapi aturan kerja dan bakti mereka kepada masyarakat mengatasi segala apa yang dilakukan oleh BN sejak dari mula mereka memerintah, katanya.

Apa yang jelas mereka yang menyertai PKR kali ini adalah mengambarkan kebosanan mereka terhadap BN-Umno yang tidak pernah menepati segala janji yang telah ditaburkan pada PRU yang lepas.

"Saya pasti perubahan yang besar bakal berlaku pada PRU13 nanti terutamanya di Negeri Sembilan ini," katanya.

KEADILAN tembusi kubu kuat Umno BN di Port Dickson

Posted: 13 Dec 2010 10:47 PM PST

Dato' Kamarul Bahrin Abbas menerima borang keahlian penduduk Kampung Pelandok

Seramai 40 orang bekas ahli MCA dan Umno dari Kampung Pelandok Port Dickson, Negeri Sembilan mengambil keputusan menyertai Parti KEADILAN Rakyat.

Kemasukan 40 ahli baru di Kampung Pelandok Port Dickson itu merupakan satu kejayaan besar menembusi salah satu kubu kuat Umno BN selama ini.

"Lebih menariknya, penghijrahan itu berlaku di kawasan kampong Telok Pelandok, Port Dickson yang sebelum ini merupakan kubu kuat Umno-BN. Tidak pernah ada parti lain dapat menembusi kawasan tersebut melainkan BN," kata Kamarul.

Menurut Kamarul lagi, kejayaan ini adalah kerana kebangkitan Parti Keadilan Rakyat dan juga penerimaan rakyat terhadap parti semakin meningkat.

"Peningkatan sokongan ini juga berlaku terutamanya setelah berlangsungnya pemilihan parti yang dilakukan secara terbuka tanpa ada sekatan dari pihak atasan mahupun pimpinan tertinggi'" kata Kamarul lagi.

Kamarul juga percaya kemasukan 40 ahli baru itu satu petanda baik dan percaya keahlian KEADILAN akan meningkat kerana penduduk di kawasan itu semakin berani menyuarakan ketidakpuasan hati mereka kepada Umno BN.

Pendaftaran ahli-ahli baru di Kampung Pelandok

"Saya melihat perubahan pemikiran serta tindakan rakyat yang lama di bawah penguasaan BN ini adalah satu langkah yang baik kepada PKR dalam masa kita ingin menghadapi PRU13 yang semakin hampir. Saya pasti keahlian di kawasan tersebut akan terus meningkat dari masa ke semasa kerana penubuhan ranting KEADILAN di kawasan ini dapat menghilangkan perasaan takut mereka untuk terus menolak BN," kata Kamarul.

Akhir sekali, Kamarul yakin rakyat setempat menyertai KEADILAN kerana bosan dengan Umno BN yang hanya pandai menabur janji semata-mata.

"Apa yang jelas mereka yang menyertai PKR kali ini adalah mengambarkan kebosanan mereka terhadap BN-Umno yang tidak pernah menepati segala janji yang ditaburkan pada pilihan rayalepas.

"Bagi mereka, janji BN hanyalah sekadar untuk meraih undi bagi terus memerintah, dan saya pasti perubahan yang besar bakal berlaku pada pilihan raya umum ke-13 nanti terutamanya di Negeri Sembilan ini," kata Kamarul.

Wikileaks: Perdana Menteri Perlu Berhati-Hati Supaya Jangan Meludah Ke Langit

Posted: 13 Dec 2010 09:10 PM PST


Ahli-ahli Parlimen KEADILAN mengutuk tindakan jahat Utusan Malaysia yang menyiarkan sebuah berita berunsur fitnah, kononya berdasarkan laporan asal akhbar-akhbar di Australia mengenai kabel-kabel diplomatik yang dibocorkan oleh Wikipedia.

Yang pasti, Utusan Malaysia seperti juga semua rakyat Malaysia masih belum dapat meneliti maklumat sebenar yang terkandung di dalam kabel-kabel diplomatik tersebut, kerana belum disiarkan kepada orang ramai oleh Wikileaks. Dari semua kabel yang telah disiarkan di laman Wikileaks setakat ini, hanya ada satu kabel yang melibatkan Malaysia iaitu catatan pertemuan dengan pegawai-pegawai Bank Negara.

Namum, inilah journalisme ala Utusan Malaysia yang motifnya hanya untuk menipu rakyat demi mempertahankan rejim yang memilikinya. Kami menyeru rakyat Malaysia supaya mengambil jalan terbuka menangani isu kabel-kabel yang dibocorkan oleh Wikileaks ini.

Jalan terbuka bermaksud menilai secara keseluruhan semua kandungan kabel yang dibocorkan, bukannya bergantung kepada penipuan yang dibuat oleh media perdana. Walhal isu yang lebih banyak terkandung dan disiarkan setakat ini ialah bersabit tuduhan penglibatan Perdana Menteri sendiri di dalam pembunuhan Altantuya Sharibu.

Jika Utusan Malaysia adalah akhbar yang beretika, sudah pasti ia akan mengulas besar-besaran laporan yang dibuat akhbar-akhbar Australia, bahawa berdasarkan kabel-kabel yang dibocorkan itu, diplomat Singapura juga mempercayai Perdana Menteri menghadapi risiko politik kerana terbabit dalam skandal pembunuhan. Isu ini sudah tentu sangat terkesan kepada negara, kerana ia akan mendedahkan pimpinan negara kepada ugutan kuasa asing; jikalau maklumat dan pendapat diplomat-diplomat Singapura itu perlu ditelah bulat-bulat seperti mana yang dilakukan oleh Utusan Malaysia.

Kami ingin mengajukan dua persoalan praktikal yang perlu difikirkan oleh rakyat Malaysia:

1. Kalau benar ia adalah satu perangkap dan perisikan Singapura ada bukti yang kukuh, kenapa sehingga bukti-bukti ini tidak dibawa ke mahkamah oleh pihak pendakwa?
2. Kalau ia satu perangkap yang dibuat oleh musuh Dato' Seri Anwar Ibrahim seperti yang dilaporkan, sudah tentu ada rakaman seperti mana video rakaman yang melibatkan Presiden MCA. Kenapa sehingga sekarang rakaman ini belum dapat dibawa ke mahkamah oleh perisikan polis Malaysia dan Singapura?

Oleh itu, ahli-ahli Parlimen dari KEADILAN menasihati Perdana Menteri supaya berhati-hati dalam menangani isu ini kerana risiko politik yang ditanggung beliau adalah lebih besar. Kami juga mencabar Perdana Menteri memberi komen rasmi mengenai tuduhan terhadap beliau walau pun setakat ini beliau membuat kenyataan yang samar-samar.

Demi keadilan, kami akan memulakan usaha-usaha untuk mendapatkan sepenuhnya semua kabel-kabel berhubung Malaysia dari sumber-sumber yang sah seperti kedutaan Amerika Syarikat, akhbar Sydney Morning Herald, akhbar The Guardian selain Wikileaks sendiri. Kami juga akan membantu memulakan kempen untuk mendapatkan kesemua kabel-kabel ini untuk dinilai secara adil oleh rakyat Malaysia.

Barulah rakyat Malaysia dapat membuat kesimpulan yang berhemah, sama ada kabel-kabel ini boleh dipercayai berhubung pendapat peribadi diplomat Singapura mengenai keterlibatan Perdana Menteri di dalam kes pembunuhan serta fitnah sodomi terhadap Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Tiada ulasan:

Pengikut