Sabtu, 13 November 2010

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


KEDAH online

Posted: 13 Nov 2010 03:15 AM PST

KEDAH online


ERTI PERJUANGAN...

Posted: 12 Nov 2010 07:35 AM PST

Suara Sri Andalas

Posted: 12 Nov 2010 11:19 PM PST

Suara Sri Andalas


No Phantoms, Just Errors, Says Dr Xavier

Posted: 12 Nov 2010 01:15 AM PST

SHAH ALAM: Selangor state executive councillor Dr Xavier Jayakumar today denied that there were phantom voters in the PKR Kota Raja polls, which resulted in his victory as division head after 66 hours of vote counting.

Quizzed by reporters here, he said the duplication of names and addresses was the result of a technical error originating at party headquarters.

Yesterday, FMT reported that the electoral list for the division contained 150 dubious voters. Names and addresses were duplicated, and so were the MyKad numbers except for two digits.

"Even though there is a duplication of names in the list, that does not mean that those people voted twice," Jayakumar said. "Everybody voted once and went off.

"If you give me your IC number and it is different in the list although your name is the same, you are still not allowed to vote."

He said the relevant documents had been with the headquarters since the party was formed and that it was its responsibility to clean up the lists.

Nevertheless, he added, he was prepared to be investigated by the party.

"I won with a huge majority of more than 900 over votes. It's not like I won by three or five votes. So they can go and investigate. No problem. I am open to an investigation, but I am sure they will find that there is a technical error."



Source: FreeMalaysiaToday

‘Jom Kerja’: Sebanyak 20,000 Peluang Pekerjaan ditawarkan di Selangor

Posted: 12 Nov 2010 01:10 AM PST

SHAH ALAM, 12 Nov - Persidangan Dewan Negeri Selangor (DNS) di sini hari ini diberitahu bahawa sebanyak 20,000 peluang pekerjaan ditawarkan di Selangor sempena promosi program 'Jom Kerja' yang bermula November tahun lepas.

Pengerusi Jawatankuasa Khas Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan, Theresa Kok berkata, statistik itu diperoleh daripada Persatuan Pekilang-pekilang Malaysia (cawangan Selangor).

Beliau berkata, sepanjang lima siri program 'Jom Kerja' yang diadakan bermula November tahun lepas sehingga Oktober tahun ini, seramai 5,562 calon datang mendaftar dan seramai 2,441 pemohon berjaya ditemu duga.

"Program jelajah 'Jom Kerja' ini diadakan dari satu daerah ke satu daerah dan menerima sambutan memberangsangkan daripada rakyat Selangor yang tiada pekerjaan dan ada juga di kalangan mereka mencari peluang pekerjaan baru," katanya semasa menjawab soalan Dr Ahmad Yunus Hairi (PAS-Sijangkang).

Ahmad Yunus ingin tahu jumlah peluang pekerjaan yang ditawarkan dan sambutan rakyat Selangor terhadap peluang pekerjaan di negeri itu.

Kok berkata, daerah Klang mencatatkan penyertaan tertinggi calon yang menghadiri temu duga, iaitu seramai 2,060 orang.

Sumber: Selangorkini

Tiada lagi pembalakan haram dikesan

Posted: 12 Nov 2010 01:07 AM PST

SHAH ALAM, 12 Nov – Tindakan tegas kerajaan negeri membanteras kes pembalakan haram di negeri Selangor menyebabkan aktiviti terbabit tidak berulang dan tiada kes mengenainya dikesan berlaku hingga kini.

Bermula tahun ini kerajaan negeri memutuskan tiada lagi aktiviti pembalakan dibenarkan manakala kuasa kelulusan juga terletak di bawah tanggangjawab Exco berkaitan.

Dalam sidang Dewan Negeri Selangor (DNS) di sini hari ini, Exco Permodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan, Yaakob Sapari berkata, bagi mengatasi aktiviti pembalakan haram yang berlaku sebelum ini kerajaan negeri mengambil tindakan tidak membenarkan lagi ia dijalankan di negeri ini.

Beliau berkata, kuasa meluluskan sebarang aktiviti pembalakan juga telah dipindahkan daripada Pengarah Perhutanan kepada Exco yang dipertanggungjawabkan.

"Kerajaan negeri memutuskan tiada lagi pembalakan dibenarkan di negeri Selangor bahkan kuasa Pengarah Perhutanan telah diserahkan kepada Exco, manakala bagi mana-mana pembalakan yang hendak dilaksanakan di Selangor hendaklan mendapat kebenaran daripada Exco," katanya.

Jelasnya, keputusan kerajaan negeri itu dilihat berkesan kerana setakat ini tiada kes pembalakan haram didapati berlaku di Selangor di sepanjang tahun ini.

"Terdapat tiga kes pembalakan tanpa kebenaran berlaku pada tahun dua ribu sembilan manakala bagi tahun 2010, tiada kes pembalakan haram dikesan," jelasnya.

Menurutnya, pemantauan berterusan akan dilakukan bagi menangani kes pembalakan tanpa kebenaran itu daripada berlaku di negeri Selangor.

"Kebanyakan pembalakan haram yang dikesan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Selangor melibatkan pemindahan kayu yang berada pada alat pengangkutan, di mana pemilik kenderaan gagal untuk membuktikan pemilikan hasil pembalakan ini dengan dokumen yang sah," jelasnya lagi.

Yaakob berkata, salah satu daripada tujuan Kerajaan negeri mengadakan moratorium pembalakan ialah untuk mengkaji semula keberkesanan pembalakan secara selektif di Hutan Simpan Kekal (HSK) di negeri Selangor sama ada ia benar-benar dapat menghasilkan darian pokok matang yang mencukupi untuk pusingan tebangan seterusnya dalam jangka masa 30 hingga 55 tahun akan datang.

Bagi hutan bakau pula, katanya, tempoh moratorium akan membolehkan pengurusan hutan jenis ini disusun semula bagi menentukan kawasan mana yang boleh dibuka bagi memenuhi keperluan industri dan kawasan mana perlu dipelihara bagi menjamin kestabilan alam sekitar.

Jabatan Perhutanan Negeri Selangor (JPNS) pula akan mengkaji kawasan penempatan atau kampung, projek kerajaan dan Lesen Pendudukan Sementara (TOL) yang telah dikeluarkan oleh Pejabat Tanah Daerah dalam HSK bagi tujuan pertimbangan.

Bagi kawasan penerokaan haram, JPNS akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap pihak yang didapati terlibat dengan aktiviti tanpa kebenaran itu.

Sumber: Selangorkini

Pelabur Minat Melabur di Selangor

Posted: 12 Nov 2010 01:04 AM PST

SHAH ALAM, 12 Nov – Pertumbuhan ekonomi dan aktiviti pelaburan menggalakkan di negara ini, khususnya di Selangor berjaya menarik minat para pelabur untuk memulakan atau menambah pelaburan di negeri ini.

Keupayaan membawa masuk pelaburan berbilion ringgit ke Selangor mendapat pandangan positif pihak pelabur dan kerajaan negeri melaksanakan pelbagai program supaya situasi sebegini dapat dikekalkan dan dipertingkatkan dari masa ke semasa.

Exco Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan, Teresa Kok Suh Sim berkata, keyakinan para pelabur untuk melabur adalah petanda positif terhadap kemajuan industri pelaburan dan pertumbuhan ekonomi yang kukuh di Selangor.

Dalam Sidang Dewan Negeri Selangor (DNS) di sini hari ini, beliau menjelaskan kerajaan negeri akan terus memastikan iklim pelaburan yang kondusif melalui pelaksanaan dasar pelaburan yang pragmatik dan telus bagi memberi keyakinan kepada pelabur asing.

Bagi mengenal pasti segala masalah yang dihadapi pihak pelabur, jelasnya, Konsep Mesra Pelabur diterapkan dengan mengadakan lawatan dan perjumpaan dengan pihak berkaitan secara berkala bagi mendapatkan maklum balas mengenainy, seterusnya bertindak cepat mengatasinya.

Katanya, kerajaan negeri juga menaiktaraf infrastruktur di kawasan perindustrian serta menyediakan kawasan perindustrian yang selesa seperti di Selangor Science Park.

Selain itu tambahnya, proses kelulusan permohonan juga dipercepatkan seperti Permohonan Sijil Layak

Menduduki(CF), Permohonan Kelulusan Pelan Bangunan dan kelulusan lain yang diperlukan pihak industri atau pelabur menerusi One Stop Centre (OSC) yang ditubuhkan di setiap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

"Jawatankuasa pelaburan peringkat negeri dan daerah ditubuhkan bagi memantau perlaksanaan projek-projek pelaburan serta mempromosikan peluang pelaburan di setiap daerah di negeri ini.

"Kita juga mempertingkatkan kecekapan sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan di semua peringkat termasuk di peringkat PBT dan penambahbaikan fungsi SSCI bagi memantapkan keupayaan dalam memberi perkhidmatan," katanya.

Tambahnya, antara pendekatan lain adalah pemantauan lebih kerap dijalankan untuk projek-projek yang sedang dilaksanakan, 'hand hold' program serta penganjuran dan penyertaan dalam misi pelaburan ke luar negara.

Sumber: Selangorkini

Misi Pelihara Sungai Jaga Kualiti Air

Posted: 12 Nov 2010 01:01 AM PST

SHAH ALAM, 12 Nov – Semalam kerajaan negeri melancarkan Program Satu Negeri Satu Sungai dengan matlamat mencapai kualiti air peringkat IIB menjelang 2015.

Menteri Besar, Tan Sri Khali Ibrahim berkata, program itu juga bertujuan menjadikan sungai dan kawasan sekitarnya sebagai kawasan rekreasi semula jadi dan tumpuan ramai.

"Sungai merupakan aset negeri yang perlu dipilihara kerana ia sangat bernilai, sekiranya sungai diurus dengan baik ia mampu memberi pulangan bagi menjana ekonomi negeri.

Menurutnya, program itu juga bertujuan bagi memastikan sungai bebas daripada sampah-sarap serta mendapan yang boleh mengakibatkan banjir.

"Program yang diadakan ini boleh dijadikan contoh kepada lembangan sungai yang lain," katanya ketika merasmikan program tersebut di Bangunan Setiusaha Kerajaan Negeri (SUK).

Terdahulu, Abdul Khalid turut melancarkan laman wab Penchala-GIS, bertujuan membangun dan melaksanakan sistem pengurusan sungai untuk Sungai Penchala bagi menyokong strategi perlaksanaan program tersebut.

Hadir sama, Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar, Elizabeth Wong dan Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu.

Sumber: SelangorKini

Elizabeth Wong: Hari Tanpa Beg Plastik Bakal Ditambah Sehari

Posted: 11 Nov 2010 12:30 AM PST

SHAH ALAM 11 Nov – Kempen Hari Tanpa Beg Plastik akan ditambah sehari lagi, kata Exco Kerajaan Negeri, Elizabeth Wong di Sidang Dewan Negeri Selangor (DNS) hari ini.

Sebelum ini lebih 4 juta beg plastik berjaya diselamatkan melalui polisi yang melarang penyediaan beg plastik percuma pada hari Sabtu dalam usaha ke arah alam sekitar yang bersih dan hijau.

"Kerajaan negeri juga akan menambah satu hari lagi untuk kempen itu," katanya.

"Kerajaan Pusat melalui kementerian yang berkaitan dengan Hal Ehwal Perdagangan Dalam Negeri akan menguatkuasakan Hari Tanpa Beg Plastik mulai Januari depan, kata Wong ketika Sidang DNS

Sehingga bulan lalu, 74 pasar raya dan kedai runcit menyertai kempen ini," katanya lagi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan itu juga berkata, kajian pada Jun lalu oleh badan bebas Merdeka Center menunjukkan kira-kira 83 peratus menyokong polisi antibeg plastik.

"Mengikut kajian Merdeka Center pada Jun lalu, kira-kira 83.6 peratus menyokong usaha kerajaan Selangor melancarkan kempen 'Hari Tanpa Beg Plastik pada setiap Sabtu," kata Wong.

Sementara itu di Pulau Pinang, polisi Hari Tanpa Beg Plastik dikuatkuasakan bermula Januari tahun depan, menurut Ketua Menteri Lim Guan Eng ketika membentangkan Belanjawan 2011 di sidang DUN Pulau Pinang baru-baru ini.

Kempen ini dijalankan sebagai usaha memelihara alam sekitar kerana kebanyakan beg plastik sukar dilupuskan. Malah beg plastik yang boleh dilupuskan tidak akan mereput tanpa kelembapan, cahaya dan oksigen di tempat pembuangan.

Plastik merupakan bahan yang diperbuat daripada sumber yang amat berharga – minyak. Lebih banyak plastik kita gunakan hari ini, berkuranglah bekalan minyak pada masa hadapan.

Sewaktu beg plastik dihasilkan, satu bahan karsinogen, benzen, dihasilkan. Sekiranya dibakar, ia membebaskan karsinogen, satu bahan penyebab kanser.

Sekiranya ditanam, bahan toksin di dalamnya boleh memasuki sumber air minum. Manakala binatang yang menyangka beg plastik makanan boleh mati apabila makan beg plastik tersebut. Selain itu beg plastik juga menyebabkan berlaku peresapan air yang menyebabkan banjir, dan merosakkan kesuburan tanah.


Sumber: SelangorKini

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA

Posted: 12 Nov 2010 11:14 PM PST

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA


Proses undi 12 cabang PKR berlangsung tanpa nama Zaid

Posted: 12 Nov 2010 12:47 AM PST

KUALA LUMPUR, 12 Nov — Pengundian pemilihan pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR) buat hari keenam hari ini — yang diteruskan walaupun ada desakan agar dibatalkan — sedang berlangsung dengan tanpa nama Datuk Zaid Ibrahim pada kertas undi bagi jawatan timbalan presiden.

Kertas undi baru yang sudah pun mengeluarkan nama Zaid, yang memutuskan untuk menarik diri daripada bertanding Isnin lalu, siap dicetak awal pagi tadi untuk diedarkan kepada 12 cabang yang mengadakan proses pengundian hari ini.

Proses pengundian bermula 10 pagi tadi dan akan berakhir 4 petang ini.

Lapan daripada 12 cabang terbabit terletak di Kedah manakala baki empat di Kelantan.

Esok sebanyak 41 cabang akan mengundi, kebanyakannya di Lembah Klang dan negeri-negeri utara Semenajung dan beberapa lagi di Sarawak.

Semalam, Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) Dr Molly Cheah berkata pemilihan Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR bagi tempoh 2010-2013 tetap diteruskan walaupun ada gesaan daripada kalangan anggota parti supaya ia ditangguh atau dibatalkan.

Dr Cheah berkata pemilihan itu tidak boleh dihentikan dengan begitu mudah semata-mata kerana ada pihak mendakwa berlaku kepincangan dalam sistem pemilihan.

Selasa lalu, Mustaffa Kamil Ayub yang juga Pengerusi PKR Perak berkata pembatalan dan perjalanan semula pemilihan di peringkat pusat adalah perlu kerana sehingga kini terdapat sebanyak 162 aduan telah dibuat terhadap kepincangan dan integriti JPP.

Pagi tadi, Mustaffa mengumumkan bahawa beliau tetap akan bertanding jawatan nombor dua itu walaupun dalam keadaan protes dengan kecacatan dan kelemahan yang belum diatasi sepenuhnya.

"Kertas undi yang digunakan mulai hari ini tidak ada nama Datuk Zaid, di mana kertas undi baru bagi jawatan timbalan presiden siap dicetak sekitar pukul 1 pagi tadi dan sempat dihantar ke semua cabang yang mengadakan pengundian hari ini," kata Pentadbir Pemilihan PKR Raden Shamsulkamar Raden Shamsudin ketika dihubungi The Malaysian Insider tengah hari ini.

Katanya, oleh kerana JPP hanya menerima notis daripada Zaid kelmarin, maka kertas undi baru tanpa nama beliau sebagai calon mula dicetak semalam dan siap awal pagi ini.

Berdasarkan pengundian lima hari pertama, Azmin Ali telah mengumpulkan 6,467 undi manakala Zaid di tempat kedua dengan 3,988 undi manakala Mustaffa pula 1,215 undi.

Zaid memutuskan untuk menarik diri atas dakwaan proses pemilihan diselubungi kecacatan dan manipulasi.

Pemilihan pusat yang berlangsung mulai 29 Oktober lepas secara berperingkat-peringkat akan berakhir 21 November ini. Ia disusuli dengan Kongres Nasional Tahunan PKR selama tiga hari mulai 26 November di Dewan Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Selangor.

Setakat 7 November lalu, sebanyak 87 cabang sudah selesai mengadakan pengundian bagi pemilihan jawatan pusat.

Pada keseluruhannya proses pengundian hari ini berjalan lancar, kata Raden Shamsulkamar yang turut menambah bahawa setakat tengah hari tadi, pihaknya ada menerima berapa aduan kecil mendakwa proses pengundian dijalankan dengan terlalu perlahan.

"Misalnya ada aduan bahawa pemberian kertas undi terlalu perlahan, ia tidak serius hingga melibatkan 100 orang (pada satu-satu masa), cuma lima hingga enam orang yang beratur (lama)... ini perkara biasa apabila nama-nama diperiksa dengan teliti," katanya.

Mengenai peratusan keluar mengundi, kata Raden Shamsulkamar, pihaknya telah meminta agar kepimpinan negeri dan cabang agar mempertingkatkan usaha bagi menggalakkan ahli-ahlinya keluar mengundi dalam jumlah yang banyak.

Wujud dakwaan bahawa peratusan keluar mengundi kemungkinan merosot ekoran tindakan Zaid menarik diri daripada bertanding.

Mengenai kertas undi dicetak malam tadi, Raden Shamsulkamar berkata, pihaknya mengeluarkan kertas undi pada anggaran sekitar 30 peratus berbanding jumlah keahlian di sesebuah cabang.

Sumber: Malaysian Insider

Ambil alih saham Star, MCA didakwa CBT

Posted: 12 Nov 2010 12:41 AM PST

Seorang ahli MCA hari ini membuat laporan polis supaya menyiasat kemungkinan berlaku pecah amanah oleh pemimpin parti itu berhubung pembelian 42.4 peratus saham dalam Star Publications (M) Sdn Bhd oleh badan pelaburannya.

Laporan polis itu dibuat oleh naib pengerusi MCA cawangan Bukit Pasar, Hui Huat di balai polis Seremban semalam.

Dalam laporannya, Hui mendakwa amalan MCA memiliki saham berkenaan daripada badan pelaburannya, Huaren Holdings, adalah bercanggah dengan perlembagaan parti.

"Pemindahan saham ini tidak mendapat kebenaran mesyuarat agung khas (EGM) MCA. Pembelian dan pemindahan saham adalah di atas arahan majlis presiden. Tetapi mengikut Artikel 47, Perlembagaan MCA, majlis presiden tiada kuasa membuat keputusan pembelian," laporan polis itu dipetik.

Katanya, pembelian itu juga tidak mendapat pengesahan Jawatankuasa Pusat MCA, seperti yang disyaratkan oleh Artikel 45.9 perlembagaan parti berkenaan.

"Oleh hal demikian, pembelian ini adalah satu penyelewengan kuasa yang tidak dibenarkan di bawah Perlembagaan MCA. Transaki pembelian saham ini adalah void ad initio dan satu tindakan pecah amanah terhadap ahli-ahli MCA," katanya lagi dalam laporan itu.

Menurut Hui, keputusan parti memiliki saham daripada Huaren Holdings yang dimiliki sepenuhnya oleh parti itu sebenarnya adalah tindakan yang tidak diperlukan dan sehubungan itu, mencurigakan.

Katanya, kegagalan mengadakan EGM bagi membahaskan perkara itu, juga melanggar tanggungjawab fidusiari.

Ketika dihubungi untuk ulasan lanjut, Hui berkata parti itu berdepan dengan 'precedence' di mana pembelian besar perlu melalui kelulusan perhimpunan agung parti.

"Semasa zaman (bekas presiden Tun Dr) Ling Liong Sik (pertama dari kiri), EGM diadakan sebelum parti membeli kumpulan penerbitan Nanyang. Tetapi kali ini tidak," katanya.

Hui juga berkata beliau akan membuat aduan yang sama kepada Pendaftar Pertubuhan kerana ia membabitkan perlembagaan parti.

Pada 5 November lalu, MCA mengesahkan ia memindahkan 313,315,769 saham bernilai RM1 seunit Star Publishing daripada Huaren Holdings kepada parti itu, pada nilai pasaran lebih kurang RM1.3 bilion.


Sumber: Malaysiakini

PAS anjur seminar 'sedia ganti Umno'

Posted: 12 Nov 2010 12:37 AM PST


KUALA LUMPUR, 12 Nov: Lajnah Penerangan dan Dakwah PAS Pusat akan mengadakan satu seminar esok bagi membincangkan persediaan PAS untuk menggantikan Umno dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU 13).

Menurut Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris Ahmad, seminar "PAS sedia ganti Umno" itu terbuka kepada ahli merangkumi pimpinan pusat, dewan harian, pimpinan negeri, kawasan dan cawangan termasuk ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dari parti itu.

"Kita sudah menghantar jemputan kepada semua pimpinan pusat, ahli Parlimen, Adun, dewan harian, negeri, kawasan dan cawangan untuk menghadiri seminar esok," kata Idris kepada Harakahdaily.

Seminar yang akan berlangsung sehari di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam, Selangor itu bertujuan menanamkan keyakinan kepada ahli bahawa PAS sudah bersiap sedia menggantikan Umno pada PRU 13 selain membentangkan agenda bertindak parti bagi mencapai matlamat itu.

"Kita buat seminar ini untuk bagi penjelasan kepada ahli tentang kesediaan PAS menggantikan Umno.

"Kita mahu daripada seminar ini, ahli akan lebih berjiwa besar untuk merealisasikan matlamat menggantikan Umno dan dapat bekerja dengan lebih kuat lagi," katanya lagi.

Selain itu kata Idris, PAS turut mengundang pihak luar bagi mendapatkan pandangan mereka berkenaan parti itu dan langkah-langkah untuk mencapai matlamat yang ditetapkan.

Justeru, beliau berharap agar mereka yang menghadiri seminar tersebut akan lebih jelas mengenai perjananan gerak kerja PAS selepas ini.

"Kita harap daripada seminar ini, semua ahli dapat menanamkan dalam fikiran untuk menguasai Putrajaya dan bersiap sedia menghadapi sebagarang kemungkinan PRU diadakan dalam masa terdekat ini, katanya.
Dianggarkan seramai 800 ahli dari seluruh negara akan menghadiri seminar bermula jam 9 pagi hingga 5 petang.

Seminar itu akan dirasmikan oleh Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, manakala ucapan penutup akan disampiaknaoleh Timbalannya, NasharudinMat Isa.

Dua kertas kerja akan dibentangkan iaitu "PAS Ganti Umno, Rasional dan Tindakan oleh Idris sendiri dan "Umno dan Krisis Ketuanan Melayu" oleh ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Kamaruddin Jaffar yang juga ahli Parlimen Tumpat.

Manakala di sebelah petangnya pula akan berlangsung forum bertajuk "PAS Ganti Umno:Harapan dan Cabaran" yang menampilkan penganalisis politik, Ghazali Mayudin dan wakil badan bukan kerajaan (NGO) Wadah dan akan dipengerusikan oleh Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiyat.

Sumber: Harakah Daily

Pemuda PAS desak MSN dibubar segera

Posted: 12 Nov 2010 12:33 AM PST


KOTA BHARU, 12 Nov: Pemuda PAS mendesak Majlis Sukan Negeri (MSN) dibubarkan segera bagi membolehkan segala peraturan yang termaktub di bawah Akta Majlis Sukan Negara Malaysia 1971 dapat dilaksanakan.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari berkata, pendedahan kerajaan negeri mengenai status sebenar MSN yang bertentangan dengan akta membuktikan Umno membelakangi semangat federalisme.

Semalam Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Ihsan, Belia, Sukan dan NGO, Abdul Fattah Mahmood mendedahkan pelantikan Pengerusi MSN bercanggah dengan Akta Majlis Sukan Negara Malaysia 1971.

Ahmad Fadzli berkata, fakta tersebut membuktikan kerajaan pusat semenjak 1990 menganaktirikan Kelantan dalam banyak situasi lain.

Antaranya kerajaan pusat membeku sejumlah 118 projek melibatkan kawasan seluas 1,086 hektar di 10 jajahan di negeri ini berlaku seak RMK- 6 hingga sekarang.

Selain itu penafian terhadap hak untuk mendapatkan royalti minyak yang dikeluarkan dari bumi Kelantan dan digantikan dengan wang ihsan.

"Penubuhan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) disifatkan sebagai kerajaan dalam kerajaan. JPP merampas hak kerajaan negeri bagi menerima agihan peruntukan pembangunan.

"Keengganan kerajaan pusat membina tembatan banjir di Sungai Golok, walaupun peruntukan telah diluluskan sejak RMKe-7 lagi," katanya dalam satu kenyataan.

Ahmad Fadzli berkata, banyak bukti lain lagi menggambarkan keengkaran Umno yang menerajui kerajaan pusat mematuhi perlembagaan.

Antaranya melengah-lengahkan penyaluran geran kewangan tahunan yang sepatutnya dibayar dua kali setahun, tetapi dilewatkan pembayaran dan dibayar sekaligus hanya pada penghujung tahun.

"Sedangkan pemberian geran wajib kepada Kumpulan Wang Rezab Negeri termaktub dalam Perkara 109 dan Perkara 110, Perlembagaan Persekutuan," katanya.


Sumber: Harakah Daily

Konflik PKR biasa, tak gugat PR

Posted: 12 Nov 2010 12:28 AM PST


KUALA LUMPUR, 12 Nov: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar tidak bimbang dengan selisih faham yang berlaku dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) ketika ini dan yakin ianya tidak menggugat kekuatan Pakatan Rakyat.

Mahfuz yang juga ahli Pokok Sena, ketika ditanya perkara itu berkata, beliau yakin yakin ia mampu diselesaikan kepimpinan PKR.

Katanya, setiap parti pastinya tidak dapat lari daripada menghadapi percanggahan pandangan di kalangan pimpinan namun perkara utu bukanlah perkara besar yang mampu menjejaskan keharmonian Pakatan Rakyat.

"Saya percaya kepimpinan PKR mempunyai ketajaman pemikiran dan kebijaksanaan untuk mengatasi perkara itu pada kadar segera. Saya menghormati soal rumahtangga mereka dan saya ada kepercayaan dan meyakini kebijaksanaan yang ada pada kepimpinan PKR," kata beliau dalam sidang media di lobi Parlimen semalam.

Isnin lalu, Datuk Zaid Ibrahim mengumumkan penarikan diri daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR termasuk melepaskan semua jawatan yang disandang beliau dalam parti itu.

Pengumuman tersebut dibuat beliau atas alasan berlaku ketidaktelusan dalam proses mengundi parti itu dan menyalahkan kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan timbalannya, Azmin Ali.

Mahfuz juga berkata, dalam Barisan Nasioal sendiri berlaku konflik dalaman yang serius yang sehingga kini meninggalkan kesan kepada parti-parti komponennya.

Kini ditambah pula dengan kemunculan semula veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah yang dikatakan faktor penting kepada kemenangan pilihan raya kecil (PRK) Galas.

"Satu perkara yang tidak dapat dinafikan bahawa pergolakan-pergolakan yang berlaku dalam apa-apa pertubuhan pun sudah pasti ada beri kesan. Macam pergaduhan dalam Umno dan MIC, sampai sekarang tak selesai.

"Tambah pula kemenangan di Dun Galas membawa semula kemunculan Tengku Razaleigh Hamzah dan ada kemungkinan untuk beliau dibawa ke arus perdana politik Umno BN dan ini akan menambahkan lagi konflik dalam Umno.

"Ini kerana dengan kemenangan di Galas itu dapat dilihat bahawa keupayaan Ku Li untuk membawa keyakinan semua kaum, orang asli, Melayu, Cina dan India kepada Umno. Ada kumpulan dalam Umno melihat Ku Li layak dibawa ke arus perdana politik Umno.

Justeru Mahfuz berharap Ku Li tidak diberi ruang mengorak langkah dalam politik Umno sebaliknya mengekalkan Datuk Seri Najib Razak.

"Saya mohon ahli Umno jangan bawa Ku Li balik ke arus perdana. Kekalkan Datuk Najib kerana dia akan menambahkan konflik kepada kemelut Umno sendiri," katanya.


Sumber: Harakah Daily

Ketua AMK Cabar Zaid Berdebat

Posted: 12 Nov 2010 12:26 AM PST


JOHOR BAHARU 12 NOV: Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin menyelar Datuk Zaid Ibrahim kerana menggunakan media
untuk menyerang kepimpinan parti itu.

Berikutan itu, beliau mencabar bekas Pengerusi Majlis Kepimpinan Wilayah Persekutuan itu untuk berdebat secara terbuka mengenai kepimpinan PKR dengannya.

"Tetapkan tempat dan tarikh, pilih mana-mana medium yang dia suka, saya bersama pimpinan Angkatan Muda akan hadir bagi menceritakan perkara sebenar
kepada beliau.

"Tiada guna jika perkara ini dihebahkan kepada media," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perjumpaan tertutup bersama Penasihat PKR Datuk
Seri Anwar Ibrahim, di sini semalam.

Beliau menyifatkan tindakan Zaid itu mempunyai niat jahat untuk menjatuhkan kepimpinan PKR yang sedia ada.

Pada Isnin lepas Zaid mengumumkan keputusannya untuk menarik diri daripadapemilihan parti dan juga melepaskan semua jawatan dalam PKR dengan alasan
"terdapat penipuan dalam pemilihan".

Beliau kemudian meminta Anwar berundur dari parti itu.

Zaid berkata menjadi tanggungjawab kepimpinan parti untuk menyiasat laporan mengenai dakwaan penyelewengan dalam pemilihan dan bukan dirinya yang harus membuktikan kepada Anwar mengenai penyelewengan itu.

Mengenai gesaan Zaid agar Naib Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali dan Anwar keluar PKR untuk menyelamatkan parti itu, Mohamed Azmin berkata keputusan itu terletak pada tangan semua anggota parti dan bukannya mana-mana individu.

Sementara itu, Anwar memuji prestasi pengerusi PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng sehingga kini.

Menurutnya, Chua berjaya membuktikan kepimpinannya dengan menarik 23 daripada 24 cabang PKR Johor ke majlis perjumpaan tersebut.

Ketika ditanya, Chua berkata wakil cabang Sri Gading tidak hadir ke perjumpaan itu walaupun notis telah diberikan.

Katanya, beliau tidak tahu mengapa wakil cabang itu tidak hadir, namun akan meminta penjelasan dari mereka kemudian.

Kelmarin, lima ahli dari cabang Sembrong bertindak meletak jawatan dalam parti kerana dikatakan tidak berpuas hati terhadap kepimpinan Chua dan pemilihan
parti.

Mereka adalah Ketua Cabang, Saiman Marjuki; Naib Ketua, Abdul Aziz Abdul Kadir; Ketua Wanita, Noraini Abdul Kadir; dan dua ahli jawatankuasa.

Sumber: TVSNEWS

Ahli Perlu Faham Intipati Perjuangan Parti

Posted: 12 Nov 2010 12:23 AM PST


SKUDAI 12 NOV: Para ahli dan rakyat perlulah memahami intipati perjuangan PKR bukan kerana pengaruh pemimpinnya tetapi hasil perjuangan 12 tahun lalu oleh ahli-ahlinya.

Perkara ini dinyatakan oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu sesi dialog bersama rakyat di Pulai Springs Resort semalam,

Katanya para pemimpin sentiasa silih berganti tetapi kesinambungan PKR adalah kerana PKR didirikan di atas keringat, darah dan airmata para ahlinya.

"Bukan soal Anwar seorang, saudara ingat Anwar seorang kena pukul? Anwar seorang kena penjara? yang menentang ISA kerana Anwar kena ISA? Ribuan, para pejuang, ulama, dan guru agama, dosa mereka apa? mempertahankan prinsip perjuangan," tegas beliau kepada kira-kira 300 peserta dialog.

Menjelaskan berkenaan pendirian beliau terhadap kenyataan dan dakwaan bekas calon Timbalan Presiden PKR, Datuk Zaid Ibrahim yang baru-baru ini mendesak Anwar dan calon Timbalan Presiden Mohamad Azmin Ali untuk berundur dari PKR, Anwar berkata parti sudah memberikan peluang yang lebih dari mencukupi kepada Zaid.

"Saya terima dia (Zaid) masuk, baru masuk dua minggu hantar dia jadi Biro Politik. Baru masuk beberapa bulan jadi calon (pilihanraya kecil) Hulu Selangor. Apa ini, tak beri ruang? tak beri kesempatan? Di mana forum besar, (kita) tonjolkan (Zaid)," jelas beliau.

Kata beliau lagi, pembentukan insan seorang pemimpin dan ahli yang baik sudah pasti mengambil masa dengan memberikan contoh, walaupun Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail kelihatan lemah dan mudah disakiti tetapi Azizah merupakan seorang yang tegas dalam pendiriannya dan tidak goyah, maka amat sesuai menyandang jawatan Presiden parti.

"Kita melalui liku-liku yang susah, daya tahan itu kena ada. Nak jadi utama, tak mudah," katanya lagi.

Anwar menjelaskan, tindakan Zaid itu dilihat sebagai satu bentuk desakan dari pihak tertentu untuk mengugurkan beliau dari arena politik tempatan kerana sebelum ini beliau sudah beberapa kali ditangkap, diugut serta dihina semata-mata untuk menghalang perkembangan perjuangan beliau dan PKR.

"Saya nak ulang, satu-satunya cara anda fikir anda boleh, persulitkan kedudukan kita ini hanya dengan serang gunakan orang dalam. Orang kata, tengok, siapa duduk dengan Anwar tak boleh lama?


"Tapi saudara, kekuatan saya ini tidak daripada Tan Sri dan Datuk-Datuk Seri yang kaya. Kekuatan saya selama ini yang memajukan dan mempertahankan saya ialah sokongan dari akar umbi rakyat," jelas beliau.


Sumber: TVSNEWS

Setelah Gagal Strategi Fitnah Umno-BN Kini Cuba Sabotaj KEADILAN Dari Dalam Parti

Posted: 12 Nov 2010 12:19 AM PST

AI44SIMPANG RENGGAM 12 Nov - Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN), Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Umno-Barisan Nasional menerusi agen propagandanya, Utusan Malaysia kini cuba mencetuskan krisis dan suasana tegang dalam parti setelah segala usahanya untuk memfitnah dan mentohmah pemimpinnya menemui kegagalan.

Kata Anwar antara usaha tersebut adalah seruan agar beliau dan Naib Presiden, Azmin Ali mengundur daripada parti yang dibuat oleh individu tertentu dalam KEADILAN atas dakwaan beliau dan Ahli Parlimen Gombak itu punca kepada segala masalah dalam parti.

"Kalau saya umum hari ini,'dengan ini saya Anwar mengisytiharkan keluar daripada KEADILAN' Umno akan buat kenduri besar-besaran esok. Malah mereka akan sambut perayaan korban lebih awal daripda Hari Raya Haji," Anwar berseloroh di depan lebih 1,000 penyokong di majlis ramah mesra anjuran KEADILAN Cabang Simpang Renggam semalam.

Dalam nada yang lebih serius Anwar yang juga Ketua Oposisi menyakinkan kepada anggota parti bahawa segala usaha dan komplot tersebut tidak akan berjaya.

"Semasa saya dalam kerajaan dan pernah memegang jawatan sebagai Pemangku Perdana Menteri, semua tokoh-tokoh kaya yang berpangkat daripada Datuk, Datuk Seri, Tan Sri, Tun mengelilingi saya dan angguk kepada semua kata-kata saya tetapi selepas saya dipenjarakan, dipukul setengah mati, ditelanjangkan satu satu panggilan kepada Azizah untuk bertanyakan khabar anak-anak pun tidak ada daripada orang seperti ini.

"Siapa yang bantu perjuangan saya, mereka yang tinggal Kampung Kerinci yang setiap malam memasak nasi dan memberi air kepada penyokong, pemandu teksi yang membawa penyokong ke rumah saya tanpa meminta wang tambang dan rakyat biasa yang berkorban tanpa meminta apa-apa pembalasan. Mereka inilah sebenarnya tunggak kekuatan menegakkan keadilan di negara ini.

"Tokoh korporat yang kaya, bekas menteri yang kaya boleh datang dan pergi dalam parti kita tapi yakinlah kalau parti ini menjaga hak dan kebajikan rakyat bawahan kita akan berjaya, insyaAllah.

"Yakinlah kejayaan adalah hampir jangan kita lupa pada PRU-12 Pakatan Rakyat menang di Semenanjung denga 51 peratus undi, Umno-BN hanya dapat 49 peratus, mereka dah kalah. Kita hanya perlukan 5 peratus lagi dan insyaAllah kita akan ambil alih Putrajaya dan buat perubahan untuk rakyat. Jadi saya menyeru semua anggota parti, pendokong pakatan Rakyat serta rakyat berusaha sikit lagi da bersabar," tegas Anwar bersemangat sambil disambil tepukan gemuruh para hadirin.

Anwar berkata media Umno seperti Utusan Malaysia tidak berhenti-henti menyerang KEADILAN dan juga pemimpin Pakatan Rakyat kerana mereka mengetahui potensi besar yang ada pada Pakatan Rakuyat untuk menubuhkan kerajaan persekutuan selepasd PRU-13 nanti.

"Apa yang mereka tidak serang. Utusan kata saya mula-mula agen Amerika, lepas tu agen Yahudi, kemudian agen Hindu, lagi agen Cina. Jadi sekarang ni Anwar dah jadi macam agen 007 James Bond," beliau ketawa.

Beliau menambah Umno-BN melalui jentera media mereka juga memfitnah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sebagai anti-Melayu, juga Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin kerana memberi geran tanah kepada rakyat Cina miskin dan seterusnya menuduh Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengamalkan rasuah.

"Apabila Umno tuduh Tok Guru Nik Aziz rasuah, saya tahu Umno-BN sudah sampai ke penghujung modal mereka untuk memfitnah. Sudah tidak ada apa lagi yang mereka ada jadi mereka cuba sabotaj KEADILAN sekarang dari dalam," jelas Anwar.

Menyentuh mengenai keperibadian yang perlu ada kepada anggota KEADILAN, beliau memuji sikap bekas Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng yang tidak meminta-minta sebarang jawatan dalam parti setelah menyertai perjuangan lebih setahun lalu.

"Saya tanya Datuk Chua samada beliau ingin bertanding, Kata beliau beliau masih baru dalam parti dan mahu membantu mengukuhkan jentera parti terutamanya di Johor sebab kita yakin pada pilihan raya umum akan datang kita yakin mampu mengambil alih Johor. saya lihat beliau menjelajah seluruh negeri Johor dan negara membantu parti tanopa meminta jawatan, kedudukan dan sebagainya. Inilah sikap yang baik sebagai seorang ahli parti. Jadi tidak semua bekas Menteri tidak baik dan ambil kesempatan," sindir Anwar.

Anwar juga sempat menyentuh mengenai Pemilihan Majlis Pimpinan Pusat 2010 dan menggesa agar anggota parti menggunakan hak yang ada pada mereka dengan bijaksana.

"Saya mahu semua anggota parti keluar mengundi. Gunakan hak dengan sebaik mungkin dan jangan cuai. Sekarang kita ada dua calon Timbalan Presiden iaitu Azmin dam Mustaffa, jadi mereka boleh pilih antara kedua-dua calon ini," kata beliau lagi.

Sebelum ini seorang lagi calon bagi jawatan tersebut, Datuk Zaid Ibrahim telah mengumumkan Selasa lalu bahawa beliau menarik diri daripada pertandingan serta melepaskan semua jawatan dalam parti termasuk sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Wilayah Persekutuan.

Anwar sebelum itu mengadakan sidang akhbar bersama Persatuan Koresponden Asing Singapura dan kemudianya mengadakan pertemuan dengan Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Johor pada sebelah petang dan diikuti dengan majlis dialog bersama anggota KEADILAN di Pulai.

Dr Idris Ahmad Pangku Pengerusi MPN WP

Posted: 12 Nov 2010 12:19 AM PST

pkr1KUALA LUMPUR 12 Nov - Majlis Pimpinan Parti Keadilan Rakyat Negeri Wilayah Persekutuan mengumumkan perlantikan Ketua cabang Segambut, Dr Idris Ahmad sebagai pemangku Pengerusi MPN WP sementara menunggu perlantikan pengganti jawatan tersebut oleh Presiden.

Perlantikan itu susulan keputusan Datuk Zaid Ibrahim yang merauk diri daripada pertandingan Timbalan Presiden dan melepaskan semua jawatan dalam parti termasuk Pengerusi MPN WP 9 November lalu.

Dalam satu kenyataan, Ketua Penerangannya, Karim Othman berkata proses pemilihan kepimpinan parti 2010 akan diteruskan tetapi menggesa Parti menubuhkan satu badan bebas untuk menyiasat dengan segera segala aduan bagi memastikan proses pemilihan berjalan dengan adil
dan telus.

"MPN WP memberi sokongan penuh kepada kepemimpinan Ketua Umum Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Datuk Seri Wan Azizah Dato Wan Ismail serta kepemimpinan parti," kata beliau.


Sumber: Suara Keadilan

Mustaffa Tetap Bertanding Timbalan Presiden, Mahu JPP Bertindak Atas Memorandum

Posted: 12 Nov 2010 12:18 AM PST

MK2PETALING JAYA 12 Nov - Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN), Mustaffa Kamil Ayub berkata beliau membuat keputusan untuk terus bertanding bagi jawatan Timbalan Presiden dalam Pemilihan Majlis Pimpinan Pusat 2010 walaupun mengambil langkah tersebut dalam
keadaan protes.

Dalam satu kenyataan media hari ini Mustaffa menegaskan tindakan ini berdasarkan keyakinan beliau bahawa Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) akan meneliti, mengkaji serta mengambil tindakan terhadap memorandum yang dihantar beliau 9 November lalu.

Memorandum tersebut antara lain meminta JPP memastikan Pemilihan 2010 yang telah dan sedang berlangsung sekarang benar-benar bersih, bebas dan adil mengikut etika Pemilihan 2010 yang dikeluarkan oleh badan itu.

"Sesungguhnya saya ingin menegaskan bahawa 'demi mempertahankan prinsip keadilan' saya dan rakan-rakan meletakkan keyakinan dan harapan kepada Pengerusi JPP agar segera membuat siasatan terhadap manipulasi pemilihan melalui aduan dan bantahan daripada cabang-cabang yang telah diterima dan yang akan menghantar bantahan seterusnya untuk tindakan praktis daripada JPP.

"Sebagai sebuah parti yang berhasrat untuk mewujudkan Politik Baru, Budaya Baru seperti yang pernah dinyatakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin dan anggota parti 12 tahun yang lalu, ianya hendaklah benar-benar dihayati dan dilaksanakan dalam Parti Keadilan Rakyat termasuklah dalam proses Pemilihan 2010 yang berlangsung kini dengan meletakkan sistem demokrasi yang tulen berlaku dalam parti dan di negara ini.

Kekuatan dan prestasi Parti Keadilan Rakyat dan Pakatan Rakyat (PR) terus diintai oleh Barisan Nasional (BN) dan mereka sentiasa mencari usaha-usaha yang berterusan untuk memecah dan melemahkan parti kita dari semasa kesemasa. Saya ingin mengingatkan anggota dan penyokong KEADILAN dan PR supaya jangan terpengaruh dengan manupulasi media tertentu yang sentiasa mencari jalan untuk terus menjatuhkan kredibiliti pemimpin rakyat iaitu Anwar Ibrahim," tegas Mustaffa dalam kenyataan beliau.

Beliau yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Perak menyanjung jasa, sumbangan dan kesan besar yang di bawa Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam politik negara khususnya menggerakkan perubahan rakyat sehingga berlakunya 'Tsunami Politik 2008'.

"Keupayaan beliau memperjuangkan isu-isu penyelewengan pemerintah dan penyedaran rakyat terhadap perubahan kepimpinan negara amat diperlukan oleh KEADILAN dan PR di negara ini. Saya mengenali Anwar Ibrahim sejak sekian lama dan semua rakyat mestilah mendokong kepimpinan beliau.

"Sekaligus saya ingin membuat penyataan bahawa tanggapan sebahagian anggota parti mengenai kehadiran saya bersama Zaid Ibrahim meminta Anwar Ibrahim berundur adalah tidak benar sama sekali. Kehadiran saya bersama Zaid Ibrahim seperti termuat didalam akhbar adalah atas prinsip bersama yang meminta JPP berlaku adil dalam proses Pemilihan 2010 ini dan menyekat unsur-unsur manipulasi yang berlaku dalam pemilihan.

"Saya sedar dan faham bahawa kehadiran saya itu telah diambil kesempatan oleh pelbagai pihak termasuk sesetengah pimpinan parti untuk menjatuhkan kredibiliti saya. Jangan biarkan politik adu domba, fitnah berlaku dalam parti kita. Jangan kerana saya selaku anggota parti memberikan pandangan berbeda, senang untuk pihak yang tidak bertanggungjawab menfitnah saya dan akar umbi yang menyokong saya," jelas beliau lagi.

Mustaffa berkata hasil pertemuan dengan Pengerusi JPP, Dr Molly Cheah semalam tiga rumusan muafakat serta komitmen utama telah dicapai iaitu:-

1. JPP akan diangkat sebagai sebuah badan yang benar-benar berautonomi.

2.Sebuah panel pemantau pakar akan diwujudkan bagi memantau tahap ketelusan dan integriti JPP dalam Pemilihan 2010.

3.Melaksanakan tindakan-tindakan berdasarkan cadangan-cadangan yang di buat didalam memorandum terutamanya mengenai pengendalian aduan-aduan dan bantahan-bantahan yang telah dikemukakan samada diperingkat pemilihan cabang mahupun pusat bagi membaiki kesilapan lalu.

Mustaffa juga berkata berasaskan kepada situasi serta bersesuaian dengan "Politik Nilai" sebagai cagaran dan misi, beliau menawarkan diri bertanding Timbalan Presiden sambil menegaskan:-

1. JPP hendaklah segera meneliti dan membuat semakan terhadap aduan dan bantahan yang di terima.

2. JPP hendaklah menjalankan siasatan terhadap ketidakadilan, ketidaktelusan yang berlaku sejak pemilihan MATC dan pemilihan MPP kini.

"Sememangnya saya amat memahami rintihan dan keluhan anggota dan pimpinan akar umbi mengenai masalah yang berbangkit serta ketidakpuasan hati yang berlaku, lantas mahu memboikot atau menarik diri dari proses pemilihan, atau memohon menangguhkan Pemilihan 2010, namun demi kepentingan parti jika Pemilihan 2010 tetap diteruskan, saya akan kekal bertanding bagi jawatan Timbalan Presiden walaupun didalam protes. Tindakan ini juga sebagai menghormati pandangan dan keyakinan anggota-anggota di peringkat akar umbi, yang menginginkan saya terus bertanding bagi Timbalan Presiden KEADILAN.

"Saya dengan penuh komitmen mengajak semua anggota parti bersama dengan saya mempertahankan survival dan maruah parti. Sesungguhnya saya merayu kepada semua anggota parti yang mengundi nanti supaya memberikan saya peluang untuk memenuhi harapan rakyat ini.

"Sekiranya saya diberi peluang, saya akan melaksanakan polisi rakyat dalam parti dengan mengangkat semula suara rakyat akar umbi, anggota parti dan golongan Reformis sebagai suara utama parti. Saya juga akan memastikan kelangsungan politik nilai dalam parti seperti sederhana,toleransi, kasih sayang serta menolak politik fitnah dan politik wang dalam parti," kata Mustaffa lagi.


Sumber: Suara Keadilan

Haniza Talha - Landscaping New Politics

Posted: 12 Nov 2010 09:35 PM PST

Haniza Talha - Landscaping New Politics


‘Jom Kerja’: Sebanyak 20,000 peluang pekerjaan ditawarkan di Selangor

Posted: 12 Nov 2010 12:44 AM PST

SHAH ALAM, 12 Nov – Persidangan Dewan Negeri Selangor (DNS) di sini hari ini diberitahu bahawa sebanyak 20,000 peluang pekerjaan ditawarkan di Selangor sempena promosi program 'Jom Kerja' yang bermula November tahun lepas.

Pengerusi Jawatankuasa Khas Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan, Theresa Kok berkata, statistik itu diperoleh daripada Persatuan Pekilang-pekilang Malaysia (cawangan Selangor).

Beliau berkata, sepanjang lima siri program 'Jom Kerja' yang diadakan bermula November tahun lepas sehingga Oktober tahun ini, seramai 5,562 calon datang mendaftar dan seramai 2,441 pemohon berjaya ditemu duga.

"Program jelajah 'Jom Kerja' ini diadakan dari satu daerah ke satu daerah dan menerima sambutan memberangsangkan daripada rakyat Selangor yang tiada pekerjaan dan ada juga di kalangan mereka mencari peluang pekerjaan baru," katanya semasa menjawab soalan Dr Ahmad Yunus Hairi (PAS-Sijangkang).

Ahmad Yunus ingin tahu jumlah peluang pekerjaan yang ditawarkan dan sambutan rakyat Selangor terhadap peluang pekerjaan di negeri itu.

Kok berkata, daerah Klang mencatatkan penyertaan tertinggi calon yang menghadiri temu duga, iaitu seramai 2,060 orang.

BERNAMA


Pemulihan Sungai Klang perlu ditangani bersama

Posted: 12 Nov 2010 12:21 AM PST

SHAH ALAM, 12 Nov – Perlaksanaan projek pemulihan dan pembangunan Sungai Klang memerlukan kesefahaman antara kerajaan negeri, Kerajaan Pusat dan pemaju swasta.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, projek ini mampu digerakkan dengan lebih pantas dan menyeluruh jika ketiga-tiga pihak bersetuju untuk duduk semeja dan bergabung tenaga menjayakan rancangan untuk rakyat Selangor ini.

Di Dewan Negeri Selangor hari ini, Tan Sri Khalid berkata, kerajaan negeri telah pun merangka kertas kerja memulih dan membangunkan Sungai Klang.

Projek ini adalah sebahagian daripada rancangan rangsangan ekonomi negeri, membangunkan tebing-tebing strategik di sepanjang Sungai Klang untuk sektor hartanah, komersil, pembekalan air dan mobiliti.

"Kita sudah bersedia untuk bekerjasama, malah telah menyerahkan pelan pemulihan dan pembangunan Sungai Klang kepada Kerajaan Pusat. Kita bersetuju dengan konsep 'Sungai Kehidupan' yang dirancang Kerajaan Pusat, dan bersetuju untuk mengazetkan kawasan-kawasan yang terbabit bagi menjayakan konsep itu," kata Khalid.

Menjawab soalan dari Dewan, Tan Sri Khalid berkata, pihaknya menangguhkan dahulu perlaksanaan projek pemulihan Sungai Klang sementara menunggu maklum balas daripada Kerajaan Pusat.

Ini kerana kerajaan negeri amat berminat dengan rancangan 'Sungai Kehidupan' kelolaan Kerajaan Pusat, konsep yang berkongsi matlamat dengan rancangan kelolaan kerajaan negeri.

"Adalah lebih baik sekiranya kita bekerjasama dengan Kerajaan Pusat, daripada buat secara berasingan. Beri masa untuk perbincangan yang menyeluruh antara Kerajaan negeri, Kerajaan Pusat dan swasta," tegasnya.

Tan Sri Khalid menjelaskan kepada dewan bahawa rancangan kerajaan negeri untuk pemulihan dan pembangunan Sungai Klang bersandarkan kepada inisiatif swasta, dan tidak membabitkan peruntukan daripada Belanjawan Negeri.

"Kita bersandarkan kepada konsep dana inisiatif swasta. Kita mengalakkan dana daripada pihak swasta untuk mengerakkan projek ini. Manakala Kerajaan Pusat menggunakan dua konsep, iaitu dana dari Kumpulan Wang dan juga dari inisiatif swasta," ujar Khalid.

Kerajaan negeri menganggarkan kos projek pemulihan Sungai Klang mencapai RM1.4 bilion, manakala Kerajaan Pusat pula memperuntukkan RM1 trilion untuk projek 'Sungai Kehidupan'.

SUMBER: SELANGORKINI


MB: Cari sumber air lebih murah di Selangor

Posted: 12 Nov 2010 12:19 AM PST

SHAH ALAM 12 Nov – Kerajaan Negeri Selangor harus mencari sumber air lebih murah dan cekap bagi mengatasi masalah bekalan air di Selangor, demikian kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Untuk itu, projek pembersihan Sungai Klang dilihat sebagai alternatif yang lebih cekap dan murah daripada mengimport air mentah dari Pahang.

Beliau mengulas perkara ini pada persidangan Dewan Negeri Selangor (DNS) pagi tadi bagi menjawab soalan Ahli Dewan Undangan (Adun) Batang Kali, Mohd Isa Abu Kassim, yang bimbang dengan krisis bekalan air di Selangor pada masa depan.

Berkenaan Projek Loji Rawatan Air Sungai Langat 2 (Langat 2), beliau berkata, ia tidak akan dilaksanakan buat masa ini.

"Pelaksanaan projek itu tidak boleh dilakukan secara tergesa-gesa kerana ia melibatkan kos yang tinggi. Jika tiada penstrukturan semula industri bekalan air di Selangor dan pembinaan loji rawatan air itu diteruskan, rakyat akan menanggung beban dari segi kos," katanya.

Abdul Khalid berkata, sehingga kini masalah itu tidak berlaku di negeri ini, walau bagaimanapun kerajaan negeri perlu membuat persiapan bagi menangani masalah bekalan air di Selangor pada masa depan.

SUMBER: SELANGORKINI


Zulkifli Noordin

Posted: 12 Nov 2010 09:16 PM PST

Zulkifli Noordin


AHLI PKR MURTAD!?

Posted: 12 Nov 2010 12:19 AM PST

Salam 2 all.


Kontroversi budak bernama Basil Anak Beginda membawa sosej babi di Sekolah St. Thomas baru-baru ini bertukar menjadi isu lebih besar apabila media melapurkan bapa budak tersebut, NOR AZMAN BIN ABDULLAH @ BEGINDA membuat pengakuan bahawa sebenarnya beliau sudah murtad daripada Islam!!!


Dalam kenyataan beliau yang disiarkan oleh beberapa media utama hari ini, Nor Azman mengaku bahawa sememangnya beliau dahulu beragama Islam, tetapi telah murtad dan kini memakai nama Beginda Anak Minda dengan catatan rasmi tanpa agama.


Malahan beliau dikatakan mengesahkan telah mendapat identiti baru melalui MyKad yang diberikan kepadanya pada tahun 2004 dengan nama dicatat sebagai 'Beginda Anak Minda'.


Ini adalah isu besar bagi umat Islam. Nor Azman adalah seorang Muslim. Saya mengenali beliau sebagai seorang Muslim. Nor Azman adalah antara saksi utama bagi pembelaan kes liwat Anwar dahulu. Beliau juga adalah ahli PKR dan calun PKR bagi PRU 10 di kerusi Parlimen P.188 Kapit (1999) dan calun PKR bagi PRN Sarawak 2001 di kerusi N.24 Engkelili.


Saya mendesak supaya satu siasatan dibuat:


  1. samada Nor Azman Bin Abdullah @ Beginda telah benar-benar murtad dan kesahihan pengakuan itu;
  2. bagaimana Nor Azman mendapat pertukaran identiti dan diberi MyKad baru pada tahun 2004 dengan nama 'Beginda Anak Minda";
  3. adakah kemurtadan Nor Azman itu mendapat kelulusan mana-mana Mahkamah Syariah yang berbidang kuasa;
  4. apakah langkah kaunselling dan perbincangan yang pernah diambil keatas Nor Azman sebelum dan selepas beliau murtad tersebut.


Dari segi politik, saya mahu tahu:


  1. apakah pendirian kepimpinan dan ahli akar umbi PKR dengan status murtad Nor Azman Abdullah ini?;
  2. apakah pendirian kepimpinan dan ahli PAS dengan murtadnya Nor Azman Abdullah ini; apakah mereka meredhoinya?


Pada saya, isu murtad Nor Azman ini (jika benar lapuran media yang memetik kenyataannya ) adalah sesuatu yang terlalu serius dan mesti ditangani dengan segera dan berhikmah. Saya mendesak pihak berkuasa terutama pihak berkuasa agama supaya jangan berlengah dan membiarkan perkara ini berlarutan. Janganlah berulang lagi insiden Natrah, Nor Aishah Bukhori dan Azlina Jailani @ Lina Joy berulang.


Kedayusan kita mengambil tindakan segera akhirnya menyebabkan murka ALLAH. Padanlah perpecahan umat Islam makin serius didalam negara ini. Kerana dikalangan kita sudah ada yang murtad dan kita kelihatan terlalu lemah untuk mengambil tindakan yang jelas.


Moga ALLAH menyelamatkan kita dari fitnah besar ini.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin

Jumaat

04 Zul Qaedah 1431

12 Nov 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


(Petikan lapuran media MalaysiaKini hari ini 12.11.2010. Lapuran sama boleh didapati di Malaysian Insider dan akhbar The Star hari ini)


Beginda Minda, bapa kepada pelajar 10 tahun yang dirotan baru-baru ini kerana membawa sosej babi ke sekolah mendakwa bahawa beliau bukan beragama Islam, lapor The Star.


"Saya akui, saya pernah memeluk Islam sebelum ini. Tetapi pada 1999, saya sudah tukar agama. Sekarang saya bukan Islam," kata Beginda, semalam.


Status agama lelaki itu menjadi kontroversial apabila isu merotan anaknya timbul.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz berkata Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah diarah menentukan status agama Beginda.


"Hanya selepas itu, kesimpulan boleh dibuat mengapa anaknya itu dirotan," kata Nazri.


Perdebatan dan pertikaman lidah berlarut di Dewan Rakyat sejak dua hari lalu sama ada anaknya, Basil - yang dipelihara oleh ibunya yang beragama Kristian - adalah seorang Muslim.

Namun menurut Beginda, anaknya itu bukan beragama Islam.



"Anak saya beragama Kristian. Dia dibesarkan mengikut agama ibunya," katanya.

Beginda berkata pada tahun 2004, apabila dia memohon MyKad, beliau telah menukar namanya semula kepada Beginda Anak Minda.


Anaknya dilahirkan pada 8 Mei 2000.

Di sijil kelahirannya, tiada agama dicatatkan untuk Beginda.

Semalam, ahli parlimen Bebas, Zulkifli Noordin menggesa Kementerian Dalam Negeri supaya menyiasat kemungkinan bapa kanak-kanak yang dirotan itu mempunyai dua identiti.

Ahli parlimen Kulim-Bandar Baru itu, pada Rabu lalu mendakwa kanak-kanak itu adalah anak seorang Muslim bernama Norazman Abdullah @ Beginda anak Minda.


Beliau membayangkan kemungkinan Beginda murtad kerana dia telah didakwa mempunyai dua nama yang berlainan.


Katanya, Beginda yang dikatakan bapa kepada pelajar tersebut - pada tahun 1998, sewaktu kes Datuk Seri Anwar Ibrahim - namanya adalah Norazman Abdullah @ Beginda Minda dan beragama Islam.


Zulkifli berkata, sijil perkahwinan dikeluarkan pada 29 Julai 2009 sedangkan perkahwinan berlangsung pada 25 Disember 1999 iaitu setahun selepas kes Anwar, ketika Beginda seorang Islam.


Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, jika seseorang ibu atau bapa beragama Islam, maka anak itu juga semestinya beragama Islam.


Basil dirotan 10 kali di tapak tangannya kerana memakan nasi goreng dengan sosej babi yang dibekalkan oleh ibunya.


Isu itu kali pertama didedahkan pada sidang media yang dianjurkan oleh PKR di Kuching di mana Angela Jabing, ibu kepada pelajar Sekolah Rendah St Thomas itu mendakwa seorang guru merotan anaknya kerana membawa makanan tidak halal ke sekolah.

Anwar Ibrahim

Posted: 12 Nov 2010 07:54 PM PST

Anwar Ibrahim


Tidak Patriotik: Muhyiddin Perlu Nasihati Diri Sendiri

Posted: 12 Nov 2010 09:24 AM PST

Dari Tv Selangor

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin perlu menasihati diri sendiri dahulu sebelum menasihati orang lain, kata Datuk Seri Chua Jui Meng.

Chua yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Johor berkata demikian apabila diminta mengulas berkenaan nasihat Muhyiddin itu kepada Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang melabel orang bukan Melayu sebagai tidak patriotik kerana enggan menyertai Angkatan Tentera Malaysia.

“Seorang yang ekstrem nak menasihat seorang yang ekstrem yang lain, nasihatkan diri dululah. Orang bukan Melayu bukan bolasepak, bila-bila awak nak tendang kita,awak tendang. Dia (Muhyiddin) tak tentu arah kadang-kadang baik dengan orang bukan Melayu dan pada masa yang sama dia ekstrem, tidak konsisten,” katanya ketika dihubungi TV

Selangor.

Ketika membuat seruan itu, Muhyiddin Yassin berkata penjelasan itu penting bagi membetulkan keadaan.

“Saya tidak membaca atau tidak berada di Parlimen (waktu itu) tetapi daripada kenyataan yang terkeluar dan reaksi daripada beberapa pihak, mungkin Datuk Zahid perlu membuat penjelasan yang sebenarnya dan apa pendirian

perkara itu.

“Bagi kita, kita tidak melihat keadaan sebegitu, kalaupun tidak ada penyertaan, saya fikir kita tidak seharusnya mempertikai kesetiaan mana-mana pihak yang menjadi rakyat (negara ini) sama ada Melayu, India, Cina…mungkin ada sebab-sebab yang lain,” kata Muhyiddin.

Bagi bekas Menteri Kesihatan itu, Umno keterlaluan dalam pemahaman terhadap kaum dan agama.

“Ramai masyarakat bukan Melayu sudah naik marah, mereka tidak puas hati dengan orang yang jadi menteri dalam jemaah menteri tetapi pendapatnya bercanggah dengan rukun-rukun negara dan sumbangan orang Tionghua, orang India terhadap negara ini,” katanya lagi.

Tambahnya, dalam perlembagaan negara jelas menyatakan semua orang adalah samarata di mata undang-undang.

“Bila nak buang undi, nak undi daripada kita, buat baik dengan kita, kita bukan bolasepak,” jelasnya.

Zahid dalam jawapannya di Dewan Rakyat bagi membalas kritikan terhadap dirinya berkata faktor-faktor rendahnya penyertaan bukan Melayu dalam angkatan tentera dibuat berdasarkan dapatan kaji selidik ilmiah.

Beliau turut menolak dakwaan sesetengah pihak yang menyifatkan beliau tidak sensitif dan mempertikai kesetiaan dan integiriti kaum bukan Melayu kerana beliau tidak pernah menyatakan begitu mahupun berniat atau bermaksud berbuat demikian.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

PR Kekal Komited Pertahan Perlembagaan

Posted: 12 Nov 2010 12:32 AM PST

Dari TV Selangor

Pemimpin berjiwa rakyat seharusnya mempunyai maruah dan harga diri, ujar Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tambahnya pemimpin juga bukan menggadaikannya begitu sahaja apabila ditawarkan imbuhan oleh pihak tertentu.

Beliau berucap di dalam satu perjumpaan bersama rakyat di Restoran 88, Simpang Renggam semalam, Anwar berkata dakwaan Umno bahawa sekiranya Pakatan Rakyat berjaya memerintah, perlembagaan akan dipinda adalah tidak berasas sama sekali.

“Mereka berkata, Kita tidak akan benarkan orang-orang tertentu, Anwar Ibrahimlah siapa lagi (berjenaka), nak rebut Putrajaya, pinda Perlembagaan. Siapa yang kata nak pinda Perlembagaan?

“Saudara tahu tak, Perlembagaan dalam PR dipertahankan! Siapa sain? Tuan Guru Ustaz Awang Hadi sain,” tegas beliau kepada kira-kira seribu hadirin yang membanjiri pekarangan restoran tersebut.

Kata beliau, tidak logik sama sekali jika mengatakan Ustaz Awang Hadi sanggup menggadaikan prinsip perjuangan agama dan bangsa semata-mata untuk kepentingan diri.

“Lim it Siang, bertarung berpuluh-puluh tahun, saya kat UM dah tahu dah siapa dia. Kita gaduh dengan dia, kita tak setuju dengan dia dalam beberapa perkara, kita bagi dia tengok. Satu, dia boleh pertahan, dia berani dia takkan gadai, itu prinsip dia. Kalau dia boleh dikompromi, boleh dibeli dah lama dah!” kata beliau lagi.

Anwar seterusnya menjelaskan bahawa beliau bersama Ustaz Awang Hadi serta Lim Kit siang telahpun menandatangani perjanjian bahawa perlembagaan akan terus dipertahankan, bersama-sama dengan bahasa Melayu, agama Islam dan hak keistimewaan raja-raja.

“Cuma kita kena faham, kita kena pertahankan bahasa Melayu, bahasa rasmi dan saya tidak akan bertolak ansur. Sekiranya kita mengambil alih Putrajaya, saya beri jaminan kedudukann bahasa Melayu lebih tinggi dimartabatkan penguasaan akan jauh lebiih baik daripada apa yang dijalankan oleh Umno sekarang ini. Saya janji!,” tegas beliau lagi.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Anwar Is Still Our Best Hope

Posted: 11 Nov 2010 10:51 PM PST

By N.Surendran

Who wants to be free? Who wants to be rid of the lies, deceit and oppression of the Alliance/National Front government? Well, certainly not those who dance to the tune of the posturer and pretender Zaid Ibrahim, former Umno man and ex-leader of the reactionary Muslim Lawyers Association.

At a time when a small and beleagured opposition and civil society stood valiantly against despotic government, the Muslim Lawyers Association was busy doing hatchet work for the tyrant Mahathir Mohamad. Zaid even made the toxic suggestion that the Law Minister should be appointed president of the Bar Council. Such is the outstanding pedigree of this newly minted champion of reform and good government. The light dawned for him only after the 2008 election, when he suddenly developed an aversion for the much weakened National Front, which was still reeling from the election blow. Now he has embarked on an ambitious enterprise to prematurely end Mr.Anwar Ibrahim’s long and astonishing political career; a career with which our country’s destiny is inextricably tied up.

I do not come to praise Mr. Anwar Ibrahim. I only say that after over 50 years of near hopelessness, the 2008 election success of Mr. Anwar’s opposition coalition let in the first real hope that we would become a nation of free peoples. If ever man matched the moment brilliantly, it was Anwar in the run-up to the 2008 general election. He was masterly and inspiring, and he changed the country. Years earlier with his cry for reformasi, he helped create the conditions which would eventually lead to the March 8 tsunami. His battle for reform from prison (and for his personal freedom) transformed civil society and energised the political opposition. Dissent against the State became widespread and dissenters bolder than ever before. And crucially, his battle cry caught the imagination of the young. Suffering but defiant, he emerged from 6 years of incarceration with the increased stature that he would need to mould the nation anew.

Now a dangerous and irresponsible game seems afoot to undermine Anwar and retard our country’s great journey to Freedom. It is an outrageous alliance of fiendish plotters and petty intriguers who are responsible for this enormous disservice to all Malaysians. They madly exaggerate every trifle and speak sanctimoniously about nothing in an endless series of media conferences.

If we are to become a mature democracy and dismantle the lawless apparatus of the National Front government, we must take this journey with Anwar and Pakatan Rakyat. Political freedom will bring with it a fairer, and with time richer, and more efficient country. The wastage of cronyism, corruption and lack of competetiveness will be ended. I do not say that all this is a certainty, but that Anwar and Pakatan Rakyat are the last best hope. As for the small-minded cavillers abusing Anwar and compromising PKR and Pakatan, I predict they will amount to nothing.

(The Writer is a human rights lawyer)

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Sokongan Penuh Saya Kepada Anwar – Mustaffa Kamil

Posted: 11 Nov 2010 08:48 PM PST

Dari Harakah

Naib Presiden PKR, Mustaffa Kamil Ayub menegaskan sokongan penuh beliau kepada Datuk Seri Anwar dan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail tidak pernah berubah.

Sehubungan itu, beliau membantah dan menafikan laporan akhbar Berita Harian semalam yang menyiarkan caption tertulis "Mustaffa Kamil (kiri) dan Zaid menunjukkan memorandum mendesak Anwar dan Mohamed Azmin supaya berundur pada sidang media di kediaman Zaid di Kuala Lumpur, semalam".

“Saya membantah sekeras-kerasnya laporan yang salah di dalam caption gambar tersebut kerana memorandum yang ditunjukkan di dalam gambar tersebut bukan sama sekali untuk mendesak Dato' Seri Anwar dan Sdr Azmin berundur,” kata Mustaffa Kamil calon timbalan presiden PKR dalam kenyataan medianya hari ini.

Menurutnya, memorandum itu adalah untuk meminta pembatalan dan penjalanan semula Pemilihan Kepimpinan KEADILAN 2010 dan kandungannya diketahui oleh Dato' Seri Anwar dan Dato' Seri Dr Wan Azizah.

“Sidang media memaklumkan penyerahan memorandum mengenai JPP dihadiri oleh Datuk Zaid Ibrahim dan setelah selesai, saya meninggalkan sidang, yang kemudian diteruskan oleh Datuk Zaid Ibrahim tanpa kehadiran saya,” katanya.

Bagi Mustaffa, sokongan penuh beliau kepada Anwar tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak dan sedia diakui oleh kebanyakan ahli-ahli parti berdasarkan rekod beliau yang sentiasa konsisten mempertahankan Dato' Seri Anwar Ibrahim sepanjang 12 tahun beliau terlibat dalam perjuangan reformasi.

“Saya percaya bahawa PKR, Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysia seluruhnya amat memerlukan kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai tokoh pembaharuan yang mampu membawa perubahan besar kepada negara,” katanya.

Menurutnya, memorandum yang dihantar dua hari yang lalu adalah berdasarkan rintihan suara akar umbi yang terbabit dengan proses pemilihan parti 2010 dan memfokuskan kepada masalah dan kepincangan di sekitar perjalanan Pemilihan Kepimpinan 2010 yang dikendalikan oleh Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP).

“Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Dr Wan Azizah telah menyambut baik dan akan mempertimbangkan kandungan memorandum tersebut berdasarkan jaminan yang saya terima dalam pertemuan saya dengan kedua-dua pemimpin tersebut pada hari yang sama,” katanya.

Sehubungan itu, beliau memberi amaran agar jangan ada pihak yang mengambil kesempatan untuk menyelewengkan fakta dan menabur fitnah dengan tujuan menjatuhkan kredibiliti Anwar, beliau sendiri dan pemimpin-pemimpin parti yang lain.

“Saya dengan ini menuntut supaya Berita Harian memohon maaf secara terbuka dan membuat pembetulan atas laporan tersebut dalam tempoh 24 jam. Sekiranya pihak berkenaan gagal berbuat demikian, saya terpaksa mempertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang bagi menegakkan kebenaran,” katanya.

N37 Batu Maung

Posted: 12 Nov 2010 07:08 PM PST

N37 Batu Maung


Program Gotong Royong di Sekitar KADUN Batu Maung

Posted: 12 Nov 2010 05:58 AM PST

anjung setiawangsa

Posted: 12 Nov 2010 03:11 PM PST

anjung setiawangsa


Tanah P.Pinang: Sudah Terlambat dan Sia-sia UMNO!

Posted: 11 Nov 2010 06:03 PM PST

Dari Harakah

Tindakan Farid Saad (Adun BN- Pulau Betong) mengajak rakyat terutamanya orang Melayu 'tutup buku' kesalahan Umno masa lampau yang menyebabkan penghakisan tanah orang Melayu di Pulau Pinang, disanggah.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusuf Rawa dan Presiden Teras Pengupayaan Melayu (TERAS), Haji Azmi Abdul Hamid sependapat membidas cadangan itu walaupun Farid memberi alasan masalah itu akan diperbetul generasi baru Umno. Kedua-dua mereka membuat bidasan sewaktu menjadi panel dalam 'Forum Isu Penghakisan Tanah Melayu Pulau Pinang: Apakah Penyelesaianya' di sini semalam.

Bagi mereka istilah 'tutup buku' tidak wajar digunakan sebaliknya kelalaian dan sikap tidak amanah kepimpinan Umno sewaktu berkuasa di Pulau Pinang harus diperjelaskan dengan teliti agar generasi muda hari ini mengenal pasti parti mana yang merosakan bangsanya sendiri.

"Sekarang bukan masanya buat kajian bahkan kena menyedari kenapa boleh berlaku begitu walhal kepimpinan Umno berkuasa, menjadi Timbalan Ketua Menteri serta memegang Exco Tanah tetapi tidak mampu melakukan sesuatu kerana terlalu takut atau mungkin tidak bijak dalam urus tadbir tanah.

"Mana boleh lepas tangan atau tutup buku dalam hal ini kerana ia membabitkan maruah bangsa dan agama. Rakyat kena peka untuk mengajar kepimpinan yang bersalah dan menggangkat parti yang mampu mengambil alihan tugasan Umno, " kata Mujahid.

Menurut mereka, memang tidak dinafikan model pembangunan yang tidak seimbang menjadi salah satu penyebab kenapa tanah Melayu terjual
kepada syarikat atau pemilik individu bukan Melayu.

Orang Melayu lebih gemar kepada wang ringgit yang ditawarkan ekoran mainan orang tengah yang terdiri daripada kepimpinan politik melayu yang kadang-kadang bercakap soal isu penghakisan tetapi dalam masa yang sama mereka merupakan pengkhianat.

"Paling malang ada juga kepimpinan Umno yang jadi pengkhianat bertindak sebagai orang tengah membeli tanah penduduk melayu untuk menyenangkan pembangunan akan datang, " terang Azmi. Manakala seorang lagi ahli panel, Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (PEMENANG), Datuk Seri Yusuf Latiff pula mendedahkan sikap pentingkan diri kepimpinan Umno sehingga gagal mempertahankan tanah orang Melayu.

Katanya, ramai pemegang amanah tidak jujur dan senang dibeli serta bertindak mengucar kacirkan keadaan sehingga sanggup pula membuka ruang untuk kaum lain bertapak terutamanya Koperasi.

Beliau mengambil contoh Koperasi Tunas Muda yang dulunya begitu aktif menjaga kepentingan tanah orang Melayu tetapi kini memberi peluang
kepada kaum lain terutamanya dari segi usahasama pembangunan.

Katanya, kewujudan Yayasan Bumiputera Pulau Pinang, Koperasi Nusantara dan banyak lagi koperasi yang diterajui Umno, gagal kerana sikap tidak
amanah.

Walaupun pernah menerajui Koperasi tersebut di awal penubuhanya, beliau kurang senang terhadap operasi sekarang yang lebih mementingkan keuntungan bukan pembelaan terhadap penghakisan tanah orang Melayu.

"Sewaktu peringkat awal kita buat dengan niat yang betul tetapi apakan daya akibat tiada kejujuran dan amanah membuatkan semuanya berkecai, "
tegasnya.

Bukan sahaja ahli panel, malah peserta yang menyertai program tersebut juga turut kecewa dan membantah cadangan 'tutup buku' itu sekaligus
menganggap perjuangan Umno sudah terlambat dan sia-sia.

BULETIN RAKYAT

Posted: 12 Nov 2010 11:25 AM PST

BULETIN RAKYAT


TERKINI !!! MUSTAFFA KAMIL AYUB BERSAING TERUS REBUT KERUSI TIMBALAN PRESIDEN...

Posted: 11 Nov 2010 08:12 PM PST


Naib presiden PKR Mustaffa Kamil Ayub akan terus bertanding dalam pemilihan jawatan timbalan presiden parti itu yang sedang berlangsung.
Sidang media hari ini, diadakan selepas kata-dua 48 jam yang diberikannya kepada Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) berakhir semalam yang menuntut supaya menangguhkan pemilihan kerana mendakwa berlaku penyelewengan. Memorandum telah disampaikan kepada Presiden parti, Datuk Seri Wan Azizah dan Dr Molly pada 9 November 2010 yang lepas.
"Tetapi selepas berjumpa dengan Dr Molly Cheah (pengerusi JPP) semalam, beliau memberikan tiga komitmen kepada saya dan saya memutuskan untuk mengambil jalan tengah.
"Saya akan terus bertanding walaupun dalam protes," katanya sambil menambah bahawa beliau bukan seorang "pengacau".

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 12 Nov 2010 11:07 AM PST

Anak Muda Kampung Nak Senang


Banyak Projek Sakit di Pahang, pendedahan Ketua Audit

Posted: 12 Nov 2010 12:50 AM PST




Begitu banyak kepincangan yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2009 untuk negeri Pahang. Dari projek perumahan rakyat yang banyak projek sakit dan lambat siap, rugi RM12 Juta. Pengurusan air rugi RM65 Juta. Royalti pasir rugi RM3.23 Juta. Yelah negeri Pahang, tempat Perdana Menteri, kawasan selamat UMNO lah katakan.

(Datuk Seri Najib Tun Razak mahu UMNO serta semua sayap parti mengadakan lebih banyak program berbentuk mendampingi rakyat di kawasan-kawasan yang dikuasai pembangkang dan bukannya di kawasan selamat.- Utusan Malaysia 17 Okt. 2010)

TV1, TV3, Utusan, Berita Harian takkan berani dedah laporan Ketua Audit untuk Johor, Pahang dan Melaka, PENGECUT ! Pembela Melayu konon.

***************
Projek Perumahan Rakyat Dimiliki (PPRM) di Pahang banyak masalah seperti projek sakit, projek lewat disiapkan dan kelewatan mendapatkan kelulusan CFO. Kerajaan terpaksa menanggung kos tambahan berjumlah RM6.20 juta dan menanggung kos membaik pulih dan penyelenggaraan berjumlah RM5.97 juta.

Pengurusan Air Tidak Berhasil NRW kurang memuaskan kerana anggaran kehilangan hasil yang tinggi iaitu sejumlah RM65.50 juta pada tahun 2008

Hilang hasil daripada royalti pasir berjumlah RM3.23 juta. Aktiviti perlombongan pasir telah memberi kesan negatif terhadap alam sekitar seperti berlakunya hakisan tebing sungai, pencemaran kawasan operasi, sehingga menjejaskan kehidupan penduduk setempat.

Pengurusan pengendalian kes di Mahkamah Rendah Syariah Negeri Pahang adalah tidak memuaskan kerana kaedah dalam enakmen belum diwartakan dan sistem pautan e-Syariah tidak dilaksanakan sepenuhnya.

Pelaksanaan Projek Pembinaan Akademi Usahawan Tani Fasa 1 adalah tidak memuaskan kerana berlaku kesilapan reka bentuk, kualiti kerja pembinaan yang rendah dan kerja pembinaan tidak mengikut spesifikasi.

Tahap pengurusan program pemberimilikan tanah di Pejabat Daerah Dan Tanah Bentong adalah tidak memuaskan kerana Pejabat lambat menyelesaikan fail-fail permohonan dan telah menyebabkan hasil tanah lewat dipungut.

Pengurusan premis perniagaan Majlis adalah tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan. Antaranya ialah ketidakpatuhan dalam kerja ubahsuai rumah rehat Bentong, harga bekalan yang tidak munasabah, pemborosan dalam perbelanjaan, kajian kemungkinan tidak dijalankan, penyenggaraan premis perniagaan tidak dijalankan secara berkala dan semakan semula kadar sewa premis tidak dibuat.

***************

BAHAGIAN I – AKTIVITI JABATAN/AGENSI

1. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang - Pelaksanaan Dan Pengagihan Projek Perumahan Rakyat Dimiliki

Projek Perumahan Rakyat Dimiliki (PPRM) dilaksanakan adalah untuk membantu golongan berpendapatan rendah memiliki rumah sendiri yang termampu, selesa dan selamat. Jabatan Perumahan Negara (JPN), Wilayah Timur Pahang bertanggungjawab melaksanakan projek PPRM manakala Bahagian Perumahan, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang bertanggungjawab menguruskan pengagihan rumah kepada pemohon yang layak. Pelaksanaan projek PPRM secara keseluruhannya menghadapi banyak masalah seperti projek sakit, projek lewat disiapkan dan kelewatan mendapatkan kelulusan CFO. Masalah ini adalah disebabkan ketidakcekapan Juruperunding dan kontraktor dalam melaksana serta menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan projek dengan berkesan. Akibatnya pihak Kerajaan terpaksa menanggung kos tambahan berjumlah RM6.20 juta yang sepatutnya boleh dielakkan. Selain itu, proses penawaran rumah yang memakan masa lama telah mengakibatkan pemohon lewat dapat menduduki rumah. Manakala rumah yang terbiar kosong untuk tempoh yang lama mengakibatkan pihak Kerajaan terpaksa menanggung kos membaik pulih dan penyelenggaraan berjumlah RM5.97 juta.

2. Pejabat Kewangan Dan Perbendaharaan Negeri Pahang - Pengurusan Pinjaman Boleh Dituntut Terhadap Agensi Kerajaan Negeri Pahang

Pinjaman Boleh Dituntut adalah merupakan pinjaman yang diberikan oleh Kerajaan Negeri kepada Agensi dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang menggunakan sumber Kerajaan Negeri atau pinjaman yang diperoleh daripada Kerajaan Persekutuan. Pinjaman yang diberi diperoleh daripada tiga sumber iaitu Akaun Hasil Disatukan, Kumpulan Wang Pembangunan (termasuk juga pinjaman yang dibuat daripada Kerajaan Persekutuan) dan Kumpulan Wang Amanah. Had peruntukan pinjaman adalah ditetapkan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) dan Dewan Undangan Negeri (DUN). Sehingga akhir tahun 2009, baki Pinjaman Boleh Dituntut bagi Agensi dan PBT di Negeri Pahang telah mencatatkan kenaikan sedikit sejumlah RM1.03 juta atau 0.4% daripada RM239.57 juta pada tahun 2008 kepada RM240.60 juta. Secara keseluruhannya, pengurusan Pinjaman Boleh Dituntut adalah tidak memuaskan disebabkan bayaran balik pinjaman oleh Agensi dan PBT yang tidak mengikut syarat perjanjian. Selain itu, kekurangan penguatkuasaan terhadap Agensi dan PBT yang tidak mematuhi atau telah ingkar kepada syarat–syarat perjanjian juga menyebabkan tunggakan baki bayaran balik pinjaman boleh dituntut semakin meningkat. Kesan daripada ini telah menyebabkan Kerajaan Negeri terpaksa menanggung beban hutang yang semakin meningkat kepada Kerajaan Persekutuan. Keadaan ini seterusnya menjejaskan perancangan pembangunan ekonomi Kerajaan Negeri dalam memastikan ia mencapai matlamat seperti yang telah ditetapkan di dalam Bajet Tahunan Kerajaan Negeri yang telah diluluskan.

3. Jabatan Pertanian Negeri Pahang - Projek Pembinaan Akademi Usahawan Tani Di Kampung Awah, Maran

Projek Pembinaan Akademi Usahawan Tani di Kampung Awah, Maran telah mula dirancang untuk dilaksanakan di bawah RMKe-9. Projek ini merupakan projek Jabatan Pertanian Negeri Pahang yang dilaksanakan oleh Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pahang. Pembinaan Akademi Usahawan Tani bertujuan untuk melahirkan usahawan yang berpengetahuan, berkemahiran tinggi serta progresif bagi membawa industri pertanian lebih maju dan berdaya saing. Projek pembinaan Fasa 1 telah disiapkan pada 18 Oktober 2006 dengan kos berjumlah RM6.86 juta. Manakala, tarikh siap projek Fasa 2 mengikut kontrak adalah pada 16 April 2010 dengan kos berjumlah RM2.53 juta. Secara keseluruhannya, tahap pelaksanaan Projek Pembinaan Akademi Usahawan Tani Fasa 1 adalah tidak memuaskan kerana berlaku kesilapan reka bentuk, kualiti kerja pembinaan yang rendah dan kerja pembinaan tidak mengikut spesifikasi. Selain itu, ketiadaan perancangan awal yang teliti telah menyebabkan banyak pengubahsuaian dilakukan setelah projek siap dilaksanakan dan pihak kontraktor juga telah menggunakan Table Tender Drawing dan bukan Construction Drawing sebagai rujukan semasa menjalankan kerja pembinaan.

4. Pejabat Daerah Dan Tanah Bentong - Pengurusan Pemberimilikan Tanah

Pejabat Daerah Dan Tanah Bentong adalah merupakan Agensi utama yang bertanggungjawab terhadap semua aspek pentadbiran tanah dan pembangunan daerah di Pentadbiran Daerah Bentong. Tanggungjawab utama Pejabat ini adalah merancang pembangunan tanah, pemberian hak milik tanah selain menguatkuasakan undang-undang, pungutan cukai dan hasil berkaitan tanah. Daerah Bentong telah dibahagikan kepada 3 Mukim iaitu Bentong, Sabai dan Pelangai dengan jumlah keluasan 183,112 hektar. Jumlah hak milik tanah di Daerah Bentong pada tahun 2009 adalah sebanyak 42,988. Secara keseluruhannya, tahap pengurusan program pemberimilikan tanah di Pejabat Daerah Dan Tanah Bentong adalah tidak memuaskan kerana Pejabat lambat menyelesaikan fail-fail permohonan dan telah menyebabkan hasil tanah lewat dipungut. Selain itu, prestasi Pegawai Petempatan juga kurang memuaskan kerana tidak dapat mencapai sasaran yang ditetapkan oleh Arahan Pentadbiran Tanah Negeri.

5. Pejabat Pengarah Tanah Dan Galian Negeri Pahang - Pengurusan Aktiviti Pengambilan Pasir Sungai Dan Kesannya Kepada Alam Sekitar

Pengusaha pasir perlu memohon dan mematuhi semua syarat yang telah ditetapkan bagi memastikan aktiviti yang dijalankan tidak memberi impak negatif terhadap alam sekitar. Kegagalan pengusaha memohon untuk mengambil pasir di Kuala Sungai Miang telah menyebabkan Kerajaan Negeri kehilangan hasil daripada royalti berjumlah RM3.23 juta. Selain itu, kegagalan pengusaha mematuhi syarat yang ditetapkan telah memberi kesan negatif terhadap alam sekitar seperti berlakunya hakisan tebing sungai, pencemaran kawasan operasi, perubahan kepada regime sungai sehingga menjejaskan kehidupan penduduk setempat.

6. Jabatan Kehakiman Syariah Pahang - Pengurusan Pengendalian Kes Di Mahkamah Syariah Negeri Pahang

Jabatan Kehakiman Syariah Pahang (Jabatan) telah ditubuhkan pada 19 Januari 1995 yang sebelum itu dikenali sebagai Mahkamah Qadhi di Jabatan Agama Islam Pahang. Jabatan ini bertanggungjawab mengurus, mendengar dan memutuskan kes-kes di semua peringkat Mahkamah Rendah, Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan di dalam pengurusan Kes Mal dan Kes Jenayah. Jabatan ini mempunyai dua Mahkamah Tinggi Syariah dan 12 Mahkamah Rendah Syariah di seluruh Negeri Pahang. Berdasarkan Laporan Statistik e-Syariah pada tahun 2009, sebanyak 4,610 Kes Mal dan Jenayah telah didaftarkan dan sebanyak 2,301 (49.9%) belum selesai perbicaraan di Mahkamah Rendah Syariah Negeri Pahang. Secara keseluruhannya, pengurusan pengendalian kes di Mahkamah Rendah Syariah Negeri Pahang adalah tidak memuaskan kerana kaedah dalam enakmen belum diwartakan dan sistem pautan e-Syariah tidak dilaksanakan sepenuhnya.

7. Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang - Pengurusan Air Tidak Berhasil (NRW)

Air Tidak Berhasil (Non Revenue Water (NRW)) adalah jumlah kuantiti air yang
disalurkan ke dalam sistem agihan tetapi tidak memberi pulangan hasil kepada agensi yang menguruskan bekalan air. Melalui Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMKe-9), Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang (JBA Pahang) telah diberi peruntukan sejumlah RM150.34 juta untuk melaksanakan program bagi mengurangkan NRW. Sehingga akhir tahun 2009, sejumlah RM121.03 juta (80.5%) telah dibelanjakan termasuk RM6.20 juta untuk projek bukan NRW. Secara keseluruhannya, pengurusan NRW di Negeri Pahang adalah kurang memuaskan kerana anggaran kehilangan hasil yang tinggi iaitu sejumlah RM65.50 juta pada tahun 2008, dua meter pengeluaran yang dibeli pada tahun 2003 tidak dipasang dan meter yang dipasang sukar dibaca. Selain itu, pemantauan terhadap penggunaan tanpa kebenaran tidak dijalankan menyebabkan banyak berlaku kes kecurian air.

8. Majlis Perbandaran Bentong - Pengurusan Premis Perniagaan

Pengurusan premis perniagaan adalah di bawah tanggungjawab Majlis Perbandaran Bentong (Majlis). Sehingga akhir tahun 2009, Majlis mempunyai 1,974 pegangan premis perniagaan yang terdiri daripada rumah kedai jenis teres, bangunan kedai sesebuah dan lot perniagaan dalam kompleks perniagaan. Secara keseluruhannya, pengurusan premis perniagaan Majlis adalah tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan. Antaranya ialah ketidakpatuhan dalam kerja ubahsuai rumah rehat Bentong, harga bekalan yang tidak munasabah, pemborosan dalam perbelanjaan, kajian kemungkinan tidak dijalankan, penyenggaraan premis perniagaan tidak dijalankan secara berkala dan semakan semula kadar sewa premis tidak dibuat. Selain itu kaedah kutipan tunggakan sewa kurang berkesan manakala promosi kurang dijalankan.

BAHAGIAN II – PENGURUSAN SYARIKAT KERAJAAN NEGERI

9. LKPP Corporation Sdn. Bhd.
LKPP Corporation Sdn. Bhd. (LCSB) telah memulakan operasinya pada 1 Mac 1994 dengan modal saham dibenarkan berjumlah RM50 juta dan modal saham berbayarnya setakat ini sejumlah RM49.46 juta. LCSB merupakan syarikat subsidiari kepada Agensi Kerajaan Negeri Pahang iaitu Lembaga Kemajuan Perusahaan Pertanian Negeri Pahang (LKPP) dengan 100% modal saham berbayarnya adalah dimiliki oleh LKPP. Visi syarikat adalah sebagai peneraju utama dalam pembangunan industri pertanian dan industri pemprosesan yang berkaitan seperti pengurusan ladang, pemprosesan minyak sawit, pelancongan tani dan penternakan. Secara keseluruhannya pengurusan syarikat LCSB adalah baik. Prestasi kewangan syarikat berada pada kedudukan yang kukuh dan prestasi aktiviti juga adalah baik. Namun pengurusan tadbir urus korporat syarikat perlulah dipertingkatkan bagi menjadikan LCSB sebagai syarikat yang lebih berdaya saing dan membawa keuntungan yang tinggi kepada syarikat serta menyumbang kepada peningkatan sosio ekonomi Negeri Pahang.

10. LKPP Padi Sdn. Bhd.
LKPP Padi Sdn. Bhd. (LPSB) merupakan syarikat subsidiari kepada Agensi Kerajaan Negeri Pahang iaitu Lembaga Kemajuan Perusahaan Pertanian Negeri Pahang (LKPP) yang memiliki 100% modal berbayarnya. LPSB telah ditubuhkan pada 28 Jun 1995 dengan modal dibenarkan berjumlah RM10 juta dan modal berbayarnya setakat ini sejumlah RM5 juta. Penubuhan LPSB adalah bertujuan untuk membangunkan sawah komersial di kawasan tanah terbiar terutama di Daerah Rompin. Dalam mempelbagaikan aktivitinya LPSB juga terlibat dalam aktiviti pengeluaran ikan air tawar yang diusahakan secara sewaan kolam dan perladangan kelapa sawit yang diuruskan oleh syarikat subsidiari LKPP iaitu LKPP Corporation Sdn. Bhd.. Secara keseluruhannya, pengurusan syarikat LPSB adalah memuaskan. Prestasi kewangan syarikat adalah kukuh dan prestasi aktiviti juga adalah semakin meningkat dan membawa keuntungan kepada syarikat. Bagaimanapun, pengurusan tadbir urus korporat syarikat hendaklah dilaksanakan berdasarkan peraturan yang ditetapkan oleh Kerajaan dan secara lebih berhemat bagi menjadikan LPSB sebagai sebuah syarikat yang lebih berdaya saing.

11. PKNP Mineral Industries Sdn. Bhd.
PKNP Mineral Industries Sdn. Bhd. (PMISB) merupakan syarikat subsidiari kepada Agensi Kerajaan Negeri iaitu Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (PKNP) dengan modal dibenarkan berjumlah RM100,000 dan modal berbayarnya setakat ini sejumlah RM2 dimiliki sepenuhnya oleh PKNP. Pada awalnya, PMISB dikenali sebagai BIM Land Sdn. Bhd. Telah ditubuhkan pada 13 Januari 1999 bagi memegang hartanah yang dimiliki oleh PKNP di Bandar Indera Mahkota, Kuantan. Pada 27 April 2007, nama syarikat telah ditukar kepada PMISB setelah melibatkan diri dalam industri perlombongan bijih besi bagi pihak PKNP. Aktiviti utama PMISB adalah jualan hartanah dan perlombongan bijih besi dalam bentukusaha sama bagi pihak PKNP dengan beberapa syarikat yang diberi hak untuk melombong di tanah milik PKNP. Secara keseluruhannya, pengurusan syarikat PMISB adalah kurang memuaskan. Syarikat ini diwujudkan pada asalnya untuk menjalankan aktiviti berkaitan hartanah, namun syarikat telah mengalami kerugian daripada aktiviti ini. Kemudian syarikat beralih pula kepada aktiviti perlombongan bijih besi secara usaha sama dengan syarikat bersekutu. Syarikat telah menerima dividen daripada pelaburannya dalam aktiviti perlombongan bijih besi ini. Walaupun syarikat telah ditubuhkan melebihi tempoh 10 tahun, namun syarikat masih belum mempunyai struktur pengurusannya sendiri.

Johor kritikal Hakim Syariah, pendedahan Ketua Audit

Posted: 12 Nov 2010 12:46 AM PST








Sedih sungguh tengok Johor ni. Negeri kelahiran UMNO. Banyak kelemahan didedahkan dalam laporan Ketua Audit Negara 2009. Kata nak perjuang Sejarah tapi kawasan Makam Laksamana Bentan pun tak terjaga. Nak membela Islam tapi banyak kekosongan jawatan hakim syariah. Yelah negeri Johot, tempat Timbalan Perdana Menteri, kawasan selamat UMNO lah katakan.

(Datuk Seri Najib Tun Razak mahu UMNO serta semua sayap parti mengadakan lebih banyak program berbentuk mendampingi rakyat di kawasan-kawasan yang dikuasai pembangkang dan bukannya di kawasan selamat.- Utusan Malaysia 17 Okt. 2010)

TV1, TV3, Utusan, Berita Harian takkan berani dedah laporan Ketua Audit untuk Johor, Pahang dan Melaka, PENGECUT ! Pembela Melayu konon.

************

Prestasi penyelesaian kes di Mahkamah Tinggi Syariah (MTS) adalah tidak memuaskan kerana peratusan penyelesaian kes di bawah 40%. Keadaan tersebut berlaku kerana kekosongan jawatan hakim dan kakitangan sokongan di Jabatan tidak diisi dengan segera dan berlaku peningkatan bilangan kes yang didaftarkan setiap tahun.

Penguatkuasaan oleh Pejabat Tanah Dan Galian Negeri Johor dan pejabat tanah daerah berkaitan aktiviti perlombongan dan pengambilan pasir adalah kurang memuaskan kerana telah memberi kesan kepada alam sekitar.

Prestasi kemasukan pelancong ke Negeri Johor menurun pada tahun 2009 berbanding tahun 2008 dan tidak mencapai sasaran. Pelaksanaan program penggalakan pelancongan oleh Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Johor kurang memuaskan.

Prestasi pengurusan kemudahan awam oleh Majlis Perbandaran Muar tidak memuaskan. Kelemahan yang ketara adalah dalam aspek penyenggaraan. Kemudahan awam seperti dewan dan balai raya, taman permainan kanak-kanak, gelanggang permainan dan laluan siar kaki mengalami kerosakan serius dan tidak dibaiki.

Kos Pusat Internet e-Desa ini adalah berjumlah RM1.97 juta. Pelaksanaan Pusat e-Desa gagal mencapai objektifnya di mana 95% Pusat e-Desa telah ditutup.

BAHAGIAN I – AKTIVITI JABATAN/AGENSI

1. Pejabat Tanah Dan Galian Negeri Johor - Pengurusan Aktiviti Perlombongan Dan Pengambilan Pasir Serta Kesannya Terhadap Alam Sekitar

Permintaan pasir sebagai bahan mentah adalah sangat tinggi terutama dalam sektor pembinaan dan projek infrastruktur. Oleh itu aktiviti perlombongan dan pengambilan pasir menjadi tarikan pelbagai pihak yang mencari peluang untuk mendapat keuntungan besar. Aktiviti tersebut, jika tidak dikawal dengan baik hingga berlakunya perlanggaran undang-undang yang ditetapkan boleh memberi kesan buruk kepada alam sekitar untuk jangka masa panjang. Pada dasarnya aktiviti perlombongan dan pengambilan pasir seperti pasir sungai, pasir darat dan pasir laut (kurang tiga batu nautika dari pantai) adalah di bawah bidang kuasa dan tanggungjawab Kerajaan Negeri. Hasil kajian ini mendapati penguatkuasaan oleh Pejabat Tanah Dan Galian Negeri Johor dan pejabat tanah daerah berkaitan aktiviti perlombongan dan pengambilan pasir adalah kurang memuaskan kerana telah memberi kesan kepada alam sekitar. Antaranya impak kepada kualiti air sungai, ancaman kepada kestabilan tanah, perubahan kepada arah aliran air sungai, gangguan terhadap aktiviti nelayan dan kehidupan akuatik serta kerosakan infrastruktur awam. Keadaan tersebut berlaku disebabkan aktiviti penguatkuasaan dan pemantauan yang lemah dan kurang berkesan. Tindakan pemantauan berdasarkan aduan awam semata-mata adalah tidak mencukupi manakala pemantauan bersama agensi lain yang berkaitan seperti JAS dan JPS tidak dilakukan.

2. Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor - Pengurusan Program Bantuan Rumah

Program Bantuan Rumah dilaksanakan bagi memastikan nasib golongan miskin dapat dibela supaya mampu memiliki rumah kediaman sendiri. Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor (UPENJ) dipertanggungjawabkan untuk merancang, melaksana, memantau serta menyelaras Program Bantuan Rumah sementara pejabat daerah berperanan sebagai agensi pelaksana dalam memastikan bantuan hanya diberikan kepada mereka yang layak. Kerajaan Negeri menyalurkan bantuan Program Bantuan Rumah kepada 1,151 penerima iaitu 522 bina baru dan 629 baik pulih rumah melalui peruntukan Pejabat Menteri Besar Johor dan Akaun Amanah Kemiskinan UPENJ bagi tahun 2007 hingga 2009. Pada keseluruhannya, prestasi pelaksanaan Program Bantuan Rumah adalah baik kerana rumah yang dibina dan dibaiki adalah melebihi 97%. Bagaimanapun, bilangan rumah yang dibina atau dibaiki tidak dapat menampung keperluan 124 Ketua Isi Rumah (KIR) miskin tegar yang masih berada dalam senarai menunggu setakat bulan Februari 2010. Selain itu, kualiti kerja pembinaan dan pembaikan rumah adalah kurang memuaskan kerana mengalami kerosakan selepas diserahkan seperti bumbung rumah bocor, keretakan pada dinding dan limpahan daripada tangki air serta tidak mematuhi spesifikasi yang ditetapkan.

3. Unit Sains Teknologi Dan ICT Negeri Johor - Projek Pusat Internet e-Desa

Projek Pusat Internet e-Desa adalah merupakan projek sosial Kerajaan Negeri Johor. Objektif projek adalah untuk merapatkan jurang digital penduduk luar bandar dengan bandar. Pusat e-Desa berfungsi sebagai pusat teknologi maklumat bagi tujuan latihan, pusat sumber, penyebaran maklumat dan rangkaian khidmat kerajaan secara online. Sehubungan itu, satu perjanjian telah ditandatangani antara Kerajaan Negeri Johor dan sebuah syarikat teknologi maklumat (Syarikat) pada bulan November 2002. Menurut perjanjian, Syarikat ini dikehendaki membangunkan 40 Pusat e-Desa yang dilengkapi kemudahan komputer, Internet, bilik berhawa dingin, kerusi, meja dan sebagainya dengan kos berjumlah RM48,233 bagi sebuah pusat dan sistem aplikasi sokongan berjumlah RM45,000. Kos keseluruhan pembangunan Pusat e-Desa ini adalah berjumlah RM1.97 juta dan dibiayai sepenuhnya daripada balasan projek penswastaan. Pada peringkat awal, perancangan dan pembangunan Pusat e-Desa adalah di bawah Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor (UPENJ) tetapi mulai Oktober 2007 diletakkan di bawah pengawasan dan penyenggaraan Unit Sains Teknologi Dan ICT Negeri Johor (USTICT). Hasil kajian ini mendapati pelaksanaan Pusat e-Desa gagal mencapai objektifnya di mana 95% Pusat e-Desa telah ditutup atau tidak beroperasi sehingga akhir tahun 2009. Antara kelemahan yang dikenal
pasti ialah aplikasi yang dibangunkan tidak digunakan sepenuhnya, tiada perancangan penggantian komputer, pemilihan lokasi tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan dan Jawatankuasa Pemantauan tidak ditubuhkan. Maklum balas terkini yang diperoleh pada bulan Mei 2010 menunjukkan MMK telah memutuskan supaya semua Pusat e-Desa di seluruh Negeri Johor ditutup dan USTICT diberi tanggungjawab untuk melupuskan aset Pusat e-Desa mengikut peraturan yang berkaitan. Sehubungan itu, Jabatan Audit mengesyorkan supaya USTICT mengambil tindakan untuk menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi memantau dan menyelia proses pelupusan bagi memastikan semua peraturan yang berkaitan dipatuhi serta mengesyorkan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri untuk mengambil tindakan surcaj dan tatatertib terhadap pegawai awam yang didapati cuai dalam melaksanakan tanggungjawabnya sehingga menyebabkan berlaku kehilangan peralatan komputer dan berlaku pembaziran.

4. Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Johor - Pengurusan Pengendalian Kes Syariah

Mahkamah Syariah Negeri Johor telah ditubuhkan di bawah Enakmen Mahkamah Syariah 1993. Pentadbiran Mahkamah Syariah adalah di bawah Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Johor (Jabatan). Mahkamah Syariah terdiri daripada sebuah Mahkamah Rayuan Syariah, dua buah Mahkamah Tinggi Syariah (MTS) dan 10 buah Mahkamah Rendah Syariah (MRS). Objektif Jabatan pula adalah untuk menyegerakan pengendalian kes-kes syariah dengan adil, teratur dan berkesan melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), modal insan yang terlatih, kemudahan dan infrastruktur yang terbaik serta mencukupi. Hasil pengauditan ini menunjukkan prestasi penyelesaian kes di MTS adalah tidak memuaskan kerana peratusan penyelesaian kes di bawah 40%. Keadaan tersebut berlaku kerana kekosongan jawatan hakim dan kakitangan sokongan di Jabatan tidak diisi dengan segera dan berlaku peningkatan bilangan kes yang didaftarkan setiap tahun. Di samping itu, terdapat kelemahan dalam pengurusan pengendalian kes di mana Jabatan gagal mencapai sasaran yang ditetapkan dalam piagam pelanggan, waran tangkap terhadap Orang Kena Tuduh gagal dilaksanakan serta pengurusan rekod dan fail tidak memuaskan. Maklum balas yang diterima daripada orang awam menunjukkan tahap kepuasan pelanggan terhadap kualiti perkhidmatan bagi tempoh masa menunggu adalah tidak memuaskan.

5. Jabatan Perikanan Negeri Johor - Program Pemesatan Pembangunan Akuakultur

Permintaan terhadap makanan berasaskan ikan dijangka terus meningkat seiring dengan peningkatan penggunaan per kapita ikan negara daripada 49 kilogram kepada 56 kilogram menjelang tahun 2010. Oleh yang demikian, Dasar Pertanian Negara Ketiga (DPN3) telah mengenal pasti akuakultur sebagai satu subsektor perikanan yang boleh menyumbang kepada peningkatan pengeluaran ikan negara. Di peringkat Negeri Johor, Jabatan Perikanan Negeri Johor (Jabatan) telah menyasarkan pengeluaran akuakultur sebanyak 90,300 tan metrik setahun menjelang tahun 2010. Bagaimanapun, pada tahun 2009 kuantiti pengeluaran hanya 43,149.57 tan metrik atau 47.8% daripada jumlah sasaran. Antara punca Jabatan sukar mencapai sasaran pengeluaran ialah kawasan darat akuakultur yang dikenal pasti masih belum dimajukan dan kawasan akuakultur yang berpotensi belum diwartakan sebagai Zon Industri Akuakultur (ZIA). Selain itu, jumlah peruntukan kewangan yang terhad menyebabkan purata bilangan pengusaha akuakultur yang menerima bantuan bagi tahun 2007 hingga 2009 adalah antara 14 hingga 42 orang setahun berbanding dengan jumlah pengusaha yang berdaftar iaitu antara 949 hingga 1,078 orang setahun. Sasaran Jabatan agar pengusaha akuakultur memperoleh pendapatan sekurang-kurangnya RM3,000 sebulan juga tidak tercapai kerana benih ikan yang dibekalkan kurang berkualiti bagi mencapai harga pasaran yang menguntungkan manakala terdapat peningkatan kos pengeluaran disebabkan kenaikan harga makanan ikan.

6. Jabatan Pertanian Negeri Johor - Program Galakan Usaha Tani

Program Galakan Usaha Tani (GUT) oleh Jabatan Pertanian Negeri Johor (Jabatan) telah dimulakan sekitar tahun 1970-an. Objektif Program GUT adalah untuk membantu petani yang mengusahakan pertanian berskala kecil dan kurang berkemampuan agar dapat meneruskan usaha pertanian dengan memberi bantuan bahan input pertanian seperti baja, racun dan peralatan ladang pada kadar separuh harga. Bagaimanapun, pelaksanaan Program GUT didapati kurang memuaskan walaupun telah diperkenalkan lebih 25 tahun yang lalu. Kertas kerja dasar Program ini tidak dikaji semula dan pencapaian Program GUT tidak pernah diukur oleh pihak Jabatan bagi menilai keberkesanannya. Sasaran Program untuk membantu 10,000 orang petani kecil yang ditetapkan dalam Belanjawan Pembangunan Jabatan juga didapati tidak berasaskan peruntukan kewangan yang diterima, sejumlah RM2 juta untuk tiga tahun (2007 hingga 2009). Ini menyebabkan jumlah bantuan yang diterima oleh setiap petani jauh lebih rendah daripada kadar keperluan sebenar. Akibatnya, sasaran pendapatan bersih setiap petani sekurang-kurangnya RM1,000 sebulan gagal dicapai. Analisis Audit mendapati pemberian bantuan menyumbang pengurangan kos bahan input hanya antara 1% hingga 16% sahaja dan petani masih perlu menanggung kos yang lebih tinggi terhadap pertanian yang diusahakan. Jabatan perlu mengkaji semula objektif dan kaedah pelaksanaan jika Program GUT ini ingin diteruskan supaya lebih berkesan dengan mengambil kira peruntukan kewangan yang diluluskan berbanding keperluan sebenar bantuan yang patut diberi.

7. Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Johor - Program Penggalakan Pelancongan
Negeri Johor

Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Johor (MTPNJ) merupakan unit di bawah Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Johor yang bertanggungjawab merancang, melaksanakan dan memantau program penggalakan pelancongan bagi Negeri Johor.
MTPNJ telah menetapkan sasaran untuk meningkatkan jumlah kedatangan pelancong antarabangsa dan domestik ke Negeri Johor sehingga 10 juta orang setahun bagi tempoh 2008 hingga 2012. Bagi mencapai sasaran ini, MTPNJ telah mengenal pasti inventori produk pelancongan yang ada di Negeri Johor dan dikategorikan kepada sembilan teras pelancongan mulai tahun 2009 antaranya Ekopelancongan, Agropelancongan dan Homestay, Pantai dan Pulau, Sukan serta Sejarah dan Kebudayaan. Secara keseluruhannya, pelaksanaan program penggalakan pelancongan oleh MTPNJ kurang memuaskan kerana program promosi produk dan tempat pelancongan yang berpotensi menjadi destinasi pelancongan menarik kurang dilaksanakan serta kurang menyelaraskan aktiviti pelancongan yang dikendalikan oleh pelbagai pihak sama ada badan kerajaan ataupun swasta. Selain itu, prestasi kemasukan pelancong ke Negeri Johor menurun pada tahun 2009 berbanding tahun 2008 dan tidak mencapai sasaran.

8. Yayasan Pembangunan Keluarga Darul Ta'zim - Pengurusan Program Penghayatan Modul Keluarga SAKINAH

Modul Keluarga SAKINAH (MKS) telah dilancarkan oleh YAB Menteri Besar Johor pada 6 November 1998. Matlamat program ini adalah untuk memberi kefahaman tentang perkara-perkara yang berhubung dengan pra keibubapaan, menjelaskan tentang teknik pembentukan akhlak anak-anak daripada perspektif Islam dan menyediakan panduan dan bimbingan kekeluargaan kepada masyarakat Islam khasnya dan masyarakat umum amnya. Sebanyak 10 modul telah dikenal pasti meliputi semua lapisan masyarakat daripada peringkat bayi (Modul 4) sehingga warga emas (Modul 9). Mulai tahun 2002, Yayasan Pembangunan Keluarga Darul Ta'zim (Yayasan) telah mengambil alih tanggungjawab daripada Jabatan Agama Johor dengan melaksanakan Modul 2 hingga Modul 10 manakala bagi Modul 1 (Pra Perkahwinan) masih lagi dilaksanakan oleh Jabatan Agama Johor. Bagi tahun 2007 hingga 2009, Yayasan telah memperuntukkan sejumlah RM3.76 juta dan sejumlah RM2.93 juta telah dibelanjakan oleh Unit Kekeluargaan Yayasan untuk melaksanakan aktiviti MKS. Daripada jumlah tersebut sejumlah RM2.56 juta atau
87.4% telah dibelanjakan bagi pembayaran elaun Pegawai Penggerak dan Penyelaras. Pengauditan mendapati pelaksanaan Program Penghayatan MKS kurang berkesan dan mempunyai kelemahan tertentu seperti sasaran ceramah bersiri yang ditetapkan tidak tercapai, kehadiran peserta menurun, pelaksanaan program tidak mempunyai sasaran tertentu dan kajian penambahbaikan program tidak dilakukan. Antara punca kelemahan tersebut adalah disebabkan pegawai penggerak melaksanakan modul, program dan aktiviti sama secara berulang di kampung sama dan bilangan kampung yang diwakili oleh seorang Pegawai Penggerak terlalu banyak dengan tempoh masa pusingan sehingga melebihi 10 tahun. Yayasan juga tidak mempunyai Pegawai Tadbir Daerah dan Penyelaras yang mencukupi untuk memantau setiap program di setiap daerah bagi memastikan program yang dirancang dapat dilaksanakan dengan lancar dan memberi impak yang berkesan kepada setiap peserta yang mengikuti program tersebut.

9. Majlis Perbandaran Muar – Pengurusan Kemudahan Awam

Majlis Perbandaran Muar (Majlis) bertanggungjawab untuk menyediakan kemudahan awam kepada penduduk dalam kawasan operasinya. Secara umumnya, kemudahan awam di bawah pentadbiran Majlis terbahagi kepada tiga kategori iaitu kemudahan pengurusan kejiranan, kemudahan rekreasi dan riadah serta kemudahan prasarana. Bagi tahun 2007 hingga 2009, Majlis telah membelanjakan sejumlah RM1.57 juta atau 52.9% daripada peruntukan yang diluluskan berjumlah RM2.97 juta bagi tujuan pembangunan dan penyenggaraan kemudahan awam. Pada keseluruhannya, prestasi pengurusan kemudahan awam oleh Majlis tidak memuaskan. Kelemahan yang ketara adalah dalam aspek penyenggaraan. Kemudahan awam seperti dewan dan balai raya, taman permainan kanak-kanak, gelanggang permainan dan laluan siar kaki mengalami kerosakan serius dan tidak dibaiki. Aspek perancangan dan pelaksanaan penyediaan kemudahan awam juga tidak diberikan perhatian di mana tapak kemudahan awam di beberapa pusat kejiranan didapati tidak mencukupi dan terdapat projek pembinaan yang dirancang tidak dilaksanakan. Selain itu, terdapat kemudahan awam disediakan tidak dimanfaatkan dan beberapa lot tanah Majlis seperti tapak permainan dan tanah lapang telah diceroboh kerana kurang pemantauan.

BAHAGIAN II – PENGURUSAN SYARIKAT KERAJAAN NEGERI

10. Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn. Bhd.

Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn. Bhd. (KPRJ) merupakan sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Johor telah ditubuhkan pada November 1995. Sehingga Disember 2009, modal saham dibenarkan KPRJ ialah RM20 juta dan modal saham berbayar berjumlah RM1 juta dipegang sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Johor. Kegiatan utama KPRJ pada asalnya adalah untuk melaksanakan pembangunan prasarana di Negeri Johor. Pada masa kini, KPRJ memberi tumpuan kepada aktiviti projek usaha sama, penjualan tanah dan pelaburan. Mengikut penyata kewangan beraudit bagi tahun 2006 hingga 2008, KPRJ memperoleh keuntungan bersih RM104.25 juta pada tahun 2006 berbanding keuntungan RM549.87 juta pada tahun 2007 dan RM107 juta pada tahun 2008. Bagaimanapun, pelaksanaan beberapa aktiviti syarikat seperti penjualan dan pembangunan tanah bagi projek usaha sama didapati kurang memuaskan. Terdapat tanah yang dijual tanpa dibuat penilaian harga dan harga jualan jauh lebih rendah daripada harga nilaian. Syarikat subsidiari yang ditubuhkan tidak aktif dan tidak menjana keuntungan serta tiada pembayaran dividen kepada KPRJ sebagai syarikat induk. Begitu juga KPRJ tidak membayar dividen kepada Kerajaan Negeri Johor sejak ditubuhkan kecuali bagi tahun 2009. Selain itu, pelaburan dalam syarikat bersekutu tidak memuaskan disebabkan kedudukan kewangan syarikat bersekutu yang tidak stabil kerana mengalami kerugian dan tidak memberi pulangan dividen kepada KPRJ. Di samping itu terdapat kelemahan dalam tadbir urus korporat, perancangan strategik, tidak mengguna pakai pekeliling berkaitan syarikat kerajaan dan penyata tahunan lewat dikemukakan kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Aspek pengurusan kewangan KPRJ juga berada di tahap kurang memuaskan terutamanya dari segi penyediaan dan kawalan bajet, prosedur kerja yang kurang kemas, kawalan perbelanjaan, pengurusan aset dan pinjaman.

11. PIJ Holdings Sdn. Bhd.

PIJ Holdings Sdn. Bhd. telah diperbadankan di bawah Akta Syarikat 1965 (Akta 125) pada 13 Februari 1979 oleh Perbadanan Islam Johor (PIJ). PIJ Holdings Sdn. Bhd. (PIJH) merupakan anak syarikat milik penuh PIJ dengan modal dibenarkan berjumlah RM100 juta dan modal berbayar berjumlah RM73 juta. Objektif utama PIJH adalah untuk menjana sumber ekonomi PIJ secara fokus dalam aktiviti perniagaan serta pelaburan bagi menghasilkan keuntungan yang perlu disalurkan semula kepada PIJ untuk melaksanakan tanggungjawab sosial dan kemajuan masyarakat Islam. Prestasi kewangan PIJH adalah memuaskan. PIJH memperoleh keuntungan sebelum cukai berjumlah RM3.56 juta pada tahun 2008 meningkat sebanyak 109.4% berbanding keuntungan sebelum cukai tahun 2007 berjumlah RM1.7 juta. Keuntungan sebelum cukai pada tahun 2009 berjumlah RM2.25 juta menurun sebanyak 36.8% berbanding keuntungan sebelum cukai tahun 2008. Bagaimanapun, PIJH tidak pernah membuat bayaran dividen kepada PIJ sebaliknya telah membayar yuran pengurusan. Secara keseluruhannya, pengurusan syarikat boleh dipertingkatkan. Beberapa kelemahan syarikat dalam pengurusan aktiviti dan tadbir urus korporat perlu diperkemas selain memulihkan prestasi kewangan syarikat subsidiari.

12. YPJ Holdings Sdn. Bhd.

YPJ Holdings Sdn. Bhd. (YPJH) telah diperbadankan pada November 1993 dan merupakan sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Yayasan Pelajaran Johor (YPJ). Sehingga Disember 2009, modal dibenarkan YPJH adalah berjumlah RM50 juta dan modal berbayar berjumlah RM25 juta. Selain itu, YPJ telah memindahkan hutang jangka panjangnya kepada YPJH berjumlah RM171.09 juta. Hutang jangka panjang ini dijadikan tanda aras penyaluran dana kepada YPJ bagi membiayai Tabung Biasiswa YPJ, pembangunan Kolej Komuniti dan Kolej-kolej KPYPJ, Projek Hikmah dan membantu usaha pembangunan Kerajaan Negeri Johor. Antara aktiviti komersial yang dijalankan oleh YPJH ialah perladangan, pembangunan hartanah, pelancongan dan pelaburan saham. YPJH memperoleh keuntungan sebelum cukai berjumlah RM76.76 juta pada tahun 2009 meningkat dengan sangat ketara berbanding tahun 2007 dan 2008 di mana YPJH mengalami kerugian berjumlah RM0.73 juta dan RM1.28 juta. Walau pun mengalami kerugian pada tahun 2007 dan 2008, YPJH berjaya menyalurkan dana kepada YPJ mengikut peraturan yang ditetapkan. YPJH boleh mempertingkatkan prestasi kewangan jika menguruskan sendiri pelaburannya dalam syarikat subsidiari, mengenakan yuran pengurusan dan menerima dividen. Sehubungan itu, pengurusan YPJH adalah disyorkan menyediakan perancangan strategik bagi memudahkan syarikat membentuk objektif dan matlamat yang lebih realistik serta melaksanakan perubahan kepada syarikat mengikut kesesuaian.

Jeti daif dan uzur di Terengganu

Posted: 11 Nov 2010 06:49 PM PST


Ingat Terengganu, ingat pantai, ingat nelayan, ingat jeti. Tapi malangnya masih ada jeti nelayan yang uzur, pemandu bot yang miskin di merata-rata tempat di Terengganu dari Merang , Kuala Terengganu sampailah ke Kemaman. Apa sudah jadi Terengganu kite ?

Kisah pemandu bot miskin di Kuala Terengganu http://amkns.blogspot.com/2010/09/nasib-pemandu-bot-miskin-di-kterengganu.html

Kisah jeti nelayan uzur di Kemaman di http://amkns.blogspot.com/2010/08/jeti-nelayan-uzur-di-terengganu-yang.html

Jeti daif

Berita Harian 12 Nov 2010

JETI yang digunakan pengusaha bot untuk ke Pulau Redang dan Lang Tengah.Kemudahan dibina dengan kayu, papan lapis

MERANG: Nasib pengusaha bot pelancong di muara Sungai Merang di sini seperti sudah jatuh ditimpa tangga kerana terpaksa beroperasi dalam prasarana serba daif setelah jeti dibina pihak berkuasa di Pantai Merang untuk membawa pelancong ke pulau peranginan sudah berada di daratan sepenuhnya.

Keadaan itu terjadi apabila jeti bot pelancong dan benteng pemecah ombak di Pantai Merang yang dibina pada 1996 menjadi gajah putih kerana ditimbus pasir menyebabkan pengusaha bot pelancong terpaksa mengeluarkan belanja sendiri membina jeti kayu. Bagaimanapun, berikutan jeti di tapak baru itu hanya menggunakan kayu dan papan lapis, pengusaha sedar ia boleh menimbulkan isu keselamatan, tetapi apakan daya kerana mereka dilarang membina jeti kekal.

Demi mencari rezeki dan memenuhi permintaan pelancong yang tidak mempunyai pilihan untuk bercuti di Pulau Redang dan Lang Tengah, jeti kayu dialas papan lapis itu terpaksa digunakan sebagai penghubung ke feri.

Pengusaha bot pelancong, Ya Salleh, 58, berkata permohonan agar kerajaan negeri dan agensi kerajaan terbabit dalam sektor pelancongan membina jeti baru bagi menggantikan jeti kayu sudah beberapa kali dikemukakan, tetapi sehingga kini tiada maklum balas diterima.

Katanya, kerajaan negeri sudah membuat pengambilan balik tanah di sekitar kawasan itu sejak tahun 2007 untuk menjadikan Merang sebagai pintu masuk utama ke Pulau Redang.
"Mengikut perancangan awal sebelum pengambilan balik tanah dilakukan, kerajaan negeri bercadang membina ruang kedai, kaunter jualan tiket feri dan jeti serta kawasan tempat letak kereta.

"Tetapi selepas tiga tahun tanah diambil balik kerajaan, tiada sebarang projek dilaksanakan walaupun semua penduduk iaitu pemilik tanah bersetuju menjual tanah sebagai menyokong hasrat kerajaan," katanya.

Tinjauan Berita Harian mendapati pemandangan lebih 25 batang titi kayu di sepanjang tebing Sungai Merang yang dijadikan jeti jika terus dibiarkan boleh mencemarkan imej Terengganu yang sememangnya tersohor sebagai destinasi pelancongan pulau pilihan bagi parawisata tempatan dan asing.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Batu Rakit, Khazan Che Mat, berkata permohonan peruntukan untuk melaksanakan projek pembinaan jeti baru bagi memberi keselesaan pelancong sudah dikemukakan kepada kerajaan Pusat.

Katanya, kerajaan negeri sudah menyediakan tempat untuk dijadikan tapak untuk pembinaan jeti yang lebih luas dan mampu menampung lebih 10 feri.

"Kerja-kerja pengambilan balik tanah penduduk kampung sudah diselesaikan oleh kerajaan negeri, tetapi kita sendiri pun tidak tahu status terkini, termasuk keputusan permohonan peruntukan bagi pembinaan jeti baru," katanya.

Selain itu, Khazan berkata, kerajaan negeri menyediakan peruntukan lebih RM2 juta setahun untuk kerja-kerja mengorek pasir di muara Sungai Merang bagi membolehkan feri keluar dan masuk mengambil serta menurunkan penumpang.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Timur_Jetidaif/Article

Indonesia mampu bina Landing Hovercraft tentera

Posted: 11 Nov 2010 06:48 PM PST


Tahniah kepada bangsa serumpun kita di Indonesia

Kartika, Landing Hovercraft Utility Buatan Litbang TNI AL

JAKARTA - Bertempat dipelataran display statis depan Hall pameran Indo-Defence 2010, mulai Rabu (10/11) hingga Sabtu (13/11) nanti dipamerkan prototype hovercraft utility karya anak bangsa hasil buatan Balitbang Kemenhan bekerjasama dengan PT Dirgantara Indonesia (PTDI).

Berbeda dengan Landing Craft Air Cushion (LCAC) yang digunakan marinir AS, Kartika menggunakan struktur material sandwich composite pada lambungnya dan jenis skirt pada bantalan craftnya. Ditenagai oleh 2 buah mesin diesel berkekuatan 1550Hp, hovercraft ini ditengarai mampu dipacu hingga kecepatan 40 knot. Muatan maksimum yang bisa diangkut hingga 20 ton. "Sanggup membawa 1 mobil truck 3/4 lho mas!", ungkap petugas yang menjaganya.

Hovercraft yang diberinama Kartika ini memiliki dimensi panjang 20m, lebar 11m dan tinggi 5,7m. Untuk propeller menggunakan variabel pitch control dengan sistem belt transmision, sedangkan daya angkatnya (lifter) dan pengendalinya memakai sistem centrifugal fan yang terhubung dengan hydraulic motor.

Kedepannya paling tidak kita berharap innovasi yang telah berhasil dibuat anak bangsa ini mampu diwujudkan hingga ketahap produksi, tidak hanya sekedar sukses proyek litbang saja. Smoga!!

Sumber : http://alutsista.blogspot.com/2010/11/kartika-landing-hovercraft-utility.html

Pesara tentera kecewa sukar dapat kerja

Posted: 11 Nov 2010 06:48 PM PST

Utusan Malaysia 12 Nov 2010

SAYA adalah bekas tentera yang menamatkan perkhidmatan daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Ketika dalam perkhidmatan, saya dihantar mengikuti pengajian Diploma Perguruan Malaysia di bawah tajaan ATM.

Selepas menamatkan perkhidmatan bersara, saya memohon untuk memasuki skim Pegawai Pendidikan Lepasan Diploma tetapi tidak mendapat maklum balas daripada Kementerian Pelajaran. Pada awal tahun ini saya ada memohon jawatan Penolong Pegawai Pertahanan Awam melalui pengambilan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) Malaysia.

Saya dipanggil untuk menjalani ujian kecergasan dan fizikal pada 17 Mei 2010 dan saya lulus ujian berkenaan. Pada 17 Ogos 2010 saya dipanggil pula untuk menjalani temu duga panel oleh SPA bagi lantikan jawatan yang dimohon. Sekali lagi saya berjaya dalam temu duga yang dijalankan SPA.

Apa yang menjadi tanda tanya, SPA ada menghubungi saya untuk memastikan status saya sama ada bersara ataupun tidak.

Mengikut maklumat yang dinyatakan ketika mengisi borang SPA8 ada dinyatakan status saya dan pada temu duga oleh SPA juga saya nyatakan status melalui butiran diri yang dihantar bersama dokumen lain.

Pegawai berkenaan memaklumkan saya tidak boleh dilantik secara tetap kerana status bersara itu dan akan dilantik secara kontrak. Saya sedia menerima apa jua jenis lantikan kerana saya tiada pilihan dan tidak mempunyai pekerjaan tetap.

Bagaimanapun SPA sekali lagi memaklumkan bahawa lantikan itu tidak boleh dibuat disebabkan oleh Diploma Perguruan Malaysia yang saya miliki tidak diiktiraf setaraf dengan diploma yang dikeluarkan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) oleh JPA. Kelulusan Diploma Perguruan Malaysia hanya boleh dilantik bagi jawatan Pegawai Pendidikan Lepasan Diploma DGA29.

Pihak Kementerian Pelajaran melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran tidak menawarkan jawatan Pegawai Pendidikan Lepasan Diploma DGA 29 secara kontrak kepada pesara tentera seperti saya.

Apa yang boleh saya lakukan lagi untuk menjawat sebarang jawatan dalam sektor awam jika kerenah sebegini terpaksa saya lalui.

Berilah sedikit ruang untuk saya sebagai pesara tentera meneruskan kehidupan untuk menyara keluarga. Tersilapkah saya memilih profesion ketenteraan dan berkhidmat sehingga bersara jika begini nasib yang dilalui selepas bersara?

Kepada pihak yang berkaitan tolong teliti permasalahan ini serta mencari jalan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pesara tentera seperti saya.

CIKGU ASKAR,
Sungai Petani.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Pesaratenterakecewasukardapatkerja/Article

TERENGGANU, SEKS, DADAH, JENAYAH

Posted: 11 Nov 2010 06:46 PM PST


Macam-macam ada di Terengganu. Seks, dadah, jenayah, masjid tak siap, pasar terbiar, semua ada. Apa dah jadi Terengganu kite ? Kisahnya di bawah ini

Remaja 15 tahun edar dadah di http://amkns.blogspot.com/2010/11/remaja-perempuan-15-thn-edar-dadah-di.html

Terengganu makin parah dengan dadah http://amkns.blogspot.com/2010/11/terengganu-makin-parah-dengan-dadah.html

Murid tahun 5 jual air ketum http://amkns.blogspot.com/2010/10/murid-tahun-5-jual-air-ketum-di.html

Polis takut Mat Rempit Terengganu http://amkns.blogspot.com/2010/09/mat-rempit-terengganu-ganas-polis-baru.html

Penagih dadah naik 1.3667 peratus di Terengganu
http://amkns.blogspot.com/2010/09/penagih-dadah-terengganu-naik-1366.html

Pantai Berahi Dungun http://amkns.blogspot.com/2010/10/terengganu-hebat-maksiat-pantai-berahi.html

Pantai Seks Merang http://amkns.blogspot.com/2010/10/lokasi-seks-di-pantai-terengganu.html

Pasar Baru Paka terbiar http://amkns.blogspot.com/2010/09/pasar-paka-terengganu-berhantu-perlu.html

Masjid tak siap-siap di Kuala Terengganu
http://amkns.blogspot.com/2010/09/masjid-projek-bn-di-terengganu-tak-siap.html

Tiada ulasan:

Pengikut